Za jeden z největších problémů elektromobilů bývají označovány jejich baterie. Pokud pomineme jejich omezenou kapacity a poměrně vysokou váhu, stále musíme počítat s jejich omezenou životností. Výměna baterií v elektromobilech je však pořádně drahý špás, ze kterého majitelům těchto stále poněkud futuristických vozidel vstávají vlasy na hlavě.
Otázky spojené s životností baterií bývají často uváděny jako jedno z největších negativ elektromobilů, web InsideEVs však přináší zprávy, podle kterých jsou tyto obavy zcela neopodstatněné. Minimálně elektromobily Tesla totiž dokáží v zámoří najet podstatně více, než kolik běžně absolvují tradiční automobily poháněné spalovacími motory.
Jako Tesla s dosud nejvyšším dosaženým nájezdem bývá označován Model S P85D, kterému již na tachometru svítí přes 420 000 mil, tedy více jak 676 000 kilometrů. A podle všeho se zatím stále statečně drží. Další dobře známá "ojetina" je opět Model S, tentokrát ale P90D, který již najel okolo 410 000 mil, tedy cca 660 000 km.
V žebříčku Tesel s vysokým nájezdem se již ale začínají objevovat dokonce i SUV Model X. O čtyřech vozech se ví, že jejich nájezd přesáhl 200 000 mil, tedy přes 322 000 kilometrů, další dva vozy pak dokonce již překročily hranici 300 000 mil, tedy cca 483 000 kilometrů.
Mnoho z vás teď možná bude narážet na některé modely z přelomu tisíciletí, jejichž naftové motory dokázaly bez problémů nakroutit klidně i milion kilometrů a řada z nich se po stočení stále vesele pohybuje po silnicích. Podívejme se ale na problém optikou dnešní doby, kdy ekologové tlačí výrobce k používání stále menších, komplikovanějších a tím pádem k poruchám náchylnějších motorů.
Minimálně v zámoří navíc bývají vozy s nájezdem přes 200 000 mil, tedy cca 322 000 kilometrů, mnohdy považovány, Skvělý příklad je uveden na webu The Drive, jehož redaktor koupil ojetý VW Jettas nájezdem 244 000 mil (cca cca 392 000 km) za 600 dolarů (cca 13 400 Kč) a bez výčitek mu uřízl kus střechy a přestavěl si ho na pick-up.
Elektromobily se navíc mohou pochlubit velice sofistikovanou technologií s podstatně jednodušší mechanikou, než jakou najdeme pod kapotou automobilů se spalovacími motory. Odpadají starosti s katalyzátory, filtry pevných částic či korozí výfukového potrubí. Celý brzdový systém vydrží díky systémům rekuperace podstatně déle. Samotné elektromotory navíc mají podstatně méně součástek a senzorů, které mohou selhat.
A životnost baterií? Ano, postupem času se kapacita snižuje - s tím už se ale nejspíš někdy setkal každý, kdo jednoho rána usedl do vozu, otočil klíčkem a ozvalo se buď tiché klepání bezmocného startéru, nebo nic. I v případě těchto elektromobilů Tesla mělo dojít k degradaci životnosti, kapacita baterií se však zatím nedostala pod 80 procent. Při správné údržbě a dobíjení se dá navíc životnost baterie efektivně prodlužovat.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.