Za jeden z největších problémů elektromobilů bývají označovány jejich baterie. Pokud pomineme jejich omezenou kapacity a poměrně vysokou váhu, stále musíme počítat s jejich omezenou životností. Výměna baterií v elektromobilech je však pořádně drahý špás, ze kterého majitelům těchto stále poněkud futuristických vozidel vstávají vlasy na hlavě.
Otázky spojené s životností baterií bývají často uváděny jako jedno z největších negativ elektromobilů, web InsideEVs však přináší zprávy, podle kterých jsou tyto obavy zcela neopodstatněné. Minimálně elektromobily Tesla totiž dokáží v zámoří najet podstatně více, než kolik běžně absolvují tradiční automobily poháněné spalovacími motory.
Jako Tesla s dosud nejvyšším dosaženým nájezdem bývá označován Model S P85D, kterému již na tachometru svítí přes 420 000 mil, tedy více jak 676 000 kilometrů. A podle všeho se zatím stále statečně drží. Další dobře známá "ojetina" je opět Model S, tentokrát ale P90D, který již najel okolo 410 000 mil, tedy cca 660 000 km.
V žebříčku Tesel s vysokým nájezdem se již ale začínají objevovat dokonce i SUV Model X. O čtyřech vozech se ví, že jejich nájezd přesáhl 200 000 mil, tedy přes 322 000 kilometrů, další dva vozy pak dokonce již překročily hranici 300 000 mil, tedy cca 483 000 kilometrů.
Mnoho z vás teď možná bude narážet na některé modely z přelomu tisíciletí, jejichž naftové motory dokázaly bez problémů nakroutit klidně i milion kilometrů a řada z nich se po stočení stále vesele pohybuje po silnicích. Podívejme se ale na problém optikou dnešní doby, kdy ekologové tlačí výrobce k používání stále menších, komplikovanějších a tím pádem k poruchám náchylnějších motorů.
Minimálně v zámoří navíc bývají vozy s nájezdem přes 200 000 mil, tedy cca 322 000 kilometrů, mnohdy považovány, Skvělý příklad je uveden na webu The Drive, jehož redaktor koupil ojetý VW Jettas nájezdem 244 000 mil (cca cca 392 000 km) za 600 dolarů (cca 13 400 Kč) a bez výčitek mu uřízl kus střechy a přestavěl si ho na pick-up.
Elektromobily se navíc mohou pochlubit velice sofistikovanou technologií s podstatně jednodušší mechanikou, než jakou najdeme pod kapotou automobilů se spalovacími motory. Odpadají starosti s katalyzátory, filtry pevných částic či korozí výfukového potrubí. Celý brzdový systém vydrží díky systémům rekuperace podstatně déle. Samotné elektromotory navíc mají podstatně méně součástek a senzorů, které mohou selhat.
A životnost baterií? Ano, postupem času se kapacita snižuje - s tím už se ale nejspíš někdy setkal každý, kdo jednoho rána usedl do vozu, otočil klíčkem a ozvalo se buď tiché klepání bezmocného startéru, nebo nic. I v případě těchto elektromobilů Tesla mělo dojít k degradaci životnosti, kapacita baterií se však zatím nedostala pod 80 procent. Při správné údržbě a dobíjení se dá navíc životnost baterie efektivně prodlužovat.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.