Tesla opět boří mýty o elektromobilech, její modely vydrží opravdu hodně

Společnost Tesloop provozuje jednu z "nejojetějších" Tesel na světě. A stále bez větších problémů či investic
Společnost Tesloop provozuje jednu z "nejojetějších" Tesel na světě. A stále bez větších problémů či investic, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 24. srpna 2018 09:20
Sdílej:

Za jeden z největších problémů elektromobilů bývají označovány jejich baterie. Pokud pomineme jejich omezenou kapacity a poměrně vysokou váhu, stále musíme počítat s jejich omezenou životností. Výměna baterií v elektromobilech je však pořádně drahý špás, ze kterého majitelům těchto stále poněkud futuristických vozidel vstávají vlasy na hlavě.

Otázky spojené s životností baterií bývají často uváděny jako jedno z největších negativ elektromobilů, web InsideEVs však přináší zprávy, podle kterých jsou tyto obavy zcela neopodstatněné. Minimálně elektromobily Tesla totiž dokáží v zámoří najet podstatně více, než kolik běžně absolvují tradiční automobily poháněné spalovacími motory.

Jako Tesla s dosud nejvyšším dosaženým nájezdem bývá označován Model S P85D, kterému již na tachometru svítí přes 420 000 mil, tedy více jak 676 000 kilometrů. A podle všeho se zatím stále statečně drží. Další dobře známá "ojetina" je opět Model S, tentokrát ale P90D, který již najel okolo 410 000 mil, tedy cca 660 000 km.

V žebříčku Tesel s vysokým nájezdem se již ale začínají objevovat dokonce i SUV Model X. O čtyřech vozech se ví, že jejich nájezd přesáhl 200 000 mil, tedy přes 322 000 kilometrů, další dva vozy pak dokonce již překročily hranici 300 000 mil, tedy cca 483 000 kilometrů.

Mnoho z vás teď možná bude narážet na některé modely z přelomu tisíciletí, jejichž naftové motory dokázaly bez problémů nakroutit klidně i milion kilometrů a řada z nich se po stočení stále vesele pohybuje po silnicích. Podívejme se ale na problém optikou dnešní doby, kdy ekologové tlačí výrobce k používání stále menších, komplikovanějších a tím pádem k poruchám náchylnějších motorů.

Minimálně v zámoří navíc bývají vozy s nájezdem přes 200 000 mil, tedy cca 322 000 kilometrů, mnohdy považovány, Skvělý příklad je uveden na webu The Drive, jehož redaktor koupil ojetý VW Jettas nájezdem 244 000 mil (cca cca 392 000 km) za 600 dolarů (cca 13 400 Kč) a bez výčitek mu uřízl kus střechy a přestavěl si ho na pick-up.

Elektromobily se navíc mohou pochlubit velice sofistikovanou technologií s podstatně jednodušší mechanikou, než jakou najdeme pod kapotou automobilů se spalovacími motory. Odpadají starosti s katalyzátory, filtry pevných částic či korozí výfukového potrubí. Celý brzdový systém vydrží díky systémům rekuperace podstatně déle. Samotné elektromotory navíc mají podstatně méně součástek a senzorů, které mohou selhat.

A životnost baterií? Ano, postupem času se kapacita snižuje - s tím už se ale nejspíš někdy setkal každý, kdo jednoho rána usedl do vozu, otočil klíčkem a ozvalo se buď tiché klepání bezmocného startéru, nebo nic. I v případě těchto elektromobilů Tesla mělo dojít k degradaci životnosti, kapacita baterií se však zatím nedostala pod 80 procent. Při správné údržbě a dobíjení se dá navíc životnost baterie efektivně prodlužovat.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.