Prototyp Audi e-tron kombinuje enormní výkony s vysokou hospodárností. Zcela elektricky poháněné SUV vyšší třídy zrychlí díky celkovému výkonu poháněcího ústrojí až 300 kW z nuly na 100 km/h za necelých šest sekund. V jízdním cyklu WLTP ujede na jedno nabití akumulátorů více než 400 kilometrů. Důležitým faktorem pro realizaci dlouhého dojezdu je ze všech konkurentů nejinovativnější koncept rekuperace. Elektricky poháněné SUV předvedlo své pozoruhodné schopnosti na Pikes Peaku.
Scénář: s každým kilometrem jízdy v klesání se prodlouží dojezd o jeden kilometr
Pikes Peak v jižní části Skalnatých hor ční do výšky 4302 metrů. Tam, kde Walter Röhrl v roce 1987 zvítězil s vozem Audi Sport quattro S1 v nejslavnějším závodě do vrchu na světě, se nyní postaral o pozdvižení prototyp Audi e-tron svým variabilním systémem rekuperace, který je nejúčinnější mezi všemi konkurenty. V 31kilometrovém klesání vrátilo elektricky poháněné SUV zpět do akumulátorů tolik energie, že by s tímto množstvím mohlo ujet navíc přibližně stejnou vzdálenost. Předpoklad k tomu vytvořil výškový rozdíl cca 1900 metrů. V prototypu Audi e-tron probíhá rekuperace s brzdným momentem až 300 N.m a elektrickým výkonem 220 kW – to je více než 70 procent nejvyššího výkonu systému pohonu. Tak vysoké účinnosti nedosahuje dosud žádný sériově vyráběný model.
Koncept rekuperace: od setrvačné jízdy až po ovládání vozu jedním pedálem
Systém rekuperace má na celkovém dojezdu elektricky poháněného SUV podíl až 30 procent. Jeho součástí jsou jak oba elektromotory, tak i integrovaný systém řízení elektrohydraulické brzdové soustavy. V prototypu Audi e-tron jsou poprvé kombinovány tři různé druhy rekuperace: páčkami manuálně ovládaná rekuperace při uvolnění pedálu plynu, automatická rekuperace při uvolnění pedálu plynu s využitím předvídavého asistenta pro hospodárnou jízdu a rekuperace při brzdění s plynulými přechodemy mezi elektrickým a hydraulickým brzděním. Do zpomalení 0,3 g uskutečňuje prototyp Audi e-tron rekuperaci bez použití konvenčních brzd výhradně prostřednictvím elektromotorů – do tohoto režimu spadá více než 90 procent všech zpomalení v běžném provozu. Díky tomu jsou prakticky všechny běžné brzdné manévry energeticky využívány k nabíjení akumulátorů.
Řidič může měnit intenzitu rekuperace při uvolnění pedálu plynu ve třech stupních páčkami na volantu. V nejnižším stupni se vůz po uvolnění pedálu plynu pohybuje setrvačností bez dodatečného brzdného momentu. V nejvyšším stupni snižuje elektricky poháněné SUV rychlost jízdy velmi citelně, a řidič tak může zpomalovat a zrychlovat pouze ovládáním pedálu plynu, čímž se zcela mění zážitek z řízení vozidla. Při tomto zpomalování není nutné používat brzdový pedál.
Teprve v situaci, v níž řidič brzdovým pedálem požaduje zpomalení větší než 0,3 g, přicházejí na řadu kotoučové brzdy. Jejich reakce jsou mimořádně rychlé, a to díky novému konceptu elektrohydraulického ovládání, které Audi použije jako první výrobce na světě v sériově vyráběném automobilu s elektrickým pohonem. Hydraulický píst v kompaktním brzdovém modulu vytváří dodatečný tlak, jímž zvyšuje brzdný moment rekuperačního systému. Při automatizovaném brzdění v nebezpečné situaci uběhne mezi zahájením zpomalení a dosažením maximálního brzdného tlaku mezi brzdovým obložením a brzdovými kotouči pouhých 150 milisekund. Tímto rychlým vytvořením tlaku se zkrátí brzdná dráha až o 20 procent v porovnání s konvenční brzdovou soustavou.
Integrovaný systém řízení elektrohydraulické brzdové soustavy rozhoduje v závislosti na jízdní situaci, zda bude prototyp Audi e-tron uskutečňovat rekuperaci při brzdění elektromotory, kotoučovými brzdami, nebo kombinací obou systémů – a to elektricky individuálně na každé nápravě. Brzdový pedál je oddělený od hydraulické soustavy, přechody mezi brzděním elektromotory a třecími brzdami jsou plynulé a pro řidiče při ovládání pedálu brzdy nepostřehnutelné. Elektricky poháněné SUV tímto systémem cíleně využívá svůj maximální potenciál pro rekuperaci.
Systém rekuperace je při své činnosti podporován sériově dodávaným asistentem pro hospodárnou jízdu, který rozpoznává provozní podmínky, dopravní situaci v okolí vozidla a průběh trasy pomocí radarových senzorů, obrazů z kamer, dat navigačního systému a informací z komunikace „Car-to-X“. Pokud by bylo smysluplné, aby dal řidič nohu z pravého pedálu, obdrží příslušný pokyn na digitálním panelu přístrojů Audi virtual cockpit. Ve spolupráci s adaptivním asistentem řízení, dodávaným na přání, dokáže asistent pro hospodárnou jízdu elektricky poháněné SUV navíc předvídavě zpomalovat a zrychlovat.
Asynchronní elektromotory s vynikajícím výkonem
Elektricky poháněné SUV fascinuje nejen svou hospodárností, ale také svými výkony. Oba elektromotory dosahují nejvyššího celkového výkonu 265 kW a maximálního točivého momentu 561 N.m. Tyto nejvyšší hodnoty mohou být k dispozici po dobu až 60 sekund. Díky tomu je možné opakovaně v rychlém sledu zrychlit z klidu na elektricky omezenou nejvyšší rychlost 200 km/h bez ztráty výkonu. Během zlomku sekundy lze využívat maximální točivý moment, který zaručuje enormní hnací sílu při akceleraci za jízdy. Pokud řidič přejde z jízdního režimu D na S a sešlápne pravý pedál až na podlahu, aktivuje se režim Boost, který je k dispozici po dobu osmi sekund. Systém pohonu v tomto nastavení dosahuje celkového nejvyššího výkonu 300 kW a točivého momentu 664 N.m. Prototyp Audi e-tron pak absolvuje sprint z 0 na 100 km/h za méně než šest sekund.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.