Jak funguje rekuperace pod kapotou nové Audi? Kilometr z kopce přidá kilometr dojezdu

-mao / AutoRoad.cz, 8. srpna 2018, 13:14 Google+

Prototyp Audi e-tron kombinuje enormní výkony s vysokou hospodárností. Zcela elektricky poháněné SUV vyšší třídy zrychlí díky celkovému výkonu poháněcího ústrojí až 300 kW z nuly na 100 km/h za necelých šest sekund. V jízdním cyklu WLTP ujede na jedno nabití akumulátorů více než 400 kilometrů. Důležitým faktorem pro realizaci dlouhého dojezdu je ze všech konkurentů nejinovativnější koncept rekuperace. Elektricky poháněné SUV předvedlo své pozoruhodné schopnosti na Pikes Peaku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Audi zkoušela rekuperaci elektrického modelu Audi E-Tron Sportback na slavné hoře Pikes Peak

Audi zkoušela rekuperaci elektrického modelu Audi E-Tron Sportback na slavné hoře Pikes Peak | foto: Audi

Sdílejte článek

Scénář: s každým kilometrem jízdy v klesání se prodlouží dojezd o jeden kilometr

Pikes Peak v jižní části Skalnatých hor ční do výšky 4302 metrů. Tam, kde Walter Röhrl v roce 1987 zvítězil s vozem Audi Sport quattro S1 v nejslavnějším závodě do vrchu na světě, se nyní postaral o pozdvižení prototyp Audi e-tron svým variabilním systémem rekuperace, který je nejúčinnější mezi všemi konkurenty. V 31kilometrovém klesání vrátilo elektricky poháněné SUV zpět do akumulátorů tolik energie, že by s tímto množstvím mohlo ujet navíc přibližně stejnou vzdálenost. Předpoklad k tomu vytvořil výškový rozdíl cca 1900 metrů. V prototypu Audi e-tron probíhá rekuperace s brzdným momentem až 300 N.m a elektrickým výkonem 220 kW – to je více než 70 procent nejvyššího výkonu systému pohonu. Tak vysoké účinnosti nedosahuje dosud žádný sériově vyráběný model.

Koncept rekuperace: od setrvačné jízdy až po ovládání vozu jedním pedálem

Systém rekuperace má na celkovém dojezdu elektricky poháněného SUV podíl až 30 procent. Jeho součástí jsou jak oba elektromotory, tak i integrovaný systém řízení elektrohydraulické brzdové soustavy. V prototypu Audi e-tron jsou poprvé kombinovány tři různé druhy rekuperace: páčkami manuálně ovládaná rekuperace při uvolnění pedálu plynu, automatická rekuperace při uvolnění pedálu plynu s využitím předvídavého asistenta pro hospodárnou jízdu a rekuperace při brzdění s plynulými přechodemy mezi elektrickým a hydraulickým brzděním. Do zpomalení 0,3 g uskutečňuje prototyp Audi e-tron rekuperaci bez použití konvenčních brzd výhradně prostřednictvím elektromotorů – do tohoto režimu spadá více než 90 procent všech zpomalení v běžném provozu. Díky tomu jsou prakticky všechny běžné brzdné manévry energeticky využívány k nabíjení akumulátorů.

Řidič může měnit intenzitu rekuperace při uvolnění pedálu plynu ve třech stupních páčkami na volantu. V nejnižším stupni se vůz po uvolnění pedálu plynu pohybuje setrvačností bez dodatečného brzdného momentu. V nejvyšším stupni snižuje elektricky poháněné SUV rychlost jízdy velmi citelně, a řidič tak může zpomalovat a zrychlovat pouze ovládáním pedálu plynu, čímž se zcela mění zážitek z řízení vozidla. Při tomto zpomalování není nutné používat brzdový pedál.

Teprve v situaci, v níž řidič brzdovým pedálem požaduje zpomalení větší než 0,3 g, přicházejí na řadu kotoučové brzdy. Jejich reakce jsou mimořádně rychlé, a to díky novému konceptu elektrohydraulického ovládání, které Audi použije jako první výrobce na světě v sériově vyráběném automobilu s elektrickým pohonem. Hydraulický píst v kompaktním brzdovém modulu vytváří dodatečný tlak, jímž zvyšuje brzdný moment rekuperačního systému. Při automatizovaném brzdění v nebezpečné situaci uběhne mezi zahájením zpomalení a dosažením maximálního brzdného tlaku mezi brzdovým obložením a brzdovými kotouči pouhých 150 milisekund. Tímto rychlým vytvořením tlaku se zkrátí brzdná dráha až o 20 procent v porovnání s konvenční brzdovou soustavou.

Integrovaný systém řízení elektrohydraulické brzdové soustavy rozhoduje v závislosti na jízdní situaci, zda bude prototyp Audi e-tron uskutečňovat rekuperaci při brzdění elektromotory, kotoučovými brzdami, nebo kombinací obou systémů – a to elektricky individuálně na každé nápravě. Brzdový pedál je oddělený od hydraulické soustavy, přechody mezi brzděním elektromotory a třecími brzdami jsou plynulé a pro řidiče při ovládání pedálu brzdy nepostřehnutelné. Elektricky poháněné SUV tímto systémem cíleně využívá svůj maximální potenciál pro rekuperaci.

Audi předvádí rekuperaci nového modelu E-Tron | zdroj: youtube.com

Systém rekuperace je při své činnosti podporován sériově dodávaným asistentem pro hospodárnou jízdu, který rozpoznává provozní podmínky, dopravní situaci v okolí vozidla a průběh trasy pomocí radarových senzorů, obrazů z kamer, dat navigačního systému a informací z komunikace „Car-to-X“. Pokud by bylo smysluplné, aby dal řidič nohu z pravého pedálu, obdrží příslušný pokyn na digitálním panelu přístrojů Audi virtual cockpit. Ve spolupráci s adaptivním asistentem řízení, dodávaným na přání, dokáže asistent pro hospodárnou jízdu elektricky poháněné SUV navíc předvídavě zpomalovat a zrychlovat.

Asynchronní elektromotory s vynikajícím výkonem

Elektricky poháněné SUV fascinuje nejen svou hospodárností, ale také svými výkony. Oba elektromotory dosahují nejvyššího celkového výkonu 265 kW a maximálního točivého momentu 561 N.m. Tyto nejvyšší hodnoty mohou být k dispozici po dobu až 60 sekund. Díky tomu je možné opakovaně v rychlém sledu zrychlit z klidu na elektricky omezenou nejvyšší rychlost 200 km/h bez ztráty výkonu. Během zlomku sekundy lze využívat maximální točivý moment, který zaručuje enormní hnací sílu při akceleraci za jízdy. Pokud řidič přejde z jízdního režimu D na S a sešlápne pravý pedál až na podlahu, aktivuje se režim Boost, který je k dispozici po dobu osmi sekund. Systém pohonu v tomto nastavení dosahuje celkového nejvyššího výkonu 300 kW a točivého momentu 664 N.m. Prototyp Audi e-tron pak absolvuje sprint z 0 na 100 km/h za méně než šest sekund.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jak funguje rekuperace pod kapotou nové Audi? Kilometr z kopce přidá kilometr dojezdu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rusové vyměnili motor starého BMW za pomocný turbínový motor TS-21 z MIGu-23

Rusové vyměnili motor BMW e30 za turbínu ze stíhačky Mig-23. Výsledek je naprosto šílený

LED Matrix světlomety by v nových Volkswagenech mohly umět daleko víc, než jen svítit na cestu

Volkswagen přišel s dalším nápadem, jak naučit auta komunikovat. Stačí k tomu moderní světlomety

Tzv. Dutch Reach je jen drobnost, která však může zachraňovat životy

Jednoduché pravidlo, který může zachránit život? „Dutch Reach" by se měl naučit každý

Původně armádní náklaďák Chevrolet G506 se proměnil ve stylovou pojízdnou chatku

Majitel se rozhodl přestavět náklaďák z 2. světové války na netradiční obytný vůz

Škoda představuje Kodiaq GT, novou vlajkovou loď na čínském trhu

Škoda Kodiaq GT oficiálně představena! Nová vlajková loď mezi SUV

Mercedes-AMG SL 65

Sportovní vozy s nejrychlejší ztrátou hodnoty? Po pěti letech ztrácí až 60 %

reklama
reklama

Doporučujeme

Arrinera Hussayra GT

Polský elektrický supersport? Arrinera Hussayra slibuje i vlastní kryptoměnu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nejvýkonnější autojeřáb světa? Liebherr LTM 11200 uzvedne až 1200 tun nákladu

  2. Český Šakal v ukrajinské armádě? Modernizované BVP má konečně šanci zazářit

  3. Tesla ukázala vnitřnosti Modelu 3 s nájezdem 1.6 milionu kilometrů, na motoru to nepoznáte

  4. Rusové stvořili novou generaci Záporožce, jeho základem se stalo lidové auto západu

  5. Jak připravit auto na zimu? Tyto věci byste neměli zapomenout zkontrolovat

  6. Nejmenší SUV značky Škoda? Očekávaný bestseller se ukáže příští rok

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud