Trápí vás prasklý výfuk? Takhle ho opraví každý a doma

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 7. srpna 2018, 19:12 Google+

Problémy s poškozeným výfukovým potrubím už pravděpodobně potkaly každého. Prvních pár chvil může mít člověk pocit, že jeho vůz začal znít nepatrně lépe. Zanedlouho se však hlasité dunění motoru začne stávat stále otravnějším a člověk má pocit, že někdy v mezidobí mu zřejmě někdo vyměnil auto za traktor. Co ale v takových případech dělat?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 12.08. 00:08) Napište svůj názor
S opravou prasklého výfukového potrubí už si doma může poradit každý šikovný kutil

S opravou prasklého výfukového potrubí už si doma může poradit každý šikovný kutil | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Dříve byl postup jednoduchý - odvézt auto do servisu. V servisu totiž dokáží jednoduše najít místo úniku a rovnou ho zavaří, nebo vymění poškozený díl za nový. A zatím co výměnu může zvládnout šikovný kutil i svépomocí, svářečka nepatří zrovna k běžné výbavě každého kutila.

Dnes už máme ovšem k dispozici takové technologie a materiály, že se při opravách prasklého či narušeného výfukového potrubí snadno obejdeme bez svářečky a dalšího profesionálního vybavení. A jak na to? S tím nám poradil šikovný mechanik z YouTube kanálu ChrisFix, kterému jeho vzdělávací a DYI videa přinesla přes 3.8 milionu sledujících.

Pojďme ale přímo k věci. Chris v současnosti opravuje Mustang pro svého známého, na kterém už odstranil spousty drobných neduhů. Jedním z posledních je tak velice hlasité výfukové potrubí, které je neznámo kde netěsné. S tím už ostatně Chris Mustang pro svého kamaráda kupoval a jak ve videu říká - ani sám prodejce netuší, kde je chyba.

Hned prvním krokem je tak identifikace netěsností. K tomu Chris používá buď vysavač, fukar na listí nebo kompresor. Zkrátka cokoliv, co dokáže foukat vzduch do výfuku a vytvořit tak v něm přetlak. Následně Chris aplikuje na celé výfukové potrubí mýdlovou vodu a hledá bublinky, které se tvoří v místě, kde vzduch z výfukového systému uniká. Je to stejné, jako když hledáte díru na prasklé pneumatice.

Na samotnou opravu si pak Chris připravil speciální tmel na opravu výfuků, pásku na opravu výfuků, sponu na opravu výfuků, malý drátěný kartáč pro očištění podkladu, izolepu, smirkový papír a gumové rukavice, které se nehodí jen k ochraně rukou.

Aby se na autě lépe pracovalo, najel Chris s jeho přední částí na rampu a zajistil zadní kola. Poté umístil do koncovky výfuku vysavač, který místo nasávání vzduchu naopak vzduch do výfuku vháněl (něco takového umí většina průmyslových vysavačů i některé vysavače domácí). Hadici pak zajistil lepící páskou. Pokud by měl ale vůz více koncovek, pak stačí ty ostatní překrýt gumovou rukavicí a následně opět zajistit izolepou.

Snadnou a rychlou opravu výfuku už dnes může zvládnout každý kutil | zdroj: youtube.com

Jakmile se vám daří vhánět do výfukového systému vzduch, je na čase začít hledat netěsnost. K tomu slouží mýdlová voda (voda smíchaná s přípravkem na nádobí či mýdlem - cílem je vytvořit bublinky). S přípravkem určitě nešetřete a aplikujte ho na celé výfukové potrubí. V tomto případě se bublinky objevily hned na třech místech hned u svodů. I přesto ale Chris raději kontroluje i zbytek potrubí, které je ale naštěstí bez dalších úniků. Chris také upozorňuje na malou dírku, která obvykle bývá u koncových tlumičů - ta je určena k odvodu vody z tlumiče, čímž má zabránit jeho korozi. Rozhodně ji tedy neopravujte.

Teď už ale k samotné opravě.  K té Chris použije speciální tmel k opravě svodů a výfukových potrubí, který je navržen tak, aby odolal žáru až o hodnotě 1 300 °C. Ještě předtím je však potřeba svody očistit a odstranit z nich korozi a uvolněné kousky materiálu, aby se tmel dobře přichytil. Po broušení je pak potřeba místa ještě ošetřit / odmastit, k čemuž Chris využívá 91% Isopropylalkohol. 

Ještě před samotnou aplikací tmelu Chris upozorňuje na jeden šikovný trik, kterým je připojení hadice vysavače na tu správnou stranu, takže vysavač začne vzduch opět nasávat a v potrubí se tak tvoří drobný podtlak. Tento trik pak pomůže, aby se tmel dostal do všech popraskaných míst svodů / potrubí a lépe je utěsnil. Současně je díky vysavači dobře slyšet, jak vzduch v místech netěsností syčí.

img-responsive

S opravou prasklého výfukového potrubí už si doma může poradit každý šikovný kutil | foto: youtube.com

Jakmile je vše připraveno, stačí připravit tmel a aplikovat ho na poškozená místa. Už během aplikace by měl znát rozdíl minimálně v tom, že vzduch nasávaný do výfukového potrubí skrze netěsnosti přestane syčet. S tmelem ale nešetřete a důkladně ho aplikujte na všechna poškozená místa.

Jakmile je tmel aplikován, je potřeba počkat, než zaschne. Tento proces může trvat 2 i 24 hodin - vždy záleží na teplotě vzduchu. Schnutí se dá pomoci například horkovzdušnou pistolí, ovšem za žádných okolností nezkoušejte motor startovat - nezaschlý tmel by totiž nevydržel tlak plynů a mohli byste začít znovu. 

A zatím co tmel schne, rozhodl se Chris ukázat, jak fungují i zbylé dvě metody. Ovšem protože už nemá co by spravoval, rozhodně se úmyslně vyříznout kus kovu z výfukového potrubí svého pick-upu. Na místě pak vznikne pořádná díra, která by mohla vzniknout i působením koroze na poškozeném místě výfuku.

img-responsive

S opravou prasklého výfukového potrubí už si doma může poradit každý šikovný kutil | foto: youtube.com

První metodou, jak díru odstranit, je tzv. výfuková spona (svorka). Ta se nasadí na místo poškození, otvory se provléknou šrouby, ty se zajistí maticí a následně se vše pořádně dotáhne. Výsledek? Na zvuku vozu nepoznáte rozdíl a dokonce ani test s mýdlovou vodou neukáže jakoukoliv netěsnost.

Poslední metodou je pak speciální páska na opravy výfuků, která se na výfuk aplikuje v podstatě stejně, jako lepící páska. Nejprve je však nutné výfukové potrubí zahřát - a to ideálně tak, aby jste na něm sotva udrželi ruku. Poté je potřeba vypnout motor, odstranit z pásky krycí fólii a začít pásku aplikovat lepivou stranou na výfuk. Pásku je potřeba přikládat co nejrovněji a s přesahem zhruba 2.5 centimetru. Na první pohled jednoduchý úkol se však komplikuje tím, že se páska snaží přilepit ke všemu, čeho se dotkne. 

Jakmile máte pásku aplikovanou, přesvědčte se, že dobře přiléhá a těsní. Podle manuálu je možné vůz nastartovat a nechat pásku vytvrdit působením výfukových plynů, Chris však varuje na možnost, že by tlak plynů mohl pásku poškodit. Proto raději k jejímu vytvrzení použije klasickou horkovzdušnou pistoli.  Jakmile se páska vytvrdí, opět dokonale těsní. To ostatně potvrzuje zvuk vozu i test s mýdlovou vodou.

img-responsive

S opravou prasklého výfukového potrubí už si doma může poradit každý šikovný kutil | foto: youtube.com

Od pokusů s ostatními metodami ale zpátky ke svodům opraveným tmelem. Abychom zjistili, zda už je tmel vytvrzený, stačí do něj zkusit zarýt nehtem, jak radí Chris. Pokud tmel povolí, nechte ho dál schnout, případně mu pomozte horkovzdušnou pistolí. Obecně ale platí, že čím déle bude tmel schnout, tím lépe. Vytvrzený tmel by měl být pevný pevný a odolný jako kus železa. 

V tomto případě už se ale zdá, že je tmel vytvrzený a tak nastává okamžik pravdy. Chris nasedá do auta, startuje a místo dřívějšího řvaní se ozývá tichý a klidný chod motoru. Oproti situaci předtím je rozdíl markantní. Kromě pazvuků navíc zmizel i zápach výfukových zplodin, který se šířil motorovým prostorem.

Jak tedy vidíte, prasklý či netěsnící výfuk se dá i v domácích podmínkách celkem jednoduše opravit. Celá oprava navíc v tomto případě, pokud bychom nepočítaly čas vysychání, trvala zhruba jen 15 až 20 minut. Navíc ani produkty, které byly k opravě použity, nejsou příliš drahé a snadno je seženete i v Česku. Jak navíc Chris dodává, něco podobného již před šesti lety udělal na svém Pick-upu a oprava stále drží, takže se ani nejedná o žádné krátkodobé řešení. 

Vytisknout

Diskuze: Trápí vás prasklý výfuk? Takhle ho opraví každý a doma

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 12.08.2018 00:08 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen ID. AERO - koncept první elektricky poháněné limuzíny VW, dynamické, výkonné a aerodynamické

Koncept ID. AERO ukazuje podobu připravované limuzíny Volksvagen

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – první svezení s křížencem sporťáku a SUV, který to nandá kde komu

Škoda 1100 OHC

ŠKODA AUTO představila videocast o modelu 1100 OHC Coupé

Státní poznávací značka, ilustrační foto

Jak vznikly před 90 lety poznávací značky v Československu?

Ilustrační foto

Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Ilustrační foto

Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

Motory

Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část první

Nový Peugeot 408 zaujme osobitým designem, fastback je skvělou volbou

Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

Škoda Superb

TEST: Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW - úsporné "daily" auto, které nemusí stát majlant

Mercedes-AMG G63 4×4²

Mercedes-AMG G63 4×4², návrat krále extrémních off-roadů

Tesla

Tesla bude propouštět, ve velkém

Škoda zahajuje dopravně-bezpečnostní kampaň "Stay On The Safe Side" pro cyklisty i motoristy

Ne všechna prvenství má Mercedes, nový protikolizní systém vyvinula japonská automobilka

Ferrari P80/C

Ferrari: Jeden plánovaný systém nikdy do našich aut nedáme

Stojan benzínové pumpy

Fiala se bude rvát za dostupná auta a představil svůj nápad

reklama

Doporučujeme

Škoda Octavia

Nová Škoda Octavia IV. generace? Tohle o ní víme

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

  2. Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

  3. Mercedes-AMG G63 4×4², návrat krále extrémních off-roadů

  4. Úpravy Gumbal kára, část první

  5. Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

  6. Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud