Problémy s poškozeným výfukovým potrubím už pravděpodobně potkaly každého. Prvních pár chvil může mít člověk pocit, že jeho vůz začal znít nepatrně lépe. Zanedlouho se však hlasité dunění motoru začne stávat stále otravnějším a člověk má pocit, že někdy v mezidobí mu zřejmě někdo vyměnil auto za traktor. Co ale v takových případech dělat?
Dříve byl postup jednoduchý - odvézt auto do servisu. V servisu totiž dokáží jednoduše najít místo úniku a rovnou ho zavaří, nebo vymění poškozený díl za nový. A zatím co výměnu může zvládnout šikovný kutil i svépomocí, svářečka nepatří zrovna k běžné výbavě každého kutila.
Dnes už máme ovšem k dispozici takové technologie a materiály, že se při opravách prasklého či narušeného výfukového potrubí snadno obejdeme bez svářečky a dalšího profesionálního vybavení. A jak na to? S tím nám poradil šikovný mechanik z YouTube kanálu ChrisFix, kterému jeho vzdělávací a DYI videa přinesla přes 3.8 milionu sledujících.
Pojďme ale přímo k věci. Chris v současnosti opravuje Mustang pro svého známého, na kterém už odstranil spousty drobných neduhů. Jedním z posledních je tak velice hlasité výfukové potrubí, které je neznámo kde netěsné. S tím už ostatně Chris Mustang pro svého kamaráda kupoval a jak ve videu říká - ani sám prodejce netuší, kde je chyba.
Hned prvním krokem je tak identifikace netěsností. K tomu Chris používá buď vysavač, fukar na listí nebo kompresor. Zkrátka cokoliv, co dokáže foukat vzduch do výfuku a vytvořit tak v něm přetlak. Následně Chris aplikuje na celé výfukové potrubí mýdlovou vodu a hledá bublinky, které se tvoří v místě, kde vzduch z výfukového systému uniká. Je to stejné, jako když hledáte díru na prasklé pneumatice.
Na samotnou opravu si pak Chris připravil speciální tmel na opravu výfuků, pásku na opravu výfuků, sponu na opravu výfuků, malý drátěný kartáč pro očištění podkladu, izolepu, smirkový papír a gumové rukavice, které se nehodí jen k ochraně rukou.
Aby se na autě lépe pracovalo, najel Chris s jeho přední částí na rampu a zajistil zadní kola. Poté umístil do koncovky výfuku vysavač, který místo nasávání vzduchu naopak vzduch do výfuku vháněl (něco takového umí většina průmyslových vysavačů i některé vysavače domácí). Hadici pak zajistil lepící páskou. Pokud by měl ale vůz více koncovek, pak stačí ty ostatní překrýt gumovou rukavicí a následně opět zajistit izolepou.
Jakmile se vám daří vhánět do výfukového systému vzduch, je na čase začít hledat netěsnost. K tomu slouží mýdlová voda (voda smíchaná s přípravkem na nádobí či mýdlem - cílem je vytvořit bublinky). S přípravkem určitě nešetřete a aplikujte ho na celé výfukové potrubí. V tomto případě se bublinky objevily hned na třech místech hned u svodů. I přesto ale Chris raději kontroluje i zbytek potrubí, které je ale naštěstí bez dalších úniků. Chris také upozorňuje na malou dírku, která obvykle bývá u koncových tlumičů - ta je určena k odvodu vody z tlumiče, čímž má zabránit jeho korozi. Rozhodně ji tedy neopravujte.
Teď už ale k samotné opravě. K té Chris použije speciální tmel k opravě svodů a výfukových potrubí, který je navržen tak, aby odolal žáru až o hodnotě 1 300 °C. Ještě předtím je však potřeba svody očistit a odstranit z nich korozi a uvolněné kousky materiálu, aby se tmel dobře přichytil. Po broušení je pak potřeba místa ještě ošetřit / odmastit, k čemuž Chris využívá 91% Isopropylalkohol.
Ještě před samotnou aplikací tmelu Chris upozorňuje na jeden šikovný trik, kterým je připojení hadice vysavače na tu správnou stranu, takže vysavač začne vzduch opět nasávat a v potrubí se tak tvoří drobný podtlak. Tento trik pak pomůže, aby se tmel dostal do všech popraskaných míst svodů / potrubí a lépe je utěsnil. Současně je díky vysavači dobře slyšet, jak vzduch v místech netěsností syčí.
Jakmile je vše připraveno, stačí připravit tmel a aplikovat ho na poškozená místa. Už během aplikace by měl znát rozdíl minimálně v tom, že vzduch nasávaný do výfukového potrubí skrze netěsnosti přestane syčet. S tmelem ale nešetřete a důkladně ho aplikujte na všechna poškozená místa.
Jakmile je tmel aplikován, je potřeba počkat, než zaschne. Tento proces může trvat 2 i 24 hodin - vždy záleží na teplotě vzduchu. Schnutí se dá pomoci například horkovzdušnou pistolí, ovšem za žádných okolností nezkoušejte motor startovat - nezaschlý tmel by totiž nevydržel tlak plynů a mohli byste začít znovu.
A zatím co tmel schne, rozhodl se Chris ukázat, jak fungují i zbylé dvě metody. Ovšem protože už nemá co by spravoval, rozhodně se úmyslně vyříznout kus kovu z výfukového potrubí svého pick-upu. Na místě pak vznikne pořádná díra, která by mohla vzniknout i působením koroze na poškozeném místě výfuku.
První metodou, jak díru odstranit, je tzv. výfuková spona (svorka). Ta se nasadí na místo poškození, otvory se provléknou šrouby, ty se zajistí maticí a následně se vše pořádně dotáhne. Výsledek? Na zvuku vozu nepoznáte rozdíl a dokonce ani test s mýdlovou vodou neukáže jakoukoliv netěsnost.
Poslední metodou je pak speciální páska na opravy výfuků, která se na výfuk aplikuje v podstatě stejně, jako lepící páska. Nejprve je však nutné výfukové potrubí zahřát - a to ideálně tak, aby jste na něm sotva udrželi ruku. Poté je potřeba vypnout motor, odstranit z pásky krycí fólii a začít pásku aplikovat lepivou stranou na výfuk. Pásku je potřeba přikládat co nejrovněji a s přesahem zhruba 2.5 centimetru. Na první pohled jednoduchý úkol se však komplikuje tím, že se páska snaží přilepit ke všemu, čeho se dotkne.
Jakmile máte pásku aplikovanou, přesvědčte se, že dobře přiléhá a těsní. Podle manuálu je možné vůz nastartovat a nechat pásku vytvrdit působením výfukových plynů, Chris však varuje na možnost, že by tlak plynů mohl pásku poškodit. Proto raději k jejímu vytvrzení použije klasickou horkovzdušnou pistoli. Jakmile se páska vytvrdí, opět dokonale těsní. To ostatně potvrzuje zvuk vozu i test s mýdlovou vodou.
Od pokusů s ostatními metodami ale zpátky ke svodům opraveným tmelem. Abychom zjistili, zda už je tmel vytvrzený, stačí do něj zkusit zarýt nehtem, jak radí Chris. Pokud tmel povolí, nechte ho dál schnout, případně mu pomozte horkovzdušnou pistolí. Obecně ale platí, že čím déle bude tmel schnout, tím lépe. Vytvrzený tmel by měl být pevný pevný a odolný jako kus železa.
V tomto případě už se ale zdá, že je tmel vytvrzený a tak nastává okamžik pravdy. Chris nasedá do auta, startuje a místo dřívějšího řvaní se ozývá tichý a klidný chod motoru. Oproti situaci předtím je rozdíl markantní. Kromě pazvuků navíc zmizel i zápach výfukových zplodin, který se šířil motorovým prostorem.
Jak tedy vidíte, prasklý či netěsnící výfuk se dá i v domácích podmínkách celkem jednoduše opravit. Celá oprava navíc v tomto případě, pokud bychom nepočítaly čas vysychání, trvala zhruba jen 15 až 20 minut. Navíc ani produkty, které byly k opravě použity, nejsou příliš drahé a snadno je seženete i v Česku. Jak navíc Chris dodává, něco podobného již před šesti lety udělal na svém Pick-upu a oprava stále drží, takže se ani nejedná o žádné krátkodobé řešení.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.