Problémy s poškozeným výfukovým potrubím už pravděpodobně potkaly každého. Prvních pár chvil může mít člověk pocit, že jeho vůz začal znít nepatrně lépe. Zanedlouho se však hlasité dunění motoru začne stávat stále otravnějším a člověk má pocit, že někdy v mezidobí mu zřejmě někdo vyměnil auto za traktor. Co ale v takových případech dělat?
Dříve byl postup jednoduchý - odvézt auto do servisu. V servisu totiž dokáží jednoduše najít místo úniku a rovnou ho zavaří, nebo vymění poškozený díl za nový. A zatím co výměnu může zvládnout šikovný kutil i svépomocí, svářečka nepatří zrovna k běžné výbavě každého kutila.
Dnes už máme ovšem k dispozici takové technologie a materiály, že se při opravách prasklého či narušeného výfukového potrubí snadno obejdeme bez svářečky a dalšího profesionálního vybavení. A jak na to? S tím nám poradil šikovný mechanik z YouTube kanálu ChrisFix, kterému jeho vzdělávací a DYI videa přinesla přes 3.8 milionu sledujících.
Pojďme ale přímo k věci. Chris v současnosti opravuje Mustang pro svého známého, na kterém už odstranil spousty drobných neduhů. Jedním z posledních je tak velice hlasité výfukové potrubí, které je neznámo kde netěsné. S tím už ostatně Chris Mustang pro svého kamaráda kupoval a jak ve videu říká - ani sám prodejce netuší, kde je chyba.
Hned prvním krokem je tak identifikace netěsností. K tomu Chris používá buď vysavač, fukar na listí nebo kompresor. Zkrátka cokoliv, co dokáže foukat vzduch do výfuku a vytvořit tak v něm přetlak. Následně Chris aplikuje na celé výfukové potrubí mýdlovou vodu a hledá bublinky, které se tvoří v místě, kde vzduch z výfukového systému uniká. Je to stejné, jako když hledáte díru na prasklé pneumatice.
Na samotnou opravu si pak Chris připravil speciální tmel na opravu výfuků, pásku na opravu výfuků, sponu na opravu výfuků, malý drátěný kartáč pro očištění podkladu, izolepu, smirkový papír a gumové rukavice, které se nehodí jen k ochraně rukou.
Aby se na autě lépe pracovalo, najel Chris s jeho přední částí na rampu a zajistil zadní kola. Poté umístil do koncovky výfuku vysavač, který místo nasávání vzduchu naopak vzduch do výfuku vháněl (něco takového umí většina průmyslových vysavačů i některé vysavače domácí). Hadici pak zajistil lepící páskou. Pokud by měl ale vůz více koncovek, pak stačí ty ostatní překrýt gumovou rukavicí a následně opět zajistit izolepou.
Jakmile se vám daří vhánět do výfukového systému vzduch, je na čase začít hledat netěsnost. K tomu slouží mýdlová voda (voda smíchaná s přípravkem na nádobí či mýdlem - cílem je vytvořit bublinky). S přípravkem určitě nešetřete a aplikujte ho na celé výfukové potrubí. V tomto případě se bublinky objevily hned na třech místech hned u svodů. I přesto ale Chris raději kontroluje i zbytek potrubí, které je ale naštěstí bez dalších úniků. Chris také upozorňuje na malou dírku, která obvykle bývá u koncových tlumičů - ta je určena k odvodu vody z tlumiče, čímž má zabránit jeho korozi. Rozhodně ji tedy neopravujte.
Teď už ale k samotné opravě. K té Chris použije speciální tmel k opravě svodů a výfukových potrubí, který je navržen tak, aby odolal žáru až o hodnotě 1 300 °C. Ještě předtím je však potřeba svody očistit a odstranit z nich korozi a uvolněné kousky materiálu, aby se tmel dobře přichytil. Po broušení je pak potřeba místa ještě ošetřit / odmastit, k čemuž Chris využívá 91% Isopropylalkohol.
Ještě před samotnou aplikací tmelu Chris upozorňuje na jeden šikovný trik, kterým je připojení hadice vysavače na tu správnou stranu, takže vysavač začne vzduch opět nasávat a v potrubí se tak tvoří drobný podtlak. Tento trik pak pomůže, aby se tmel dostal do všech popraskaných míst svodů / potrubí a lépe je utěsnil. Současně je díky vysavači dobře slyšet, jak vzduch v místech netěsností syčí.
Jakmile je vše připraveno, stačí připravit tmel a aplikovat ho na poškozená místa. Už během aplikace by měl znát rozdíl minimálně v tom, že vzduch nasávaný do výfukového potrubí skrze netěsnosti přestane syčet. S tmelem ale nešetřete a důkladně ho aplikujte na všechna poškozená místa.
Jakmile je tmel aplikován, je potřeba počkat, než zaschne. Tento proces může trvat 2 i 24 hodin - vždy záleží na teplotě vzduchu. Schnutí se dá pomoci například horkovzdušnou pistolí, ovšem za žádných okolností nezkoušejte motor startovat - nezaschlý tmel by totiž nevydržel tlak plynů a mohli byste začít znovu.
A zatím co tmel schne, rozhodl se Chris ukázat, jak fungují i zbylé dvě metody. Ovšem protože už nemá co by spravoval, rozhodně se úmyslně vyříznout kus kovu z výfukového potrubí svého pick-upu. Na místě pak vznikne pořádná díra, která by mohla vzniknout i působením koroze na poškozeném místě výfuku.
První metodou, jak díru odstranit, je tzv. výfuková spona (svorka). Ta se nasadí na místo poškození, otvory se provléknou šrouby, ty se zajistí maticí a následně se vše pořádně dotáhne. Výsledek? Na zvuku vozu nepoznáte rozdíl a dokonce ani test s mýdlovou vodou neukáže jakoukoliv netěsnost.
Poslední metodou je pak speciální páska na opravy výfuků, která se na výfuk aplikuje v podstatě stejně, jako lepící páska. Nejprve je však nutné výfukové potrubí zahřát - a to ideálně tak, aby jste na něm sotva udrželi ruku. Poté je potřeba vypnout motor, odstranit z pásky krycí fólii a začít pásku aplikovat lepivou stranou na výfuk. Pásku je potřeba přikládat co nejrovněji a s přesahem zhruba 2.5 centimetru. Na první pohled jednoduchý úkol se však komplikuje tím, že se páska snaží přilepit ke všemu, čeho se dotkne.
Jakmile máte pásku aplikovanou, přesvědčte se, že dobře přiléhá a těsní. Podle manuálu je možné vůz nastartovat a nechat pásku vytvrdit působením výfukových plynů, Chris však varuje na možnost, že by tlak plynů mohl pásku poškodit. Proto raději k jejímu vytvrzení použije klasickou horkovzdušnou pistoli. Jakmile se páska vytvrdí, opět dokonale těsní. To ostatně potvrzuje zvuk vozu i test s mýdlovou vodou.
Od pokusů s ostatními metodami ale zpátky ke svodům opraveným tmelem. Abychom zjistili, zda už je tmel vytvrzený, stačí do něj zkusit zarýt nehtem, jak radí Chris. Pokud tmel povolí, nechte ho dál schnout, případně mu pomozte horkovzdušnou pistolí. Obecně ale platí, že čím déle bude tmel schnout, tím lépe. Vytvrzený tmel by měl být pevný pevný a odolný jako kus železa.
V tomto případě už se ale zdá, že je tmel vytvrzený a tak nastává okamžik pravdy. Chris nasedá do auta, startuje a místo dřívějšího řvaní se ozývá tichý a klidný chod motoru. Oproti situaci předtím je rozdíl markantní. Kromě pazvuků navíc zmizel i zápach výfukových zplodin, který se šířil motorovým prostorem.
Jak tedy vidíte, prasklý či netěsnící výfuk se dá i v domácích podmínkách celkem jednoduše opravit. Celá oprava navíc v tomto případě, pokud bychom nepočítaly čas vysychání, trvala zhruba jen 15 až 20 minut. Navíc ani produkty, které byly k opravě použity, nejsou příliš drahé a snadno je seženete i v Česku. Jak navíc Chris dodává, něco podobného již před šesti lety udělal na svém Pick-upu a oprava stále drží, takže se ani nejedná o žádné krátkodobé řešení.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?