Ruční brzda: Je skutečně nutné ji zatahovat pokaždé?

Ilustrační fto
Ilustrační fto, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 7. srpna 2018 10:54
Sdílej:

Parkovací brzda, která však pro většinu z nás zlidověla pod pojmem ruční brzda, je součástí každého automobilu. Většinou má stále stejnou podobu páky ve středové konzoli, ačkoliv u některých modelů ji zastupuje menší pedál a u některých novějších modelů ji naopak nahradilo malé tlačítko. Ať už má ale jakoukoliv podobu, stále se nabízí jednoduchá otázka: měli bychom ji zatahovat pokaždé?

Parkovací brzda je součástí každého automobilu a všichni řidiči by měli vědět, kdy a jak ji správně použít. Dnes ale nebudeme rozebírat řešení krizových situací, kdy odejdou brzdy hlavní, ani jak se stylově předvádět na parkovištích.

Mnoho řidičů totiž stále diskutuje na téma, kdy přesně by měla být ruční brzda používána. A skutečně je potřeba zatahovat ji pokaždé, kdy opouštíme vozidlo? Podobné otázky už se prohnaly hlavou snad každého řidiče. A odpověď? Pojďme se podívat, co radí odborníci z japonského automobilového průmyslu prostřednictvím CarFromJapan.

Jakou roli hraje převodovka?

Pokud řídíte automobil vybavený manuální převodovkou, měli byste parkovací brzdu používat pokaždé. A to dokonce i v momentech, kdy máte vůz zaparkovaný na rovném podkladu. Řada řidičů totiž stále spoléhá pouze na zařazení rychlosti, ovšem manuální převodovky na rozdíl od automatů nemají pojistku, která by dokázala zařazený stupeň udržet za všech okolností.

Pokud tedy máte například zvědavé dítě nebo neposedné domácí zvíře, existuje vysoké riziko, že nedopatřením zavadí o řadící páku a vyřadí, což může v nejhorších případech vést i ke zranění. Zvláště proto je vhodné pokaždé použít i parkovací brzdu.

U automatické převodovky si člověk nemusí lámat s parkovací brzdou hlavu, neboť díky pojistce je téměř nemožné, aby byl vůz nedopatřením odbrzděn. Majitelé vozidel s automatickou převodovkou to tedy mají snazší, v následujících řádcích si však vysvětlíme, proč by přesto měli ruční brzdu také zatahovat.

Kdy by měla být parkovací brzda používána?

Jak už jsme naznačili výše, parkovací brzda by měla být používána ideálně pokaždé. Ať už parkujeme ve svahu, nebo na rovné ploše. Parkovací brzda je totiž jakousi pojistkou, která v případě jakékoliv krizové situace, jako je například problém s hlavními brzdami, pomůže automobil zastavit.

Častým používáním ruční brzdy navíc předcházíme její korozi a dalším problémům, které mohou nastat, pokud se dlouhodobě nevyužívá. Zjištění problémů až ve chvíli, kdy ruční brzdu nutně potřebujeme, může mít tragické následky.

Ve stručnosti se tedy dá říci, že používat ruční brzdu pokaždé není nutné, ale je to přinejmenším vhodné. Parkovací brzda totiž představuje jeden z bezpečnostních prvků, jejichž funkčnost bychom neměli podceňovat.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.