Millerův cyklus, deaktivace válců nebo vypínání motoru. Získají si vaši důvěru?

-jka / AutoRoad.cz, 13. srpna 2018, 07:27 Google+

Netušíte, která bije? Řeč je o motoru 1,5 TSI ACT BlueMotion, který Volkswagen představil na jaře tohoto roku. Podle oficiálních informací se jedná o hospodárnou mikrohybridní pohonnou jednotku, která své uplatnění již našla v modelech Golf a Golf Variant. Převratnost toho motoru má spočívat především v nízké spotřebě, mluvíme tedy o „benzíňáku se spotřebou dieselu.“ Jak toho ale dosáhnout?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen

Volkswagen | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Spotřeba a emise dlouhodobě patří k tomu nejpalčivějšímu, o čem se v souvislosti s motory mluví. Jednotlivé automobilky se tedy snaží neustálým vývojem objevit nové metody, které by pomohly udělat jejich motor v očích zákazníka „zajímavějším“. Jednou z takovou metod je i tzv. Millerův cyklus - tak je označen průběh spalování. V Millerově cyklu dochází k dřívějšímu uzavření sacích ventilů, které by mělo v kombinaci s vysokým kompresním poměrem a přeplňováním zvýšit účinnost motoru o 10%. Ta se má projevit také snížením spotřeby paliva a emisí i mohutným točivým momentem, který je k dispozici již při nízkých otáčkách. Jednoduše řečeno, v porovnání s ostatními zážehovými motory jsou sací ventily této pohonné jednotky otevřeny po kratší dobu. 

Pokud se však nespokojíte s laickým vysvětlením, materiály Volkswagenu k tomuto říkají: Sací ventily jsou totiž ve fázi sání uzavřeny již v okamžiku, kdy píst ještě nedosáhl dolní úvrati, takže pokračuje v pohybu směrem dolů. Při provozu s částečným zatížením se tím snižují ztráty způsobované škrcením sání. Naproti tomu v provozní oblasti limitované sklonem k detonačnímu spalování profituje směs z intenzivnějšího rozpínání, které snižuje tlak a teplotu směsi. V důsledku toho lze okamžik zážehu posunout do oblasti vyšší účinnosti a minimalizovat riziko nekontrolovaně probíhajícího spalování. Díky tomu bylo možné zvýšit kompresní poměr na 12,5:1. Zvýšení kompresního poměru přispívá ke zvýšení účinnosti. A to snižuje spotřebu paliva a emise CO2.

Mnoho uživatelů však vůbec netuší, jak jejich motor vlastně funguje a ve výsledku je to ani příliš nezajímá. Důležitá je pro ně především výsledná spotřeba, která se má v tomto případě pohybovat kolem 4,8 litrů / 100 km v kombinovaném režimu. Ještě dodáme, že motor disponuje výkonem 96 kW (130 k). I když osobní zkušenost s touto pohonnou jednotkou zatím nemáme, víme, že se naším kolegům podařilo jezdit s tímto motorem kolem 5-ti litrů / 100 km. Důležité však je, že nic není zadarmo, a i v tomto případě bychom měli být ostražití, neboť je tato „nízká“ spotřeba vykoupena technologiemi, které mohou negativně ovlivnit životnost motoru. Další takovou je aktivní systém deaktivace válců ACT: Kdykoliv je to možné, systém deaktivuje dva vnitřní válce. K deaktivaci dochází, jakmile řidiči postačí nízký výkon vozu a to téměř v celém spektru otáček až do rychlosti 130 km/h.

Volkswagen označuje tuto pohonnou jednotku jako mikrohybridní, ptáte se proč? Je totiž vybavena 12V baterií, která automobil zásobuje napětím ve chvíli, kdy jede setrvačnou jízdou s vypnutým motorem. V kombinaci se 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG řídící jednotka motor vypíná a rozpojí spojku tak, aby se mohl vůz pohybovat setrvačností a nedocházelo k brzdění motorem. Děje se tak vždy, když vozidlo jede v mírném klesání nebo když řidič předvídavě uvolní plynový pedál. Co si představit pod pojmem předvídavě již není blíže specifikováno. 

Poslední technologickou „fičurou“ je systém, který měl dosud uplatnění pouze ve sportovních vozech. Turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek VTG, které umožňuje měnit výkon turbíny. Cílem Volkswagenu je, aby turbínou proudilo 100% výfukových plynů a ne jen část, jako je tomu nyní. Výsledkem mají být nižší hodnoty spotřeby paliva a emisí a rychlejší reakce motoru na plynový pedál.

Otázka ale zní: „Co vy na to?“ Máte v podobné moderní řešení ze strany automobilek důvěru, anebo v nich vidíte pouze seznam dalších možných závad a poruch? Budou tyto systémy jednou standardem, nebo se z nich stanou obtěžující funkce, které se pokusí uživatelé obcházet (vypnout) stejně, jako je tomu v případě Start/Stop systémů?  

Vytisknout

Diskuze: Millerův cyklus, deaktivace válců nebo vypínání motoru. Získají si vaši důvěru?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Zcela nový Suzuki Swift

Zcela nový Suzuki Swift, odklon od evropského designu

Ilustrační foto

Kdy (ne)zaplatí vyproštění vozidla pojišťovna?

Toyota vvyvíjí vodíkový Hilux

Toyota dál věří ve vodík, zakládá strategický podnik

Hyundai Ioniq 6

TEST Hyundai Ioniq 6 – když aerodynamika a co nejvyšší dojezd hrají prim

Bezpečná jízda v zimních podmínkách

Pirelli radí, jak jezdit v zimě

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

Cebia odhalila další velmi rozšířený podvod s ojetými vozy

Ilustrační foto

Kdo chce odškodnění po srážce se zvěří, musí být připraven

Cestování na čtyřech kolech se stalo synonymem pro svobodu, dobrodružství i nezávislost

Pět nejčastějších omylů spojených se zimní dovolenou v karavanu

Volkswagen ID.7 - premiéra téměř pětimetrového čistě bateriového elektrického sedanu vyšší střední třídy

Potvrzeno. Tohle mluví o elektromobilech v Česku jasně

Hyundai IONIQ 5

TEST Hyundai Ioniq 5 AWD – vetřelec z jiné planety, který překvapí i pozlobí

Toyota

Pět základních smyslů při nehodě nečekaně v ohrožení

DS 4 Crossback 1.5 BlueHDi

Test DS4 Rivoli Cross 1.5 BlueHDi 130 EA8, moře stylu, malá spotřeba

ojetá auta

Situace v Česku na trhu ojetých aut za 9 měsíců letošního roku

Kia Stinger

Kia na českém trhu. Oslava nebo smutek?

Představení Škody Superb 4. generace

Škoda Superb 4. generace: Více prostoru a pohodlí, 6 pohonných jednotek, inovativní systémy

reklama

Doporučujeme

Koncept BMW X7 iPerformance

BMW X7 podstupuje extrémní testy. Jak si poradilo s polárním kruhem nebo…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Toyota dál věří ve vodík, zakládá strategický podnik

  2. Kdy (ne)zaplatí vyproštění vozidla pojišťovna?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud