Millerův cyklus, deaktivace válců nebo vypínání motoru. Získají si vaši důvěru?

-jka / AutoRoad.cz, 13. srpna 2018, 07:27 Google+

Netušíte, která bije? Řeč je o motoru 1,5 TSI ACT BlueMotion, který Volkswagen představil na jaře tohoto roku. Podle oficiálních informací se jedná o hospodárnou mikrohybridní pohonnou jednotku, která své uplatnění již našla v modelech Golf a Golf Variant. Převratnost toho motoru má spočívat především v nízké spotřebě, mluvíme tedy o „benzíňáku se spotřebou dieselu.“ Jak toho ale dosáhnout?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen

Volkswagen | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Spotřeba a emise dlouhodobě patří k tomu nejpalčivějšímu, o čem se v souvislosti s motory mluví. Jednotlivé automobilky se tedy snaží neustálým vývojem objevit nové metody, které by pomohly udělat jejich motor v očích zákazníka „zajímavějším“. Jednou z takovou metod je i tzv. Millerův cyklus - tak je označen průběh spalování. V Millerově cyklu dochází k dřívějšímu uzavření sacích ventilů, které by mělo v kombinaci s vysokým kompresním poměrem a přeplňováním zvýšit účinnost motoru o 10%. Ta se má projevit také snížením spotřeby paliva a emisí i mohutným točivým momentem, který je k dispozici již při nízkých otáčkách. Jednoduše řečeno, v porovnání s ostatními zážehovými motory jsou sací ventily této pohonné jednotky otevřeny po kratší dobu. 

Pokud se však nespokojíte s laickým vysvětlením, materiály Volkswagenu k tomuto říkají: Sací ventily jsou totiž ve fázi sání uzavřeny již v okamžiku, kdy píst ještě nedosáhl dolní úvrati, takže pokračuje v pohybu směrem dolů. Při provozu s částečným zatížením se tím snižují ztráty způsobované škrcením sání. Naproti tomu v provozní oblasti limitované sklonem k detonačnímu spalování profituje směs z intenzivnějšího rozpínání, které snižuje tlak a teplotu směsi. V důsledku toho lze okamžik zážehu posunout do oblasti vyšší účinnosti a minimalizovat riziko nekontrolovaně probíhajícího spalování. Díky tomu bylo možné zvýšit kompresní poměr na 12,5:1. Zvýšení kompresního poměru přispívá ke zvýšení účinnosti. A to snižuje spotřebu paliva a emise CO2.

Mnoho uživatelů však vůbec netuší, jak jejich motor vlastně funguje a ve výsledku je to ani příliš nezajímá. Důležitá je pro ně především výsledná spotřeba, která se má v tomto případě pohybovat kolem 4,8 litrů / 100 km v kombinovaném režimu. Ještě dodáme, že motor disponuje výkonem 96 kW (130 k). I když osobní zkušenost s touto pohonnou jednotkou zatím nemáme, víme, že se naším kolegům podařilo jezdit s tímto motorem kolem 5-ti litrů / 100 km. Důležité však je, že nic není zadarmo, a i v tomto případě bychom měli být ostražití, neboť je tato „nízká“ spotřeba vykoupena technologiemi, které mohou negativně ovlivnit životnost motoru. Další takovou je aktivní systém deaktivace válců ACT: Kdykoliv je to možné, systém deaktivuje dva vnitřní válce. K deaktivaci dochází, jakmile řidiči postačí nízký výkon vozu a to téměř v celém spektru otáček až do rychlosti 130 km/h.

Volkswagen označuje tuto pohonnou jednotku jako mikrohybridní, ptáte se proč? Je totiž vybavena 12V baterií, která automobil zásobuje napětím ve chvíli, kdy jede setrvačnou jízdou s vypnutým motorem. V kombinaci se 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG řídící jednotka motor vypíná a rozpojí spojku tak, aby se mohl vůz pohybovat setrvačností a nedocházelo k brzdění motorem. Děje se tak vždy, když vozidlo jede v mírném klesání nebo když řidič předvídavě uvolní plynový pedál. Co si představit pod pojmem předvídavě již není blíže specifikováno. 

Poslední technologickou „fičurou“ je systém, který měl dosud uplatnění pouze ve sportovních vozech. Turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek VTG, které umožňuje měnit výkon turbíny. Cílem Volkswagenu je, aby turbínou proudilo 100% výfukových plynů a ne jen část, jako je tomu nyní. Výsledkem mají být nižší hodnoty spotřeby paliva a emisí a rychlejší reakce motoru na plynový pedál.

Otázka ale zní: „Co vy na to?“ Máte v podobné moderní řešení ze strany automobilek důvěru, anebo v nich vidíte pouze seznam dalších možných závad a poruch? Budou tyto systémy jednou standardem, nebo se z nich stanou obtěžující funkce, které se pokusí uživatelé obcházet (vypnout) stejně, jako je tomu v případě Start/Stop systémů?  

Vytisknout

Diskuze: Millerův cyklus, deaktivace válců nebo vypínání motoru. Získají si vaši důvěru?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Koncept BMW X7 iPerformance

BMW X7 podstupuje extrémní testy. Jak si poradilo s polárním kruhem nebo…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud