Netušíte, která bije? Řeč je o motoru 1,5 TSI ACT BlueMotion, který Volkswagen představil na jaře tohoto roku. Podle oficiálních informací se jedná o hospodárnou mikrohybridní pohonnou jednotku, která své uplatnění již našla v modelech Golf a Golf Variant. Převratnost toho motoru má spočívat především v nízké spotřebě, mluvíme tedy o „benzíňáku se spotřebou dieselu.“ Jak toho ale dosáhnout?
Spotřeba a emise dlouhodobě patří k tomu nejpalčivějšímu, o čem se v souvislosti s motory mluví. Jednotlivé automobilky se tedy snaží neustálým vývojem objevit nové metody, které by pomohly udělat jejich motor v očích zákazníka „zajímavějším“. Jednou z takovou metod je i tzv. Millerův cyklus - tak je označen průběh spalování. V Millerově cyklu dochází k dřívějšímu uzavření sacích ventilů, které by mělo v kombinaci s vysokým kompresním poměrem a přeplňováním zvýšit účinnost motoru o 10%. Ta se má projevit také snížením spotřeby paliva a emisí i mohutným točivým momentem, který je k dispozici již při nízkých otáčkách. Jednoduše řečeno, v porovnání s ostatními zážehovými motory jsou sací ventily této pohonné jednotky otevřeny po kratší dobu.
Pokud se však nespokojíte s laickým vysvětlením, materiály Volkswagenu k tomuto říkají: Sací ventily jsou totiž ve fázi sání uzavřeny již v okamžiku, kdy píst ještě nedosáhl dolní úvrati, takže pokračuje v pohybu směrem dolů. Při provozu s částečným zatížením se tím snižují ztráty způsobované škrcením sání. Naproti tomu v provozní oblasti limitované sklonem k detonačnímu spalování profituje směs z intenzivnějšího rozpínání, které snižuje tlak a teplotu směsi. V důsledku toho lze okamžik zážehu posunout do oblasti vyšší účinnosti a minimalizovat riziko nekontrolovaně probíhajícího spalování. Díky tomu bylo možné zvýšit kompresní poměr na 12,5:1. Zvýšení kompresního poměru přispívá ke zvýšení účinnosti. A to snižuje spotřebu paliva a emise CO2.
Mnoho uživatelů však vůbec netuší, jak jejich motor vlastně funguje a ve výsledku je to ani příliš nezajímá. Důležitá je pro ně především výsledná spotřeba, která se má v tomto případě pohybovat kolem 4,8 litrů / 100 km v kombinovaném režimu. Ještě dodáme, že motor disponuje výkonem 96 kW (130 k). I když osobní zkušenost s touto pohonnou jednotkou zatím nemáme, víme, že se naším kolegům podařilo jezdit s tímto motorem kolem 5-ti litrů / 100 km. Důležité však je, že nic není zadarmo, a i v tomto případě bychom měli být ostražití, neboť je tato „nízká“ spotřeba vykoupena technologiemi, které mohou negativně ovlivnit životnost motoru. Další takovou je aktivní systém deaktivace válců ACT: Kdykoliv je to možné, systém deaktivuje dva vnitřní válce. K deaktivaci dochází, jakmile řidiči postačí nízký výkon vozu a to téměř v celém spektru otáček až do rychlosti 130 km/h.
Volkswagen označuje tuto pohonnou jednotku jako mikrohybridní, ptáte se proč? Je totiž vybavena 12V baterií, která automobil zásobuje napětím ve chvíli, kdy jede setrvačnou jízdou s vypnutým motorem. V kombinaci se 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG řídící jednotka motor vypíná a rozpojí spojku tak, aby se mohl vůz pohybovat setrvačností a nedocházelo k brzdění motorem. Děje se tak vždy, když vozidlo jede v mírném klesání nebo když řidič předvídavě uvolní plynový pedál. Co si představit pod pojmem předvídavě již není blíže specifikováno.
Poslední technologickou „fičurou“ je systém, který měl dosud uplatnění pouze ve sportovních vozech. Turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek VTG, které umožňuje měnit výkon turbíny. Cílem Volkswagenu je, aby turbínou proudilo 100% výfukových plynů a ne jen část, jako je tomu nyní. Výsledkem mají být nižší hodnoty spotřeby paliva a emisí a rychlejší reakce motoru na plynový pedál.
Otázka ale zní: „Co vy na to?“ Máte v podobné moderní řešení ze strany automobilek důvěru, anebo v nich vidíte pouze seznam dalších možných závad a poruch? Budou tyto systémy jednou standardem, nebo se z nich stanou obtěžující funkce, které se pokusí uživatelé obcházet (vypnout) stejně, jako je tomu v případě Start/Stop systémů?
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.