Automobily mohou vydávat celou škálu různých zvuků, z nichž některé jsou neškodné a jiné se naopak snaží upozornit na vážný problém. Bohužel stále poměrně velká část motoristů se snaží podobné zvuky ignorovat, neboť se bojí nákladných návštěv servisů, případně se bojí života bez vozu. Pokud ovšem začnou vycházet podivné zvuky od brzd, přestává to být legrace.
Během používání brzd totiž dochází mezi brzdovým kotoučem a destičkami ke tření, které generuje vysoké teploty. Oba komponenty se tak opotřebovávají a časem dojde k jejich nevyhnutelnému selhání. Ještě předtím se nás na to však automobil bude pokoušet upozornit buď kontrolkami, nebo podivnými zvuky.
Žádný z komponentů automobilu zkrátka nebyl navržen tak, aby vydržel věčně. Důležité je však dodržovat pravidelný servis a k problémům přistupovat zodpovědně. Pokud tedy vaše brzdy začnou vydávat podivné zvuky, můžete se sice pokusit alespoň o identifikaci problému, ale nakonec byste vždy svůj vůz měli k opravě či údržbě svěřit odborníkům.
Teď už se ale pojďme podívat, co může za podivnými zvuky stát:
1. Objekt mezi kotoučem a destičkami
Komponenty brzdového systému jsou neustále vystavovány přívalům prachu a dalších nečistot různých velikostí. Čas od času se tak může stát, že se mezi brzdovou destičku a brzdový kotouč dostane menší kamínek, nebo něco podobného. Při každém sešlápnutí brzdového pedálu se tak ozve velice nepříjemný zvuk způsobený třením daného objektu mezi kotoučem a destičkou. Kromě vyluzování nepříjemných zvuků však může docházet i k poškození kotouče či destičky.
2. Nekvalitní brzdové destičky
Šetřit na brzdách je podobné, jako šetřit na pneumatikách. Jedná se o naprosto zbytečný a nepochopitelný hazard, kterým neohrožujete jen sebe, ale i ostatní účastníky provozu. Účinnost laciných brzdových destiček je totiž téměř vždy nižší a materiál, ze kterého jsou vyrobeny, bývá méně kvalitní.
V podezřele levných a méně kvalitních destičkách se tak mohou objevovat látky nebo komponenty, které se mohou s brzděním uvolňovat a kromě delší zbytečné dráhy se vám mohou postarat i o poškození brzdového kotouče. Při výměně proto raději sáhněte hlouběji do kapsy a pořiďte si kvalitnější díl.
3. Poškozené destičky
Jak už jsme psali výše, při brzděn dochází k opotřebovávání kotoučů i destiček, přičemž první obvykle odchází právě destičky. Jakmile destička přijde o všechen svůj materiál určen k brzdění, dochází ke tření mezi kotoučem a kovem, na kterém jsou destičky uchyceny.
V takovém případě začnou brzdy při brzdění vyluzovat velice nepříjemné zvuky, neboť neplní svou úlohu správně a současně dochází k poškozování brzdového kotouče. Abyste něčemu takovému předešli, neignorujte pravidelný servis svého vozu a věnujte odpovídající pozornost i brzdám. Pokud už budou mít destičky málo materiálu, neodkládejte jejich výměnu.
4. Dlouhé odstavení automobilu
Brzdové destičky mívají poměrně dlouhou životnost, ovšem pokud necháte svůj vůz na delší dobu vystavený v nevhodném prostředí (vysoká vlhkost, déšť, atd.), můžete si životnost brzd také výrazně zkrátit. Na kotoučích totiž dochází k vytváření koroze, které se začne dříve nebo později šířit.
Nebavíme se samozřejmě o dnech, ale spíše o týdnech a měsících. Pokud tedy můžete, měli byste svůj vůz pravidelně vytáhnout na nějakou tu projížďku. Ostatně jako zdůvodnění můžete použít pravdivý argument, že se jen snažíte předcházet problémům s brzdami.
Toto jsou tedy podle webu CarFromJapan ty nejčastější příčiny, proč při brzdění můžete slyšet divné zvuky od brzd. Pokud se vám ale nepodařilo identifikovat žádný z výše zmíněných problémů, rozhodně byste pazvuky a skřípění neměli ignorovat. Zvláště v případě brzdového systému se totiž nevyplácí podstupovat jakékoliv riziko. Celá věc by totiž mohla mít tragické následky.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.