Slyšíte při brzdění divné zvuky? Tohle jsou nejčastější příčiny

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 4. srpna 2018 18:23
Sdílej:

Automobily mohou vydávat celou škálu různých zvuků, z nichž některé jsou neškodné a jiné se naopak snaží upozornit na vážný problém. Bohužel stále poměrně velká část motoristů se snaží podobné zvuky ignorovat, neboť se bojí nákladných návštěv servisů, případně se bojí života bez vozu. Pokud ovšem začnou vycházet podivné zvuky od brzd, přestává to být legrace.

Během používání brzd totiž dochází mezi brzdovým kotoučem a destičkami ke tření, které generuje vysoké teploty. Oba komponenty se tak opotřebovávají a časem dojde k jejich nevyhnutelnému selhání. Ještě předtím se nás na to však automobil bude pokoušet upozornit buď kontrolkami, nebo podivnými zvuky.

Žádný z komponentů automobilu zkrátka nebyl navržen tak, aby vydržel věčně. Důležité je však dodržovat pravidelný servis a k problémům přistupovat zodpovědně. Pokud tedy vaše brzdy začnou vydávat podivné zvuky, můžete se sice pokusit alespoň o identifikaci problému, ale nakonec byste vždy svůj vůz měli k opravě či údržbě svěřit odborníkům.

Teď už se ale pojďme podívat, co může za podivnými zvuky stát:

1. Objekt mezi kotoučem a destičkami

Komponenty brzdového systému jsou neustále vystavovány přívalům prachu a dalších nečistot různých velikostí. Čas od času se tak může stát, že se mezi brzdovou destičku a brzdový kotouč dostane menší kamínek, nebo něco podobného. Při každém sešlápnutí brzdového pedálu se tak ozve velice nepříjemný zvuk způsobený třením daného objektu mezi kotoučem a destičkou. Kromě vyluzování nepříjemných zvuků však může docházet i k poškození kotouče či destičky.

2. Nekvalitní brzdové destičky

Šetřit na brzdách je podobné, jako šetřit na pneumatikách. Jedná se o naprosto zbytečný a nepochopitelný hazard, kterým neohrožujete jen sebe, ale i ostatní účastníky provozu. Účinnost laciných brzdových destiček je totiž téměř vždy nižší a materiál, ze kterého jsou vyrobeny, bývá méně kvalitní.

V podezřele levných a méně kvalitních destičkách se tak mohou objevovat látky nebo komponenty, které se mohou s brzděním uvolňovat a kromě delší zbytečné dráhy se vám mohou postarat i o poškození brzdového kotouče. Při výměně proto raději sáhněte hlouběji do kapsy a pořiďte si kvalitnější díl.

3. Poškozené destičky

Jak už jsme psali výše, při brzděn dochází k opotřebovávání kotoučů i destiček, přičemž první obvykle odchází právě destičky. Jakmile destička přijde o všechen svůj materiál určen k brzdění, dochází ke tření mezi kotoučem a kovem, na kterém jsou destičky uchyceny.

V takovém případě začnou brzdy při brzdění vyluzovat velice nepříjemné zvuky, neboť neplní svou úlohu správně a současně dochází k poškozování brzdového kotouče. Abyste něčemu takovému předešli, neignorujte pravidelný servis svého vozu a věnujte odpovídající pozornost i brzdám. Pokud už budou mít destičky málo materiálu, neodkládejte jejich výměnu.

4. Dlouhé odstavení automobilu

Brzdové destičky mívají poměrně dlouhou životnost, ovšem pokud necháte svůj vůz na delší dobu vystavený v nevhodném prostředí (vysoká vlhkost, déšť, atd.), můžete si životnost brzd také výrazně zkrátit. Na kotoučích totiž dochází k vytváření koroze, které se začne dříve nebo později šířit.

Nebavíme se samozřejmě o dnech, ale spíše o týdnech a měsících. Pokud tedy můžete, měli byste svůj vůz pravidelně vytáhnout na nějakou tu projížďku. Ostatně jako zdůvodnění můžete použít pravdivý argument, že se jen snažíte předcházet problémům s brzdami.

Toto jsou tedy podle webu CarFromJapan ty nejčastější příčiny, proč při brzdění můžete slyšet divné zvuky od brzd. Pokud se vám ale nepodařilo identifikovat žádný z výše zmíněných problémů, rozhodně byste pazvuky a skřípění neměli ignorovat. Zvláště v případě brzdového systému se totiž nevyplácí podstupovat jakékoliv riziko. Celá věc by totiž mohla mít tragické následky. 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.