Slyšíte při brzdění divné zvuky? Tohle jsou nejčastější příčiny

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 4. srpna 2018, 18:23 Google+

Automobily mohou vydávat celou škálu různých zvuků, z nichž některé jsou neškodné a jiné se naopak snaží upozornit na vážný problém. Bohužel stále poměrně velká část motoristů se snaží podobné zvuky ignorovat, neboť se bojí nákladných návštěv servisů, případně se bojí života bez vozu. Pokud ovšem začnou vycházet podivné zvuky od brzd, přestává to být legrace.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Během používání brzd totiž dochází mezi brzdovým kotoučem a destičkami ke tření, které generuje vysoké teploty. Oba komponenty se tak opotřebovávají a časem dojde k jejich nevyhnutelnému selhání. Ještě předtím se nás na to však automobil bude pokoušet upozornit buď kontrolkami, nebo podivnými zvuky.

Žádný z komponentů automobilu zkrátka nebyl navržen tak, aby vydržel věčně. Důležité je však dodržovat pravidelný servis a k problémům přistupovat zodpovědně. Pokud tedy vaše brzdy začnou vydávat podivné zvuky, můžete se sice pokusit alespoň o identifikaci problému, ale nakonec byste vždy svůj vůz měli k opravě či údržbě svěřit odborníkům.

Teď už se ale pojďme podívat, co může za podivnými zvuky stát:

1. Objekt mezi kotoučem a destičkami

Komponenty brzdového systému jsou neustále vystavovány přívalům prachu a dalších nečistot různých velikostí. Čas od času se tak může stát, že se mezi brzdovou destičku a brzdový kotouč dostane menší kamínek, nebo něco podobného. Při každém sešlápnutí brzdového pedálu se tak ozve velice nepříjemný zvuk způsobený třením daného objektu mezi kotoučem a destičkou. Kromě vyluzování nepříjemných zvuků však může docházet i k poškození kotouče či destičky.

2. Nekvalitní brzdové destičky

Šetřit na brzdách je podobné, jako šetřit na pneumatikách. Jedná se o naprosto zbytečný a nepochopitelný hazard, kterým neohrožujete jen sebe, ale i ostatní účastníky provozu. Účinnost laciných brzdových destiček je totiž téměř vždy nižší a materiál, ze kterého jsou vyrobeny, bývá méně kvalitní.

V podezřele levných a méně kvalitních destičkách se tak mohou objevovat látky nebo komponenty, které se mohou s brzděním uvolňovat a kromě delší zbytečné dráhy se vám mohou postarat i o poškození brzdového kotouče. Při výměně proto raději sáhněte hlouběji do kapsy a pořiďte si kvalitnější díl.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

3. Poškozené destičky

Jak už jsme psali výše, při brzděn dochází k opotřebovávání kotoučů i destiček, přičemž první obvykle odchází právě destičky. Jakmile destička přijde o všechen svůj materiál určen k brzdění, dochází ke tření mezi kotoučem a kovem, na kterém jsou destičky uchyceny.

V takovém případě začnou brzdy při brzdění vyluzovat velice nepříjemné zvuky, neboť neplní svou úlohu správně a současně dochází k poškozování brzdového kotouče. Abyste něčemu takovému předešli, neignorujte pravidelný servis svého vozu a věnujte odpovídající pozornost i brzdám. Pokud už budou mít destičky málo materiálu, neodkládejte jejich výměnu.

4. Dlouhé odstavení automobilu

Brzdové destičky mívají poměrně dlouhou životnost, ovšem pokud necháte svůj vůz na delší dobu vystavený v nevhodném prostředí (vysoká vlhkost, déšť, atd.), můžete si životnost brzd také výrazně zkrátit. Na kotoučích totiž dochází k vytváření koroze, které se začne dříve nebo později šířit.

img-responsive

Titanové brzdy pro Bugatti Chiron | foto: Bugatti

Nebavíme se samozřejmě o dnech, ale spíše o týdnech a měsících. Pokud tedy můžete, měli byste svůj vůz pravidelně vytáhnout na nějakou tu projížďku. Ostatně jako zdůvodnění můžete použít pravdivý argument, že se jen snažíte předcházet problémům s brzdami.

Toto jsou tedy podle webu CarFromJapan ty nejčastější příčiny, proč při brzdění můžete slyšet divné zvuky od brzd. Pokud se vám ale nepodařilo identifikovat žádný z výše zmíněných problémů, rozhodně byste pazvuky a skřípění neměli ignorovat. Zvláště v případě brzdového systému se totiž nevyplácí podstupovat jakékoliv riziko. Celá věc by totiž mohla mít tragické následky. 

Vytisknout

Diskuze: Slyšíte při brzdění divné zvuky? Tohle jsou nejčastější příčiny

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Nissan NP300 Navara Double Cab

Nissan Navara slaví další úspěchy, jaké novinky si vyžádala obrovská poptávka?

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud