Slyšíte při brzdění divné zvuky? Tohle jsou nejčastější příčiny

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 4. srpna 2018 18:23
Sdílej:

Automobily mohou vydávat celou škálu různých zvuků, z nichž některé jsou neškodné a jiné se naopak snaží upozornit na vážný problém. Bohužel stále poměrně velká část motoristů se snaží podobné zvuky ignorovat, neboť se bojí nákladných návštěv servisů, případně se bojí života bez vozu. Pokud ovšem začnou vycházet podivné zvuky od brzd, přestává to být legrace.

Během používání brzd totiž dochází mezi brzdovým kotoučem a destičkami ke tření, které generuje vysoké teploty. Oba komponenty se tak opotřebovávají a časem dojde k jejich nevyhnutelnému selhání. Ještě předtím se nás na to však automobil bude pokoušet upozornit buď kontrolkami, nebo podivnými zvuky.

Žádný z komponentů automobilu zkrátka nebyl navržen tak, aby vydržel věčně. Důležité je však dodržovat pravidelný servis a k problémům přistupovat zodpovědně. Pokud tedy vaše brzdy začnou vydávat podivné zvuky, můžete se sice pokusit alespoň o identifikaci problému, ale nakonec byste vždy svůj vůz měli k opravě či údržbě svěřit odborníkům.

Teď už se ale pojďme podívat, co může za podivnými zvuky stát:

1. Objekt mezi kotoučem a destičkami

Komponenty brzdového systému jsou neustále vystavovány přívalům prachu a dalších nečistot různých velikostí. Čas od času se tak může stát, že se mezi brzdovou destičku a brzdový kotouč dostane menší kamínek, nebo něco podobného. Při každém sešlápnutí brzdového pedálu se tak ozve velice nepříjemný zvuk způsobený třením daného objektu mezi kotoučem a destičkou. Kromě vyluzování nepříjemných zvuků však může docházet i k poškození kotouče či destičky.

2. Nekvalitní brzdové destičky

Šetřit na brzdách je podobné, jako šetřit na pneumatikách. Jedná se o naprosto zbytečný a nepochopitelný hazard, kterým neohrožujete jen sebe, ale i ostatní účastníky provozu. Účinnost laciných brzdových destiček je totiž téměř vždy nižší a materiál, ze kterého jsou vyrobeny, bývá méně kvalitní.

V podezřele levných a méně kvalitních destičkách se tak mohou objevovat látky nebo komponenty, které se mohou s brzděním uvolňovat a kromě delší zbytečné dráhy se vám mohou postarat i o poškození brzdového kotouče. Při výměně proto raději sáhněte hlouběji do kapsy a pořiďte si kvalitnější díl.

3. Poškozené destičky

Jak už jsme psali výše, při brzděn dochází k opotřebovávání kotoučů i destiček, přičemž první obvykle odchází právě destičky. Jakmile destička přijde o všechen svůj materiál určen k brzdění, dochází ke tření mezi kotoučem a kovem, na kterém jsou destičky uchyceny.

V takovém případě začnou brzdy při brzdění vyluzovat velice nepříjemné zvuky, neboť neplní svou úlohu správně a současně dochází k poškozování brzdového kotouče. Abyste něčemu takovému předešli, neignorujte pravidelný servis svého vozu a věnujte odpovídající pozornost i brzdám. Pokud už budou mít destičky málo materiálu, neodkládejte jejich výměnu.

4. Dlouhé odstavení automobilu

Brzdové destičky mívají poměrně dlouhou životnost, ovšem pokud necháte svůj vůz na delší dobu vystavený v nevhodném prostředí (vysoká vlhkost, déšť, atd.), můžete si životnost brzd také výrazně zkrátit. Na kotoučích totiž dochází k vytváření koroze, které se začne dříve nebo později šířit.

Nebavíme se samozřejmě o dnech, ale spíše o týdnech a měsících. Pokud tedy můžete, měli byste svůj vůz pravidelně vytáhnout na nějakou tu projížďku. Ostatně jako zdůvodnění můžete použít pravdivý argument, že se jen snažíte předcházet problémům s brzdami.

Toto jsou tedy podle webu CarFromJapan ty nejčastější příčiny, proč při brzdění můžete slyšet divné zvuky od brzd. Pokud se vám ale nepodařilo identifikovat žádný z výše zmíněných problémů, rozhodně byste pazvuky a skřípění neměli ignorovat. Zvláště v případě brzdového systému se totiž nevyplácí podstupovat jakékoliv riziko. Celá věc by totiž mohla mít tragické následky. 

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?