Co se stane, pokud za jízdy zařadím zpátečku, je jedna z otázek, která už někdy napadla snad každého řidiče. Do praktických pokusů se však nikomu z pochopitelných důvodů nechce - byť jen představa poškození převodovky či motoru totiž zavání vysokými účty. Na tuto problematiku už se ale zaměřili několikrát v zahraničí a odpověď je tak vlastně docela na blízku.
Nechceme vás hned na začátek unavovat dlouhým povídáním o převodovce, ozubených kolech a jejich funkcí. Přesto si ale nemůžeme odpustit alespoň pár slov o zpátečce, která se v převodovém ústrojí jednoduše vymyká.
Během řazení zpátečky jsou totiž v hlavních rolích dvě hřídele s ozubenými koly, mezi které je potřeba dostat další ozubené kolo. Na rozdíl od ostatních rychlostí navíc při řazení zpátečky nemáme k dispozici synchrony a ozubená kola mají "rovné" ozubení.
Co se tedy stane, když se pokusíte zařadit za jízdy vyšší rychlostí zpátečku? Pojďme se podívat na modelovou situaci, kdy jedete na pátý rychlostní stupeň a rozhodnete se zařadit zpátečku. Vyřadíte tedy z pětky a pokusíte se zařadit zpátečku, jenže...
Něco takového bude prakticky nemožné, jak uvádí web CarFromJapan, neboť není k dispozici synchronizace. Aby bylo možné zpátečku účinně zařadit, je potřeba dosáhnout správné rychlosti pro synchronizaci. Zjednodušeně řečeno totiž zařazením zpátečky roztáčíte jedničku proti jejímu běžnému směru otáčení.
Pokud by se vám přesto s vynaložením obrovského úsilí podařilo nějakým záhadným způsobem zpátečku zařadit, mohlo by to vést ke katastrofickým následkům. Mimo jiné by mohlo dojít k zablokování převodovky, poškození zubů na převodových kolech, vypnutí motoru a poškození vnitřních částí motoru včetně klikové hřídele a dalších komponent.
Ve skutečném světě a s moderními automobily by se vám však nic podobného stát nemělo, neboť technici na podobné omyly a chyby řidičů předem mysleli. Například automobily s automatickou převodovkou tak mají funkci nazvanou "Reverse Inhibit," která automaticky zruší váš požadavek na zařazení zpátečky ve vysoké rychlosti.
Požadavek může být proveden teprve v rychlosti výrazně nižší a stejně se to neobejde bez značně bizarních a nepříjemných zvuků, které dají řidiči dostatečně jasně na vědomí, že tohle počínání rozhodně není správné a jeho automobilu příliš neprospívá.
Pokud se pokusíte zařadit zpátečku za jízdy v automobilu s manuálním řazením, převodovka začne vydávat nepříjemné zvuky. Ozubená kola totiž budou mít snahu do sebe zaskočit, ovšem při vyšší rychlosti nebudou mít šanci. Ovšem jistě není potřeba dodávat, že takovýmto jednáním svému vozu příliš neprospíváte.
Rozhodně tedy nečekejte divokou scénu jako z filmů, kdy vůz zastaví téměř na pětníku a za kvílení pneumatik, od kterých se vznáší oblaka hustého bílého dýmu, se vydává opačným směrem. Dojít by nemělo ani k efektní explozi převodovky, ovšem nikdy neříkejte nikdy.
Zkoušet něco podobného, jako je řazení zpátečky za jízdy, je totiž velice nebezpečný pokus. Jakkoliv se totiž technici snaží předcházet lidské touze po sebezničení, stále se bavíme jen o technice, která nemusí být vždy stoprocentně spolehlivá. Nic podobného proto, prosím, nezkoušejte.
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.