Co se stane, pokud za jízdy zařadím zpátečku, je jedna z otázek, která už někdy napadla snad každého řidiče. Do praktických pokusů se však nikomu z pochopitelných důvodů nechce - byť jen představa poškození převodovky či motoru totiž zavání vysokými účty. Na tuto problematiku už se ale zaměřili několikrát v zahraničí a odpověď je tak vlastně docela na blízku.
Nechceme vás hned na začátek unavovat dlouhým povídáním o převodovce, ozubených kolech a jejich funkcí. Přesto si ale nemůžeme odpustit alespoň pár slov o zpátečce, která se v převodovém ústrojí jednoduše vymyká.
Během řazení zpátečky jsou totiž v hlavních rolích dvě hřídele s ozubenými koly, mezi které je potřeba dostat další ozubené kolo. Na rozdíl od ostatních rychlostí navíc při řazení zpátečky nemáme k dispozici synchrony a ozubená kola mají "rovné" ozubení.
Co se tedy stane, když se pokusíte zařadit za jízdy vyšší rychlostí zpátečku? Pojďme se podívat na modelovou situaci, kdy jedete na pátý rychlostní stupeň a rozhodnete se zařadit zpátečku. Vyřadíte tedy z pětky a pokusíte se zařadit zpátečku, jenže...
Něco takového bude prakticky nemožné, jak uvádí web CarFromJapan, neboť není k dispozici synchronizace. Aby bylo možné zpátečku účinně zařadit, je potřeba dosáhnout správné rychlosti pro synchronizaci. Zjednodušeně řečeno totiž zařazením zpátečky roztáčíte jedničku proti jejímu běžnému směru otáčení.
Pokud by se vám přesto s vynaložením obrovského úsilí podařilo nějakým záhadným způsobem zpátečku zařadit, mohlo by to vést ke katastrofickým následkům. Mimo jiné by mohlo dojít k zablokování převodovky, poškození zubů na převodových kolech, vypnutí motoru a poškození vnitřních částí motoru včetně klikové hřídele a dalších komponent.
Ve skutečném světě a s moderními automobily by se vám však nic podobného stát nemělo, neboť technici na podobné omyly a chyby řidičů předem mysleli. Například automobily s automatickou převodovkou tak mají funkci nazvanou "Reverse Inhibit," která automaticky zruší váš požadavek na zařazení zpátečky ve vysoké rychlosti.
Požadavek může být proveden teprve v rychlosti výrazně nižší a stejně se to neobejde bez značně bizarních a nepříjemných zvuků, které dají řidiči dostatečně jasně na vědomí, že tohle počínání rozhodně není správné a jeho automobilu příliš neprospívá.
Pokud se pokusíte zařadit zpátečku za jízdy v automobilu s manuálním řazením, převodovka začne vydávat nepříjemné zvuky. Ozubená kola totiž budou mít snahu do sebe zaskočit, ovšem při vyšší rychlosti nebudou mít šanci. Ovšem jistě není potřeba dodávat, že takovýmto jednáním svému vozu příliš neprospíváte.
Rozhodně tedy nečekejte divokou scénu jako z filmů, kdy vůz zastaví téměř na pětníku a za kvílení pneumatik, od kterých se vznáší oblaka hustého bílého dýmu, se vydává opačným směrem. Dojít by nemělo ani k efektní explozi převodovky, ovšem nikdy neříkejte nikdy.
Zkoušet něco podobného, jako je řazení zpátečky za jízdy, je totiž velice nebezpečný pokus. Jakkoliv se totiž technici snaží předcházet lidské touze po sebezničení, stále se bavíme jen o technice, která nemusí být vždy stoprocentně spolehlivá. Nic podobného proto, prosím, nezkoušejte.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?