Co se stane, pokud za jízdy zařadím zpátečku, je jedna z otázek, která už někdy napadla snad každého řidiče. Do praktických pokusů se však nikomu z pochopitelných důvodů nechce - byť jen představa poškození převodovky či motoru totiž zavání vysokými účty. Na tuto problematiku už se ale zaměřili několikrát v zahraničí a odpověď je tak vlastně docela na blízku.
Nechceme vás hned na začátek unavovat dlouhým povídáním o převodovce, ozubených kolech a jejich funkcí. Přesto si ale nemůžeme odpustit alespoň pár slov o zpátečce, která se v převodovém ústrojí jednoduše vymyká.
Během řazení zpátečky jsou totiž v hlavních rolích dvě hřídele s ozubenými koly, mezi které je potřeba dostat další ozubené kolo. Na rozdíl od ostatních rychlostí navíc při řazení zpátečky nemáme k dispozici synchrony a ozubená kola mají "rovné" ozubení.
Co se tedy stane, když se pokusíte zařadit za jízdy vyšší rychlostí zpátečku? Pojďme se podívat na modelovou situaci, kdy jedete na pátý rychlostní stupeň a rozhodnete se zařadit zpátečku. Vyřadíte tedy z pětky a pokusíte se zařadit zpátečku, jenže...
Něco takového bude prakticky nemožné, jak uvádí web CarFromJapan, neboť není k dispozici synchronizace. Aby bylo možné zpátečku účinně zařadit, je potřeba dosáhnout správné rychlosti pro synchronizaci. Zjednodušeně řečeno totiž zařazením zpátečky roztáčíte jedničku proti jejímu běžnému směru otáčení.
Pokud by se vám přesto s vynaložením obrovského úsilí podařilo nějakým záhadným způsobem zpátečku zařadit, mohlo by to vést ke katastrofickým následkům. Mimo jiné by mohlo dojít k zablokování převodovky, poškození zubů na převodových kolech, vypnutí motoru a poškození vnitřních částí motoru včetně klikové hřídele a dalších komponent.
Ve skutečném světě a s moderními automobily by se vám však nic podobného stát nemělo, neboť technici na podobné omyly a chyby řidičů předem mysleli. Například automobily s automatickou převodovkou tak mají funkci nazvanou "Reverse Inhibit," která automaticky zruší váš požadavek na zařazení zpátečky ve vysoké rychlosti.
Požadavek může být proveden teprve v rychlosti výrazně nižší a stejně se to neobejde bez značně bizarních a nepříjemných zvuků, které dají řidiči dostatečně jasně na vědomí, že tohle počínání rozhodně není správné a jeho automobilu příliš neprospívá.
Pokud se pokusíte zařadit zpátečku za jízdy v automobilu s manuálním řazením, převodovka začne vydávat nepříjemné zvuky. Ozubená kola totiž budou mít snahu do sebe zaskočit, ovšem při vyšší rychlosti nebudou mít šanci. Ovšem jistě není potřeba dodávat, že takovýmto jednáním svému vozu příliš neprospíváte.
Rozhodně tedy nečekejte divokou scénu jako z filmů, kdy vůz zastaví téměř na pětníku a za kvílení pneumatik, od kterých se vznáší oblaka hustého bílého dýmu, se vydává opačným směrem. Dojít by nemělo ani k efektní explozi převodovky, ovšem nikdy neříkejte nikdy.
Zkoušet něco podobného, jako je řazení zpátečky za jízdy, je totiž velice nebezpečný pokus. Jakkoliv se totiž technici snaží předcházet lidské touze po sebezničení, stále se bavíme jen o technice, která nemusí být vždy stoprocentně spolehlivá. Nic podobného proto, prosím, nezkoušejte.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.