Co se stane, pokud za jízdy zařadím zpátečku, je jedna z otázek, která už někdy napadla snad každého řidiče. Do praktických pokusů se však nikomu z pochopitelných důvodů nechce - byť jen představa poškození převodovky či motoru totiž zavání vysokými účty. Na tuto problematiku už se ale zaměřili několikrát v zahraničí a odpověď je tak vlastně docela na blízku.
Nechceme vás hned na začátek unavovat dlouhým povídáním o převodovce, ozubených kolech a jejich funkcí. Přesto si ale nemůžeme odpustit alespoň pár slov o zpátečce, která se v převodovém ústrojí jednoduše vymyká.
Během řazení zpátečky jsou totiž v hlavních rolích dvě hřídele s ozubenými koly, mezi které je potřeba dostat další ozubené kolo. Na rozdíl od ostatních rychlostí navíc při řazení zpátečky nemáme k dispozici synchrony a ozubená kola mají "rovné" ozubení.
Co se tedy stane, když se pokusíte zařadit za jízdy vyšší rychlostí zpátečku? Pojďme se podívat na modelovou situaci, kdy jedete na pátý rychlostní stupeň a rozhodnete se zařadit zpátečku. Vyřadíte tedy z pětky a pokusíte se zařadit zpátečku, jenže...
Něco takového bude prakticky nemožné, jak uvádí web CarFromJapan, neboť není k dispozici synchronizace. Aby bylo možné zpátečku účinně zařadit, je potřeba dosáhnout správné rychlosti pro synchronizaci. Zjednodušeně řečeno totiž zařazením zpátečky roztáčíte jedničku proti jejímu běžnému směru otáčení.
Pokud by se vám přesto s vynaložením obrovského úsilí podařilo nějakým záhadným způsobem zpátečku zařadit, mohlo by to vést ke katastrofickým následkům. Mimo jiné by mohlo dojít k zablokování převodovky, poškození zubů na převodových kolech, vypnutí motoru a poškození vnitřních částí motoru včetně klikové hřídele a dalších komponent.
Ve skutečném světě a s moderními automobily by se vám však nic podobného stát nemělo, neboť technici na podobné omyly a chyby řidičů předem mysleli. Například automobily s automatickou převodovkou tak mají funkci nazvanou "Reverse Inhibit," která automaticky zruší váš požadavek na zařazení zpátečky ve vysoké rychlosti.
Požadavek může být proveden teprve v rychlosti výrazně nižší a stejně se to neobejde bez značně bizarních a nepříjemných zvuků, které dají řidiči dostatečně jasně na vědomí, že tohle počínání rozhodně není správné a jeho automobilu příliš neprospívá.
Pokud se pokusíte zařadit zpátečku za jízdy v automobilu s manuálním řazením, převodovka začne vydávat nepříjemné zvuky. Ozubená kola totiž budou mít snahu do sebe zaskočit, ovšem při vyšší rychlosti nebudou mít šanci. Ovšem jistě není potřeba dodávat, že takovýmto jednáním svému vozu příliš neprospíváte.
Rozhodně tedy nečekejte divokou scénu jako z filmů, kdy vůz zastaví téměř na pětníku a za kvílení pneumatik, od kterých se vznáší oblaka hustého bílého dýmu, se vydává opačným směrem. Dojít by nemělo ani k efektní explozi převodovky, ovšem nikdy neříkejte nikdy.
Zkoušet něco podobného, jako je řazení zpátečky za jízdy, je totiž velice nebezpečný pokus. Jakkoliv se totiž technici snaží předcházet lidské touze po sebezničení, stále se bavíme jen o technice, která nemusí být vždy stoprocentně spolehlivá. Nic podobného proto, prosím, nezkoušejte.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?