Další podvody s emisemi? Automobilky prý začaly s absurdní strategií

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 25. července 2018 10:57
Sdílej:

Od vypuknutí kauzy Dieselgate již uplynulo několik let a nastalo mnoho výrazných změn. Řada významných automobilek přišla o pořádný balík peněz, někteří vysoce postavení manažeři se z luxusních bytů přestěhovali do cel a pravidla pro měření emisí se výrazně zpřísnila. Automobilky však prý podvádět nepřestaly. Ba naopak - přišly s novou fintou

Magazín Financial Times totiž přišel se zprávou, podle které je Evropská Komise na stopě dalších podvodů s emisemi - a to ještě před zpřísňováním norem, které má nastat v roce 2020. Podle všeho ale nyní automobilky používají nový trik, kterým se naopak snaží výsledky měření zhoršit. Alespoň by to tak tedy mělo vypadat.

Když vypukl v roce 2015 skandál s kauzou Dieselgate, automobilka Volkswagen byla obviněna z instalace zařízení, které mělo výsledky emisních testů naopak zlepšovat. Nyní je však podle probíhajícího vyšetřování cílem mnohých automobilek přesný opak. Zvláštní zařízení totiž mají během testování produkovat výsledky úmyslně horší.

Podle Bruselu tak hrozí riziko, že se automobilky budou snažit uměle navýšit hodnoty emisí před rokem 2020, kdy mají vstoupit v platnost nové regule týkající se nejvyšších možných emisí, přes které se nesmějí nové automobily dostat.

Na první pohled to může znít nepochopitelně, pro automobilky se však jedná o geniální řešení. Pokud by se totiž z výsledků současných modelů ukázalo, že nová pravidla chystaná pro rok 2020 jsou nesmyslně vysoká, mohlo by to vést k ovlivnění dlouhodobých plánů EU na další postupné snižování emisí.

Automobilkám jde v podstatě o nastavení co nejnižších standardů, od kterých se budou moci odrazit a postupně ukazovat stále lepší výsledky. Na jednu stranu si ulehčí práci a na druhou nám nebudou muset brát naše oblíbené motory či modely a nebudou se muset snažit ohýbat fyzikální zákony.

Magazín Financial Times sice neuvádí, které automobilky mají být v poslední vlně podvodů zahrnuty, ovšem evidentně jich bylo více. Navíc si zvolily poměrně jednoduché způsoby, jak se k vyšším emisím dostat. 

Podle dat získaných z vozidel s podezřele vysokými emisemi byly totiž  testy prováděny s téměř prázdnými bateriemi, kvůli čemuž musel vůz spotřebovávat víc paliva, aby baterii během testu dobil, uvádí ve své zprávě JRC.

K dalším trikům mělo patřit vypnutí stop-start systému nebo zvláštní "strategie" řazení - řidič zkrátka často jezdil na takový rychlostní stupeň, který vedl k vyšší emisi CO2.

Nechceme vynášet soudy, zda je vina na straně automobilek nebo nesmyslně vysokých požadavků ze strany EU a dalších regulátorů. Ve srovnání s aférou Dieselgate se však jedná vlastně jen o drobnost.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.