Od vypuknutí kauzy Dieselgate již uplynulo několik let a nastalo mnoho výrazných změn. Řada významných automobilek přišla o pořádný balík peněz, někteří vysoce postavení manažeři se z luxusních bytů přestěhovali do cel a pravidla pro měření emisí se výrazně zpřísnila. Automobilky však prý podvádět nepřestaly. Ba naopak - přišly s novou fintou
Magazín Financial Times totiž přišel se zprávou, podle které je Evropská Komise na stopě dalších podvodů s emisemi - a to ještě před zpřísňováním norem, které má nastat v roce 2020. Podle všeho ale nyní automobilky používají nový trik, kterým se naopak snaží výsledky měření zhoršit. Alespoň by to tak tedy mělo vypadat.
Když vypukl v roce 2015 skandál s kauzou Dieselgate, automobilka Volkswagen byla obviněna z instalace zařízení, které mělo výsledky emisních testů naopak zlepšovat. Nyní je však podle probíhajícího vyšetřování cílem mnohých automobilek přesný opak. Zvláštní zařízení totiž mají během testování produkovat výsledky úmyslně horší.
Podle Bruselu tak hrozí riziko, že se automobilky budou snažit uměle navýšit hodnoty emisí před rokem 2020, kdy mají vstoupit v platnost nové regule týkající se nejvyšších možných emisí, přes které se nesmějí nové automobily dostat.
Na první pohled to může znít nepochopitelně, pro automobilky se však jedná o geniální řešení. Pokud by se totiž z výsledků současných modelů ukázalo, že nová pravidla chystaná pro rok 2020 jsou nesmyslně vysoká, mohlo by to vést k ovlivnění dlouhodobých plánů EU na další postupné snižování emisí.
Automobilkám jde v podstatě o nastavení co nejnižších standardů, od kterých se budou moci odrazit a postupně ukazovat stále lepší výsledky. Na jednu stranu si ulehčí práci a na druhou nám nebudou muset brát naše oblíbené motory či modely a nebudou se muset snažit ohýbat fyzikální zákony.
Magazín Financial Times sice neuvádí, které automobilky mají být v poslední vlně podvodů zahrnuty, ovšem evidentně jich bylo více. Navíc si zvolily poměrně jednoduché způsoby, jak se k vyšším emisím dostat.
Podle dat získaných z vozidel s podezřele vysokými emisemi byly totiž testy prováděny s téměř prázdnými bateriemi, kvůli čemuž musel vůz spotřebovávat víc paliva, aby baterii během testu dobil, uvádí ve své zprávě JRC.
K dalším trikům mělo patřit vypnutí stop-start systému nebo zvláštní "strategie" řazení - řidič zkrátka často jezdil na takový rychlostní stupeň, který vedl k vyšší emisi CO2.
Nechceme vynášet soudy, zda je vina na straně automobilek nebo nesmyslně vysokých požadavků ze strany EU a dalších regulátorů. Ve srovnání s aférou Dieselgate se však jedná vlastně jen o drobnost.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).