Od vypuknutí kauzy Dieselgate již uplynulo několik let a nastalo mnoho výrazných změn. Řada významných automobilek přišla o pořádný balík peněz, někteří vysoce postavení manažeři se z luxusních bytů přestěhovali do cel a pravidla pro měření emisí se výrazně zpřísnila. Automobilky však prý podvádět nepřestaly. Ba naopak - přišly s novou fintou
Magazín Financial Times totiž přišel se zprávou, podle které je Evropská Komise na stopě dalších podvodů s emisemi - a to ještě před zpřísňováním norem, které má nastat v roce 2020. Podle všeho ale nyní automobilky používají nový trik, kterým se naopak snaží výsledky měření zhoršit. Alespoň by to tak tedy mělo vypadat.
Když vypukl v roce 2015 skandál s kauzou Dieselgate, automobilka Volkswagen byla obviněna z instalace zařízení, které mělo výsledky emisních testů naopak zlepšovat. Nyní je však podle probíhajícího vyšetřování cílem mnohých automobilek přesný opak. Zvláštní zařízení totiž mají během testování produkovat výsledky úmyslně horší.
Podle Bruselu tak hrozí riziko, že se automobilky budou snažit uměle navýšit hodnoty emisí před rokem 2020, kdy mají vstoupit v platnost nové regule týkající se nejvyšších možných emisí, přes které se nesmějí nové automobily dostat.
Na první pohled to může znít nepochopitelně, pro automobilky se však jedná o geniální řešení. Pokud by se totiž z výsledků současných modelů ukázalo, že nová pravidla chystaná pro rok 2020 jsou nesmyslně vysoká, mohlo by to vést k ovlivnění dlouhodobých plánů EU na další postupné snižování emisí.
Automobilkám jde v podstatě o nastavení co nejnižších standardů, od kterých se budou moci odrazit a postupně ukazovat stále lepší výsledky. Na jednu stranu si ulehčí práci a na druhou nám nebudou muset brát naše oblíbené motory či modely a nebudou se muset snažit ohýbat fyzikální zákony.
Magazín Financial Times sice neuvádí, které automobilky mají být v poslední vlně podvodů zahrnuty, ovšem evidentně jich bylo více. Navíc si zvolily poměrně jednoduché způsoby, jak se k vyšším emisím dostat.
Podle dat získaných z vozidel s podezřele vysokými emisemi byly totiž testy prováděny s téměř prázdnými bateriemi, kvůli čemuž musel vůz spotřebovávat víc paliva, aby baterii během testu dobil, uvádí ve své zprávě JRC.
K dalším trikům mělo patřit vypnutí stop-start systému nebo zvláštní "strategie" řazení - řidič zkrátka často jezdil na takový rychlostní stupeň, který vedl k vyšší emisi CO2.
Nechceme vynášet soudy, zda je vina na straně automobilek nebo nesmyslně vysokých požadavků ze strany EU a dalších regulátorů. Ve srovnání s aférou Dieselgate se však jedná vlastně jen o drobnost.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.