Od vypuknutí kauzy Dieselgate již uplynulo několik let a nastalo mnoho výrazných změn. Řada významných automobilek přišla o pořádný balík peněz, někteří vysoce postavení manažeři se z luxusních bytů přestěhovali do cel a pravidla pro měření emisí se výrazně zpřísnila. Automobilky však prý podvádět nepřestaly. Ba naopak - přišly s novou fintou
Magazín Financial Times totiž přišel se zprávou, podle které je Evropská Komise na stopě dalších podvodů s emisemi - a to ještě před zpřísňováním norem, které má nastat v roce 2020. Podle všeho ale nyní automobilky používají nový trik, kterým se naopak snaží výsledky měření zhoršit. Alespoň by to tak tedy mělo vypadat.
Když vypukl v roce 2015 skandál s kauzou Dieselgate, automobilka Volkswagen byla obviněna z instalace zařízení, které mělo výsledky emisních testů naopak zlepšovat. Nyní je však podle probíhajícího vyšetřování cílem mnohých automobilek přesný opak. Zvláštní zařízení totiž mají během testování produkovat výsledky úmyslně horší.
Podle Bruselu tak hrozí riziko, že se automobilky budou snažit uměle navýšit hodnoty emisí před rokem 2020, kdy mají vstoupit v platnost nové regule týkající se nejvyšších možných emisí, přes které se nesmějí nové automobily dostat.
Na první pohled to může znít nepochopitelně, pro automobilky se však jedná o geniální řešení. Pokud by se totiž z výsledků současných modelů ukázalo, že nová pravidla chystaná pro rok 2020 jsou nesmyslně vysoká, mohlo by to vést k ovlivnění dlouhodobých plánů EU na další postupné snižování emisí.
Automobilkám jde v podstatě o nastavení co nejnižších standardů, od kterých se budou moci odrazit a postupně ukazovat stále lepší výsledky. Na jednu stranu si ulehčí práci a na druhou nám nebudou muset brát naše oblíbené motory či modely a nebudou se muset snažit ohýbat fyzikální zákony.
Magazín Financial Times sice neuvádí, které automobilky mají být v poslední vlně podvodů zahrnuty, ovšem evidentně jich bylo více. Navíc si zvolily poměrně jednoduché způsoby, jak se k vyšším emisím dostat.
Podle dat získaných z vozidel s podezřele vysokými emisemi byly totiž testy prováděny s téměř prázdnými bateriemi, kvůli čemuž musel vůz spotřebovávat víc paliva, aby baterii během testu dobil, uvádí ve své zprávě JRC.
K dalším trikům mělo patřit vypnutí stop-start systému nebo zvláštní "strategie" řazení - řidič zkrátka často jezdil na takový rychlostní stupeň, který vedl k vyšší emisi CO2.
Nechceme vynášet soudy, zda je vina na straně automobilek nebo nesmyslně vysokých požadavků ze strany EU a dalších regulátorů. Ve srovnání s aférou Dieselgate se však jedná vlastně jen o drobnost.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.