S elektromobily Tesla se táhne pověst o nepříliš kvalitním zpracování, které však vyvažuje naprosto excelentní technika. Jak moc se a ni může člověk spolehnout však mohou prokázat jen modely s vysokým nájezdem, které spolehlivě prozradí všechny slabiny. Jak tedy dopadla Tesla Model S 90D, která najela za necelé tři roky téměř 644 000 kilometrů?
Společnost Tesloop nabízí již od roku 2015 přepravní služby na vybraných cestách mezi jižní Kalifornií a Nevadou. Za tu dobu firemní Tesla Model S 90D, familiérně přezdívaná eHawk, najela více než 400 000 mil (cca 643 737 km), což z ní dělá jeden z nejojetějších elektromobilů Model S.
Jak uvedla společnost Tesloop pro Autoblog.com, vůz najel měsíčně něco okolo 17 000 mil. A protože všichni máme rádi data, zveřejnila společnost dokument v Google Docs, na kterém jsou rozepsány jednotlivé servisní úkony, v jakém nájezdu byly prováděny a jaká byla jejich cena
Jak je z dokumentů vyfocených v galerii vidět, za dobu užívání bylo na voze prováděno poměrně dost menších oprav a tři poměrně zásadní. Tou první byla výměna přední pohonné jednotky, která se uskutečnila již při nájezdu 36404 mil, tedy cca cca 58 586 km. Předtím bylo potřeba ještě zkalibrovat střechu, vyměnit madlo dveří a několikrát byly měněny pneumatiky a upravována geometrie.
Další dva velké servisní zásahy představovaly dvě výměny baterií, přičemž první proběhla v srpnu 2016 při nájezdu 197 237 mil (cca 317 567 km) a druhá v lednu 2018 a nájezdu 324 044 mil (cca 521 500 km). Podle Teslaloop byl pokles kapacity baterie v prvním případě okolo 6 procent a v druhém případě necelých 22 procent. K tomu však zřejmě docházelo častým využíváním nabíječek Tesla Supercharger (několikrát denně), během kterého byla baterie nabíjena na 95 až 100 procent, místo doporučovaných 90 až 95 procent.
A proč byly baterie měněny? První výměna vlastně mohla být teoreticky odložena, pokud by update firmwaru proběhl dříve. Baterie totiž byla vyměněna kvůli problémům s odhadovaným dojezdem, který vnitřní systémy odhadovaly o 10 % nižší i bez jakéhokoliv využívání energie. Podle Tesly byl problém v software, který měl za úkol vypočítávat nabití baterie.
Druhá výměna baterií proběhla v momentě, kdy byl vůz v servisu kvůli problémům, které však s bateriemi přímo nesouviseli. Obě baterie i přední pohonná jednotka však byly vyměněny zcela zdarma. A to mělo bezpochyby zásadní vliv na výpočet nákladů spojených s provozem Tesly.
Kombinované náklady na údržbu totiž podle Tesloop vycházejí na cca 19 000 dolarů, tedy cca 421 000 Kč. To vychází na necelých cca 0.05 dolaru na míli. Společnost přitom odhaduje, že kombinované náklady na provoz Lincolnu Town Car nebo Mercedesu GLS by se mohly za stejnou dobu a nájezd vyšplhat na cca 88 500 dolarů (cca 1.96 mil. Kč) - 0.22 dolaru na míli / až 98 900 dolarů (cca 2.19 mil. Kč) - 0.25 dolaru na míli.
Tesloop navíc provozuje i elektrickou Teslu Model X, která má v současnosti najeto více než 300 000 mil (cca 482 803 km) a náklady na její provoz se pohybují opět okolo 0.05 dolaru na míli.
Všechny Tesly využívané společností Tesloop jsou navíc kryty osmiletou záruční lhůtou. Společnost přitom počítá, že do konce záruční lhůty by mohl eHawk najet dalších 600 000 mil, tedy cca 965 606 kilometrů. Pokud tedy chcete sledovat spolehlivost / životnost elektromobilů, eHawk by mohl být skvělým ukazatelem.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.