S elektromobily Tesla se táhne pověst o nepříliš kvalitním zpracování, které však vyvažuje naprosto excelentní technika. Jak moc se a ni může člověk spolehnout však mohou prokázat jen modely s vysokým nájezdem, které spolehlivě prozradí všechny slabiny. Jak tedy dopadla Tesla Model S 90D, která najela za necelé tři roky téměř 644 000 kilometrů?
Společnost Tesloop nabízí již od roku 2015 přepravní služby na vybraných cestách mezi jižní Kalifornií a Nevadou. Za tu dobu firemní Tesla Model S 90D, familiérně přezdívaná eHawk, najela více než 400 000 mil (cca 643 737 km), což z ní dělá jeden z nejojetějších elektromobilů Model S.
Jak uvedla společnost Tesloop pro Autoblog.com, vůz najel měsíčně něco okolo 17 000 mil. A protože všichni máme rádi data, zveřejnila společnost dokument v Google Docs, na kterém jsou rozepsány jednotlivé servisní úkony, v jakém nájezdu byly prováděny a jaká byla jejich cena
Jak je z dokumentů vyfocených v galerii vidět, za dobu užívání bylo na voze prováděno poměrně dost menších oprav a tři poměrně zásadní. Tou první byla výměna přední pohonné jednotky, která se uskutečnila již při nájezdu 36404 mil, tedy cca cca 58 586 km. Předtím bylo potřeba ještě zkalibrovat střechu, vyměnit madlo dveří a několikrát byly měněny pneumatiky a upravována geometrie.
Další dva velké servisní zásahy představovaly dvě výměny baterií, přičemž první proběhla v srpnu 2016 při nájezdu 197 237 mil (cca 317 567 km) a druhá v lednu 2018 a nájezdu 324 044 mil (cca 521 500 km). Podle Teslaloop byl pokles kapacity baterie v prvním případě okolo 6 procent a v druhém případě necelých 22 procent. K tomu však zřejmě docházelo častým využíváním nabíječek Tesla Supercharger (několikrát denně), během kterého byla baterie nabíjena na 95 až 100 procent, místo doporučovaných 90 až 95 procent.
A proč byly baterie měněny? První výměna vlastně mohla být teoreticky odložena, pokud by update firmwaru proběhl dříve. Baterie totiž byla vyměněna kvůli problémům s odhadovaným dojezdem, který vnitřní systémy odhadovaly o 10 % nižší i bez jakéhokoliv využívání energie. Podle Tesly byl problém v software, který měl za úkol vypočítávat nabití baterie.
Druhá výměna baterií proběhla v momentě, kdy byl vůz v servisu kvůli problémům, které však s bateriemi přímo nesouviseli. Obě baterie i přední pohonná jednotka však byly vyměněny zcela zdarma. A to mělo bezpochyby zásadní vliv na výpočet nákladů spojených s provozem Tesly.
Kombinované náklady na údržbu totiž podle Tesloop vycházejí na cca 19 000 dolarů, tedy cca 421 000 Kč. To vychází na necelých cca 0.05 dolaru na míli. Společnost přitom odhaduje, že kombinované náklady na provoz Lincolnu Town Car nebo Mercedesu GLS by se mohly za stejnou dobu a nájezd vyšplhat na cca 88 500 dolarů (cca 1.96 mil. Kč) - 0.22 dolaru na míli / až 98 900 dolarů (cca 2.19 mil. Kč) - 0.25 dolaru na míli.
Tesloop navíc provozuje i elektrickou Teslu Model X, která má v současnosti najeto více než 300 000 mil (cca 482 803 km) a náklady na její provoz se pohybují opět okolo 0.05 dolaru na míli.
Všechny Tesly využívané společností Tesloop jsou navíc kryty osmiletou záruční lhůtou. Společnost přitom počítá, že do konce záruční lhůty by mohl eHawk najet dalších 600 000 mil, tedy cca 965 606 kilometrů. Pokud tedy chcete sledovat spolehlivost / životnost elektromobilů, eHawk by mohl být skvělým ukazatelem.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?