Elektromobily už se na trhu objevují několik let, ovšem zájem o ně není ni zdaleka takový, jak by se jejich výrobcům a ekologům líbilo. Velký podíl na tom mají kromě ceny i jejich parametry vztahující se k dojezdu, možnosti nabíjení a hlavně času nabíjení. V těchto ohledech mají automobily se spalovacími motory či hybridy zkrátka navrch. Podle odhadů by však tato nadvláda nemusela trvat dlouho.
Poslední zprávy o vývoji elektromobilů a hlavně jejich pozici na trhu k nám přicházejí z Austrálie, kde elektormobily v současnosti představují cca 0.1 % prodaných automobilů. Společnosti Energy Finance Corporation (CEFC) a Australian Renewable Energy Agency (ARENA) si proto nechaly vypracovat průzkum, který má odhadnout další vývoj v této oblasti.
Ze zprávy, za jejímž vypracováním stojí společnost Energeia, pak vyplývá očekávání, podle kterého by se elektromobily mohly vyrovnat automobilům se spalovacími motory v oblasti dojezdu a času potřebného k natankování již okolo 2024. V této době by tak mohl nastat zásadní zvrat.
Pokud téma elektromobility sledujete delší dobu, tato zpráva vás zřejmě nepřekvapí. Je totiž dlouhodobě známým faktem, že největší překážkou v prodejích tradičních elektromobilů jsou právě ceny, dojezd, rychlost nabíjení a v neposlední řadě i síť dobíjecích stanic. Je tedy jen otázkou času, jak se bude situace vyvíjet v jednotlivých zemích světa.
Předpověď dále očekává, že prodeje elektromobilů porostou poměrně pomalu příštích cca 10 let. Jejich prudší vzestup se očekává kolem roku 2027. Jedná se však jen o základní scénář, který nepočítá s žádným průlomovým objevem, který by mohl vývoj opět posunout mílovými kroky kupředu.
Ze zprávy čerpal i Financieal Review, který uvádí: „Zpráva agentury Energeia uvádí, že prodeje čistě elektrických vozidel se zvýší, jakmile bude dosaženou dvouleté návratnosti - ta bude plynout zejména z úspory paliva. V tomto okamžiku by mělo dojít k dominanci elektromobilů v prodeji nových vozidel."
Pokud by navíc jednotlivé vlády přistoupily k dotacím nebo daňovým úlevám, což by řada automobilek jednoznačně uvítala, mohla by se celá situace výrazně urychlit a prudký vzestup elektromobility by mohl začít již v roce 2021. V roce 2030 by tak 50 % trhu mohl připadnout hybridům a kolem roku 2050 by až 90 % firemních vozových parků mohlo být elektrifikováno.
Průzkum se však orientoval především na Austrálii, kde je celá situace komplikována geografickými faktory. Obydlené oblasti jsou od sebe totiž poměrně vzdáleny a tak by vláda musela investovat nemalé prostředky do budování infrastruktury vhodné pro dobíjení elektromobilů po cestě. I v současnosti navíc chybí dobíjecí zařízení podél významných cest a tak se nelze divit pouhému 0.1 procentu elektromobilů mezi novými prodanými automobily.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.