Elektromobily už se na trhu objevují několik let, ovšem zájem o ně není ni zdaleka takový, jak by se jejich výrobcům a ekologům líbilo. Velký podíl na tom mají kromě ceny i jejich parametry vztahující se k dojezdu, možnosti nabíjení a hlavně času nabíjení. V těchto ohledech mají automobily se spalovacími motory či hybridy zkrátka navrch. Podle odhadů by však tato nadvláda nemusela trvat dlouho.
Poslední zprávy o vývoji elektromobilů a hlavně jejich pozici na trhu k nám přicházejí z Austrálie, kde elektormobily v současnosti představují cca 0.1 % prodaných automobilů. Společnosti Energy Finance Corporation (CEFC) a Australian Renewable Energy Agency (ARENA) si proto nechaly vypracovat průzkum, který má odhadnout další vývoj v této oblasti.
Ze zprávy, za jejímž vypracováním stojí společnost Energeia, pak vyplývá očekávání, podle kterého by se elektromobily mohly vyrovnat automobilům se spalovacími motory v oblasti dojezdu a času potřebného k natankování již okolo 2024. V této době by tak mohl nastat zásadní zvrat.
Pokud téma elektromobility sledujete delší dobu, tato zpráva vás zřejmě nepřekvapí. Je totiž dlouhodobě známým faktem, že největší překážkou v prodejích tradičních elektromobilů jsou právě ceny, dojezd, rychlost nabíjení a v neposlední řadě i síť dobíjecích stanic. Je tedy jen otázkou času, jak se bude situace vyvíjet v jednotlivých zemích světa.
Předpověď dále očekává, že prodeje elektromobilů porostou poměrně pomalu příštích cca 10 let. Jejich prudší vzestup se očekává kolem roku 2027. Jedná se však jen o základní scénář, který nepočítá s žádným průlomovým objevem, který by mohl vývoj opět posunout mílovými kroky kupředu.
Ze zprávy čerpal i Financieal Review, který uvádí: „Zpráva agentury Energeia uvádí, že prodeje čistě elektrických vozidel se zvýší, jakmile bude dosaženou dvouleté návratnosti - ta bude plynout zejména z úspory paliva. V tomto okamžiku by mělo dojít k dominanci elektromobilů v prodeji nových vozidel."
Pokud by navíc jednotlivé vlády přistoupily k dotacím nebo daňovým úlevám, což by řada automobilek jednoznačně uvítala, mohla by se celá situace výrazně urychlit a prudký vzestup elektromobility by mohl začít již v roce 2021. V roce 2030 by tak 50 % trhu mohl připadnout hybridům a kolem roku 2050 by až 90 % firemních vozových parků mohlo být elektrifikováno.
Průzkum se však orientoval především na Austrálii, kde je celá situace komplikována geografickými faktory. Obydlené oblasti jsou od sebe totiž poměrně vzdáleny a tak by vláda musela investovat nemalé prostředky do budování infrastruktury vhodné pro dobíjení elektromobilů po cestě. I v současnosti navíc chybí dobíjecí zařízení podél významných cest a tak se nelze divit pouhému 0.1 procentu elektromobilů mezi novými prodanými automobily.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?