Kdy skončí nadvláda automobilů se spalovacími motory? Dlouho by to trvat nemuselo, tvrdí výzkum

BMW Concept iX3
BMW Concept iX3, foto: BMW
Antonín Marek , AutoRoad.cz 9. července 2018 09:40
Sdílej:

Elektromobily už se na trhu objevují několik let, ovšem zájem o ně není ni zdaleka takový, jak by se jejich výrobcům a ekologům líbilo. Velký podíl na tom mají kromě ceny i jejich parametry vztahující se k dojezdu, možnosti nabíjení a hlavně času nabíjení. V těchto ohledech mají automobily se spalovacími motory či hybridy zkrátka navrch. Podle odhadů by však tato nadvláda nemusela trvat dlouho.

Poslední zprávy o vývoji elektromobilů a hlavně jejich pozici na trhu k nám přicházejí z Austrálie, kde elektormobily v současnosti představují cca 0.1 % prodaných automobilů. Společnosti Energy Finance Corporation (CEFC) a Australian Renewable Energy Agency (ARENA) si proto nechaly vypracovat průzkum, který má odhadnout další vývoj v této oblasti.

Ze zprávy, za jejímž vypracováním stojí společnost Energeia, pak vyplývá očekávání, podle kterého by se elektromobily mohly vyrovnat automobilům se spalovacími motory v oblasti dojezdu a času potřebného k natankování již okolo 2024. V této době by tak mohl nastat zásadní zvrat.

Pokud téma elektromobility sledujete delší dobu, tato zpráva vás zřejmě nepřekvapí. Je totiž dlouhodobě známým faktem, že největší překážkou v prodejích tradičních elektromobilů jsou právě ceny, dojezd, rychlost nabíjení a v neposlední řadě i síť dobíjecích stanic. Je tedy jen otázkou času, jak se bude situace vyvíjet v jednotlivých zemích světa.

Předpověď dále očekává, že prodeje elektromobilů porostou poměrně pomalu příštích cca 10 let. Jejich prudší vzestup se očekává kolem roku 2027. Jedná se však jen o základní scénář, který nepočítá s žádným průlomovým objevem, který by mohl vývoj opět posunout mílovými kroky kupředu.

Ze zprávy čerpal i Financieal Review, který uvádí: „Zpráva agentury Energeia uvádí, že prodeje čistě elektrických vozidel se zvýší, jakmile bude dosaženou dvouleté návratnosti - ta bude plynout zejména z úspory paliva. V tomto okamžiku by mělo dojít k dominanci elektromobilů v prodeji nových vozidel."

Pokud by navíc jednotlivé vlády přistoupily k dotacím nebo daňovým úlevám, což by řada automobilek jednoznačně uvítala, mohla by se celá situace výrazně urychlit a prudký vzestup elektromobility by mohl začít již v roce 2021. V roce 2030 by tak 50 % trhu mohl připadnout hybridům a kolem roku 2050 by až 90 % firemních vozových parků mohlo být elektrifikováno.

Průzkum se však orientoval především na Austrálii, kde je celá situace komplikována geografickými faktory. Obydlené oblasti jsou od sebe totiž poměrně vzdáleny a tak by vláda musela investovat nemalé prostředky do budování infrastruktury vhodné pro dobíjení elektromobilů po cestě. I v současnosti navíc chybí dobíjecí zařízení podél významných cest a tak se nelze divit pouhému 0.1 procentu elektromobilů mezi novými prodanými automobily.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?