Zajímavá fakta o úchvatném Volkswagenu I.D. R? Cesta k rekordu nebyla vůbec jednoduchá

Volkswagen I.D. R Pikes Peak
Volkswagen I.D. R Pikes Peak, foto: Volkswagen
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. června 2018 12:59
Sdílej:

Elektrický závodní prototyp Volkswagen I.D. R vyvolal před pár dny mezinárodní senzaci, když pokořil rekord během jednoho z nejtěžšího závodů do vrchu - Pikes Peak International Hill Climb. Pokořit téměř 20 kilometrů dlouhou trať se 156 zatáčkami však nebylo jednoduché a automobilka i jezdec tak museli vynaložit mimořádné úsilí, které se jim však bezesporu vyplatilo.

Původním cílem Volkswagenu bylo pokořit rekord mezi elektrickými automobily, který od roku 2016 držel Rhys Millen, který ve svém speciálu o výkonu 1 959 koní dosáhl času 8 minut a 57 sekund. Volkswagen I.D. R Pikes Peak o výkonu pouze 670 koní, za jehož volantem seděl Romain Dumas, však zvládl pokořit trať v čase 7 minut 57.148 sekundy, čímž dokonce pokořil i celkový rekord trati, který držel Sebastien Loeb. Ten totiž dokázal trať pokořit před lety ve speciálním Peugeotu 208 T16 Pikes Peak o výkonu 875 koní v čase 8 minut 13.878 sekundy.

U závodů typu Pikes Peak přitom často rozhodují desetiny sekundy, takže překonání starého rekordu o téměř čtvrt-minuty je naprosto nevídaný úspěch. Automobilka Volkswagen i její jezdec se však museli pekelně snažit, aby tohoto úspěchu dosáhli. Server Jalopnik se proto rozhodl znovu připomenout některé z méně známých faktů, které k pokoření rekordu napomohly. A zde jsou některé z nich:

- Vývoj prototypu I.D. R Pikes Peak trval celých 9 měsíců a Volkswagen si k němu vypůjčil i specialisty ze sesterské společnosti Porsche, která v současnosti připravuje speciální závodní "Le Mans Prototype 1," který by měl brzy začít překonávat rychlostní rekordy na tratích kolem světa.

- Pro závodní stroj byla nesmírně důležitá aerodynamika, kterou Volkswagen ladil s pomocí speciálního modelu v polovičním měřítku, se kterým často navštěvoval větrný tunel.

- Celkový výkon 670 koní pochází ze dvou stejných elektromotorů - každý na jedné nápravě. Toto řešení bylo zvoleno namísto čtyř elektromotorů (každý pro kolo) z důvodu šetření váhy. Speciální závodní prototyp i s řidičem tak váží jen nepatrně více, než generace Mazdy Mx-5. Výkon vozidla mohl být větší, ovšem to by vyžadovalo i větší baterie, které by však opět přidaly na váze.

- Váha přitom byla pro konstrukci vozu jedním z nejdůležitějších aspektů. Během vývoje se totiž automobilka pokoušela udělat každý komponent až o 10 % lehčí, než kolik vážil ve speciálu, se kterým stanovil rekord v roce 2016 Millen.

- Omezený výkon speciálu I.D. R znamenal i možnost použít kompaktnější baterie. Ty navíc technici Volkswagenu rozmístili vedle a za řidiče, čímž se jim podařilo dosáhnout ideálního rozložení hmotnosti.

- Jedním z velkých problémů pro vývojový tým byla aerodynamika. Během stoupání totiž vůz překonává převýšení cca 1440 metrů a dostává se do míst se vzduchem o 35 % řidším, než byl na začátku závodu. Během stoupání se tak přilnavost vozu zhoršovala postupně o 35 %. S tím museli technici počítat a i proto dostal prototyp I.D. R tak obrovské zadní křídlo.

- Řídký vzduch také běžně znamená horší schopnost chlazení některých komponentů, ovšem elektro-motory pod kapotou I.D. R se zahřívají pomaleji než motory spalovací. Díky tomu mohly být zmenšeny nasávací a odvětrávací otvory na karoserii, které jinak zhoršují aerodynamiku vozu.

- Elektrický pohon přinášel Volkswagenu řadu výhod, ale také některé zásadní nevýhody. Například pokud by došlo k přerušení závodu, automobilka by měla jen 20 minut na doplnění energie a opětovné připravení vozu na start. U spalovacích motorů to znamená jen dolít benzín, Volkswagen však musel přijít s unikátní možností rychlodobíjení.

- Poslední zajímavostí je pak omezení spojené s kapacitou baterií. Vůz měl totiž přesně tolik energie, aby se dokázal dostat ze startu do cíle. Jakmile však Dumas přejížděl cílovou čáru, jeho stroj byl téměř bez energie. Z vrcholu dolů se tak vítězný vůz vlastními silami nedostal.

- Na zisku rekordu to však nic nemění - svůj účel splnil prototyp I.D. R Pikes Peak naprosto dokonale a bez zaváhání. Podle mnohých odhadů mohl být jeho čas i nepatrně lepší, kdyby se do hry nevložilo počasí s hustou oblačností a mlhami. Možná se však pokusu o vylepšení rekordu dočkáme ještě příští rok.

Stalo se
Novinky
Tesla Cybertrack

Musk pod palbou: Tesla Cybertruck má "svolávačku" kvůli konstrukční vadě a čelí vlně útoků na auta i prodejny

Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.

Novinky ze světa EV
Elektrický Renault 5 Turbo 3E

ODHALEN Renault 5 Turbo 3E: Legenda se vrací, nyní jako "nejbrutálnější" elektromobil + VIDEO

Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.

Zajímavosti
Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond v Grand Tour.

Parta z Top Gearu se vrací! Trio Clarkson, Hammond a May bude v novém pořadu

Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.