Elektrický závodní prototyp Volkswagen I.D. R vyvolal před pár dny mezinárodní senzaci, když pokořil rekord během jednoho z nejtěžšího závodů do vrchu - Pikes Peak International Hill Climb. Pokořit téměř 20 kilometrů dlouhou trať se 156 zatáčkami však nebylo jednoduché a automobilka i jezdec tak museli vynaložit mimořádné úsilí, které se jim však bezesporu vyplatilo.
Původním cílem Volkswagenu bylo pokořit rekord mezi elektrickými automobily, který od roku 2016 držel Rhys Millen, který ve svém speciálu o výkonu 1 959 koní dosáhl času 8 minut a 57 sekund. Volkswagen I.D. R Pikes Peak o výkonu pouze 670 koní, za jehož volantem seděl Romain Dumas, však zvládl pokořit trať v čase 7 minut 57.148 sekundy, čímž dokonce pokořil i celkový rekord trati, který držel Sebastien Loeb. Ten totiž dokázal trať pokořit před lety ve speciálním Peugeotu 208 T16 Pikes Peak o výkonu 875 koní v čase 8 minut 13.878 sekundy.
U závodů typu Pikes Peak přitom často rozhodují desetiny sekundy, takže překonání starého rekordu o téměř čtvrt-minuty je naprosto nevídaný úspěch. Automobilka Volkswagen i její jezdec se však museli pekelně snažit, aby tohoto úspěchu dosáhli. Server Jalopnik se proto rozhodl znovu připomenout některé z méně známých faktů, které k pokoření rekordu napomohly. A zde jsou některé z nich:
- Vývoj prototypu I.D. R Pikes Peak trval celých 9 měsíců a Volkswagen si k němu vypůjčil i specialisty ze sesterské společnosti Porsche, která v současnosti připravuje speciální závodní "Le Mans Prototype 1," který by měl brzy začít překonávat rychlostní rekordy na tratích kolem světa.
- Pro závodní stroj byla nesmírně důležitá aerodynamika, kterou Volkswagen ladil s pomocí speciálního modelu v polovičním měřítku, se kterým často navštěvoval větrný tunel.
- Celkový výkon 670 koní pochází ze dvou stejných elektromotorů - každý na jedné nápravě. Toto řešení bylo zvoleno namísto čtyř elektromotorů (každý pro kolo) z důvodu šetření váhy. Speciální závodní prototyp i s řidičem tak váží jen nepatrně více, než generace Mazdy Mx-5. Výkon vozidla mohl být větší, ovšem to by vyžadovalo i větší baterie, které by však opět přidaly na váze.
- Váha přitom byla pro konstrukci vozu jedním z nejdůležitějších aspektů. Během vývoje se totiž automobilka pokoušela udělat každý komponent až o 10 % lehčí, než kolik vážil ve speciálu, se kterým stanovil rekord v roce 2016 Millen.
- Omezený výkon speciálu I.D. R znamenal i možnost použít kompaktnější baterie. Ty navíc technici Volkswagenu rozmístili vedle a za řidiče, čímž se jim podařilo dosáhnout ideálního rozložení hmotnosti.
- Jedním z velkých problémů pro vývojový tým byla aerodynamika. Během stoupání totiž vůz překonává převýšení cca 1440 metrů a dostává se do míst se vzduchem o 35 % řidším, než byl na začátku závodu. Během stoupání se tak přilnavost vozu zhoršovala postupně o 35 %. S tím museli technici počítat a i proto dostal prototyp I.D. R tak obrovské zadní křídlo.
- Řídký vzduch také běžně znamená horší schopnost chlazení některých komponentů, ovšem elektro-motory pod kapotou I.D. R se zahřívají pomaleji než motory spalovací. Díky tomu mohly být zmenšeny nasávací a odvětrávací otvory na karoserii, které jinak zhoršují aerodynamiku vozu.
- Elektrický pohon přinášel Volkswagenu řadu výhod, ale také některé zásadní nevýhody. Například pokud by došlo k přerušení závodu, automobilka by měla jen 20 minut na doplnění energie a opětovné připravení vozu na start. U spalovacích motorů to znamená jen dolít benzín, Volkswagen však musel přijít s unikátní možností rychlodobíjení.
- Poslední zajímavostí je pak omezení spojené s kapacitou baterií. Vůz měl totiž přesně tolik energie, aby se dokázal dostat ze startu do cíle. Jakmile však Dumas přejížděl cílovou čáru, jeho stroj byl téměř bez energie. Z vrcholu dolů se tak vítězný vůz vlastními silami nedostal.
- Na zisku rekordu to však nic nemění - svůj účel splnil prototyp I.D. R Pikes Peak naprosto dokonale a bez zaváhání. Podle mnohých odhadů mohl být jeho čas i nepatrně lepší, kdyby se do hry nevložilo počasí s hustou oblačností a mlhami. Možná se však pokusu o vylepšení rekordu dočkáme ještě příští rok.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.