Svět kolem nás se mění neuvěřitelným tempem, ovšem silnice zůstávají stále stejné. Důležité dopravní tepny, který každý den umožňují přepravu stovkám milionů lidí, se nanejvýš plní novými výmoly. V blízké budoucnosti bychom se však mohli dočkat silnic, které by byly více než je asfaltem s čárami. S rozmachem chytrých technologií bychom se totiž mohli dočkat i chytrých silnic.
Myšlenky na chytré silnice, které by dokázaly například produkovat elektrickou energii, se objevují již několik let. S rozmachem chytrých technologií se však tyto myšlenky konečně přibližují realizaci a stále častěji se stávají objektem zájmu vyspělých zemí, které touží po revoluci každodenní dopravy.
Americká společnost IDTechEx, která sleduje trendy na nově vznikajících trzích, vkládá do rozvoje "elektrických chytrých silnic" velké naděje. O tom ostatně svědčí i její odhady, podle kterých by se hodnota trhu v tomto odvětví mohla do deseti let vyšplhat na 23 miliard dolarů, jak informuje web News.com.au.
„Zjistili jsme velký zájem o technologie elektrických chytrých silnic, který by se navíc mohl v budoucnosti rozrůstat ještě větším tempem," uvádí studie a poukazuje na fakt, kdy 18 různých zemí světa projevilo zájem o 37 různých technologií z tohoto odvětví.
Největší zájem mezi těmito technologiemi vzbuzují silnice s povrchem ze solárních panelů, které dokáží generovat elektrickou energii využitelnou například k napájení osvětlení nebo rozpouštění námrazy na cestách. Vůbec první solární silnice pak byla otevřena v malém francouzském městě Tourouvre-au-Perche již v prosinci 2016.
S rozvojem technologií se předpokládá, že zájem o podobný typ silnic by mohl zaznamenat raketový růst. Energie generovaná ze silnic by totiž ročně mohla uspořit miliardy dolarů. „Solární silnice, společně s větrnými elektrárnami a bateriemi, by mohly ročně ušetřit cca 5 miliard dolarů jen v USA," uvádí studie DITechEX. Energie generovaná z těchto silnic by pak mohla napájet osvětlení, semafory, autobusové zastávky, reklamy nebo nabíjecí stanice pro elektromobily.
Myšlenka solárních silnic sice vypadá lákavě, ovšem najdou se i experti, podle kterých se jedná o zbytečně nákladné a nedostatečně efektivní řešení jak produkovat energii. „Nevěřím, že pro tuto technologii existuje trh. Náklady na její realizaci jsou totiž příliš vysoké," uvedl pro News.com.au Dr. Andrew Thomson z Australian National University. Jiní vědci pak považují tento koncept za zajímavým, ovšem považují ho jen za menší část rozsáhlé infrastruktury pro využívání obnovitelných zdrojů.
Jedním z dalších zajímavých řešení je ukrytí existujících silnic do jakýchsi tunelů, na kterých budou umístěny solární panely. Ty by tak byly neustále vystaveny slunečnímu záření, generovaly by cca dvojnásobek energie a jejich výstavba, údržba i modernizace by byla snadnější a rychlejší. Takové řešení by však mohlo být považováno za nevzhledné a nemuselo by na mnoha místech získat povolení ke stavbě.
O něco podobného už se však nedávno pokusili v Jižní Korei, kde tamní vláda postavila cca 30 kilometrů dlouhý úsek dálnice, v jehož středu je pruh pro cyklisty. Právě střední část dálnice pak překrývá konstrukce, na jejímž vrcholu jsou umístěny solární panely.
Jednou z dalších zajímavých modernizací silnic je aplikace technologií, které dokáží nabíjet elektromobily či hybridy za jízdy. V dubnu minulého roku vznikl podobný projekt ve Švédsku. Pilotní projekt zahrnoval úpravu zhruba dvou kilometrů silnice, do jejíhož středu byla instalována kolejnice podobná těm z autodráh.
Automobily, které chtějí využívat tento způsob nabíjení, jsou vybaveny speciálním ramenem, které se vysune a spojí s kolejnicí. Rameno je navíc značně flexibilní, takže umožňuje volný pohyb automobilu na silnici a nijak ho neomezuje. Není to zrovna nejelegantnější řešení, ovšem stále se jedná o jeden ze způsobů, jak převést silnice do 21. století.
Možností je tedy vcelku nepřeberné množství a spolu s rozvojem technologií a masivním nástupem elektromobilů a hybridů se dá očekávat, že různé vlády začnou projevovat o chytré silnice větší zájem. Obrázek takové budoucnosti by navíc nemusel být nijak vzdálený.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.