Svět kolem nás se mění neuvěřitelným tempem, ovšem silnice zůstávají stále stejné. Důležité dopravní tepny, který každý den umožňují přepravu stovkám milionů lidí, se nanejvýš plní novými výmoly. V blízké budoucnosti bychom se však mohli dočkat silnic, které by byly více než je asfaltem s čárami. S rozmachem chytrých technologií bychom se totiž mohli dočkat i chytrých silnic.
Myšlenky na chytré silnice, které by dokázaly například produkovat elektrickou energii, se objevují již několik let. S rozmachem chytrých technologií se však tyto myšlenky konečně přibližují realizaci a stále častěji se stávají objektem zájmu vyspělých zemí, které touží po revoluci každodenní dopravy.
Americká společnost IDTechEx, která sleduje trendy na nově vznikajících trzích, vkládá do rozvoje "elektrických chytrých silnic" velké naděje. O tom ostatně svědčí i její odhady, podle kterých by se hodnota trhu v tomto odvětví mohla do deseti let vyšplhat na 23 miliard dolarů, jak informuje web News.com.au.
„Zjistili jsme velký zájem o technologie elektrických chytrých silnic, který by se navíc mohl v budoucnosti rozrůstat ještě větším tempem," uvádí studie a poukazuje na fakt, kdy 18 různých zemí světa projevilo zájem o 37 různých technologií z tohoto odvětví.
Největší zájem mezi těmito technologiemi vzbuzují silnice s povrchem ze solárních panelů, které dokáží generovat elektrickou energii využitelnou například k napájení osvětlení nebo rozpouštění námrazy na cestách. Vůbec první solární silnice pak byla otevřena v malém francouzském městě Tourouvre-au-Perche již v prosinci 2016.
S rozvojem technologií se předpokládá, že zájem o podobný typ silnic by mohl zaznamenat raketový růst. Energie generovaná ze silnic by totiž ročně mohla uspořit miliardy dolarů. „Solární silnice, společně s větrnými elektrárnami a bateriemi, by mohly ročně ušetřit cca 5 miliard dolarů jen v USA," uvádí studie DITechEX. Energie generovaná z těchto silnic by pak mohla napájet osvětlení, semafory, autobusové zastávky, reklamy nebo nabíjecí stanice pro elektromobily.
Myšlenka solárních silnic sice vypadá lákavě, ovšem najdou se i experti, podle kterých se jedná o zbytečně nákladné a nedostatečně efektivní řešení jak produkovat energii. „Nevěřím, že pro tuto technologii existuje trh. Náklady na její realizaci jsou totiž příliš vysoké," uvedl pro News.com.au Dr. Andrew Thomson z Australian National University. Jiní vědci pak považují tento koncept za zajímavým, ovšem považují ho jen za menší část rozsáhlé infrastruktury pro využívání obnovitelných zdrojů.
Jedním z dalších zajímavých řešení je ukrytí existujících silnic do jakýchsi tunelů, na kterých budou umístěny solární panely. Ty by tak byly neustále vystaveny slunečnímu záření, generovaly by cca dvojnásobek energie a jejich výstavba, údržba i modernizace by byla snadnější a rychlejší. Takové řešení by však mohlo být považováno za nevzhledné a nemuselo by na mnoha místech získat povolení ke stavbě.
O něco podobného už se však nedávno pokusili v Jižní Korei, kde tamní vláda postavila cca 30 kilometrů dlouhý úsek dálnice, v jehož středu je pruh pro cyklisty. Právě střední část dálnice pak překrývá konstrukce, na jejímž vrcholu jsou umístěny solární panely.
Jednou z dalších zajímavých modernizací silnic je aplikace technologií, které dokáží nabíjet elektromobily či hybridy za jízdy. V dubnu minulého roku vznikl podobný projekt ve Švédsku. Pilotní projekt zahrnoval úpravu zhruba dvou kilometrů silnice, do jejíhož středu byla instalována kolejnice podobná těm z autodráh.
Automobily, které chtějí využívat tento způsob nabíjení, jsou vybaveny speciálním ramenem, které se vysune a spojí s kolejnicí. Rameno je navíc značně flexibilní, takže umožňuje volný pohyb automobilu na silnici a nijak ho neomezuje. Není to zrovna nejelegantnější řešení, ovšem stále se jedná o jeden ze způsobů, jak převést silnice do 21. století.
Možností je tedy vcelku nepřeberné množství a spolu s rozvojem technologií a masivním nástupem elektromobilů a hybridů se dá očekávat, že různé vlády začnou projevovat o chytré silnice větší zájem. Obrázek takové budoucnosti by navíc nemusel být nijak vzdálený.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.