Jízda na motorce je velice příjemný zážitek, který sebou však přináší řadu rizik. Každý rok jsme tak svědky desítek zpráv, které informují o tragických nehodách motorkářů, kteří z různých důvodů nezvládli své stroje. Řada výrobců a institucí se snaží snížit počet tragických nehod zaváděním nových bezpečnostních systémů, ovšem ještě nikdo nezašel tak daleko jako Bosch.
Jízda na motorce má celou řadu benefitů, přičemž k těm největším patří intenzivní zážitky z rychlosti a ovladatelnosti, které vám zkrátka žádný automobil nenabídne. Jízda na dvou kolech je však podstatně náročnější a rozdíl mezi pohodovou vyjížďkou a tragickou nehodou může být jen v troše oleje, štěrku nebo mokrého listí na silnici.
Společnost Bosch se však pochlubila novým systémem, který dokáže nehodě v podobných případech zabránit. Pokud totiž motorka podklouzne, třeba právě na listí, štěrku nebo oleji, senzory to zaznamenají a vyšlou signál do speciálního zařízení, které doslova vystřelí proud stlačeného vzduchu.
Stlačený vzduch, který se dá přirovnat například k směsi pohánějící airbagy v automobilech, putuje ze speciální nádobky k trysce na boku motocyklu a pomáhá řidiči najít ztracenou stabilitu. Na demonstračních fotografiích a videu to celé vypadá jako trysky, které používají k jemné navigaci raketoplány nebo jiné stroje vysílané do vesmíru.
Drobnou nevýhodou systému je fakt, že zásobník stlačeného vzduchu vystačí pouze k jednomu použití a poté musí být vyměněn. Pro motorkáře se přesto jedná o unikátní možnost napravit chybu, která by mohla být osudná.
Není to však jediný systém, kterým chce Bosch zachraňovat životy lidí v jedné stopě. Velké plány jsou spojovány i se systémem komunikace automobilů a motocyklů V2V, díky kterým spolu mohou stroje od určité vzdálenosti komunikovat. V rizikových místech, například na špatně přehledných křižovatkách, tak může dostat řidič auta do svého infotainmentu upozornění na motorkáře, zatím co motorkář dostane pravděpodobně skrze handsfree v helmě varování před automobilem.
Někdo možná bude nadávat na další rozptylování za volantem nebo zásah do soukromí, ovšem přínos pro bezpečnost na silnicích by mohl být naprosto revoluční. Kromě varování před křižovatkami by totiž mohl upozorňovat i na vozidla ve slepém úhlu nebo zlepšit fungování adaptivních tempomatů.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.