Jízda na motorce je velice příjemný zážitek, který sebou však přináší řadu rizik. Každý rok jsme tak svědky desítek zpráv, které informují o tragických nehodách motorkářů, kteří z různých důvodů nezvládli své stroje. Řada výrobců a institucí se snaží snížit počet tragických nehod zaváděním nových bezpečnostních systémů, ovšem ještě nikdo nezašel tak daleko jako Bosch.
Jízda na motorce má celou řadu benefitů, přičemž k těm největším patří intenzivní zážitky z rychlosti a ovladatelnosti, které vám zkrátka žádný automobil nenabídne. Jízda na dvou kolech je však podstatně náročnější a rozdíl mezi pohodovou vyjížďkou a tragickou nehodou může být jen v troše oleje, štěrku nebo mokrého listí na silnici.
Společnost Bosch se však pochlubila novým systémem, který dokáže nehodě v podobných případech zabránit. Pokud totiž motorka podklouzne, třeba právě na listí, štěrku nebo oleji, senzory to zaznamenají a vyšlou signál do speciálního zařízení, které doslova vystřelí proud stlačeného vzduchu.
Stlačený vzduch, který se dá přirovnat například k směsi pohánějící airbagy v automobilech, putuje ze speciální nádobky k trysce na boku motocyklu a pomáhá řidiči najít ztracenou stabilitu. Na demonstračních fotografiích a videu to celé vypadá jako trysky, které používají k jemné navigaci raketoplány nebo jiné stroje vysílané do vesmíru.
Drobnou nevýhodou systému je fakt, že zásobník stlačeného vzduchu vystačí pouze k jednomu použití a poté musí být vyměněn. Pro motorkáře se přesto jedná o unikátní možnost napravit chybu, která by mohla být osudná.
Není to však jediný systém, kterým chce Bosch zachraňovat životy lidí v jedné stopě. Velké plány jsou spojovány i se systémem komunikace automobilů a motocyklů V2V, díky kterým spolu mohou stroje od určité vzdálenosti komunikovat. V rizikových místech, například na špatně přehledných křižovatkách, tak může dostat řidič auta do svého infotainmentu upozornění na motorkáře, zatím co motorkář dostane pravděpodobně skrze handsfree v helmě varování před automobilem.
Někdo možná bude nadávat na další rozptylování za volantem nebo zásah do soukromí, ovšem přínos pro bezpečnost na silnicích by mohl být naprosto revoluční. Kromě varování před křižovatkami by totiž mohl upozorňovat i na vozidla ve slepém úhlu nebo zlepšit fungování adaptivních tempomatů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.