Jízda na motorce je velice příjemný zážitek, který sebou však přináší řadu rizik. Každý rok jsme tak svědky desítek zpráv, které informují o tragických nehodách motorkářů, kteří z různých důvodů nezvládli své stroje. Řada výrobců a institucí se snaží snížit počet tragických nehod zaváděním nových bezpečnostních systémů, ovšem ještě nikdo nezašel tak daleko jako Bosch.
Jízda na motorce má celou řadu benefitů, přičemž k těm největším patří intenzivní zážitky z rychlosti a ovladatelnosti, které vám zkrátka žádný automobil nenabídne. Jízda na dvou kolech je však podstatně náročnější a rozdíl mezi pohodovou vyjížďkou a tragickou nehodou může být jen v troše oleje, štěrku nebo mokrého listí na silnici.
Společnost Bosch se však pochlubila novým systémem, který dokáže nehodě v podobných případech zabránit. Pokud totiž motorka podklouzne, třeba právě na listí, štěrku nebo oleji, senzory to zaznamenají a vyšlou signál do speciálního zařízení, které doslova vystřelí proud stlačeného vzduchu.
Stlačený vzduch, který se dá přirovnat například k směsi pohánějící airbagy v automobilech, putuje ze speciální nádobky k trysce na boku motocyklu a pomáhá řidiči najít ztracenou stabilitu. Na demonstračních fotografiích a videu to celé vypadá jako trysky, které používají k jemné navigaci raketoplány nebo jiné stroje vysílané do vesmíru.
Drobnou nevýhodou systému je fakt, že zásobník stlačeného vzduchu vystačí pouze k jednomu použití a poté musí být vyměněn. Pro motorkáře se přesto jedná o unikátní možnost napravit chybu, která by mohla být osudná.
Není to však jediný systém, kterým chce Bosch zachraňovat životy lidí v jedné stopě. Velké plány jsou spojovány i se systémem komunikace automobilů a motocyklů V2V, díky kterým spolu mohou stroje od určité vzdálenosti komunikovat. V rizikových místech, například na špatně přehledných křižovatkách, tak může dostat řidič auta do svého infotainmentu upozornění na motorkáře, zatím co motorkář dostane pravděpodobně skrze handsfree v helmě varování před automobilem.
Někdo možná bude nadávat na další rozptylování za volantem nebo zásah do soukromí, ovšem přínos pro bezpečnost na silnicích by mohl být naprosto revoluční. Kromě varování před křižovatkami by totiž mohl upozorňovat i na vozidla ve slepém úhlu nebo zlepšit fungování adaptivních tempomatů.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?