Dacia Duster si v uplynulých letech získala popularitu snad po celém světě, ovšem nikde není tak glorifikována, jako v domovském Rumunsku. Po letech strádání se Dacia vrátila na vrchol popularity a Duster se stal nejen členem mnoha domácností, ale také parťákem v ozbrojených složkách. A to nejen rumunských.
Díky modelu Duster se z Dacie znovu stal národní poklad, a tak stejně jako italští Carabinieri jezdí v Lamborghini a němečtí policisté v Porsche, rumunští četníci dostali Dustery. Nejedná se však o obyčejné crossovery, jakých jezdí všude plno. Tahle specialitka totiž dostala pásy, díky kterým bude nezastavitelná.
Duster s novým příslušenstvím se ukázal na letošním veletrhu BSDA, který je zaměřen primárně na techniku určenou pro bezpečnostní složky. Tahle novinka by však mohla nalézt mnoho dalších využití. Včetně reprezentování technických možností Dusteru a domácího průmyslu.
Tradiční automobily na pásech už jsme viděli několikrát, plno jich je na YouTube a před lety jsme dokonce mohli vidět Kena Block, jak si se Subaru na pásech užíval spoustu srandy při jízdě bokem. Tento systém se však chlubí domácím (rumunským) původem a jeho autoři slibují bohaté využití.
Za cena 10 700 euro (cca 275 000 Kč) totiž získáte sadu čtyř speciálně vyvinutých pásů, díky kterým můžete už za necelou hodinu udělat z Dusteru doslova nezastavitelný stroj. Ten navíc nemusí sloužit jen u bezpečnostních složek, ale současně může najít uplatnění v zemědělství,u záchranných složek nebo v rukou provozovatelů hotelů - například po dobu zimní sezóny.
Přezutí Dusteru na pásy sebou samozřejmě přináší několik omezení, jako je například omezená maximální rychlost. Navíc se dá očekávat, že životnost gumových pásů bude v porovnání s běžnými pneumatikami podstatně kratší. A jednou z hlavních překážek pro mnohé současné majitele Dusterů by mohla být i nutnost mít model s pohonem všech kol, jinak budou pásy na obou nápravách zbytečné.
Zda půjdou pásy nasadit na obě generace Dusteru bohužel nevíme, ovšem po mechanické stránce jsou oba modely téměř stejné. Tvary karoserie, ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, jsou však odlišné. Nový Duster například ztrácí na první generaci v nájezdových úhlech, ovšem pochlubit se může řadou moderního vybavení, jako je například asistent pro sjíždění kopců.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.