Všechny modely, které aktuálně značka Škoda nabízí ve verzích s pohonem všech kol, jsou vybaveny poslední pátou generací elektronicky řízené mezinápravové vícelamelové spojky. K jejím hlavním přednostem patří snížená hmotnost, menší prostorové nároky a použití nejmodernějších technických řešení. Tato klíčová komponenta vozů Škoda 4×4 také umožňuje plné propojení s elektronickými a asistenčními systémy vozidla.
Jádrem inteligentního systému pohonu všech kol Škoda 4×4 je elektronicky řízená mezinápravová vícelamelová spojka páté generace. Jedná se o poslední vývojový stupeň technologie, která se u značky Škoda poprvé objevila před devatenácti lety. Pohon Škoda 4×4 funguje zcela automaticky a je v každém okamžiku připraven poskytnout řidiči optimální trakci všech kol.
Řada senzorů (např. snímač otáček kol, snímač úhlu natočení kol, senzor příčného a podélného zrychlení, snímač polohy plynového pedálu, snímač otáček motoru atd.) neustále vyhodnocuje aktuální jízdní situaci. Veškeré získané hodnoty poté zpracovává řídicí elektronika pohonu všech kol, která je schopna v řádu milisekund změnit přenos točivého momentu na jednotlivá kola vozu a zajistit tak optimální rozdělení hnací síly.
Popsaná technologie pohonu všech kol přináší řadu výhod. Kromě jiného umožňuje využívat pohon všech kol jen tehdy, pokud je třeba, což má při běžné jízdě pozitivní vliv na nižší spotřebu paliva, neboť je poháněna pouze přední náprava. Systém rovněž funguje proaktivně, když dokáže díky elektronice připravit pohon všech kol na situaci, která teprve nastane.
Základní technický princip fungování mezinápravové vícelamelové spojky se oproti předchozí čtvrté generaci nezměnil. Přesto přináší nový vývojový stupeň několik důležitých inovací a vylepšení. Tím hlavním je nová koncepce systému, která má pozitivní vliv na jeho bezporuchovost a spolehlivost. Pátá generace mezinápravové lamelové spojky již nevyžaduje tlakový zásobník a řídicí proporcionální ventil a je celkově kompaktnější a o 1,4 kg lehčí než dříve.
Řídicí jednotka pohonu 4×4 řídí otáčky hnacího čerpadla, které se skládá z elektromotoru, pístkového čerpadla a odstředivého ventilu. Díky odstředivému ventilu právě otáčky čerpadla řídí tlak oleje v hlavním pracovním pístu. Čím jsou otáčky čerpadla vyšší, tím větší hnací moment může mezinápravová spojka na zadní kola přenést. K jejímu otevření, a tedy přenosu sil primárně na přední nápravu, dojde naopak při nižších otáčkách hnacího čerpadla. Díky tomu, že mezinápravová spojka je plně elektronicky řízena, může řídicí jednotka pohonu 4×4 prediktivně přiřadit kola zadní nápravy i u zcela stojícího vozidla.
Samotná vícelamelová spojka je umístěna u zadní nápravy společně se stálým převodem a diferenciálem zadní nápravy. Reakční časy se pohybují v řádu milisekund a jsou navzdory zjednodušené konstrukci a zástavbě stejně rychlé, jako u předchozí generace systému.
I když je elektronicky řízená mezinápravová lamelová spojka zásadní součástí celého systému pohonu všech kol, umožňuje ve své páté generaci maximální možné propojení s elektronickými a asistenčními systémy vozidla tak, že vzniká dokonale integrovaný a funkční organismus pohonu Škoda 4×4 s okamžitou reakcí na jakoukoliv změnu jízdní situace. V běžném režimu funguje automobil při jízdě v přímém směru stejně jako sesterský model pouze s předním pohonem a točivý moment motoru je přenášen pouze na kola přední nápravy. V okamžiku, kdy komplexní síť senzorů a řídicích jednotek vyhodnotí situaci jako vhodnou pro připojení zadní nápravy (pokud například přední kola ztrácejí trakci), změní řídicí jednotka tlak na lamely mezinápravové spojky a točivý moment se v ideálním poměru přenáší i na kola zadní nápravy.
Zároveň se však do akce zapojuje i elektronická uzávěrka diferenciálu EDS, jež je u vozů Škoda 4×4 aktivní na obou nápravách a která reaguje i na protáčení jednotlivých kol na stejné nápravě. Přibrzděním protáčejícího se kola přenáší více točivého momentu na druhé kolo s lepší trakcí. Rozšířením elektronické uzávěrky diferenciálu EDS je systém XDS+, který reaguje v momentě odlehčení vnitřního kola při průjezdu zatáčkou a automatickým přibrzděním tohoto kola zabrání jeho protáčení, díky čemuž vozidlo drží v zatáčce výrazně lépe vytčenou stopu.
Veškeré popsané aktivity systému Škoda 4×4 se dějí zcela automaticky bez nutnosti zásahu řidiče, což výrazně zvyšuje uživatelskou přívětivost tohoto řešení. Řidič většinu zásahů samočinného přerozdělování hnacích sil motoru mezi jednotlivá kola vůbec nepostřehne. Výsledkem elektronického řízení pohonu všech kol je maximální možná trakce a přirozená jízdní stabilita vozu při jízdě v přímém směru, v zatáčkách i při obtížných manévrech mimo zpevněné cesty.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.