Toyota Motor Corporation chystá další revoluci. V roce 2021 plánuje začít v USA prodávat automobily, které budou schopné si navzájem vyměňovat informace, a předcházet tak nehodám. Komunikovat budou moci i s dalšími zařízeními dopravní infrastruktury. Zajistí to systém DSRC, který bude vysílat na krátkých vlnových délkách. Předpokládá se, že by tato inovace mohla zabránit tisícům nehod ročně.
Toyota směřuje k tomu, aby se vozy mezi sebou navzájem i s okolím dorozumívaly. Snaží se tak zajistit bezpečnost řidičům a spolucestujícím, i dalším účastníkům silničního provozu.
Počínaje rokem 2021 zahájí japonský koncern postupné zavádění systému Dedicated Short-Range Communications (DSRC) do modelů Toyota a Lexus ve Spojených státech. Do poloviny 20. let by pak toto řešení mělo být v nabídce většiny modelů obou značek. Toyota doufá, že se také další výrobci vydají v jejích stopách, protože čím více automobilů se bude schopno dorozumět ve stejném systému, tím bude účinnější.
Jak to funguje?
Systém DSRC kombinuje technologii spojující momentální informace o vozech do cloudu a automatizované řízení. DSRC umožňuje automatickou výměnu dat mezi automobily a mezi automobily a silniční infrastrukturou.
DSRC představuje platformu výměny anonymizovaných údajů o poloze, rychlosti a zrychlení mnohokrát za sekundu. Tato data budou využívat jiná vozidla a zařízení silniční infrastruktury zapojená do systému DSRC a s jejich využitím budou schopna předejít kolizím. Automobil tak například o tom, že se k němu blíží jiné vozidlo, bude vědět ještě dříve, než bude mít řidič šanci si ho všimnout. Kolizi pak zabrání automatické nouzové brzdění.
Levná a snadno dostupná technologie
DSRC využívá sedm kanálů v pásmu 5.9 GHz, které byly v USA vyhrazeny pro Inteligentní dopravní systém. To je pro uživatele důležité, neboť DSRC nepotřebuje spojení pomocí mobilní sítě, takže není potřeba hradit žádné další poplatky. DSRC je založen na průmyslových standardech, takže vozy Toyota budou součástí společné sítě s auty jiných výrobců, čímž se zmnohonásobí přínos pro bezpečnost na silnici.
Systém se stane zdrojem informací pro řidiče. Půjde o potenciální hrozby, příliš pomalu jedoucí vozy nebo auta stojící na silnici. Tato technologie prošla komplexními testy v rámci mezinárodní spolupráce firem a veřejné správy a v některých oblastech USA už byla nainstalována.
„Díky tomu, že spolu inteligentní systémy v automobilech efektivně spolupracují pomocí DSRC, pomůžeme řidičům eliminovat nebezpečné nehody a zlepšit plynulost provozu,” říká Jim Lentz, CEO Toyota Motor North America, a dodává: „Před třemi lety jsme se zavázali, že do roku 2017 vybavíme většinu nových automobilů systémem automatického brzdění AEB. Dnes má 92 procent nových vozů Toyota a Lexus prodávaných ve Spojených státech balíček Toyota Safety Sense nebo Lexus Safety System + AEB jako standardní výbavu. Podařilo se nám toho dosáhnout několik let před rokem 2022, který si automobilový průmysl určil jako lhůtu na popularizaci AEB. Domníváme se proto, že rozšíření použití systému DSRC všemi výrobci nejen že pomůže řidičům zvýšit bezpečnost jízdy, ale umožní rovněž položit základy pro příští systémy autonomní jízdy a automatické výměny informací mezi vozidly v cloudu.“
Japonsko bylo první
Amerika se ovšem nestane prvním místem, kde začne DSRC fungovat. Roku 2015 Toyota jako první výrobce na světě zahájila v Japonsku prodej automobilů vybavených systémem DSRC, který se zde nazývá ITS Connect. Vozy byly vybaveny zařízeními spolupracujícími s podobnými vysílači v jiných autech, a také se systémem světelné signalizace. V březnu roku 2018 brázdilo japonské silnice již více než 100 tisíc automobilů značek Toyota a Lexus vybavených ITS Connect.
V budoucnu mohou technologie jako DSRC založené na výměně údajů přinést řidičům a výrobcům automobilů mnoho dalších výhod, budou-li vozidla vybavena dalšími čidly, radary a kamerami. Spolupráce technologie výměny dat a systémů aktivní bezpečnosti, jako je Toyota Safety Sense, zvýší účinnost a spolehlivost systémů automatizované jízdy.
Toyota jako lídr změn
Toyota s dalšími výrobci, subjekty, které spravují infrastrukturu, a americkým Dopravním departmentem spolupracuje na vývoji systému DSRC již 13 let. Nyní firma povzbuzuje další výrobce a partnery, aby začali zavádět tuto technologii ve Spojených státech. Odbor dopravy brzy rozhodne, zda vzniknou předpisy, které by výrobcům ukládaly povinnost vybavovat nové vozy tímto systémem.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.