Jízda s přívěsem je i pro zkušené řidiče výzvou. Především couvání se může rychle zkomplikovat a klade na řidiče velké nároky. Volkswagen proto vyvinul asistenční systém „Trailer Assist“, který výrazně usnadňuje manévrování, například při zaparkování přívěsu pro koně před správným boxem na jezdeckém turnaji nebo obytného přívěsu v kempu. Systém zajišťuje řízení, řidič přidává plyn a brzdí. Směr jízdy mění ovládacím prvkem pro nastavování vnějších zpětných zrcátek. Jednoduše, rychle a bezpečně.
Inovativní asistent „Trailer Assist“, dodávaný na přání, se aktivuje stisknutím tlačítka. I nezkušený řidič tak dokáže rychle a bezpečně couvat se soupravou. Ovládací prvek pro nastavování polohy vnějších zpětných zrcátek může být nyní používán jako joystick k plynulé změně požadovaného směru jízdy soupravy. Na panelu sdružených přístrojů jsou zobrazovány aktuální a nastavené směry jízdy a zalomení soupravy. Systém má automaticky pod kontrolou řízení s elektromechanickým posilovačem, zatímco řidič ovládá už jen pedály plynu a brzdy.
Je-li přívěs natočen správným směrem, řidič ovládací prvek vnějších zpětných zrcátek jednoduše stiskne dozadu a vozidlo je zdánlivě taženo přívěsem v jedné linii. Díky tomu nemusí mít řidiči obavu ani před couváním s přívěsem v přímém směru na dlouhém úseku.
Rozhodující roli při manévrování hraje kamerová technika, integrovaná do vozidla. Jejím prostřednictvím zajišťuje „Trailer Assist“ automatické řízení soupravy v příčném směru. Základem jsou algoritmy pro zpracování obrazu z dat zadní kamery, která sleduje a vyhodnocuje úhel zalomení přívěsu. Z úhlu zalomení, zjištěného kamerou, se vypočte úhel natočení volantu – nezávisle na modelu přívěsu nebo typu oje.
Systém je dalším plodem průkopnické práce vývojářů značky Volkswagen, jejichž cílem je maximálně usnadňovat složité zaparkování vozidla či manévrování a zajistit bezpečnost v těchto situacích. Řidiči souprav tohoto malého pomocníka velmi oceňují, protože umožňuje precizní manévrování ve stísněných podmínkách při jízdě s přívěsem, ať se jedná o přepravu zahradního odpadu, motocyklu nebo obytný přívěs. Tím je zajištěno komfortní dojetí do cíle se vším, což je připojeno k tažnému zařízení – při práci, ve volném čase a zvláště pak v nejkrásnějších týdnech roku, na dovolené.
Stručný přehled – Vývoj asistenčních systémů pro parkování
1997 – první podpůrný systém pro parkování se čtyřmi ultrazvukovými senzory 2005 – parkovací senzory vpředu a vzadu 2006 – první parkovací asistent na světě (Park Assist) 2008 – první použití systému Rear View 2010 – první použití prostorového kamerového systému Area View 2010 – vizuální parkovací systém OPS (Optisches Parksystem) 2010 – Park Assist 2.0 2012 – OPS 360° 2012 – Park Assist 2.0 s funkcí zaparkování vozidla na příčné parkovací místo 2014 – asistent pro couvání z parkovacího místa 2014 – asistent pro sledování mrtvého úhlu 2014 – Area View, 2. generace 2014 – zavedení systému Trailer Assist 2015 – Park Assist 3.0Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.