Kauza Dieselgate otevřela celou řadu otázek, mezi nimiž je i reálná spotřeba paliva. Postupem čase se totiž ukazuje, jak velká propast je mezi údaji udávanými výrobci a reálnou spotřebou. Konkrétně mezinárodní výzkumný institut Icct Europe (Mezinárodní rada pro čistou dopravu) zveřejnila další analýzu, z níž jednoznačně vyplývá, že reálná spotřeba paliva osobních automobilů byla v průměru v roce 2016 o 42 % vyšší, než jsou ty oficiálně udávané automobilkami. Přitom před 10 lety byl rozdíl jen o 15 % vyšší.
Kde hledat příčiny? Nemusíme hned hovořit o falšování výsledků, ale spíše o využívání a místy i zneužívání mezer v předpisech a metodice, podle nichž se stanoví oficiálně udávaná spotřeba. V tomto směru se situace nezměnila, automobilky nadále používají při testech jiné pneumatiky, než jaké jsou následně montovány na běžně prodejné modely. Auta před testy předehřívají, odpojují alternátor, mění akumulátory, vypínají klimatizaci a další spotřebiče, omezují maximální rychlost při zkoušce na 120 km/h a podobně. Vše s jediným cílem – aby výsledné číslo kombinované a průměrné spotřeby bylo co nejnižší. Což jim „přidává body“ před kupujícími a také pomáhá automobilkám snadněji plnit ekologické normy, které by jinak ve skutečnosti nesplnily.
Jak si můžeme sami zkontrolovat, jaká je spotřeba našeho automobilu? Samozřejmě, že musíme brát v potaz fakt, že máme každý osobní styl jízdy, rozdílná je také hustota provozu, v němž se pohybujeme, odlišnosti přináší počasí, pneumatiky a stav vozu… To všechno hraje svoji roli. Nicméně je na místě vědět, kolik reálně spotřebovává vaše auto paliva, abyste měli zvláště před dovolenkovou cestou správný odhad, kolik peněz potřebujete na cestu a podobně. Pro osobní test musíte nejprve naplnit palivovou nádrž po hrdlo a poté ujedete přesně změřenou trasu, například za pomoci GPS, rovných 100 / 200 kilometrů. A znovu načerpáte stejným způsobem palivo. Rozdíl vám řekne, kolik paliva jste spotřebovali na ujetí dané vzdálenosti.
Co když zjistíte, že vaše nové auto opravdu „baští“ až příliš? Můžete ho vrátit, tedy odstoupit od koupě? Ano, ale není to snadné. Fakt o zásadně rozdílné spotřebě musí být potvrzen znaleckým posudkem. V Německu je soudy akceptují v takovém případě, když se potvrdí, že spotřeba je podle znaleckého posudku nejméně o deset procent vyšší, než ta, kterou při koupi vozu deklaroval prodejce. Pak můžete získat peníze zpět. Dodejme ale, že v Čechách na něco takového nejsme zvyklí. Nicméně i v ČR se odehrál již podobný případ, kdy kupující svůj nový vůz reklamoval právě pro fakt, že jeho reálná spotřeba neodpovídá té udávané výrobcem.
A jak obvykle testují vozy odborníci? ÚAMK v tomto ohledu považuje za nejvhodnější přístup sesterského německého automotoklubu ADAC a dalších. Zvolena je jednotná, například 155 kilometrů dlouhá trasa, z níž 61 kilometrů je na běžných silnicích mimo města, 40 km ve městě a 54 kilometrů na dálnici. Přičemž se jezdí normální rychlostí, v souladu s maximální povolenou rychlostí, ale také 20 kilometrů na plný výkon. Výsledky takového testu jsou i ty, které přinesl nedávno časopis AutoBild, podle nichž sestavil databázi 50 vozů, podle toho jak se reálná spotřeba liší od té udávané. Jestliže test ICC Europe přesně stanovil průměrnou odchylku 42 %, pak z tohoto testu rovněž vyplývá, že odchylka 30 až 40 procent je spíše pravidlem než výjimkou.
5 nejúspornějších malých aut - kategorie A (velikost Citigo)5. Citroën C1 VTi 68 Feel • udávaná: 4,1 l; v testu: 4,9 l.4. VW Up BlueMotion• udávaná 4,2 l, v testu: 4,8 l.3. Peugeot 108 VTI• udávaná: 3,8 l, v testu: 4,6 l.3. Fiat 500C 1.3 Multijet 16V• udávaná: 3,9 l, v testu: 4,6 l.2. Seat Mii 1.0 Ecomotive Style• udávaná: 4,1 l, v testu: 4,5 l.1. Škoda Citigo 1.0 MPI Greentec Active• udávaná: 4,1 l, v testu: 4,4 l.
5 nejúspornějších aut – kategorie B (velikost Fabia)5. Dacia Sandero dCi 90 S&S Laureate• udávaná: 3,5 l, v testu: 5,2 l.5. VW Polo 1.2 TSI Blue Motion DSG• udávaná: 4,7 l, v testu: 5,2 l.5. Peugeot 208 82 VTI Active• udávaná: 4,5 l, v testu: 5,2 l.4. Toyota Yaris Hybrid 1.5 VVT-i• udávaná: 3,3 l, v testu: 4,9 l.3. Mitsubishi Space Star 1.0•udávaná: 4,2 l, v testu: 4,7 l.2. Ford Fiesta 1.6 TDCi Titanium• udávaná: 3,6 l, v testu: 4,6 l.1. Renault Clio Grandtour Energy dCi 90 Start & Stop• udávaná: 3,6 l, v testu: 4,3 l.
5 nejúspornějších aut – kategorie C (velikost Octavia)5. Opel Astra 1.6 BiTurbo CDTI Start/Stop• udávaná: 4,2 l, v testu: 4,9 l.5. Honda Civic 1.6 i-DTEC • udávaná: 3,7 l, v testu: 4,9 l.5. Hyundai i30cw 1.6 CRDi Trend • udávaná: 4,3 l, v testu: 4,9 l.5. VW Golf 1.6 TDI BlueMotion Trendline• udávaná: 3,2 l, v testu: 4,9 l.4. Opel Astra 1.6 CDTI Start/Stop Innovation• udávaná: 3,7 l, v testu: 4,8 l.4. Nissan Pulsar 1.5 dCi Tekna• udávaná: 3,6 l, v testu: 4,8 l.3. Toyota Prius Comfort • udávaná: 3,3 l; v testu: 4,7 l.3. Volvo V40 D3 Momentum • udávaná: 3,8 l, v testu: 4,7 l.2. Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Stop&Start Shine Edition • udávaná: 3,4 l, v testu: 4,6 l.2. Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency Edition Style • udávaná: 3,6 l, v testu: 4,6 l.1. Toyota Prius Plug-in Hybrid Life • udávaná: 2,1 l, v testu: 3,7 l.
5 nejúspornějších aut – kategorie D (velikost Superb)5. BMW 320d Aut. • udávaná: 4,0 l, v testu: 5,3 l.4. Mercedes C 220 (BlueTEC) d 7G-TRONIC Avantgarde • udávaná: 4,0 l, v testu: 5,2 l.3. VW Passat 2.0 TDI BlueMotion Technology Comfortline • udávaná: 4,1 l, v testu: 5,1 l.2. BMW 316d Sport Line • udávaná: 4,5 l, v testu: 5,0 l.1. BMW 320d Efficient Dynamic Edition • udávaná: 4,1 l, v testu: 4,6 l.
10 nejhorších „žroutů“10. BMW X6 M • udávaná: 11,1 l, v testu: 13,1.9. Maserati Ghibli Automatik S Q4 • udávaná: 10,5 l, v testu: 13,5 l.8. Porsche Cayenne Turbo Tiptronic S • udávaná: 11,5 l, v testu: 13,7 l.7. Porsche 911 GT3 RS • udávaná: 12,7 l, v testu: 14,4 l.6. Mercedes-AMG GT S V8 • udávaná: 9,4 l, v testu: 14,5 l.5. BMW X5 M • udávaná: 11,1 l, v testu: 15,0 l.4. Porsche Cayenne Turbo S Tiptronic S • udávaná: 11,5 l, v testu: 15,5 l.3. Dodge Challenger SRT 392 • udávaná: 12,7 l, v testu: 15,5 l.2. Dodge Charger SRT Hellcat • udávaná: x l, v testu: 15,7 l.1. Bentley Mulsanne Speed • udávaná: 14,6 l, v testu: 16,8 l.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.