Toyota nahrazuje řidiče robotem? Výsledky jsou prý vynikající

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 29. března 2018, 12:40 Google+

Odolnost a bezpečnost nových modelů vozů Toyota už testuje robot. Ten samozřejmě také pochází z dílny této japonské automobilky. Robot využívá vyspělé technologie automatizované jízdy, včetně velmi precizního systému GPS. Zařízení bylo poprvé použito při testování nové Toyoty Avalon.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
K testování nového modelu Avalon využila Toyota speciálního robota

K testování nového modelu Avalon využila Toyota speciálního robota | foto: Toyota ČR

Sdílejte článek

V americkém centru R&D Toyota v Michiganu vznikla testovací dráha, kde probíhají zkoušky odolnosti automobilů. Její zvláštností je to, že více než specializovanou dráhu v moderním výzkumném centru připomíná okresní silnici – je plná děr, muld a hrbolů.

Nejedná se ovšem o výsledek pochybných dovedností amerických cestářů, nýbrž o trať speciálně navrženou pro potřeby zátěžových testů prototypů nových modelů Toyoty. Firemní inženýři tak mohou během poměrně krátké doby zjistit, jak si jimi navržené vozy poradí s nerovnostmi, které pak budou muset zvládat po celý svůj plechový život.

Lidské dovednosti nejsou u testů potřeba

Dříve byli inženýři a technici při provádění zkoušek odolnosti automobilů vystaveni dlouhé, monotónní a nepříjemné jízdě dokolečka v obtížných podmínkách. Přitom role člověka v tomto úkolu není nijak zvlášť náročná, stačí řídit vůz naplánovanou rychlostí. Rozhodně se nejedná o ten typ testů, kdy je účelem zjistit názor řidiče na vozidlo.

Zkoušky se navíc musí provádět opakovaně, den za dnem, dokud automobil nenajede naplánovanou vzdálenost. Jestliže tedy zvláštní dovednosti člověka, jako je vnímání různými smysly, postřeh, schopnost úsudku a vcítění se do potřeb a emocí uživatelů, nejsou při těchto testech nijak využitelné, dospěla Toyota k závěru, že nahrazení řidiče automatem přinese pouze samé výhody.

„Když naši odborníci začali plánovat testovací jízdy Avalonu 2019, vypracovali systém, který rozvíjí naši aktuální technologii automatizovaného řízení. Tímto způsobem jsme nejen ušetřili inženýry a techniky nepříjemné, nepohodlné jízdy, ale také jsme zvýšili preciznost testů,“ říká Randy Stephens, hlavní inženýr Toyoty Avalon.

Snadněji se to řekne, než udělá

Pro řízení testovaného prototypu byl zkonstruován mechanismus s ovladači, pákami a dalšími mechanickými částmi, které řídí počítač. Navigaci, kamery, ani čidla, jimiž je vybaven Avalon, robot nepoužívá.

Složit dálkově řízeného robota, který by byl schopen se rozjíždět, řadit, řídit a brzdit, nebyla žádná hračka. Když se to podařilo, museli inženýři Toyoty změřit své síly s nejtěžším úkolem.

„Když už byly mechanické komponenty na svých místech, začali jsme pracovat na systému dálkového ovládání pomocí GPS”, vypráví Don Federico, manažer vývojového týmu. „Tradiční GPS systémy v automobilech mají přesnost maximálně čtyři metry. Pokud jsme chtěli udržet automobil na úzké dráze při značné rychlosti a získat exaktní výsledky testu, musel být náš systém mnohem přesnější. Bylo to o to komplikovanější, že se auto na dírách a hrbolech natřásalo”.

Konečně byl navigační systém hotov a tým vypracoval software kontrolující jízdní dráhu, díky němuž se robotu dařilo udržet se na naprogramované trase s přesností na dva centimetry. Celý test v délce několika tisíc kilometrů byl řízen z blízké kontrolní místnosti, aniž by bylo nutné, aby v automobilu seděl člověk.

Vynikající výsledky

Díky použití robota se zvýšila nejen efektivita a bezpečnost testu, ale i jeho přesnost a opakovatelnost. Další výhodou nové metody bylo prodloužení testovacích jízd a s tím spojená časová úspora. Dříve bylo nutné jízdy vždy po 30-40 minutách přerušit a vystřídat řidiče. S robotem za volantem mohl test pokračovat tak dlouho, dokud v nádrži nedošly pohonné hmoty.

Toyota zatím disponuje pouze jediným takovýmto robotem, využívaným ve výzkumném a vývojovém centru v Michiganu. Firma chce ovšem podobná řešení zavést i v dalších svých R&D centrech.

„Při dokončování Avalonu prokázal systém svoji účinnost. Máme v úmyslu jej používat také při pracích na všech nových modelech Toyoty v Americe”, potvrdil Randy Stephens.

Vytisknout

Diskuze: Toyota nahrazuje řidiče robotem? Výsledky jsou prý vynikající

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

mazda 6

Svazu dovozců oznámil lednová čísla

Citroen C5X

TEST: Citroen C5X 1.6 PureTech 180 Shine – návrat ke kořenům se spoustou inovací

Ferrari Purosangue

Akcie Ferrari letí nahoru, na nový model se bude čekat dlouho

Škoda Superb

Škoda se vyjádřila k výrobě v českých továrnách

Škoda Enyaq RS IV

Škoda Enyaq RS iV drží rekord 7,351 km dlouhým driftem

Ilustrační fotografie

První města začínají využívat ekonomičtější řešení posypu silnic

Škoda Vision 7S

Další rána pro Škodu? Do hry vstupuje indická vláda

Ilustrační foto

Evropská komise počítá v tisících Kč, výrobci v desítkách tisíc, Česko Euro 7 zatím nepodpoří

Ilustrační foto

Havarijní pojištění znevýhodňuje elektromobily. Kdo může očekávat bonusy a jaké?

Prosklená budova ředitelství automobilky Renault v Boulogne-Billancourt

Renault interní duel s Nissanem podle Japonců prohrál

Lada Vesta Sport

Ladu trápí problém, zákazníkům nepomůže ani příplatek

Toyota RAV4 PHEV

Expert Toyoty: Elektromobily svět nespasí, klíčem je lithium

Lexus UX 300e

TEST: Lexus UX300e – prémiový crossover na baterky připomínající malý tank

Elon Musk během rozhovoru pro Axios

Elon Musk předpověděl, kdo asi bude největším konkurentem Tesly

Rolls-Royce Cullinan

Český dealer Rolls-Royce prozradil čísla

reklama

Doporučujeme

Vozy MINI jsou součástí programu sdílení vozidel DriveNow

Odvěcí rivalové spojili síly. Jak chtějí BMW a Daimler určovat budoucnost?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ladu trápí problém, zákazníkům nepomůže ani příplatek

  2. První města začínají využívat ekonomičtější řešení posypu silnic

  3. Evropská komise počítá v tisících Kč, výrobci v desítkách tisíc, Česko Euro 7 zatím nepodpoří

  4. Renault interní duel s Nissanem podle Japonců prohrál

  5. Škoda se vyjádřila k výrobě v českých továrnách

  6. Havarijní pojištění znevýhodňuje elektromobily. Kdo může očekávat bonusy a jaké?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud