Stres z hledání volného místa uprostřed věčně plných parkovišť se může jednoho dne stát minulostí, a to díky nové technologii „sdíleného parkování“, která se nyní zkouší v praxi v anglickém městě Milton Keynes.
Jak vyplynulo z nové studie zadané společností Ford, běžný řidič stráví hledáním volného místa k zaparkování vozu každý rok v průměru více než jeden celý den. Řešení je však blíž, než si myslíte. V průběhu tohoto týdne se totiž testuje nový systém pro rychlé vyhledání volného místa, založený na sdílení informací od samotných automobilů pohybujících se zejména po velkých parkovištích.
„Uvědomili jsme si, kolik času zabírá zbytečné hledání volného parkovacího místa v menších i větších městech a jak stresující situace to dokáže vyvolat,“ řekl Christian Ress, odborný poradce vývojového oddělení automobilky Ford v oboru autonomní jízdy. „Náš výzkum v oblasti „sdíleného parkování“ ukázal, že můžeme řidičům pomoci, aby zbytečně nemarnili svůj čas. Cesty do centra města budou klidnější, efektivnější a nakonec i bez negativního dopadu na psychiku řidiče.“
Projekt, v jehož rámci se Ford podílí na vývoji „sdíleného parkování“ a dalších technologií ke zlepšení silniční infrastruktury, je součástí vládního programu UK Autodrive, který má za cíl pomocí investice ve výši 20 milionů liber (580 milionů korun) zajistit nasazení moderních systémů pro autonomní jízdu a digitální propojení vozidel v běžném provozu. Lze předpokládat, že systém pro snadné nalezení volného parkovacího místa by mohl být pro řidiče užitečný, protože parkovacích míst je v aglomeracích napříč celým světem čím dál méně.
„Sdílené parkování“ zpracovává údaje z parkovacích čidel automobilů, které se pohybují na parkovištích, a výstupem je mapa zobrazující volná místa. Využít však lze i data od provozovatelů parkovacích ploch, kteří často používají vlastní způsob sledování obsazenosti stání.
Ford i s dalšími partnery již v minulosti v rámci programu UK Autodrive předvedl systém informující řidiče před blížícím se záchranářským vozidlem, které potřebuje předjet kolonu. Tento systém je schopen s dostatečným předstihem varovat i automobily, které by záchranku, například za zatáčkou, nemohly vidět, aby včas zastavily a umožnily její rychlý průjezd.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.