Jak ušetřit miliardy litrů vody? S tímhle vynálezem nikdy nedojde kapalina v ostřikovačích

Nápad dvou malých dětí získal první cenu v regionální soutěži pro mladé vynálezce
Nápad dvou malých dětí získal první cenu v regionální soutěži pro mladé vynálezce, foto: Ford
Antonín Marek , AutoRoad.cz 22. března 2018 16:30 | akt. 22. března 2018 20:43
Sdílej:

Je to nápad, který by jednoho dne mohl pomoci ušetřit až miliardy litrů vody ročně. Nevyžaduje přitom žádné vyspělé technologie ani nákladnou techniku. Mohl napadnout vlastně kohokoliv, ale až tyto sourozence napadlo: „Co kdyby se dešťové kapky nestíraly, ale sbíraly a následně používaly v ostřikovačích?"

Sourozenci Daniel a Lara Krohnovi cestovali loni v létě autem, když se spustila průtrž mračen. V jednu chvíli chtěl jejich otec Gerd umýt čelní sklo, ale nádržka na kapalinu do ostřikovačů byla prázdná – a okno se špinilo více a více. Děti napadlo, že by se dešťové kapky mohly zachycovat a používat v ostřikovačích. Nápad získal první cenu v regionální soutěži pro mladé vynálezce a nyní se dočkal i realizace na skutečném voze.

„Lilo jako z konve. Voda byla všude – všude kromě nádržky ostřikovačů. Sestře i mě to přišlo vtipné a řešení se najednou zdálo docela samozřejmé. Stačí využít dešťovou vodu,“ řekl jedenáctiletý Daniel z německého Jülichu. „Nemohli jsme uvěřit, že to ještě nikoho nenapadlo,“ dodala devítiletá Tara.

„Abychom to vyzkoušeli, rozebrali jsme naše hasičské auto a čerpadlo z něj jsme namontovali na model auta v akváriu. Potom jsme přidali filtrační systém, aby byla voda čistá. Fungovalo to fakt dobře.“

Když se o nápadu dozvěděli inženýři Fordu, zaujal je natolik, že se nabídli nainstalovat takové zařízení v plné velikosti do testovacího Fordu S-MAX. Vodu sbírají gumové hadice upevněné u spodního okraje čelního okna.

Předpokládá se, že automobily budou spotřebovávat více vody než dosud, protože bude zapotřebí udržovat v čistotě také kamery a další snímače. Konstruktéři Fordu již pracují na různých způsobech recyklace vody včetně zachycování vlhkosti ze vzduchu a jejího filtrování na pitnou vodu  On‑the-Go H20.

Pro informaci Ford uvádí, že řidiči spotřebují na čistění skel ostřikovači v průměru 20 litrů vody ročně. Vzhledem k tomu, že na evropských silnicích jezdí 291 milionů aut, mohl by vynález sourozenců Krohnových každý rok ušetřit bezmála šest miliard litrů vody.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.