Je to nápad, který by jednoho dne mohl pomoci ušetřit až miliardy litrů vody ročně. Nevyžaduje přitom žádné vyspělé technologie ani nákladnou techniku. Mohl napadnout vlastně kohokoliv, ale až tyto sourozence napadlo: „Co kdyby se dešťové kapky nestíraly, ale sbíraly a následně používaly v ostřikovačích?"
Sourozenci Daniel a Lara Krohnovi cestovali loni v létě autem, když se spustila průtrž mračen. V jednu chvíli chtěl jejich otec Gerd umýt čelní sklo, ale nádržka na kapalinu do ostřikovačů byla prázdná – a okno se špinilo více a více. Děti napadlo, že by se dešťové kapky mohly zachycovat a používat v ostřikovačích. Nápad získal první cenu v regionální soutěži pro mladé vynálezce a nyní se dočkal i realizace na skutečném voze.
„Lilo jako z konve. Voda byla všude – všude kromě nádržky ostřikovačů. Sestře i mě to přišlo vtipné a řešení se najednou zdálo docela samozřejmé. Stačí využít dešťovou vodu,“ řekl jedenáctiletý Daniel z německého Jülichu. „Nemohli jsme uvěřit, že to ještě nikoho nenapadlo,“ dodala devítiletá Tara.
„Abychom to vyzkoušeli, rozebrali jsme naše hasičské auto a čerpadlo z něj jsme namontovali na model auta v akváriu. Potom jsme přidali filtrační systém, aby byla voda čistá. Fungovalo to fakt dobře.“
Když se o nápadu dozvěděli inženýři Fordu, zaujal je natolik, že se nabídli nainstalovat takové zařízení v plné velikosti do testovacího Fordu S-MAX. Vodu sbírají gumové hadice upevněné u spodního okraje čelního okna.
Předpokládá se, že automobily budou spotřebovávat více vody než dosud, protože bude zapotřebí udržovat v čistotě také kamery a další snímače. Konstruktéři Fordu již pracují na různých způsobech recyklace vody včetně zachycování vlhkosti ze vzduchu a jejího filtrování na pitnou vodu On‑the-Go H20.
Pro informaci Ford uvádí, že řidiči spotřebují na čistění skel ostřikovači v průměru 20 litrů vody ročně. Vzhledem k tomu, že na evropských silnicích jezdí 291 milionů aut, mohl by vynález sourozenců Krohnových každý rok ušetřit bezmála šest miliard litrů vody.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.