Snad každý už si nejspíše všiml, že dieselové motory mají obvykle mnohem vyšší točivý (kroutící) moment, než motory benzínové. Víte ale, čím je to způsobeno? Pokud ne, pak je ten správný čas dozvědět se pět hlavních příčin.
Hlavní pětici důvodů sestavil náš oblíbený YouTuber Jason Fenske z kanálu Engineering Explained, na jehož vysvětlení i zdroje se dá vždy spolehnout. Navíc video i v tomto případě doprovází grafy a animace, které pochopení celého procesu značně usnadňují. Jaké důvody to tedy jsou?
1. Dieselové motory pracují s vyšší kompresí
Písty dieselových motorů cestují výše, než písty benzínových motorů. Díky tomu dochází k větší kompresi, která následně vyvolá zažehnutí směsi a rozpohybuje píst ve válci. Fyzika pak praví, že mezi efektivitou motoru a točivým momentem je přímá spojitost. A protože diesel dosahuje za pomoci vyšší komprese zároveň vyšší účinnosti, dosahuje také vyššího točivého momentu.
2. Směs ve válci hoří rychleji
Díky rovnoměrnému zažehnutí směsi ve válci dochází k rychlejšímu vyhoření, takže na píst působí energie plnou silou a delší dobu. Zato u u benzínového motoru dochází nejprve k zapálení směsi v jednom bodě (u svíčky) a poté trvá ještě nějakou dobu, než ve válci vyhoří směs kompletně. Energie působící na píst je tak menší.
3. Delší zdvih
Dieselové motory mají delší zdvih, což znamená, že píst urazí ve válci delší vzdálenost. A protože točivý moment se rovná síle vynásobené vzdáleností, získáváme z dieselových motorů větší točivý moment. Naproti tomu benzínové motory mají kratší zdvih, ale širší průměr válce. Pracují tedy rychleji a snáze se vytáčí do vyšších otáček, ovšem ztrácejí tak na točivém momentu.
4. Dieselové motory jsou přeplňované
V dnešní době už jsou téměř všechny naftové motory přeplňované, což znamená, že jsou stavěny z odolnější a hlavně těžších komponent, jako je například železný blok, těžké a odolní písty, atd. Navíc dieselové motory pracují s velice chudou směsí, která se může pohybovat v rozsahu od 18:1 do 70:1. Při spalování chudé směsi pak máme ve válci více vzduchu, který se rozpíná a odvádí tak "více práce", což opět přispívá k vyšší efektivitě motoru a tím i většímu točivému momentu. Samotná bytelnost motoru pak dovoluje přeplňování pod vyšším tlakem, než jaký je běžný u benzínových motorů, což opět vede k vyšší efektivitě.
5. Nafta je energeticky "vydatnější"
Může to znít zvláštně, ale pokud vedle sebe postavíte nádoby s litrem benzínu a litrem motorové nafty, z nafty se vám podaří vydolovat o 10 až 15 % energie víc. Pokud tedy vstříknete do válce stejné množství paliva, diesel se vám vždy odvděčí vyšší energetickou vydatností a vyšším točivým momentem.
Až se vás tedy někdo příště zeptá, proč dieselové motory nabízí vyšší točivý moment, můžete mu směle odpovědět. Některé věci se sice vysvětlují hůře, ale s pomocí ilustrací ve videu to jistě pochopí každý.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?