Proč mají dieslová auta lepší odpich? Tohle jsou hlavní důvody

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 9. března 2018, 17:06 Google+

Snad každý už si nejspíše všiml, že dieselové motory mají obvykle mnohem vyšší točivý (kroutící) moment, než motory benzínové. Víte ale, čím je to způsobeno? Pokud ne, pak je ten správný čas dozvědět se pět hlavních příčin.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 16.03. 14:33) Napište svůj názor
Několik jednoduchých důvodů, proč diesely generují vyšší točivý moment než benzínové momenty

Několik jednoduchých důvodů, proč diesely generují vyšší točivý moment než benzínové momenty | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Hlavní pětici důvodů sestavil náš oblíbený YouTuber Jason Fenske z kanálu Engineering Explained, na jehož vysvětlení i zdroje se dá vždy spolehnout. Navíc video i v tomto případě doprovází grafy a animace, které pochopení celého procesu značně usnadňují. Jaké důvody to tedy jsou?

1. Dieselové motory pracují s vyšší kompresí

Písty dieselových motorů cestují výše, než písty benzínových motorů. Díky tomu dochází k větší kompresi, která následně vyvolá zažehnutí směsi a rozpohybuje píst ve válci. Fyzika pak praví, že mezi efektivitou motoru a točivým momentem je přímá spojitost. A protože diesel dosahuje za pomoci vyšší komprese zároveň vyšší účinnosti, dosahuje také vyššího točivého momentu.

2. Směs ve válci hoří rychleji

Díky rovnoměrnému zažehnutí směsi ve válci dochází k rychlejšímu vyhoření, takže na píst působí energie plnou silou a delší dobu. Zato u u benzínového motoru dochází nejprve k zapálení směsi v jednom bodě (u svíčky) a poté trvá ještě nějakou dobu, než ve válci vyhoří směs kompletně. Energie působící na píst je tak menší.

3. Delší zdvih

Dieselové motory mají delší zdvih, což znamená, že píst urazí ve válci delší vzdálenost. A protože točivý moment se rovná síle vynásobené vzdáleností, získáváme z dieselových motorů  větší točivý moment. Naproti tomu benzínové motory mají kratší zdvih, ale širší průměr válce. Pracují tedy rychleji a snáze se vytáčí do vyšších otáček, ovšem ztrácejí tak na točivém momentu.

4. Dieselové motory jsou přeplňované

V dnešní době už jsou téměř všechny naftové motory přeplňované, což znamená, že jsou stavěny z odolnější a hlavně těžších komponent, jako je například železný blok, těžké a odolní písty, atd. Navíc dieselové motory pracují s velice chudou směsí, která se může pohybovat v rozsahu od 18:1 do 70:1. Při spalování chudé směsi pak máme ve válci více vzduchu, který se rozpíná a odvádí tak "více práce", což opět přispívá k vyšší efektivitě motoru a tím i většímu točivému momentu. Samotná bytelnost motoru pak dovoluje přeplňování pod vyšším tlakem, než jaký je běžný u benzínových motorů, což opět vede k vyšší efektivitě.

5. Nafta je energeticky "vydatnější"

Může to znít zvláštně, ale pokud vedle sebe postavíte nádoby s litrem benzínu a litrem motorové nafty, z nafty se vám podaří vydolovat o 10 až 15 % energie víc. Pokud tedy vstříknete do válce stejné množství paliva, diesel se vám vždy odvděčí vyšší energetickou vydatností a vyšším točivým momentem.

Jason Fenske vysvětluje, proč dieselové motory dosahují vyššího točivého momentu (6:42) | zdroj: youtube.com

Až se vás tedy někdo příště zeptá, proč dieselové motory nabízí vyšší točivý moment, můžete mu směle odpovědět. Některé věci se sice vysvětlují hůře, ale s pomocí ilustrací ve videu to jistě pochopí každý.

Vytisknout

Diskuze: Proč mají dieslová auta lepší odpich? Tohle jsou hlavní důvody

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 16.03.2018 14:33 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Transit Trail

Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

Škoda Fabia Combi Scoutline

Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

on-line prodej

Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Jeep Willys

Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Mercedes-Benz G-Boss

Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

Ilustrační foto

Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Ilustrační foto

Škoda v Česku zastaví výrobu. Promluvily odbory

mercedes-benz citan

Nový Mercedes-Benz Citan jako obytný vůz

Hyundai Kona Electric

Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude vás neskutečně bavit!

22 let od premiéry má Škoda Fabia dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím

ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

BMW i Vision Circular

U BMW došli kvalitní designéři? Koncept i Vision Circular vypadá přinejmenším zvláštně

Uniklé fotografie nového kompaktního SUV Volvo XC40

Volvo Cars se údajně chystá na burzu. Jedna věc je ale velkou neznámou

reklama

Doporučujeme

Sunbeam Tiger

Sunbeam Tiger: Nejcivilizovanější roadster z dílny Carrolla Shelbyho

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

  2. Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

  3. Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

  4. Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

  5. Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

  6. Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud