Snad každý už si nejspíše všiml, že dieselové motory mají obvykle mnohem vyšší točivý (kroutící) moment, než motory benzínové. Víte ale, čím je to způsobeno? Pokud ne, pak je ten správný čas dozvědět se pět hlavních příčin.
Hlavní pětici důvodů sestavil náš oblíbený YouTuber Jason Fenske z kanálu Engineering Explained, na jehož vysvětlení i zdroje se dá vždy spolehnout. Navíc video i v tomto případě doprovází grafy a animace, které pochopení celého procesu značně usnadňují. Jaké důvody to tedy jsou?
1. Dieselové motory pracují s vyšší kompresí
Písty dieselových motorů cestují výše, než písty benzínových motorů. Díky tomu dochází k větší kompresi, která následně vyvolá zažehnutí směsi a rozpohybuje píst ve válci. Fyzika pak praví, že mezi efektivitou motoru a točivým momentem je přímá spojitost. A protože diesel dosahuje za pomoci vyšší komprese zároveň vyšší účinnosti, dosahuje také vyššího točivého momentu.
2. Směs ve válci hoří rychleji
Díky rovnoměrnému zažehnutí směsi ve válci dochází k rychlejšímu vyhoření, takže na píst působí energie plnou silou a delší dobu. Zato u u benzínového motoru dochází nejprve k zapálení směsi v jednom bodě (u svíčky) a poté trvá ještě nějakou dobu, než ve válci vyhoří směs kompletně. Energie působící na píst je tak menší.
3. Delší zdvih
Dieselové motory mají delší zdvih, což znamená, že píst urazí ve válci delší vzdálenost. A protože točivý moment se rovná síle vynásobené vzdáleností, získáváme z dieselových motorů větší točivý moment. Naproti tomu benzínové motory mají kratší zdvih, ale širší průměr válce. Pracují tedy rychleji a snáze se vytáčí do vyšších otáček, ovšem ztrácejí tak na točivém momentu.
4. Dieselové motory jsou přeplňované
V dnešní době už jsou téměř všechny naftové motory přeplňované, což znamená, že jsou stavěny z odolnější a hlavně těžších komponent, jako je například železný blok, těžké a odolní písty, atd. Navíc dieselové motory pracují s velice chudou směsí, která se může pohybovat v rozsahu od 18:1 do 70:1. Při spalování chudé směsi pak máme ve válci více vzduchu, který se rozpíná a odvádí tak "více práce", což opět přispívá k vyšší efektivitě motoru a tím i většímu točivému momentu. Samotná bytelnost motoru pak dovoluje přeplňování pod vyšším tlakem, než jaký je běžný u benzínových motorů, což opět vede k vyšší efektivitě.
5. Nafta je energeticky "vydatnější"
Může to znít zvláštně, ale pokud vedle sebe postavíte nádoby s litrem benzínu a litrem motorové nafty, z nafty se vám podaří vydolovat o 10 až 15 % energie víc. Pokud tedy vstříknete do válce stejné množství paliva, diesel se vám vždy odvděčí vyšší energetickou vydatností a vyšším točivým momentem.
Až se vás tedy někdo příště zeptá, proč dieselové motory nabízí vyšší točivý moment, můžete mu směle odpovědět. Některé věci se sice vysvětlují hůře, ale s pomocí ilustrací ve videu to jistě pochopí každý.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.