Snad každý už si nejspíše všiml, že dieselové motory mají obvykle mnohem vyšší točivý (kroutící) moment, než motory benzínové. Víte ale, čím je to způsobeno? Pokud ne, pak je ten správný čas dozvědět se pět hlavních příčin.
Hlavní pětici důvodů sestavil náš oblíbený YouTuber Jason Fenske z kanálu Engineering Explained, na jehož vysvětlení i zdroje se dá vždy spolehnout. Navíc video i v tomto případě doprovází grafy a animace, které pochopení celého procesu značně usnadňují. Jaké důvody to tedy jsou?
1. Dieselové motory pracují s vyšší kompresí
Písty dieselových motorů cestují výše, než písty benzínových motorů. Díky tomu dochází k větší kompresi, která následně vyvolá zažehnutí směsi a rozpohybuje píst ve válci. Fyzika pak praví, že mezi efektivitou motoru a točivým momentem je přímá spojitost. A protože diesel dosahuje za pomoci vyšší komprese zároveň vyšší účinnosti, dosahuje také vyššího točivého momentu.
2. Směs ve válci hoří rychleji
Díky rovnoměrnému zažehnutí směsi ve válci dochází k rychlejšímu vyhoření, takže na píst působí energie plnou silou a delší dobu. Zato u u benzínového motoru dochází nejprve k zapálení směsi v jednom bodě (u svíčky) a poté trvá ještě nějakou dobu, než ve válci vyhoří směs kompletně. Energie působící na píst je tak menší.
3. Delší zdvih
Dieselové motory mají delší zdvih, což znamená, že píst urazí ve válci delší vzdálenost. A protože točivý moment se rovná síle vynásobené vzdáleností, získáváme z dieselových motorů větší točivý moment. Naproti tomu benzínové motory mají kratší zdvih, ale širší průměr válce. Pracují tedy rychleji a snáze se vytáčí do vyšších otáček, ovšem ztrácejí tak na točivém momentu.
4. Dieselové motory jsou přeplňované
V dnešní době už jsou téměř všechny naftové motory přeplňované, což znamená, že jsou stavěny z odolnější a hlavně těžších komponent, jako je například železný blok, těžké a odolní písty, atd. Navíc dieselové motory pracují s velice chudou směsí, která se může pohybovat v rozsahu od 18:1 do 70:1. Při spalování chudé směsi pak máme ve válci více vzduchu, který se rozpíná a odvádí tak "více práce", což opět přispívá k vyšší efektivitě motoru a tím i většímu točivému momentu. Samotná bytelnost motoru pak dovoluje přeplňování pod vyšším tlakem, než jaký je běžný u benzínových motorů, což opět vede k vyšší efektivitě.
5. Nafta je energeticky "vydatnější"
Může to znít zvláštně, ale pokud vedle sebe postavíte nádoby s litrem benzínu a litrem motorové nafty, z nafty se vám podaří vydolovat o 10 až 15 % energie víc. Pokud tedy vstříknete do válce stejné množství paliva, diesel se vám vždy odvděčí vyšší energetickou vydatností a vyšším točivým momentem.
Až se vás tedy někdo příště zeptá, proč dieselové motory nabízí vyšší točivý moment, můžete mu směle odpovědět. Některé věci se sice vysvětlují hůře, ale s pomocí ilustrací ve videu to jistě pochopí každý.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.