Automobilka BMW se konečně pochlubila s detaily okolo nového motoru pro závodní BMW M8 GTE. Jeho vytvoření předcházelo 500 různých návrhů samotného motoru a následovalo dalších 500 nákresů celé pohonné soustavy, ovšem výsledek stál evidentně za to. Podle všeho je totiž tento motor tím nejrozsáhlejším projektem od chvíle, co se v roce 2012 BMW vrátilo do soutěže DTM.
Motor závodního modelu M8 GTE nese kódové označení P63/1, ovšem jeho základy vychází z dvakrát přeplňovaného motoru V8 označovaného S63T4, který bychom nalezli například v poslední generaci modelu BMW M5. V závislosti na potřebách závodu pak může tento technický skvost produkovat výkon v rozmezí 500 až 600 koní.
Některé díly motoru, jako třeba blok a hlava válců, musí zůstat z důvodu závodních regulací beze změny. Dalších 985 dílů je však zcela unikátních a vyvíjeny byly čistě pro tento motor. Další změnou je pak snížení objemu z 4.4 litru na 4.0 litru.
Díky úpravám klikové hřídele a geometrie spalovacích komor má však motor nádherně divoký zvuk a výkonová křivka skvěle odpovídá požadavkům motorsportu. Zřejmě nejúchvatnější je však míra účinnosti, které se podařilo technikům dosáhnout. S 40 % se jedná o vůbec nejefektivnější motor, jaký kdy automobilka do svých závodních strojů nasadila.
BMW Motorsport si také vychvaluje skvělou ovladatelnost motoru P63/1, který prý bylo dosaženo zcela novým přístupem při jeho vývoji. Motor se údajně vyjímá skvělými reakcemi a také velice lineárním přísunem výkonu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?