BMW představilo motor pro M8 GTE. Tohle monstrum je technický unikát

BMW M8 GTE
BMW M8 GTE, foto: BMW
Antonín Marek , AutoRoad.cz 17. února 2018 10:00
Sdílej:

Automobilka BMW se konečně pochlubila s detaily okolo nového motoru pro závodní BMW M8 GTE. Jeho vytvoření předcházelo 500 různých návrhů samotného motoru a následovalo dalších 500 nákresů celé pohonné soustavy, ovšem výsledek stál evidentně za to. Podle všeho je totiž tento motor tím nejrozsáhlejším projektem od chvíle, co se v roce 2012 BMW vrátilo do soutěže DTM.

Motor závodního modelu M8 GTE nese kódové označení P63/1, ovšem jeho základy vychází z dvakrát přeplňovaného motoru V8 označovaného S63T4, který bychom nalezli například v poslední generaci modelu BMW M5. V závislosti na potřebách závodu pak může tento technický skvost produkovat výkon v rozmezí 500 až 600 koní.

Některé díly motoru, jako třeba blok a hlava válců, musí zůstat z důvodu závodních regulací beze změny. Dalších 985 dílů je však zcela unikátních a vyvíjeny byly čistě pro tento motor. Další změnou je pak snížení objemu z 4.4 litru na 4.0 litru.

Díky úpravám klikové hřídele a geometrie spalovacích komor má však motor nádherně divoký zvuk a výkonová křivka skvěle odpovídá požadavkům motorsportu. Zřejmě nejúchvatnější je však míra účinnosti, které se podařilo technikům dosáhnout. S 40 % se jedná o vůbec nejefektivnější motor, jaký kdy automobilka do svých závodních strojů nasadila.

BMW Motorsport si také vychvaluje skvělou ovladatelnost motoru P63/1, který prý bylo dosaženo zcela novým přístupem při jeho vývoji. Motor se údajně vyjímá skvělými reakcemi a také velice lineárním přísunem výkonu.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.