Když Elon Musk vystřelil do vesmíru svou vlastní Teslu Roadster, strhla se kolem toho obrovská vlna popularity. Málokdo si však uvědomuje, že do vesmíru už se podívalo vícero automobilek. Až na pár výjimek se nejednalo o celá vozidla, nicméně za pozornost to přesto stojí.
Tesla na palubě Falconu Heavy
Čím jiným začít, než Tesla Roadsterem Elona Muska, který vynesla do vesmíru raketa Falcon Heavy. Zářivě červený Roadster se tak stal vůbec prvním osobním produkčním automobilem ve vesmíru a bezesporu také nejrychlejším automobilem v historii.
GM Robonaut 2
Automobilka General Motors má ve spolupráci s americkou NASA dlouhou tradici. V roce 2010 pak automobilka představila speciálního robota, který přesně dostál svému názvu. Jedná se totiž o humanoidního robota, který měl ověřit možnosti nasazení robotů při náročných misích v nebezpečném prostředí. Robonaut 2 se podíval na mezinárodní vesmírnou stanici ISS v roce 2011 na palubě raketoplánu Discovery
Audi Lunar Quattro
V roce 2016 se automobilka Audi spojila se společností Part-Time Scientists s cílem vytvořit a vyslat na měsíc malé dálkově ovládané vozítko. Cílem je přistát v roce 2019 kousek od místa, kde v roce 1972 přistála posádka programu Apollo 17 - tedy poslední lidé na Měsíci. Pokud se to společnostem povede, obdrží odměnu 30 milionů dolarů, kterou vypsala společnost Google v rámci programu Lunar XPrize.
Suzuki Hakuto
Stejně jako Audi, i japonská automobilka Suzuki se zúčastní programu Google Lunar XPrize. Japonská automobilka se však spojila s týmem dalších japonských společností na vývoji vozítka nazvaného "Hakuto". Samotná Suzuki pak bude mít na starost pohonný systém, který bude při pohybu na Měsíci extrémně namáhán a bude si muset proadit s různými nástrahami.
GM/Apollo Lunar Rover
Tesla možná dostala do vesmíru první produkční auto, nicméně Apollo Lunar Rover se stal již před lety prvním automobilem, který byl do vesmíru vyslán a také ve vesmíru využíván. Na jeho stavbě měla podíl jak jinak než společnost General Motors.
Toyot Kirobo Robot Astronaut
Toyota se podívala na mezinárodní vesmírnou stanici v roce 2013, kdy se spolu s dalšími japonskými společnostmi podílela na vývoji robota Kirobo. Toyota byla pověřena možnostmi interakce mezi lidmi a roboty v podmínkách nulové gravitace, což vedlo k vývoji techniky, díky které umí Kirobo rozeznávat lidskou řeč a rozumět ji.
Nissan & NASA a vývoj autonomních systémů
Automobilka Nissan spolupracuje již několik let s americkou NASA na vývoji autonomních systémů. Začátkem tohoto roku pak automobilka oznámila prohloubení spolupráce, což by mělo vést k rychlejšímu vývoji autonomních systémů pro vozidla na zemi, i pro vývoj systémů pro budoucí vesmírná vozidla.
Aniž by se to zdálo, ve vesmíru se ukázala nebo brzy ukáže poměrně pestrá paleta automobilek. Ani v nejmenším se tím však nesnažíme snížit úspěch Tesly & Space X, který je zkrátka fenomenální. Snad jen škoda, že se baterie v kameře Tesla Roadsteru vybili tak rychle. Bylo by zajímavé sledovat, co teď Star Man vidí.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?