Když Elon Musk vystřelil do vesmíru svou vlastní Teslu Roadster, strhla se kolem toho obrovská vlna popularity. Málokdo si však uvědomuje, že do vesmíru už se podívalo vícero automobilek. Až na pár výjimek se nejednalo o celá vozidla, nicméně za pozornost to přesto stojí.
Tesla na palubě Falconu Heavy
Čím jiným začít, než Tesla Roadsterem Elona Muska, který vynesla do vesmíru raketa Falcon Heavy. Zářivě červený Roadster se tak stal vůbec prvním osobním produkčním automobilem ve vesmíru a bezesporu také nejrychlejším automobilem v historii.
GM Robonaut 2
Automobilka General Motors má ve spolupráci s americkou NASA dlouhou tradici. V roce 2010 pak automobilka představila speciálního robota, který přesně dostál svému názvu. Jedná se totiž o humanoidního robota, který měl ověřit možnosti nasazení robotů při náročných misích v nebezpečném prostředí. Robonaut 2 se podíval na mezinárodní vesmírnou stanici ISS v roce 2011 na palubě raketoplánu Discovery
Audi Lunar Quattro
V roce 2016 se automobilka Audi spojila se společností Part-Time Scientists s cílem vytvořit a vyslat na měsíc malé dálkově ovládané vozítko. Cílem je přistát v roce 2019 kousek od místa, kde v roce 1972 přistála posádka programu Apollo 17 - tedy poslední lidé na Měsíci. Pokud se to společnostem povede, obdrží odměnu 30 milionů dolarů, kterou vypsala společnost Google v rámci programu Lunar XPrize.
Suzuki Hakuto
Stejně jako Audi, i japonská automobilka Suzuki se zúčastní programu Google Lunar XPrize. Japonská automobilka se však spojila s týmem dalších japonských společností na vývoji vozítka nazvaného "Hakuto". Samotná Suzuki pak bude mít na starost pohonný systém, který bude při pohybu na Měsíci extrémně namáhán a bude si muset proadit s různými nástrahami.
GM/Apollo Lunar Rover
Tesla možná dostala do vesmíru první produkční auto, nicméně Apollo Lunar Rover se stal již před lety prvním automobilem, který byl do vesmíru vyslán a také ve vesmíru využíván. Na jeho stavbě měla podíl jak jinak než společnost General Motors.
Toyot Kirobo Robot Astronaut
Toyota se podívala na mezinárodní vesmírnou stanici v roce 2013, kdy se spolu s dalšími japonskými společnostmi podílela na vývoji robota Kirobo. Toyota byla pověřena možnostmi interakce mezi lidmi a roboty v podmínkách nulové gravitace, což vedlo k vývoji techniky, díky které umí Kirobo rozeznávat lidskou řeč a rozumět ji.
Nissan & NASA a vývoj autonomních systémů
Automobilka Nissan spolupracuje již několik let s americkou NASA na vývoji autonomních systémů. Začátkem tohoto roku pak automobilka oznámila prohloubení spolupráce, což by mělo vést k rychlejšímu vývoji autonomních systémů pro vozidla na zemi, i pro vývoj systémů pro budoucí vesmírná vozidla.
Aniž by se to zdálo, ve vesmíru se ukázala nebo brzy ukáže poměrně pestrá paleta automobilek. Ani v nejmenším se tím však nesnažíme snížit úspěch Tesly & Space X, který je zkrátka fenomenální. Snad jen škoda, že se baterie v kameře Tesla Roadsteru vybili tak rychle. Bylo by zajímavé sledovat, co teď Star Man vidí.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.