Když Elon Musk vystřelil do vesmíru svou vlastní Teslu Roadster, strhla se kolem toho obrovská vlna popularity. Málokdo si však uvědomuje, že do vesmíru už se podívalo vícero automobilek. Až na pár výjimek se nejednalo o celá vozidla, nicméně za pozornost to přesto stojí.
Tesla na palubě Falconu Heavy
Čím jiným začít, než Tesla Roadsterem Elona Muska, který vynesla do vesmíru raketa Falcon Heavy. Zářivě červený Roadster se tak stal vůbec prvním osobním produkčním automobilem ve vesmíru a bezesporu také nejrychlejším automobilem v historii.
GM Robonaut 2
Automobilka General Motors má ve spolupráci s americkou NASA dlouhou tradici. V roce 2010 pak automobilka představila speciálního robota, který přesně dostál svému názvu. Jedná se totiž o humanoidního robota, který měl ověřit možnosti nasazení robotů při náročných misích v nebezpečném prostředí. Robonaut 2 se podíval na mezinárodní vesmírnou stanici ISS v roce 2011 na palubě raketoplánu Discovery
Audi Lunar Quattro
V roce 2016 se automobilka Audi spojila se společností Part-Time Scientists s cílem vytvořit a vyslat na měsíc malé dálkově ovládané vozítko. Cílem je přistát v roce 2019 kousek od místa, kde v roce 1972 přistála posádka programu Apollo 17 - tedy poslední lidé na Měsíci. Pokud se to společnostem povede, obdrží odměnu 30 milionů dolarů, kterou vypsala společnost Google v rámci programu Lunar XPrize.
Suzuki Hakuto
Stejně jako Audi, i japonská automobilka Suzuki se zúčastní programu Google Lunar XPrize. Japonská automobilka se však spojila s týmem dalších japonských společností na vývoji vozítka nazvaného "Hakuto". Samotná Suzuki pak bude mít na starost pohonný systém, který bude při pohybu na Měsíci extrémně namáhán a bude si muset proadit s různými nástrahami.
GM/Apollo Lunar Rover
Tesla možná dostala do vesmíru první produkční auto, nicméně Apollo Lunar Rover se stal již před lety prvním automobilem, který byl do vesmíru vyslán a také ve vesmíru využíván. Na jeho stavbě měla podíl jak jinak než společnost General Motors.
Toyot Kirobo Robot Astronaut
Toyota se podívala na mezinárodní vesmírnou stanici v roce 2013, kdy se spolu s dalšími japonskými společnostmi podílela na vývoji robota Kirobo. Toyota byla pověřena možnostmi interakce mezi lidmi a roboty v podmínkách nulové gravitace, což vedlo k vývoji techniky, díky které umí Kirobo rozeznávat lidskou řeč a rozumět ji.
Nissan & NASA a vývoj autonomních systémů
Automobilka Nissan spolupracuje již několik let s americkou NASA na vývoji autonomních systémů. Začátkem tohoto roku pak automobilka oznámila prohloubení spolupráce, což by mělo vést k rychlejšímu vývoji autonomních systémů pro vozidla na zemi, i pro vývoj systémů pro budoucí vesmírná vozidla.
Aniž by se to zdálo, ve vesmíru se ukázala nebo brzy ukáže poměrně pestrá paleta automobilek. Ani v nejmenším se tím však nesnažíme snížit úspěch Tesly & Space X, který je zkrátka fenomenální. Snad jen škoda, že se baterie v kameře Tesla Roadsteru vybili tak rychle. Bylo by zajímavé sledovat, co teď Star Man vidí.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?