Když Elon Musk vystřelil do vesmíru svou vlastní Teslu Roadster, strhla se kolem toho obrovská vlna popularity. Málokdo si však uvědomuje, že do vesmíru už se podívalo vícero automobilek. Až na pár výjimek se nejednalo o celá vozidla, nicméně za pozornost to přesto stojí.
Tesla na palubě Falconu Heavy
Čím jiným začít, než Tesla Roadsterem Elona Muska, který vynesla do vesmíru raketa Falcon Heavy. Zářivě červený Roadster se tak stal vůbec prvním osobním produkčním automobilem ve vesmíru a bezesporu také nejrychlejším automobilem v historii.
GM Robonaut 2
Automobilka General Motors má ve spolupráci s americkou NASA dlouhou tradici. V roce 2010 pak automobilka představila speciálního robota, který přesně dostál svému názvu. Jedná se totiž o humanoidního robota, který měl ověřit možnosti nasazení robotů při náročných misích v nebezpečném prostředí. Robonaut 2 se podíval na mezinárodní vesmírnou stanici ISS v roce 2011 na palubě raketoplánu Discovery
Audi Lunar Quattro
V roce 2016 se automobilka Audi spojila se společností Part-Time Scientists s cílem vytvořit a vyslat na měsíc malé dálkově ovládané vozítko. Cílem je přistát v roce 2019 kousek od místa, kde v roce 1972 přistála posádka programu Apollo 17 - tedy poslední lidé na Měsíci. Pokud se to společnostem povede, obdrží odměnu 30 milionů dolarů, kterou vypsala společnost Google v rámci programu Lunar XPrize.
Suzuki Hakuto
Stejně jako Audi, i japonská automobilka Suzuki se zúčastní programu Google Lunar XPrize. Japonská automobilka se však spojila s týmem dalších japonských společností na vývoji vozítka nazvaného "Hakuto". Samotná Suzuki pak bude mít na starost pohonný systém, který bude při pohybu na Měsíci extrémně namáhán a bude si muset proadit s různými nástrahami.
GM/Apollo Lunar Rover
Tesla možná dostala do vesmíru první produkční auto, nicméně Apollo Lunar Rover se stal již před lety prvním automobilem, který byl do vesmíru vyslán a také ve vesmíru využíván. Na jeho stavbě měla podíl jak jinak než společnost General Motors.
Toyot Kirobo Robot Astronaut
Toyota se podívala na mezinárodní vesmírnou stanici v roce 2013, kdy se spolu s dalšími japonskými společnostmi podílela na vývoji robota Kirobo. Toyota byla pověřena možnostmi interakce mezi lidmi a roboty v podmínkách nulové gravitace, což vedlo k vývoji techniky, díky které umí Kirobo rozeznávat lidskou řeč a rozumět ji.
Nissan & NASA a vývoj autonomních systémů
Automobilka Nissan spolupracuje již několik let s americkou NASA na vývoji autonomních systémů. Začátkem tohoto roku pak automobilka oznámila prohloubení spolupráce, což by mělo vést k rychlejšímu vývoji autonomních systémů pro vozidla na zemi, i pro vývoj systémů pro budoucí vesmírná vozidla.
Aniž by se to zdálo, ve vesmíru se ukázala nebo brzy ukáže poměrně pestrá paleta automobilek. Ani v nejmenším se tím však nesnažíme snížit úspěch Tesly & Space X, který je zkrátka fenomenální. Snad jen škoda, že se baterie v kameře Tesla Roadsteru vybili tak rychle. Bylo by zajímavé sledovat, co teď Star Man vidí.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.