K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Lexus LC opět šokuje technikou. Změní jeho desetirychlostní převodovka trh?

-mao / AutoRoad.cz, 12. února 2018, 16:10 Google+

Před deseti lety byl Jošijo Hasegawa hrdým konstruktérem, který vyvinul zbrusu novou převodovku pro výkonný sedan Lexus IS F. Nová osmirychlostní převodová skříň Direct Shift byla tehdy představena světu jako vrchol technologie automatických hydraulických převodovek.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lexus LC 500h je druhou verzí čtyřmístného kupé, v útrobách má 359 hybridních koní.

Lexus LC 500h je druhou verzí čtyřmístného kupé, v útrobách má 359 hybridních koní. | foto: Lexus

Sdílejte článek

Přenesme se teď do roku 2017, kdy Hasegawa a Lexus zcela přepsali pravidla a vytvořili novou, ještě lepší desetirychlostní převodovku pro luxusní kupé LC. Ta zcela změní nejen značku Lexus, ale možná i celý trh s luxusními vozy typu kupé.

„S převodovkami pracuji už 26 let, a když jsme představili osmirychlostní automatickou skříň Direct Shift, měl jsem pocit, že jsme dosáhli toho, co jsme si vytyčili. Teď ale musím přiznat, že jsem si tehdy myslel, že je tu ještě prostor pro zdokonalení,“ říká Hasegawa.

Příležitost posunout hranice dále přišla, když hlavní konstruktér modelu LC, Kodži Sato, pověřil Hasegawu a odborníka na elektroniku převodovek Terufumiho Mijazakiho nelehkým úkolem zdokonalit převodovku nového modelu natolik, aby mohla konkurovat nejlepším dvouspojkovým automatickým převodovkám. Chtěl, aby se model LC stal automobilem, který bude nejen dobře vypadat a rychle jezdit, ale také poskytne řidiči podmanivý pocit, jakmile se dotkne volantu.

img-responsive

Lexus LC | foto: Lexus

Jako skládání dobré hudby

Hasegawovi tento úkol připomínal skládání dobré hudby. „Člověk se cítí dobře, když má hudba dobrý rytmus. Když řidič ví, kdy přijde další změna rychlostního stupně, má z toho příjemný pocit. V určitém smyslu se dá říct, že při řízení vytváříme cosi jako hudbu, takže mojí hlavní prioritou bylo nalézt vhodný rytmus.”

Jedním ze zásadních úkolů bylo dosáhnout výrazného snížení hmotnosti převodových součástek a snížení množství ztrát energie způsobených zahříváním a třením v provozu. Zároveň musel být celý systém dostatečně silný, aby dokázal spolupracovat s motorem 477 koní V8 modelu LC 500.

Hasegawa a Mijazaki vyzkoušeli mnoho různých převodových poměrů a načasování řazení, přičemž využili stovky různých nastavení a desítky zkušebních řidičů s různými úrovněmi schopností. Zanedlouho bylo jasné, že osmirychlostní systém nikdy nemůže splnit cíle určené pro LC. A tehdy padlo rozhodnutí přidat další dva převody.

„Desetirychlostní převodovku jsme původně vůbec neměli v plánu. Prostě to vyplynulo při práci na ideálním rytmu naší převodové skříně,“ vypráví Hasegawa.

Nová desetirychlostní automatická převodovka Direct Shift využívá jeden z nejlehčích měničů krouticího momentu ze všech osobních aut. Oproti předchozí, osmirychlostní převodovce, disponuje rovněž vyšší rychlostí, jelikož má větší uzavírací rozsah – od nižších rychlostí až po plný plyn, což znamená mnohem lepší reakci a cit pro akceleraci. Její efektivita přenosu energie neposkytuje pouze lepší výkon, ale také pomáhá šetřit palivo.

Nevěřili, že je to reálné

Konstruktér Sato chtěl rychlejší změnu rychlostních stupňů, než měla předchozí převodová skříň Direct Shift, zejména při řazení směrem dolů, kdy je třeba okamžitý krouticí moment. To postavilo Hasegawu a jeho tým před další nelehký úkol: „Při uvedení naší osmirychlostní převodovky Direct Shift na trh jsme si mysleli, že jde o jednu z nejrychlejších na světě, takže někteří z nás nevěřili, že je tento úkol reálný.“

img-responsive

Pohonné ústrojí Lexusu LC | foto: Lexus

Hardware i software prošly intenzivním testováním a vývojem na silnicích a zkušebních dráhách na celém světě. Účelem bylo zvýšit rychlost řazení a reakce. Po letech vývoje spatřili členové týmu úspěšný výsledek svého úkolu: desetirychlostní převodovku poskytující plynulé a rychlé fungování, které potěší řidiče všech úrovní.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Lexus LC opět šokuje technikou. Změní jeho desetirychlostní převodovka trh?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

K pohonu slouží litrový tříválec, Suzuki Celerio.

Nejlevnější nová auta na českém trhu? Tohle pořídíte do 250 tisíc

Unikátní Lamborghini Gallardo LP560-4 Polizia

Pokuty z dovolené vás dostihnou i v Česku, po čem jdou policisté nejvíc?

Spirit of Ecstasy

Ikonická soška na kapotě Rolls-Royce? Její tajemný příběh skončil tragicky

Exkluzivní česká edice „zlatých“ vozů BMW i8 a BMW i3 STARLIGHT bude vydražena na dobročinné účely nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97.

Unikátní zlatá BMW pro český trh? Starlight Edition nenechá žádného sběratele chladným

Některé části interiéru jedinečného hybridního Volva XC60 T8 byly vyrobeny z recyklovaných plastů

Recyklací za spásu automobilového průmyslu? Volvo opět překvapilo neotřelým přístupem

Koncept Astra-Gnome měl představovat vizi automobilového průmyslu po roce 2000

Autem na nákup i do vesmíru? Astra-Gnome byl vizí budoucnosti z roku 1956

reklama
reklama

Doporučujeme

Peugeot Instinct je nejnovější ukázkou propojení mobilních technologií a auta.

Ženevu čeká velká premiéra, nový Peugeot 508 má ukázat nový směr

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Úchvatný off-road Škoda 973? Babeta chtěla do světa, ale z Moskvy přišlo ne

  2. Čelní srážka s kamionem? Volvo opět ukázalo, jak neuvěřitelně bezpečná auta umí postavit

  3. Nejlevnější nová auta na českém trhu? Tohle pořídíte do 250 tisíc

  4. Japonská kopie legendárního Humvee? Mega Cruiser je dodnes největším SUV Toyoty

  5. Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů jezdil po kolejích rychleji než na silnici

  6. Jak se stát celosvětovou celebritou za pár hodin? Tahle slečna našla unikátní způsob

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud