Před deseti lety byl Jošijo Hasegawa hrdým konstruktérem, který vyvinul zbrusu novou převodovku pro výkonný sedan Lexus IS F. Nová osmirychlostní převodová skříň Direct Shift byla tehdy představena světu jako vrchol technologie automatických hydraulických převodovek.
Přenesme se teď do roku 2017, kdy Hasegawa a Lexus zcela přepsali pravidla a vytvořili novou, ještě lepší desetirychlostní převodovku pro luxusní kupé LC. Ta zcela změní nejen značku Lexus, ale možná i celý trh s luxusními vozy typu kupé.
„S převodovkami pracuji už 26 let, a když jsme představili osmirychlostní automatickou skříň Direct Shift, měl jsem pocit, že jsme dosáhli toho, co jsme si vytyčili. Teď ale musím přiznat, že jsem si tehdy myslel, že je tu ještě prostor pro zdokonalení,“ říká Hasegawa.
Příležitost posunout hranice dále přišla, když hlavní konstruktér modelu LC, Kodži Sato, pověřil Hasegawu a odborníka na elektroniku převodovek Terufumiho Mijazakiho nelehkým úkolem zdokonalit převodovku nového modelu natolik, aby mohla konkurovat nejlepším dvouspojkovým automatickým převodovkám. Chtěl, aby se model LC stal automobilem, který bude nejen dobře vypadat a rychle jezdit, ale také poskytne řidiči podmanivý pocit, jakmile se dotkne volantu.
Jako skládání dobré hudby
Hasegawovi tento úkol připomínal skládání dobré hudby. „Člověk se cítí dobře, když má hudba dobrý rytmus. Když řidič ví, kdy přijde další změna rychlostního stupně, má z toho příjemný pocit. V určitém smyslu se dá říct, že při řízení vytváříme cosi jako hudbu, takže mojí hlavní prioritou bylo nalézt vhodný rytmus.”
Jedním ze zásadních úkolů bylo dosáhnout výrazného snížení hmotnosti převodových součástek a snížení množství ztrát energie způsobených zahříváním a třením v provozu. Zároveň musel být celý systém dostatečně silný, aby dokázal spolupracovat s motorem 477 koní V8 modelu LC 500.
Hasegawa a Mijazaki vyzkoušeli mnoho různých převodových poměrů a načasování řazení, přičemž využili stovky různých nastavení a desítky zkušebních řidičů s různými úrovněmi schopností. Zanedlouho bylo jasné, že osmirychlostní systém nikdy nemůže splnit cíle určené pro LC. A tehdy padlo rozhodnutí přidat další dva převody.
„Desetirychlostní převodovku jsme původně vůbec neměli v plánu. Prostě to vyplynulo při práci na ideálním rytmu naší převodové skříně,“ vypráví Hasegawa.
Nová desetirychlostní automatická převodovka Direct Shift využívá jeden z nejlehčích měničů krouticího momentu ze všech osobních aut. Oproti předchozí, osmirychlostní převodovce, disponuje rovněž vyšší rychlostí, jelikož má větší uzavírací rozsah – od nižších rychlostí až po plný plyn, což znamená mnohem lepší reakci a cit pro akceleraci. Její efektivita přenosu energie neposkytuje pouze lepší výkon, ale také pomáhá šetřit palivo.
Nevěřili, že je to reálné
Konstruktér Sato chtěl rychlejší změnu rychlostních stupňů, než měla předchozí převodová skříň Direct Shift, zejména při řazení směrem dolů, kdy je třeba okamžitý krouticí moment. To postavilo Hasegawu a jeho tým před další nelehký úkol: „Při uvedení naší osmirychlostní převodovky Direct Shift na trh jsme si mysleli, že jde o jednu z nejrychlejších na světě, takže někteří z nás nevěřili, že je tento úkol reálný.“
Hardware i software prošly intenzivním testováním a vývojem na silnicích a zkušebních dráhách na celém světě. Účelem bylo zvýšit rychlost řazení a reakce. Po letech vývoje spatřili členové týmu úspěšný výsledek svého úkolu: desetirychlostní převodovku poskytující plynulé a rychlé fungování, které potěší řidiče všech úrovní.
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.