Teenager Adam Lansing se může pochlubit vozem, jaký nikdo jiný na světě nemá. Na první pohled obyčejná Toyota Celica z roku 1980 totiž ukrývá pod kapotou elektrickou pohonnou soustavu, která zvládne na jedno nabízí až 209 kilometrů. Základem stavby se přitom stal odstavený vůz, který měl namířeno do šrotu.
Dnes osmnáctiletý Adam Lansing začal na staré Toyotě pracovat již před čtyřmi lety a už tehdy věděl, že chce z vozu postavit elektromobil. Cesta to však nebyla vůbec snadná, neboť Adam musel nejdříve zprovoznit samotnou Toyotu a až pak se mohl pouštět do vymýšlení zcela nového pohonného systému.
Stavba si nakonec vyžádala dlouhé čtyři roky, během kterých Adam pracoval na autě klidně i 20 hodin denně, pokud měl zrovna čas. Nelze se tak divit, že před finální fází projektu byl celý vůz cca 52x rozebrán a znovu složen, přičemž se Adam pokaždé snažil vyměnit co možná nejvíce součástek za nové a výkonnější.
Ačkoliv se nám podařilo vypátrat téměř kompletní technické a elektronické komponenty, samotní z nich příliš chytří nejsme. Za zmínku však rozhodně stojí, že pod kapotou se nachází 9 voltový upravený DC motor, který posílá energii na zadní kola skrze manuální 5-stupňovou převodovku. Jeho výkon sice neznáme, ale točivý moment by měl dosahovat cca 423 Nm a to už od nulových otáček.
U elektromobilů je samozřejmě důležitý dojezd, což byl pro Adamovu Celicu poměrně dlouhou dobu palčivý problém. Nakonec se však objevili sponzoři v podobě Core IV a Plasma Boy Racing, kteří mladému vynálezci darovali 30 kWh baterii. Ta má dostatek energie na to, aby s ní vůz překonal vzdálenost až 209 km.
Vůz je navíc poměrně agilní a úpravám se nevyhnul ani jeho interiér. Palubní deska je sice klasická, nicméně ukrývá speciální snímač otisku prstů, kterým se vůz startuje. Mezi další zajímavosti patří sportovní sedadla nebo klasický sportovní volant.
Pro Adama Lansinga se však nejednalo jen o "krátkodobý" projekt. Během stavby vlastní Celicy se mu totiž tahle práce tak moc zalíbila, že si nakonec založil vlastní společnost pro přestavbu aut na elektromobily nazvanou HAWKEYE INNOVATIONS LLC.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?