1983 Studie Passat Variant Tetra
Studie s označením Passat Variant Tetra způsobila pozdvižení již v roce 1983. O rok později již stála u prodejců jako Passat Variant syncro. S druhou generací modelové řady Passat (B2) nabízel Volkswagen poprvé pro své osobní vozy pohon všech kol. A tomuto druhu pohonu zůstal od té doby věrný. Již první model byl důležitým milníkem. Vizuálně zaujal sportovní výbavou GT, akusticky sonorním zvukem pětiválce se zdvihovým objemem 2,0 l a po technické stránce výrazně vyšší úrovní trakce a bezpečnosti. Podélně uložený motor poskytoval nejvyšší výkon 85 kW/115 k, který byl trvale přenášen na všechna kola prostřednictvím mezinápravového diferenciálu s poměrem rozdělování hnací síly mezi nápravy 50:50. Mezinápravový a zadní diferenciál byl vybaven mechanickou uzávěrkou pro optimalizaci trakce za mimořádně nepříznivých adhezních podmínek.
Tehdy nový model 4x4 okamžitě vyvolal velkou poptávku – zejména mezi řidiči, kteří sázejí na bezpečnou mobilitu i za zimních podmínek nebo požadují praktické vozidlo pro jízdu s přívěsem při přepravě koní nebo lodě. Zanedlouho doplnily nabídku varianty motorů s výkonem 66 kW/90 k a 88 kW/120 k.
1988 Viskózní spojka nahradila pevné připojení zadní nápravy
S debutem třetí generace modelové řady Passat (B3) v roce 1988 učinil vývojový krok také pohon všech kol syncro pro tuto modelovou řadu. Přechod na motory, uložené napříč, umožnil použít viskózní spojku, která již nalézala uplatnění v modelové řadě Golf II. Mezinápravový diferenciál byl nahrazen spojkou, jejíž náplň tvořil silikonový olej. Viskózní spojka regulovala přenos hnací síly na zadní kola, aniž by byl spojovací hřídel pevně spojen s rozvodovkou zadní nápravy – při rozdílech v otáčkách kol přední a zadní nápravy zajistila přenos hnací síly kapalina s vysokou viskozitou.
Výhodou tohoto systému byla kompatibilita s protiblokovacím systémem ABS i vyšší hospodárnost, protože pohon zadních kol se připojoval pouze v případě potřeby. Moderní pohon 4x4 byl k dispozici pro Passat o výkonu 85 kW/115 k. Ve sportovní verzi Passat GT G60 s mechanickým spirálovým dmychadlem a výkonem 118 kW/160 k patřil dokonce k sériové výbavě.
1996 4MOTION s mezinápravovým diferenciálem Torsen přebírá velení
Od představení páté generace modelové řady Passat (B5) v roce 1996 nesou verze s pohonem všech kol dodatečné označení 4MOTION. Motor byl znovu uložen podélně. Nyní však zajišťoval rozdělování hnací síly mezi přední a zadní nápravu mezinápravový diferenciál Torsen. Za normálních podmínek byl točivý moment rozdělován v poměru 50:50, ten se však mohl změnit až na 75:25 ve prospěch nápravy s vyšší trakcí.
Uzávěrka zadního diferenciálu sloužila pouze k podpoře trakce. Řidič ji aktivoval manuálně tlačítkem a při překročení rychlosti jízdy 25 km/h došlo k její automatické deaktivaci. Systém 4MOTION patřil k sériové výbavě modelů Passat 2.8 V6 o výkonu 142 kW/193 k a Passat W8 s osmiválcem o výkonu 202 kW/275 k, který je již dnes sběrateli vyhledáván jako automobil kategorie „youngtimer“. Pohon všech kol se dodával na přání pro několik variant vznětových motorů – čtyřválcových i šestiválcových TDI.
2005 Zcela variabilní vícelamelová spojka nahradila Torsen
S šestou generací modelové řady Passat B6 se i pohon všech kol 4MOTION dočkal nového evolučního stupně. V kombinaci s motory, uloženými napříč, sází od té doby na vícelamelovou spojku v olejové lázni. Ta se svou funkcí podobá viskózní spojce, avšak díky elektronickému řízení reaguje extrémně rychle a dokáže navíc přenášet vyšší točivý moment.
Za normálních podmínek je 100 procent hnací síly motoru přenášeno na přední kola. V případě potřeby se však během zlomku sekundy může dostat až 100 procent hnací síly na zadní kola – středem pozornosti je zajištění nejvyšší možné úrovně bezpečnosti jízdy při nejnižší možné spotřebě paliva.
2018 Elektronicky řízený systém 4MOTION jako měřítko
V současnosti pracuje v aktuálním modelu Passat trvalý pohon všech kol 4MOTION s pátou generací elektronicky řízené vícelamelové mezinápravové spojky. Tento systém je výjimečný tím, že hnací síla je rozdělována na všechna čtyři kola ještě dřív, než dojde k prokluzu. Ztrátu trakce lze tímto způsobem téměř eliminovat. V normálním případě přenáší systém pohonu všech kol hnací sílu na přední nápravu. Jakmile to situace vyžaduje, připojí se během zlomku sekundy pohon zadních kol. Zatímco vícelamelová spojka plní funkci uzávěrky mezinápravového diferenciálu, zajišťují elektronické uzávěrky diferenciálu (EDS na čtyřech kolech) na obou nápravách funkci uzávěrky nápravového diferenciálu. EDS svými zásahy zaručí během zlomku sekundy přenos hnací síly při prokluzu jednoho kola na protilehlé kolo s lepší adhezí.
Passat Alltrack v robustním stylu terénního vozu disponuje ještě výkonnějším systémem 4MOTION, který je doplněn o funkci XDS+ na přední a zadní nápravě. Tato funkce přibrzďuje při rychlém průjezdu zatáčkou vnitřní kola a optimalizuje chování vozidla při změně směru jízdy. Zároveň zvyšuje trakci i agilitu a umožňuje dosáhnout vyšší rychlosti jízdy na výjezdu ze zatáčky. XDS+ je z technického hlediska funkčním rozšířením elektronických uzávěrek diferenciálu.
4x4 Pohon všech kol pokračuje ve vítězném tažení
Modelové varianty s pohonem všech kol jsou již po dlouhou dobu součástí nabídky většiny modelových řad značky Volkswagen. Kromě modelů Passat, Passat Variant a Passat Alltrack může být pohon všech kol 4MOTION součástí výbavy modelů Golf, Golf Variant, Golf Alltrack, Sharan, Arteon i modelových řad T-Roc, Tiguan a Touareg (zde s odlišnou konstrukcí) v segmentu SUV. Přestože 4MOTION zvyšuje bezpečnost a vylepšuje provozní vlastnosti za každého počasí, nachází se v těchto měsících mnoho vozů Volkswagen s pohonem všech kol 4MOTION v místech zimních radovánek: v lyžařských oblastech na celém světě.