Rekordně úsporné motory? Mazda odhaluje, jak ušetříme až 30% nákladů

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 23. ledna 2018, 08:49 Google+

Že jsou nové motory Mazda Skyactiv-X převratným krokem ve světě motorů už víme, nicméně v posledním prohlášení se automobilka pochlubila, že její motory dokáží být až o 20 či 30 procent úspornější, než motory konkurence o stejném objemu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Koncept "Kai" by měl ukazovat směr, jakým se vydá nová generace Mazdy 3

Koncept "Kai" by měl ukazovat směr, jakým se vydá nová generace Mazdy 3 | foto: Mazda Motor

Sdílejte článek

Od představení motorů Skyactiv-X, které dokáží kombinovat přednosti benzínového i dieselového motoru, už sice uběhla delší doba, nicméně automobilka nás stále dokáže překvapit novými informacemi. O poslední překvapení se postaral Eiji Nakai, manažer z vývojového oddělení motorů.

Ten v rozhovoru pro Autocar prohlásil, že nové motory Skyactiv-X dokáží být až o 20 až 30 % úspornější, než ekvivalentní dvoulitrové motory konkurence. Taková prohlášení jsou samozřejmě odvážná, nicméně tým Autocaru již před časem zjistil, že motory Skyactiv-X dokáží již nyní jezdit o cca 14 % úsporněji a stále je čeká další vývoj, než budou moci být představeny v roce 2019.

O podobné motory, který by dokázaly kombinovat přednosti zážehových i vznětových motorů, se pokouší delší dobu i řada jiných automobilek, včetně Mercedes-Benz nebo General Motors. Mazda však věří, že právě její motory budou na trhu první a zákazníky zaujmou. Nakai ostatně naznačil, že jejich cena by se měla pohybovat mezi klasickými benzíny a diesely.

Aby bylo možné motory s technologií Skyactiv-X vyrábět, bylo potřeba překonat řadu překážek. Jednou z nich je například změna kompresního poměru z 14.7:1, který se používá u klasických benzínových motorů, na  29.4-1(a více) který je potřeba k zažehnutí chudé směsi ve válcích.

Mazda však vyřešila nelehký technický úkol tak, že ve válcích ponechala svíčku, která zapaluje směs dokud se motor nezahřeje, případně pak ve vysokých otáčkách. Po většinu času (udává se cca 80 %) však bude motor fungovat s chudší směsí a svíčka zapálí jen její bohatší část. Bohatší zažehnutá směs pak zapálí zbytek směsi, čímž dojde k rovnoměrnému prohoření směsi a píst je stlačen dál a silněji.

Technologie Skyactiv-X v praxi (3:02) | zdroj: youtube.com

Jedním z nejtěžších úkolů pak bylo vymyslet systém, který se bude starat o přepínání zapalování mezi standardním režimem a režimem s chudší směsí. To však nyní řeší senzor přímo v motoru, který však nebylo vůbec snadné instalovat.

V současné době využívají motory s technologií SCCI i přeplňování kompresorem a jejich výkon se zatím pohybuje okolo 187 koní a 194 Nm točivého momentu, jak uvádí Autocar, jehož lidé už technologii SCCI vyzkoušeli v praxi.

Vytisknout

Diskuze: Rekordně úsporné motory? Mazda odhaluje, jak ušetříme až 30% nákladů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

reklama

Doporučujeme

Honda Civic desáté generace přichází na náš trh.

Honda prohnala Civic i Jazz přísnějšími testy spotřeby a emisí. Jak dopadly?

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud