Že jsou nové motory Mazda Skyactiv-X převratným krokem ve světě motorů už víme, nicméně v posledním prohlášení se automobilka pochlubila, že její motory dokáží být až o 20 či 30 procent úspornější, než motory konkurence o stejném objemu.
Od představení motorů Skyactiv-X, které dokáží kombinovat přednosti benzínového i dieselového motoru, už sice uběhla delší doba, nicméně automobilka nás stále dokáže překvapit novými informacemi. O poslední překvapení se postaral Eiji Nakai, manažer z vývojového oddělení motorů.
Ten v rozhovoru pro Autocar prohlásil, že nové motory Skyactiv-X dokáží být až o 20 až 30 % úspornější, než ekvivalentní dvoulitrové motory konkurence. Taková prohlášení jsou samozřejmě odvážná, nicméně tým Autocaru již před časem zjistil, že motory Skyactiv-X dokáží již nyní jezdit o cca 14 % úsporněji a stále je čeká další vývoj, než budou moci být představeny v roce 2019.
O podobné motory, který by dokázaly kombinovat přednosti zážehových i vznětových motorů, se pokouší delší dobu i řada jiných automobilek, včetně Mercedes-Benz nebo General Motors. Mazda však věří, že právě její motory budou na trhu první a zákazníky zaujmou. Nakai ostatně naznačil, že jejich cena by se měla pohybovat mezi klasickými benzíny a diesely.
Aby bylo možné motory s technologií Skyactiv-X vyrábět, bylo potřeba překonat řadu překážek. Jednou z nich je například změna kompresního poměru z 14.7:1, který se používá u klasických benzínových motorů, na 29.4-1(a více) který je potřeba k zažehnutí chudé směsi ve válcích.
Mazda však vyřešila nelehký technický úkol tak, že ve válcích ponechala svíčku, která zapaluje směs dokud se motor nezahřeje, případně pak ve vysokých otáčkách. Po většinu času (udává se cca 80 %) však bude motor fungovat s chudší směsí a svíčka zapálí jen její bohatší část. Bohatší zažehnutá směs pak zapálí zbytek směsi, čímž dojde k rovnoměrnému prohoření směsi a píst je stlačen dál a silněji.
Jedním z nejtěžších úkolů pak bylo vymyslet systém, který se bude starat o přepínání zapalování mezi standardním režimem a režimem s chudší směsí. To však nyní řeší senzor přímo v motoru, který však nebylo vůbec snadné instalovat.
V současné době využívají motory s technologií SCCI i přeplňování kompresorem a jejich výkon se zatím pohybuje okolo 187 koní a 194 Nm točivého momentu, jak uvádí Autocar, jehož lidé už technologii SCCI vyzkoušeli v praxi.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.