Rekordně úsporné motory? Mazda odhaluje, jak ušetříme až 30% nákladů

Koncept "Kai" by měl ukazovat směr, jakým se vydá nová generace Mazdy 3
Koncept "Kai" by měl ukazovat směr, jakým se vydá nová generace Mazdy 3, foto: Mazda Motor
Antonín Marek , AutoRoad.cz 23. ledna 2018 08:49
Sdílej:

Že jsou nové motory Mazda Skyactiv-X převratným krokem ve světě motorů už víme, nicméně v posledním prohlášení se automobilka pochlubila, že její motory dokáží být až o 20 či 30 procent úspornější, než motory konkurence o stejném objemu.

Od představení motorů Skyactiv-X, které dokáží kombinovat přednosti benzínového i dieselového motoru, už sice uběhla delší doba, nicméně automobilka nás stále dokáže překvapit novými informacemi. O poslední překvapení se postaral Eiji Nakai, manažer z vývojového oddělení motorů.

Ten v rozhovoru pro Autocar prohlásil, že nové motory Skyactiv-X dokáží být až o 20 až 30 % úspornější, než ekvivalentní dvoulitrové motory konkurence. Taková prohlášení jsou samozřejmě odvážná, nicméně tým Autocaru již před časem zjistil, že motory Skyactiv-X dokáží již nyní jezdit o cca 14 % úsporněji a stále je čeká další vývoj, než budou moci být představeny v roce 2019.

O podobné motory, který by dokázaly kombinovat přednosti zážehových i vznětových motorů, se pokouší delší dobu i řada jiných automobilek, včetně Mercedes-Benz nebo General Motors. Mazda však věří, že právě její motory budou na trhu první a zákazníky zaujmou. Nakai ostatně naznačil, že jejich cena by se měla pohybovat mezi klasickými benzíny a diesely.

Aby bylo možné motory s technologií Skyactiv-X vyrábět, bylo potřeba překonat řadu překážek. Jednou z nich je například změna kompresního poměru z 14.7:1, který se používá u klasických benzínových motorů, na  29.4-1(a více) který je potřeba k zažehnutí chudé směsi ve válcích.

Mazda však vyřešila nelehký technický úkol tak, že ve válcích ponechala svíčku, která zapaluje směs dokud se motor nezahřeje, případně pak ve vysokých otáčkách. Po většinu času (udává se cca 80 %) však bude motor fungovat s chudší směsí a svíčka zapálí jen její bohatší část. Bohatší zažehnutá směs pak zapálí zbytek směsi, čímž dojde k rovnoměrnému prohoření směsi a píst je stlačen dál a silněji.

Jedním z nejtěžších úkolů pak bylo vymyslet systém, který se bude starat o přepínání zapalování mezi standardním režimem a režimem s chudší směsí. To však nyní řeší senzor přímo v motoru, který však nebylo vůbec snadné instalovat.

V současné době využívají motory s technologií SCCI i přeplňování kompresorem a jejich výkon se zatím pohybuje okolo 187 koní a 194 Nm točivého momentu, jak uvádí Autocar, jehož lidé už technologii SCCI vyzkoušeli v praxi.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.