Všimli jste si, že se na našich silnicích pohybuje stále více automobilů s moderními LED světlomety? Nová technologie umožňuje designérům vytvářet malá umělecká díla, která se postupem času stávají charakteristickými znaky celé automobilky. Jaký vliv však mají nové světlomety na bezpečnost?
Nejspíš se budete divit, ale navzdory silnějšímu světlu schopnému osvítit vzdálenější prostory nejsou nové LED světlomety o moc bezpečnější, než byli jejich předchůdci. S touto zajímavou zprávou přišel web Automotive News, který vychází ze čtyř studií organizace IIHS (Insurance Institute for Highway Safety). Každá z těchto studií přitom měla podobný nelichotivý závěr: většina světlometů na nových testovaných vozech za moc nestojí.
Agentura IIHS je jakousi americkou obdobou agentury Euro NCAP, proto by se dalo očekávat, že bude nadržovat americkým vozům. Podle výsledků zpráv jsou na tom ale stejně bídně vozy z celého světa a to bez ohledu na jejich luxus či cenu.
Podle všeho se navíc zdá, že většina nových automobilů opouští továrnu se špatně seřízenými světlomety, výsledkem čehož jsou různé odlesky a oslňování protijedoucích řidičů, což celý přechod na novou technologii činí poněkud zbytečným. Ze stovky testovaných vozidel dostala jen čtyři hodnocení "Dobré". Dalších 40 pak označení "Slabé".
Testování světlometů probíhá pod dozorem odborníků, kteří měří výkon tlumených i dálkových světel jak při jízdě po rovině, tak během projíždění zatáček. Součástí testů je také zkoumání míry oslnění protijedoucích vozidel.
Zajímavým ukazatelem vlivu světel na bezpečnost vozu může být počet udělení nejvyššího hodnocení "Top Safety Pick Plus". Ten za minulý rok získalo pouze 15 vozidel, zatímco minulý rok to bylo 38 vozidel. Tento pokles pak bývá přisuzován zejména zpřísněním pravidel pro testování kvality světlometů.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?