Přemýšleli jste někdy, jak se vyvíjí moderní sportovní vozy? Občas stačí obyčejné jídelní hůlky

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 2. ledna 2018, 11:45 Google+

Moderními nástroji automobilových konstruktérů jsou dnes systémy virtuální reality a počítačové simulace. Při vývoji systému zavěšení kol pro nové luxusní kupé Lexus LC však sehrály významnou roli i obyčejné jídelní hůlky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nová továrna automobilky Lexus sloužící k výrobě modelů LC

Nová továrna automobilky Lexus sloužící k výrobě modelů LC | foto: Lexus

Sdílejte článek

Hlavní konstruktér Kodži Sato měl jasno. Model LC by měl zůstat věrný vozu LF-LC Concept, který jej inspiroval. Konkrétně měl mít nízkou kapotu a velká kola, která byla pro jeho design klíčová. Tím vznikly požadavky na systém předního zavěšení, jenž by automobilu dodal skvělé jízdní a navíc by se vešel do omezeného prostoru.

Na vedoucím konstruktérovi Hidejukim Masumovi bylo vymyslet řešení. Pro použití běžných systémů s dvojitou vidlicí nebo se vzpěrou nebyl dostatek prostoru proto musel přijít s něčím neobvyklým.

„Sato chtěl, aby kapota zůstala nízká, ale zároveň plánoval použít jednadvacetipalcová kola, takže požadoval něco, čeho by v podstatě nemělo být možné dosáhnout,“ hodnotí Hidejuki Masumo. „Obvykle bychom se v takové situaci mohli pohádat, ale když jsem si pečlivě prostudoval virtuální průřez víceprvkové nápravy, zjistil jsem, že to, čeho chceme dosáhnout, je reálné. A částečně díky jídelním hůlkám.“

Každé rameno reagovalo jinak

Jakožto konstruktér víceprvkové přední nápravy vozů Lexus si Masumo všiml, jak každé z pěti ramen systému reaguje jinak, když jsou upravena pro použití v modelu LC. Když to předváděl svému týmu, použil k napodobení dané geometrie jídelní hůlky. Každý konstruktér si pak vytvořil s pomocí hůlek vlastní kopii tohoto modelu a studoval jej, dokud systému zcela neporozuměl. I poté to však trvalo ještě šest měsíců práce, než se jim podařilo vytvořit správný design.

img-responsive

Inovativní způsob zavěšení kol nového Lexusu LC | foto: Toyota

Masumův systém víceprvkové nápravy je tak efektivní díky tomu, že má dvojitá horní a dolní ramena s upravenými montážními body. To umožňuje nebývalou míru svobody při vytváření designu a přesně takovou jemnou kontrolu a takové kloubové spojení předních kol, jež model LC vyžaduje.

Nízká kapota zůstala

„Kouzlo umístění pěti ramen tohoto systému tkví v tom, že umožňuje, aby celé přední zavěšení bylo umístěno nízko v podvozku,“ vysvětluje Masumo. „V tradičních systémech jsou montážní body horních ramen obvykle nad kolem, ale v tomto novém systému nemuselo být rameno tak vysoko, takže nízká kapota vozu Lexus LC zůstala zachována.“

Podle Masuma bylo dalším náročným úkolem týmu dosáhnout správné rovnováhy mezi manipulačními vlastnostmi a pohodlnou jízdou: „Protože LC je luxusní sportovní kupé, bylo důležité zajistit hladkou a rovnoměrnou jízdu. Na tomto systému zavěšení je skvělé to, že vozu dodává vynikající jízdní vlastnosti a zároveň informuje řidiče o kvalitě jízdního povrchu.“

Během vývoje byl výkon zavěšení modelu LC srovnáván s konkurenčními vozy stejné třídy. Každá součástka – včetně inovačních dvojitých (horních a dolních) kulových kloubů, které zajišťují, aby byl krouticí moment řízení generován okamžitě, jakmile řidič otočí volantem – byla pečlivě prohlédnuta. V tomto ohledu dosahuje LC nejen většího, ale i lineárnějšího krouticího momentu řízení než konkurenční vozy.

Vytisknout

Diskuze: Přemýšleli jste někdy, jak se vyvíjí moderní sportovní vozy? Občas stačí obyčejné jídelní hůlky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Praga R1R

Patří na okruhy, přesto se dostaly i na silnice. Ani Praga mezi…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud