Moderními nástroji automobilových konstruktérů jsou dnes systémy virtuální reality a počítačové simulace. Při vývoji systému zavěšení kol pro nové luxusní kupé Lexus LC však sehrály významnou roli i obyčejné jídelní hůlky.
Hlavní konstruktér Kodži Sato měl jasno. Model LC by měl zůstat věrný vozu LF-LC Concept, který jej inspiroval. Konkrétně měl mít nízkou kapotu a velká kola, která byla pro jeho design klíčová. Tím vznikly požadavky na systém předního zavěšení, jenž by automobilu dodal skvělé jízdní a navíc by se vešel do omezeného prostoru.
Na vedoucím konstruktérovi Hidejukim Masumovi bylo vymyslet řešení. Pro použití běžných systémů s dvojitou vidlicí nebo se vzpěrou nebyl dostatek prostoru proto musel přijít s něčím neobvyklým.
„Sato chtěl, aby kapota zůstala nízká, ale zároveň plánoval použít jednadvacetipalcová kola, takže požadoval něco, čeho by v podstatě nemělo být možné dosáhnout,“ hodnotí Hidejuki Masumo. „Obvykle bychom se v takové situaci mohli pohádat, ale když jsem si pečlivě prostudoval virtuální průřez víceprvkové nápravy, zjistil jsem, že to, čeho chceme dosáhnout, je reálné. A částečně díky jídelním hůlkám.“
Každé rameno reagovalo jinak
Jakožto konstruktér víceprvkové přední nápravy vozů Lexus si Masumo všiml, jak každé z pěti ramen systému reaguje jinak, když jsou upravena pro použití v modelu LC. Když to předváděl svému týmu, použil k napodobení dané geometrie jídelní hůlky. Každý konstruktér si pak vytvořil s pomocí hůlek vlastní kopii tohoto modelu a studoval jej, dokud systému zcela neporozuměl. I poté to však trvalo ještě šest měsíců práce, než se jim podařilo vytvořit správný design.
Masumův systém víceprvkové nápravy je tak efektivní díky tomu, že má dvojitá horní a dolní ramena s upravenými montážními body. To umožňuje nebývalou míru svobody při vytváření designu a přesně takovou jemnou kontrolu a takové kloubové spojení předních kol, jež model LC vyžaduje.
Nízká kapota zůstala
„Kouzlo umístění pěti ramen tohoto systému tkví v tom, že umožňuje, aby celé přední zavěšení bylo umístěno nízko v podvozku,“ vysvětluje Masumo. „V tradičních systémech jsou montážní body horních ramen obvykle nad kolem, ale v tomto novém systému nemuselo být rameno tak vysoko, takže nízká kapota vozu Lexus LC zůstala zachována.“
Podle Masuma bylo dalším náročným úkolem týmu dosáhnout správné rovnováhy mezi manipulačními vlastnostmi a pohodlnou jízdou: „Protože LC je luxusní sportovní kupé, bylo důležité zajistit hladkou a rovnoměrnou jízdu. Na tomto systému zavěšení je skvělé to, že vozu dodává vynikající jízdní vlastnosti a zároveň informuje řidiče o kvalitě jízdního povrchu.“
Během vývoje byl výkon zavěšení modelu LC srovnáván s konkurenčními vozy stejné třídy. Každá součástka – včetně inovačních dvojitých (horních a dolních) kulových kloubů, které zajišťují, aby byl krouticí moment řízení generován okamžitě, jakmile řidič otočí volantem – byla pečlivě prohlédnuta. V tomto ohledu dosahuje LC nejen většího, ale i lineárnějšího krouticího momentu řízení než konkurenční vozy.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.