Přemýšleli jste někdy, jak se vyvíjí moderní sportovní vozy? Občas stačí obyčejné jídelní hůlky

mao / AutoRoad.cz, 2. ledna 2018, 11:45 Google+

Moderními nástroji automobilových konstruktérů jsou dnes systémy virtuální reality a počítačové simulace. Při vývoji systému zavěšení kol pro nové luxusní kupé Lexus LC však sehrály významnou roli i obyčejné jídelní hůlky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nová továrna automobilky Lexus sloužící k výrobě modelů LC

Nová továrna automobilky Lexus sloužící k výrobě modelů LC | foto: Lexus

Sdílejte článek

Hlavní konstruktér Kodži Sato měl jasno. Model LC by měl zůstat věrný vozu LF-LC Concept, který jej inspiroval. Konkrétně měl mít nízkou kapotu a velká kola, která byla pro jeho design klíčová. Tím vznikly požadavky na systém předního zavěšení, jenž by automobilu dodal skvělé jízdní a navíc by se vešel do omezeného prostoru.

Na vedoucím konstruktérovi Hidejukim Masumovi bylo vymyslet řešení. Pro použití běžných systémů s dvojitou vidlicí nebo se vzpěrou nebyl dostatek prostoru proto musel přijít s něčím neobvyklým.

„Sato chtěl, aby kapota zůstala nízká, ale zároveň plánoval použít jednadvacetipalcová kola, takže požadoval něco, čeho by v podstatě nemělo být možné dosáhnout,“ hodnotí Hidejuki Masumo. „Obvykle bychom se v takové situaci mohli pohádat, ale když jsem si pečlivě prostudoval virtuální průřez víceprvkové nápravy, zjistil jsem, že to, čeho chceme dosáhnout, je reálné. A částečně díky jídelním hůlkám.“

Každé rameno reagovalo jinak

Jakožto konstruktér víceprvkové přední nápravy vozů Lexus si Masumo všiml, jak každé z pěti ramen systému reaguje jinak, když jsou upravena pro použití v modelu LC. Když to předváděl svému týmu, použil k napodobení dané geometrie jídelní hůlky. Každý konstruktér si pak vytvořil s pomocí hůlek vlastní kopii tohoto modelu a studoval jej, dokud systému zcela neporozuměl. I poté to však trvalo ještě šest měsíců práce, než se jim podařilo vytvořit správný design.

img-responsive

Inovativní způsob zavěšení kol nového Lexusu LC | foto: Toyota

Masumův systém víceprvkové nápravy je tak efektivní díky tomu, že má dvojitá horní a dolní ramena s upravenými montážními body. To umožňuje nebývalou míru svobody při vytváření designu a přesně takovou jemnou kontrolu a takové kloubové spojení předních kol, jež model LC vyžaduje.

Nízká kapota zůstala

„Kouzlo umístění pěti ramen tohoto systému tkví v tom, že umožňuje, aby celé přední zavěšení bylo umístěno nízko v podvozku,“ vysvětluje Masumo. „V tradičních systémech jsou montážní body horních ramen obvykle nad kolem, ale v tomto novém systému nemuselo být rameno tak vysoko, takže nízká kapota vozu Lexus LC zůstala zachována.“

Podle Masuma bylo dalším náročným úkolem týmu dosáhnout správné rovnováhy mezi manipulačními vlastnostmi a pohodlnou jízdou: „Protože LC je luxusní sportovní kupé, bylo důležité zajistit hladkou a rovnoměrnou jízdu. Na tomto systému zavěšení je skvělé to, že vozu dodává vynikající jízdní vlastnosti a zároveň informuje řidiče o kvalitě jízdního povrchu.“

Během vývoje byl výkon zavěšení modelu LC srovnáván s konkurenčními vozy stejné třídy. Každá součástka – včetně inovačních dvojitých (horních a dolních) kulových kloubů, které zajišťují, aby byl krouticí moment řízení generován okamžitě, jakmile řidič otočí volantem – byla pečlivě prohlédnuta. V tomto ohledu dosahuje LC nejen většího, ale i lineárnějšího krouticího momentu řízení než konkurenční vozy.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Přemýšleli jste někdy, jak se vyvíjí moderní sportovní vozy? Občas stačí obyčejné jídelní hůlky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari P80/C

Ferrari P80/C: Unikátní okruhový speciál je extrémní v každém detailu

Mercedes-Benz eSprinter během testování za polárním kruhem

Elektromobil za polárním kruhem? Mercedes-Benz eSprinter absolvoval zkoušku „ohněm"

Brutálně upravený Ford GT dokázal dosáhnout rychlosti 300.4 MPH (Facebook/M2K Motorsports)

Rychlost 483 km/h byla překonána! Upravený Ford GT se zapsal do historie

Žákovský vůz pro rok 2019: Škoda Kodiaq ve verzi pick-up

Škoda poodhalila Kodiaq ve verzi pick-up, dočkáme se nástupce Felicie Fun?

Unikátní Suzuki Vitara, v USA prodávaná jako Geo Metro, s motorem V8

Stařičká Suzuki Vitara dostala motor V8, za zlomek ceny se vyrovná i Bugatti Chiron

Ford F-150 Raptor 2019 se dočkal několika vylepšení, tím nejzásadnějším jsou nové aktivní tlumiče FOX

Pick-up s výkonem supersportu? Ford Super Raptor může dostat až 700 koní

reklama
reklama

Doporučujeme

Praga R1R

Patří na okruhy, přesto se dostaly i na silnice. Ani Praga mezi…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nejdražší auto světa byla jen replika? Úchvatné Bugatti usvědčilo video z konce výstavy

  2. Nejbizarnější sovětský stroj? Auto z proudového bombardéru vzniklo v garáži

  3. Jetta, levný Volkswagen, ukázala naživo všechny modely, dali byste jim šanci?

  4. Motorka křížená s Lamborghini? Tahle výstřední hračka ukrývá V8 a 445 koní

  5. Nová Škoda Octavia dorazí ještě letos, oslaví tak 60. výročí modelu

  6. Český supersport s výkonem 600 koní? Mosquito míří mezi světovou elitu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud