Moderními nástroji automobilových konstruktérů jsou dnes systémy virtuální reality a počítačové simulace. Při vývoji systému zavěšení kol pro nové luxusní kupé Lexus LC však sehrály významnou roli i obyčejné jídelní hůlky.
Hlavní konstruktér Kodži Sato měl jasno. Model LC by měl zůstat věrný vozu LF-LC Concept, který jej inspiroval. Konkrétně měl mít nízkou kapotu a velká kola, která byla pro jeho design klíčová. Tím vznikly požadavky na systém předního zavěšení, jenž by automobilu dodal skvělé jízdní a navíc by se vešel do omezeného prostoru.
Na vedoucím konstruktérovi Hidejukim Masumovi bylo vymyslet řešení. Pro použití běžných systémů s dvojitou vidlicí nebo se vzpěrou nebyl dostatek prostoru proto musel přijít s něčím neobvyklým.
„Sato chtěl, aby kapota zůstala nízká, ale zároveň plánoval použít jednadvacetipalcová kola, takže požadoval něco, čeho by v podstatě nemělo být možné dosáhnout,“ hodnotí Hidejuki Masumo. „Obvykle bychom se v takové situaci mohli pohádat, ale když jsem si pečlivě prostudoval virtuální průřez víceprvkové nápravy, zjistil jsem, že to, čeho chceme dosáhnout, je reálné. A částečně díky jídelním hůlkám.“
Každé rameno reagovalo jinak
Jakožto konstruktér víceprvkové přední nápravy vozů Lexus si Masumo všiml, jak každé z pěti ramen systému reaguje jinak, když jsou upravena pro použití v modelu LC. Když to předváděl svému týmu, použil k napodobení dané geometrie jídelní hůlky. Každý konstruktér si pak vytvořil s pomocí hůlek vlastní kopii tohoto modelu a studoval jej, dokud systému zcela neporozuměl. I poté to však trvalo ještě šest měsíců práce, než se jim podařilo vytvořit správný design.
Masumův systém víceprvkové nápravy je tak efektivní díky tomu, že má dvojitá horní a dolní ramena s upravenými montážními body. To umožňuje nebývalou míru svobody při vytváření designu a přesně takovou jemnou kontrolu a takové kloubové spojení předních kol, jež model LC vyžaduje.
Nízká kapota zůstala
„Kouzlo umístění pěti ramen tohoto systému tkví v tom, že umožňuje, aby celé přední zavěšení bylo umístěno nízko v podvozku,“ vysvětluje Masumo. „V tradičních systémech jsou montážní body horních ramen obvykle nad kolem, ale v tomto novém systému nemuselo být rameno tak vysoko, takže nízká kapota vozu Lexus LC zůstala zachována.“
Podle Masuma bylo dalším náročným úkolem týmu dosáhnout správné rovnováhy mezi manipulačními vlastnostmi a pohodlnou jízdou: „Protože LC je luxusní sportovní kupé, bylo důležité zajistit hladkou a rovnoměrnou jízdu. Na tomto systému zavěšení je skvělé to, že vozu dodává vynikající jízdní vlastnosti a zároveň informuje řidiče o kvalitě jízdního povrchu.“
Během vývoje byl výkon zavěšení modelu LC srovnáván s konkurenčními vozy stejné třídy. Každá součástka – včetně inovačních dvojitých (horních a dolních) kulových kloubů, které zajišťují, aby byl krouticí moment řízení generován okamžitě, jakmile řidič otočí volantem – byla pečlivě prohlédnuta. V tomto ohledu dosahuje LC nejen většího, ale i lineárnějšího krouticího momentu řízení než konkurenční vozy.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?