Jak opravit píchlou pneumatiku? Zvládnete to sami a levně

Jak opravit píchlou pneumatiku?
Jak opravit píchlou pneumatiku?, foto: youtube.com
AutoRoad.cz 1. ledna 2018 14:02
Sdílej:

Prázdná pneumatika není nic příjemného, zvlášť v chladném počasí. Když už ale lidově řečeno píchnete, je potřeba nastalou situaci nějak řešit. Metod, jak opravit defekt, existuje několik. Některé jsou jednodušší, jiné vyžadují zručnost a čas. Pojďte se na ně s námi společně podívat.

Kdysi bývalo zvykem, že v základní výbavě automobilu bylo mimo jiné rezervní kolo. To pro případ, že píchnete a potřebujete někam bezpečně dojet. S technologickým pokrokem ale stále více výrobců od těžké a místa zabírající rezervy upouští a soustředí se raději na úspornější lepící sady. Ty navíc vyjdou na pár desítek či maximálně stovek korun. Lepící sada je většinou sprej (směs tekutiny a stlačeného vzduchu) v tubě, která se po protřepání připevní na ventilek pneumatiky a její obsah se manuálně vžene do pneumatiky. Ta musí stát dírou dolů, aby do ní směs mohla natéct. Manipulace je jednoduchá, řešení má ale svá omezení – není možné s takto opravenou gumou jet delší vzdálenost, zároveň je většinou přímo výrobcem omezena maximální rychlost vozu. Výměna takto opravené pneumatiky pak bude v servisu výrazně dražší, ne-li nemožná. Rezerva je tedy stále mnohem lepší volbou.

V případě menší díry v pneumatice je možné použít vzduchový kompresor a jednoduše gumu dohustit na tlak, předepsaný výrobcem. Po tomto úkonu chvíli počkejte na místě, jestli pneumatika nebude rychle ucházet. Pokud ne, podobně jako v případě lepící sady může takto opravené auto ujet nedlouhou vzdálenost raději omezenou maximální rychlostí. Na trhu se dají pořídit rovněž kompresory, které vedle natlakování pneumatiky do ní vženou i lepidlo a to díru zacelí. Oproti lepící sadě lze tuto opravu provést opakovaně. Zdaleka nejúčinnější metodou je ale použití sady na opravu pneumatiky, jak to tak ale bývá, nejúčinnější je také nejsložitější. Musíte totiž pneumatiky z vozu fyzicky odmontovat, což na silnici v případě náhlého defektu rozhodně není nejbezpečnější metoda. Doporučujeme tedy tento druh opravy provádět v klidu doma v garáži, případně před ní.

Po odmontování kola s prasklou pneumatikou je potřeba lokalizovat místo úniku vzduchu. Velice účinnou metodou je postříkat ji směsí vody a saponátu na umývání nádobí. Tato směs totiž v místě úniku vzduchu začne pěnit. Vedle běhounu je dobré zkontrolovat také bočnice a ventilek. Pokud je místo úniku právě tady, samotná oprava pneumatiky nestačí a je potřeba ji kompletně vyměnit. My se ale zaměříme na případy, kdy stačí gumu opravit. Sada pro to určená obvykle obsahuje nástroj na zvětšení díry (průtažník) tak, aby tam posléze speciální držák mohl dostat těsnící hmotu (knot). Většina sad obsahuje i vulkanizační roztok, jenž zvlhčením ulehčí práci s průtažníkem i držákem. Úplně nutný pro práci ale, jak vidíte i na přiloženém videu z kanálu ChrisFix, není.

Nejprve je potřeba z pneumatiky odstranit předmět, způsobující její ucházení. Do po něm vytvořeném otvoru zasuňte průtažník a následně s ním pohybujte nahoru a dolů do doby, než bude nástroj snadno procházet otvorem. Důvodem je nutnost vyčistit díru tak, aby se tam těsnící hmota snadno dostala. Po dokončení práce s průtržníkem přichází na řadu držák s těsnící hmotou (ta je jím provlečená). Aby lépe pronikla do pneumatiky, je možné ji zvlhčit vulkanizačním roztokem. Po vyjmutí průtažníku do díry ihned zaveďte držák s těsnící hmotou. I přes zvlhčení je to docela složitý úkon, který je správně proveden ve chvíli, kdy konce knotu ční ven z díry, jeho zbytek je ale uvnitř. Pak můžete vyndat držák, hmota v díře zůstane. Až zaschne, můžete odstranit čnějící konce a následně pneumatiku dohustit na doporučený tlak.

Abychom tedy nějak shrnuli opravu pneumatiky, nejjednodušší je použití lepící sady, která ale gumu zevnitř ničí a opakované použití je vyloučené. V tomto ohledu lépe poslouží kompresor, případně kompresor s lepidlem. Ani v tomto případě se nejedná o opravu trvalou, ale pouze dočasnou, navíc omezenou maximální rychlostí i dojezdovou vzdáleností. Nejúčinnější je, pokud nechcete pneumatiku úplně vyměnit, použití opravné sady. Časově jde ale o nejnáročnější postup, který lze navíc dělat jen tam, kde můžete bezpečně odmontovat kolo s prasklou pneumatikou z automobilu. Společnou výhodou všech tří řešení je, oproti standardní rezervě, úspora místa a hmotnosti.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?