Německá automobilka už vytváří ze svých zaměstnanců kyborgy. K čemu je to dobré?

Audi Exoskeleton
Audi Exoskeleton, foto: Audi
Antonín Marek , AutoRoad.cz 20. prosince 2017 11:26
Sdílej:

Automobilka Audi bere zdraví a pohodu svých zaměstnanců skutečně vážně. Navzdory stále rozsáhlejší automatizaci výrobních linek není zaměstnání v automobilce žádný med. Technici jsou vystaveni poměrně častému namáhání, což se dříve nebo později projevuje bolestmi či nemocemi. Audi však nyní testuje zvláštní Exoskeleton, který by měl zaměstnancům ulevit.

V současné době využívá testovací exoskeletony pouze pár pracovníků v továrnách Ingolstadt a Neckarsulm, ovšem pokud se experiment zdaří, velice brzy by se "bionického oblečku" mohlo dočkat mnohem více zaměstnanců.

Celé zařízení váží pouze cca 3 kilogramy a obléká se přes oblečení na celé tělo. Zařízení se poté upevňuje k bokům a přiléhá na záda i stehna. Podle dosavadních vyjádření Audi se zdá, že zaměstnanci, kteří jsou exoskeletony vybaveni, jsou vystaveni o cca 20 až 30 % menšímu namáhání. Díky speciálnímu obleku se totiž hmotnost břemene rovnoměrně rozkládá do celého těla.

Obleky testují zaměstnanci hned v několika odlišných sektorech a nosí je v odlišných intervalech, od dvou do sedmi hodin denně. Například pracovníci pracující při kompletaci menších zařízení využívají exoskelety při vyjímání dílů z krabic. Pracovníci u montážní linky pak využívají obleky při manipulaci s těžkými břemeny.

Audi však není jediná automobilka, která na podobných technologiích pracuje. S podobnou technologií už pracuje i BMW, Ford nebo Hyundai. Exoskeleton Hyundai navíc pohání několik elektromotorů, díky čemuž s ním mohou chodit i lidé, kteří utrpěli vážná zranění a s chůzí se téměř rozloučili.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?