Emise automobilů jsou často spojovány pouze se spalovacími motory, ovšem málokdo si uvědomuje, že svůj podíl na vzniku těchto škodlivých látek mají i pneumatiky a brzdy. Společnost Bosch však představila nové a svým způsobem i revoluční brzdové desky iDisc, které by díky speciálnímu povrchu měly emise při brzdění eliminovat až o 90%.
Tato revoluce v podbězích rozhodně není tak přitažlivá, jako některé revoluce pod kapotou, viz. elektrická turbodmychadla nebo motory SkyActiv-X. Ovšem její důležitost se rozhodně nesmí přehlížet. Kromě omezení vzniku škodlivých látek totiž brzdy dosahují i dvojnásobné životnosti a nedochází k tak masivním znečišťování kol.
Bosch navíc zdůrazňuje, že brzdy nekorodují a podávají téměř stejné výkony, jaké nabízí karbon-keramické brzdy. A to jak v ohledu brzdného výkonu, tak v ohledu slábnutí brzdného účinku.
Za tyto vlastnosti můžeme poděkovat speciální wolframové vrstvě nanesené na litinové rotory, díky čemuž se brzdy mohou pochlubit svým "leštěným" vzhledem. Bosch je v současnosti jediný výrobce, který tuto techniku brzd chce využívat a s největší pravděpodobností se s těmito brzdami setkáme v roce 2019 na Porsche Cayenne.
Malou překážkou pro masové rozšíření by však mohla být cena. Jak sama společnost Bosch uvedla, cena je cca třikrát vyšší, než v případě klasických litinových brzd. Na druhou stranu to znamená, že jsou cca třikrát levnější, než karbon-keramické brzdy. S rozvojem masové výroby by navíc cena mohla ještě o něco klesnout.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?