Jak vybrat správnou autobaterii? Poradíme vám, na co si dát pozor

Co dělat v zimě s vybitou autobaterií?
Co dělat v zimě s vybitou autobaterií?, foto: Pexels.com
-jka , AutoRoad.cz 4. listopadu 2017 08:28
Sdílej:

Jistě jste během posledních dní zaregistrovali změnu počasí, která nám jasně dává najevo, v jakém ročním období se právě nacházíme. Pokles teplot vždy prověří velkou řádku aut, která jednoho dne prostě nenastartují. A i když nemusí být chyba vždy na straně baterie (alternátor, startér, žhavící svíčky) určité procento řidičů se na začátku zimy bude muset poohlédnout po nové. Nebojte, pomůžeme vám zorientovat se v široké nabídce.

Autobaterie, i když se to tak na první pohled nemusí zdát, hraje v našem automobilu klíčovou roli. Jako chemický zdroj elektrické energie je sestavena zpravidla z deskových elektrod, elektrolytu a separátoru, který zabraňuje přímému kontaktu dvou elektrodových desek. Elektrické napětí pak vzniká při chemické reakci mezi dvěma elektrodami. Nejdůležitějším úkolem je tedy nastartovat vůz, důležité je také udržet napájení pro elektroniku automobilu během vypnutého motoru. Životnost autobaterii krátí především doba, po kterou není nabitá. I nepoužívané baterie totiž trpí samovybíjením, které může vést až k tzv. "hlubokému vybití", při kterém dochází k nevratnému poškození baterie.

Nákup nové, pozor na polaritu! 

V případě, že jste nuceni zakoupit novou baterii, měli byste znát význam některých klíčových označení. Celkem běžně se totiž stává, že se majitel raduje z toho, jak výhodně na internetu nakoupil. To ale pouze do doby, než zjistí, že autobaterie kterou si objednal, má opačnou polaritu, než je pro jeho vůz vhodné. O co se jedná?

Pólování, nebo také polarita, je rozmístění plusových a minusových pólů na baterii. Jednoduše řečeno značí, na které straně baterie bude který pol. Rozmístění totiž není standardní, a liší se vůz od vozu. A jak se polarita určuje? Postavíme se k baterii čelem tak, aby byly póly blíže k nám. Pokud je plusový pól vpravo, jedná se o tzv. baterii "pravou", s pólováním 0. Pokud je plus vlevo, jedná se o levou baterii s pólováním 1.

Automobil bývá konstruován většinou jen na jeden typ, což limituje hlavně délka a tvarování napájecích kabelů, které bývají "tak akorát". Proto si na tuto mnohdy opomíjenou věc dejte pozor.

Kapacita a startovací proud

Hodnoty kapacity (Ah) i startovacího proudu (A) by měly být u nové baterie minimálně stejné, jako u vaší stávající. Kapacita baterie se udává v ampérhodinách (Ah) a značí, jak dlouho je schopna dodávat určitý elektrický proud. U starších vozů, či slabších benzinových s minimem elektroinstalace stačí kapacita kolem 55Ah. U novějších, silnějších dieselových vozů je lepší vybírat baterie s kapacitou 72Ah a více. 

Startovací proud je udáván v ampérech (A) a značí, jaký proud je baterie krátkodobě schopna dodat, aby nastartovala motor vozidla. I zde platí, že zatímco slabší benzinová vozidla s minimem elektroinstalace vystačí s proudem kolem 400A, dieselové vozy vybavené elektronikou potřebují startovací proud kolem 640A a vyšší. 

Baterie gelové, AGM a EFB

Tyto baterie patří mezi bezúdržbové, a jsou vyvíjeny speciálně pro použití v moderních automobilech se systémem Start/Stop. Tato funkce způsobuje opakované startování i dobíjení vozidla. Tyto cykly baterii extrémně zatěžují a kladou na ni vysoké nároky. Právě pro tyto účely existují výše zmíněné typy baterií, které jsou vůči cyklickému zatížení odolnější. Pokud je tedy váš vůz vybaven systémem Start/Stop, poohlédněte se právě po tomto typu autobaterií. 

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?