Jistě jste během posledních dní zaregistrovali změnu počasí, která nám jasně dává najevo, v jakém ročním období se právě nacházíme. Pokles teplot vždy prověří velkou řádku aut, která jednoho dne prostě nenastartují. A i když nemusí být chyba vždy na straně baterie (alternátor, startér, žhavící svíčky) určité procento řidičů se na začátku zimy bude muset poohlédnout po nové. Nebojte, pomůžeme vám zorientovat se v široké nabídce.
Autobaterie, i když se to tak na první pohled nemusí zdát, hraje v našem automobilu klíčovou roli. Jako chemický zdroj elektrické energie je sestavena zpravidla z deskových elektrod, elektrolytu a separátoru, který zabraňuje přímému kontaktu dvou elektrodových desek. Elektrické napětí pak vzniká při chemické reakci mezi dvěma elektrodami. Nejdůležitějším úkolem je tedy nastartovat vůz, důležité je také udržet napájení pro elektroniku automobilu během vypnutého motoru. Životnost autobaterii krátí především doba, po kterou není nabitá. I nepoužívané baterie totiž trpí samovybíjením, které může vést až k tzv. "hlubokému vybití", při kterém dochází k nevratnému poškození baterie.
Nákup nové, pozor na polaritu!
V případě, že jste nuceni zakoupit novou baterii, měli byste znát význam některých klíčových označení. Celkem běžně se totiž stává, že se majitel raduje z toho, jak výhodně na internetu nakoupil. To ale pouze do doby, než zjistí, že autobaterie kterou si objednal, má opačnou polaritu, než je pro jeho vůz vhodné. O co se jedná?
Pólování, nebo také polarita, je rozmístění plusových a minusových pólů na baterii. Jednoduše řečeno značí, na které straně baterie bude který pol. Rozmístění totiž není standardní, a liší se vůz od vozu. A jak se polarita určuje? Postavíme se k baterii čelem tak, aby byly póly blíže k nám. Pokud je plusový pól vpravo, jedná se o tzv. baterii "pravou", s pólováním 0. Pokud je plus vlevo, jedná se o levou baterii s pólováním 1.
Automobil bývá konstruován většinou jen na jeden typ, což limituje hlavně délka a tvarování napájecích kabelů, které bývají "tak akorát". Proto si na tuto mnohdy opomíjenou věc dejte pozor.
Kapacita a startovací proud
Hodnoty kapacity (Ah) i startovacího proudu (A) by měly být u nové baterie minimálně stejné, jako u vaší stávající. Kapacita baterie se udává v ampérhodinách (Ah) a značí, jak dlouho je schopna dodávat určitý elektrický proud. U starších vozů, či slabších benzinových s minimem elektroinstalace stačí kapacita kolem 55Ah. U novějších, silnějších dieselových vozů je lepší vybírat baterie s kapacitou 72Ah a více.
Startovací proud je udáván v ampérech (A) a značí, jaký proud je baterie krátkodobě schopna dodat, aby nastartovala motor vozidla. I zde platí, že zatímco slabší benzinová vozidla s minimem elektroinstalace vystačí s proudem kolem 400A, dieselové vozy vybavené elektronikou potřebují startovací proud kolem 640A a vyšší.
Baterie gelové, AGM a EFB
Tyto baterie patří mezi bezúdržbové, a jsou vyvíjeny speciálně pro použití v moderních automobilech se systémem Start/Stop. Tato funkce způsobuje opakované startování i dobíjení vozidla. Tyto cykly baterii extrémně zatěžují a kladou na ni vysoké nároky. Právě pro tyto účely existují výše zmíněné typy baterií, které jsou vůči cyklickému zatížení odolnější. Pokud je tedy váš vůz vybaven systémem Start/Stop, poohlédněte se právě po tomto typu autobaterií.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.