Jistě jste během posledních dní zaregistrovali změnu počasí, která nám jasně dává najevo, v jakém ročním období se právě nacházíme. Pokles teplot vždy prověří velkou řádku aut, která jednoho dne prostě nenastartují. A i když nemusí být chyba vždy na straně baterie (alternátor, startér, žhavící svíčky) určité procento řidičů se na začátku zimy bude muset poohlédnout po nové. Nebojte, pomůžeme vám zorientovat se v široké nabídce.
Autobaterie, i když se to tak na první pohled nemusí zdát, hraje v našem automobilu klíčovou roli. Jako chemický zdroj elektrické energie je sestavena zpravidla z deskových elektrod, elektrolytu a separátoru, který zabraňuje přímému kontaktu dvou elektrodových desek. Elektrické napětí pak vzniká při chemické reakci mezi dvěma elektrodami. Nejdůležitějším úkolem je tedy nastartovat vůz, důležité je také udržet napájení pro elektroniku automobilu během vypnutého motoru. Životnost autobaterii krátí především doba, po kterou není nabitá. I nepoužívané baterie totiž trpí samovybíjením, které může vést až k tzv. "hlubokému vybití", při kterém dochází k nevratnému poškození baterie.
Nákup nové, pozor na polaritu!
V případě, že jste nuceni zakoupit novou baterii, měli byste znát význam některých klíčových označení. Celkem běžně se totiž stává, že se majitel raduje z toho, jak výhodně na internetu nakoupil. To ale pouze do doby, než zjistí, že autobaterie kterou si objednal, má opačnou polaritu, než je pro jeho vůz vhodné. O co se jedná?
Pólování, nebo také polarita, je rozmístění plusových a minusových pólů na baterii. Jednoduše řečeno značí, na které straně baterie bude který pol. Rozmístění totiž není standardní, a liší se vůz od vozu. A jak se polarita určuje? Postavíme se k baterii čelem tak, aby byly póly blíže k nám. Pokud je plusový pól vpravo, jedná se o tzv. baterii "pravou", s pólováním 0. Pokud je plus vlevo, jedná se o levou baterii s pólováním 1.
Automobil bývá konstruován většinou jen na jeden typ, což limituje hlavně délka a tvarování napájecích kabelů, které bývají "tak akorát". Proto si na tuto mnohdy opomíjenou věc dejte pozor.
Kapacita a startovací proud
Hodnoty kapacity (Ah) i startovacího proudu (A) by měly být u nové baterie minimálně stejné, jako u vaší stávající. Kapacita baterie se udává v ampérhodinách (Ah) a značí, jak dlouho je schopna dodávat určitý elektrický proud. U starších vozů, či slabších benzinových s minimem elektroinstalace stačí kapacita kolem 55Ah. U novějších, silnějších dieselových vozů je lepší vybírat baterie s kapacitou 72Ah a více.
Startovací proud je udáván v ampérech (A) a značí, jaký proud je baterie krátkodobě schopna dodat, aby nastartovala motor vozidla. I zde platí, že zatímco slabší benzinová vozidla s minimem elektroinstalace vystačí s proudem kolem 400A, dieselové vozy vybavené elektronikou potřebují startovací proud kolem 640A a vyšší.
Baterie gelové, AGM a EFB
Tyto baterie patří mezi bezúdržbové, a jsou vyvíjeny speciálně pro použití v moderních automobilech se systémem Start/Stop. Tato funkce způsobuje opakované startování i dobíjení vozidla. Tyto cykly baterii extrémně zatěžují a kladou na ni vysoké nároky. Právě pro tyto účely existují výše zmíněné typy baterií, které jsou vůči cyklickému zatížení odolnější. Pokud je tedy váš vůz vybaven systémem Start/Stop, poohlédněte se právě po tomto typu autobaterií.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?