Řidič schovaný v sedadle? Podívejte se, co tím automobilka Ford sleduje

Ford testuje autonomní řízení
Ford testuje autonomní řízení, foto: Ford
-jka , AutoRoad.cz 17. září 2017 10:14 | akt. 17. září 2017 10:18
Sdílej:

Možná jste se ze sdělovacích prostředků dozvěděli, že už i Ford patří mezi automobilky, které testují autonomní řízení a jejichž vozy měly nehodu. Ford ale vysvětluje, jak to ve skutečnosti bylo. Za volantem totiž stále sedí člověk, jen je schovaný v sedačce. A proč?

Automobilka Ford tímto sleduje zejména jeden důležitý faktor, a tím je, aby si lidé – chodci na autonomní vozy zvykli, a hlavně, aby jim začali důvěřovat. Stejně důležitý faktor je pak i vztah mezi autonomním vozem a ostatními řidiči. Automobilka Ford dlouho řešila problém, jak tuto důvěru navázat, a nyní testuje možné řešení.

Jak Ford vysvětluje, pro standardního řidiče je jednoduché kývnout na chodce nebo mu ukázat rukou, aby mu naznačil, že se chystá zastavit a pustit ho. Autonomní vozy ale takový způsob komunikace nemají. Ford tedy zvažoval několik způsobů, jak sdělit ostatním účastníkům silničního provozu včetně chodců svůj záměr tak, aby ostatní věděli, zda se automobil chystá brzdit anebo naopak, zda se zrovna rozjíždí.

Řešení v podobě různých symbolů a textových zobrazení byly nakonec z různých důvodů odmítnuty. Společnost se nakonec rozhodla pro osvětlovací LED panely, jejichž signály se chystá standardizovat tak, aby byly lehce pochopitelné. Za účelem testování tedy automobilka Ford vybavila neautonomní vozy Ford Transit Connect světelnou lištou, kterou právě v ulicích Virginie testuje. Řidič je přitom schován do sedačky, aby si lidé mysleli, že je vozidlo plně autonomní a vnímali tedy pouze signály od světelného panelu.

Signalizace je jednoduchá – pokud se dvě bílá světla pohybují ze strany na stranu, vozidlo tím naznačuje, že se chystá zastavit. Svítící světla značí jízdu autonomního vozu. Akcelerace vozu je pak značená blikáním.

Společnost Ford zaznamenala již více než 150 testovacích hodin a říká, že informace budou velmi cenné pro pochopení toho, zda ostatní účastníci silničního provozu změní své chování v reakci na autonomní vozy a signály, které tyto vozy používají.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.