Možná jste se ze sdělovacích prostředků dozvěděli, že už i Ford patří mezi automobilky, které testují autonomní řízení a jejichž vozy měly nehodu. Ford ale vysvětluje, jak to ve skutečnosti bylo. Za volantem totiž stále sedí člověk, jen je schovaný v sedačce. A proč?
Automobilka Ford tímto sleduje zejména jeden důležitý faktor, a tím je, aby si lidé – chodci na autonomní vozy zvykli, a hlavně, aby jim začali důvěřovat. Stejně důležitý faktor je pak i vztah mezi autonomním vozem a ostatními řidiči. Automobilka Ford dlouho řešila problém, jak tuto důvěru navázat, a nyní testuje možné řešení.
Jak Ford vysvětluje, pro standardního řidiče je jednoduché kývnout na chodce nebo mu ukázat rukou, aby mu naznačil, že se chystá zastavit a pustit ho. Autonomní vozy ale takový způsob komunikace nemají. Ford tedy zvažoval několik způsobů, jak sdělit ostatním účastníkům silničního provozu včetně chodců svůj záměr tak, aby ostatní věděli, zda se automobil chystá brzdit anebo naopak, zda se zrovna rozjíždí.
Řešení v podobě různých symbolů a textových zobrazení byly nakonec z různých důvodů odmítnuty. Společnost se nakonec rozhodla pro osvětlovací LED panely, jejichž signály se chystá standardizovat tak, aby byly lehce pochopitelné. Za účelem testování tedy automobilka Ford vybavila neautonomní vozy Ford Transit Connect světelnou lištou, kterou právě v ulicích Virginie testuje. Řidič je přitom schován do sedačky, aby si lidé mysleli, že je vozidlo plně autonomní a vnímali tedy pouze signály od světelného panelu.
Signalizace je jednoduchá – pokud se dvě bílá světla pohybují ze strany na stranu, vozidlo tím naznačuje, že se chystá zastavit. Svítící světla značí jízdu autonomního vozu. Akcelerace vozu je pak značená blikáním.
Společnost Ford zaznamenala již více než 150 testovacích hodin a říká, že informace budou velmi cenné pro pochopení toho, zda ostatní účastníci silničního provozu změní své chování v reakci na autonomní vozy a signály, které tyto vozy používají.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?