Není tomu tak dlouho, kdy byly automatické převodovky symbolem nejen luxusu, ale zejména drahých a nerentabilních oprav. Díky tomu (a dalším nevýhodám) jsme nejen my Češi, ale obecně celá Evropa vždy volili manuální převodovku jako jasného vítěze. Dnes je ale situace jiná, a navíc, není automat jako automat.
Odpovědět si na otázku, která převodovka je lepší, není vůbec jednoduché. Jak manuální tak automatické převodovky mají své skalní příznivce, výhody i nevýhody. Zajímavé je ale sledovat naprosto rozdílný přístup Evropy a Spojených států, kde odjakživa automatické převodovky drtí ty manuální.
Situace je dokonce natolik „extrémní“, že spousta řidičů ve Spojených státech ani neví, co si se třemi pedály počít. Toho si všimli i výrobci automobilů, kteří oba automobilové trhy rozdělili. Zatímco v Evropě je manuál standardem, ve Spojených státech je symbolem něčeho výjimečného. Manuál zde najdeme většinou jen u drahých a výkonných sportovních aut či jiných sběratelských kousků. Nikoho zde ani nenapadne, že jsme se v Evropě mohli celá ta dlouhá léta na manuál dívat jako na volbu levnější.
Navíc, dětské nemoci, kterými první automatické převodovky trpěly, jsou již dávno vychytány. Rozdíly v pořizovacích cenách nejsou tak veliké, stejně jako kvalita, přesnost a rychlost řazení, ve srovnání s manuální převodovkou. Pokud samozřejmě nezanedbáme údržbu a pravidelnou výměnu kvalitního oleje, dokáže se nám automatická převodovka odvděčit dlouhou životností. Výrobci automobilů ušli velký kus cesty, a každý si „ladí tu svoji“. Pojďme se tedy blíže podívat na nejčastější typy automatických převodovek:
CVT – variátorová automatická převodovka
Tato převodovka se také označuje jako bezstupňová, neboť oproti ostatním automatům nemá rychlostní stupně. Převodový poměr se mezi vstupní a výstupní hřídelí mění plynule, což umožňuje využít maximální výkon motoru. Nevýhodou variátoru je ale monotónnost zvuku, kterou můžeme znát například ze slabých skútrů, které princip variátoru taktéž využívají. Monotónní zvuk může některým řidičům vadit a tak se jej automobilky snaží vyřešit vytvořením „pseudo“ zvuku. Mezi další nevýhody patří nákladné opravy a neschopnost této převodovky spolupracovat se silnějšími motory. Výhodou variátoru je pak nižší hmotnost, účinnost a dobrá dynamika.
Hydromechanická převodovka
Jedná se o nejznámější typ automatické převodovky, používaný již od dob prvních „automatů“. Typické pro tuto převodovku je, že mezi koly a motorem neexistuje přímé spojení. O přenos točivého momentu se stará nízká viskozita hydraulické tekutiny. Výhodou této převodovky je plynulé řazení převodových stupňů a změna točivého momentu, dokonce i u vysoce výkonných motorů. Navíc se hydromechanické převodovky vyznačují i dlouhou životností. Mezi nevýhody pak patří vyšší spotřeba paliva a vysoká hmotnost.
Robotická převodovka
S robotickou převodovkou se můžeme setkat u každé automobilky pod jiným názvem. U Škody a VW je označovaná jako DSG, u Audi jako S-Tronic, Porsche ji například označuje jako PDK. Tato převodovka je hlavně poslední dobou velmi oblíbená, neboť nabízí nízkou spotřebu paliva, přijatelnou cenu a velmi vysokou rychlost řazení. Navíc svou strukturou v mnohém připomíná manuální převodovku.
O přenos výkonu z motoru na kola vozu se stará spojka (či dvě) a hřídel. Pokud je převodovka vybavena dvojicí spojek, jedna z nich se stará o řazení sudých, druhá o řazení lichých převodových stupňů. Jakmile elektronika rozhodne, že je potřeba přeřadit, kotouč jedné spojky se rozpojí a druhý se naopak spojí. Hlavním rozdílem od manuální převodovky je tak plně „robotické“ řízení.
Bohužel ani tato oblíbená verze převodovky není bez chyb. Mezi ty patří zejména nákladné a složité opravy. Zejména u prvních verzí to pak bylo nepříjemné cukání při řazení v některých jízdních režimech.
Jak je tedy vidět, i když mají "automaty" svoje slabá místa, jejich vývoj jde neustále kupředu. Jízda s nimi je určitě pohodlnější než dříve a navýšení spotřeby už dnes nehraje takovou roli. Co myslíte, bude jednou i u nás "automat" tak oblíbený, jako ve Spojených státech?
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?