Co se stane s automobilem, když dojde AdBlue?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 30. srpna 2017, 07:34 Google+

V rámci plnění stále náročnějších emisních limitů museli výrobci osobních automobilů sáhnout po úpravě výfukových plynů pomocí tzv. selektivní katalytické redukce (SRC). Během té dochází k vstřikování kapaliny AdBlue, která následnou chemickou reakcí přeměňuje škodlivé oxidy dusíku NOx na neškodné látky. Co se ale stane, pokud tato látka dojde?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Močovina AUS 32 (AdBlue, registrovaná obchodní známka německého VDA) je v Evropě a zemích přejímajících evropské emisní limity používaný obchodní název kapalného aditiva, využívaného technologií selektivní katalytické redukce, která se užívá při úpravě výfukových plynů vznětových motorů na úroveň emisních limitů Euro IV a vyšších. Jedná se o chemicky vysoce čistý vodný roztok syntetické močoviny.

Močovina AUS 32 (AdBlue, registrovaná obchodní známka německého VDA) je v Evropě a zemích přejímajících evropské emisní limity používaný obchodní název kapalného aditiva, využívaného technologií selektivní katalytické redukce, která se užívá při úpravě výfukových plynů vznětových motorů na úroveň emisních limitů Euro IV a vyšších. Jedná se o chemicky vysoce čistý vodný roztok syntetické močoviny. | foto: INCORP images

Sdílejte článek

Chemická látka AdBlue ve skutečnosti není ničím jiným, než sloučeninou močoviny a destilované vody. Tato sloučenina je následně vstřikována před speciální katalyzátor SRC, v němž díky chemické reakci dochází k rozložení AdBlue na čpavek a oxid uhličitý. Čpavek následně reaguje se škodlivými oxidy dusíku (NOx) a vzniká dusík a voda.

Využívání systému SRC a kapaliny AdBlue má řadu výhod, včetně příznivé spotřeby, ovšem váže se k němu i jeden vskutku nemilý nešvar: pokud vám AdBlue dojde, nebo pokud se na systému vyskytne chyba či závada, pak vám váš automobil nedovolí nastartovat a odjet.

Dostat se do takového stavu ale vyžaduje pořádnou dávku ignorace nebo minimální dávku volného času. Automobily všech značek totiž množství kapaliny sledují a v případě jejího nedostatku řidiče včas varují. Dojezd se u automobilek samozřejmě liší, ovšem většinou dostanete varovné hlášení o nízkém stavu kapaliny AdBlue ještě několik-set kilometrů předtím, než úplně dojde.

Se stále snižujícím se dojezdem navíc přibývá varování, a to jak vizuálních na přístrojovém štítu, tak těch akustických. Automobil se vás zkrátka snaží varovat včas. Pokud ale budete varování ignorovat, pak po prvním vypnutí motoru už znovu nenastartujete.

Ne že by na voze nastal technický problém, ale s nefunkčním systémem vstřikování AdBlue váš vůz přestává plnit emisní normy, takže z legislativního úhlu pohledu přestává vyhovovat požadavkům pro provoz na silnicích. Celý proces se dá ale napravit opětovným dolitím kapaliny.

To by mělo probíhat podle rad výrobce, který v manuálu k vozu specifikuje kde je otvor pro dolévání AdBlue (nejčastěji vedle hrdla palivové nádrže/pod rezervou) a také kolik litrů AdBlue bude nutné doplnit k opětovnému zprovoznění vozidla. Samotné AdBlue pak seženete jak v servisech, tak na čerpacích stanicích. Na druhém jmenovaném místě dokonce můžete najít i speciální stojany k tankování AdBlue.

Co se dolévání týče, AdBlue je čirá kapalina bez výrazného zápachu, která by neměla karoserii vašeho vozu ublížit. Pokud byste si s ní ale ušpinili oblečení nebo interiér vozu, pak by po odpaření destilované vody mohla začít močovina zapáchat.

Vytisknout

Diskuze: Co se stane s automobilem, když dojde AdBlue?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

reklama

Doporučujeme

Schi-Stra-Bus

Schi-Stra-Bus: Autobusem po silnici i na kolejích

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud