V rámci plnění stále náročnějších emisních limitů museli výrobci osobních automobilů sáhnout po úpravě výfukových plynů pomocí tzv. selektivní katalytické redukce (SRC). Během té dochází k vstřikování kapaliny AdBlue, která následnou chemickou reakcí přeměňuje škodlivé oxidy dusíku NOx na neškodné látky. Co se ale stane, pokud tato látka dojde?
Chemická látka AdBlue ve skutečnosti není ničím jiným, než sloučeninou močoviny a destilované vody. Tato sloučenina je následně vstřikována před speciální katalyzátor SRC, v němž díky chemické reakci dochází k rozložení AdBlue na čpavek a oxid uhličitý. Čpavek následně reaguje se škodlivými oxidy dusíku (NOx) a vzniká dusík a voda.
Využívání systému SRC a kapaliny AdBlue má řadu výhod, včetně příznivé spotřeby, ovšem váže se k němu i jeden vskutku nemilý nešvar: pokud vám AdBlue dojde, nebo pokud se na systému vyskytne chyba či závada, pak vám váš automobil nedovolí nastartovat a odjet.
Dostat se do takového stavu ale vyžaduje pořádnou dávku ignorace nebo minimální dávku volného času. Automobily všech značek totiž množství kapaliny sledují a v případě jejího nedostatku řidiče včas varují. Dojezd se u automobilek samozřejmě liší, ovšem většinou dostanete varovné hlášení o nízkém stavu kapaliny AdBlue ještě několik-set kilometrů předtím, než úplně dojde.
Se stále snižujícím se dojezdem navíc přibývá varování, a to jak vizuálních na přístrojovém štítu, tak těch akustických. Automobil se vás zkrátka snaží varovat včas. Pokud ale budete varování ignorovat, pak po prvním vypnutí motoru už znovu nenastartujete.
Ne že by na voze nastal technický problém, ale s nefunkčním systémem vstřikování AdBlue váš vůz přestává plnit emisní normy, takže z legislativního úhlu pohledu přestává vyhovovat požadavkům pro provoz na silnicích. Celý proces se dá ale napravit opětovným dolitím kapaliny.
To by mělo probíhat podle rad výrobce, který v manuálu k vozu specifikuje kde je otvor pro dolévání AdBlue (nejčastěji vedle hrdla palivové nádrže/pod rezervou) a také kolik litrů AdBlue bude nutné doplnit k opětovnému zprovoznění vozidla. Samotné AdBlue pak seženete jak v servisech, tak na čerpacích stanicích. Na druhém jmenovaném místě dokonce můžete najít i speciální stojany k tankování AdBlue.
Co se dolévání týče, AdBlue je čirá kapalina bez výrazného zápachu, která by neměla karoserii vašeho vozu ublížit. Pokud byste si s ní ale ušpinili oblečení nebo interiér vozu, pak by po odpaření destilované vody mohla začít močovina zapáchat.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).