V rámci plnění stále náročnějších emisních limitů museli výrobci osobních automobilů sáhnout po úpravě výfukových plynů pomocí tzv. selektivní katalytické redukce (SRC). Během té dochází k vstřikování kapaliny AdBlue, která následnou chemickou reakcí přeměňuje škodlivé oxidy dusíku NOx na neškodné látky. Co se ale stane, pokud tato látka dojde?
Chemická látka AdBlue ve skutečnosti není ničím jiným, než sloučeninou močoviny a destilované vody. Tato sloučenina je následně vstřikována před speciální katalyzátor SRC, v němž díky chemické reakci dochází k rozložení AdBlue na čpavek a oxid uhličitý. Čpavek následně reaguje se škodlivými oxidy dusíku (NOx) a vzniká dusík a voda.
Využívání systému SRC a kapaliny AdBlue má řadu výhod, včetně příznivé spotřeby, ovšem váže se k němu i jeden vskutku nemilý nešvar: pokud vám AdBlue dojde, nebo pokud se na systému vyskytne chyba či závada, pak vám váš automobil nedovolí nastartovat a odjet.
Dostat se do takového stavu ale vyžaduje pořádnou dávku ignorace nebo minimální dávku volného času. Automobily všech značek totiž množství kapaliny sledují a v případě jejího nedostatku řidiče včas varují. Dojezd se u automobilek samozřejmě liší, ovšem většinou dostanete varovné hlášení o nízkém stavu kapaliny AdBlue ještě několik-set kilometrů předtím, než úplně dojde.
Se stále snižujícím se dojezdem navíc přibývá varování, a to jak vizuálních na přístrojovém štítu, tak těch akustických. Automobil se vás zkrátka snaží varovat včas. Pokud ale budete varování ignorovat, pak po prvním vypnutí motoru už znovu nenastartujete.
Ne že by na voze nastal technický problém, ale s nefunkčním systémem vstřikování AdBlue váš vůz přestává plnit emisní normy, takže z legislativního úhlu pohledu přestává vyhovovat požadavkům pro provoz na silnicích. Celý proces se dá ale napravit opětovným dolitím kapaliny.
To by mělo probíhat podle rad výrobce, který v manuálu k vozu specifikuje kde je otvor pro dolévání AdBlue (nejčastěji vedle hrdla palivové nádrže/pod rezervou) a také kolik litrů AdBlue bude nutné doplnit k opětovnému zprovoznění vozidla. Samotné AdBlue pak seženete jak v servisech, tak na čerpacích stanicích. Na druhém jmenovaném místě dokonce můžete najít i speciální stojany k tankování AdBlue.
Co se dolévání týče, AdBlue je čirá kapalina bez výrazného zápachu, která by neměla karoserii vašeho vozu ublížit. Pokud byste si s ní ale ušpinili oblečení nebo interiér vozu, pak by po odpaření destilované vody mohla začít močovina zapáchat.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?