V rámci plnění stále náročnějších emisních limitů museli výrobci osobních automobilů sáhnout po úpravě výfukových plynů pomocí tzv. selektivní katalytické redukce (SRC). Během té dochází k vstřikování kapaliny AdBlue, která následnou chemickou reakcí přeměňuje škodlivé oxidy dusíku NOx na neškodné látky. Co se ale stane, pokud tato látka dojde?
Chemická látka AdBlue ve skutečnosti není ničím jiným, než sloučeninou močoviny a destilované vody. Tato sloučenina je následně vstřikována před speciální katalyzátor SRC, v němž díky chemické reakci dochází k rozložení AdBlue na čpavek a oxid uhličitý. Čpavek následně reaguje se škodlivými oxidy dusíku (NOx) a vzniká dusík a voda.
Využívání systému SRC a kapaliny AdBlue má řadu výhod, včetně příznivé spotřeby, ovšem váže se k němu i jeden vskutku nemilý nešvar: pokud vám AdBlue dojde, nebo pokud se na systému vyskytne chyba či závada, pak vám váš automobil nedovolí nastartovat a odjet.
Dostat se do takového stavu ale vyžaduje pořádnou dávku ignorace nebo minimální dávku volného času. Automobily všech značek totiž množství kapaliny sledují a v případě jejího nedostatku řidiče včas varují. Dojezd se u automobilek samozřejmě liší, ovšem většinou dostanete varovné hlášení o nízkém stavu kapaliny AdBlue ještě několik-set kilometrů předtím, než úplně dojde.
Se stále snižujícím se dojezdem navíc přibývá varování, a to jak vizuálních na přístrojovém štítu, tak těch akustických. Automobil se vás zkrátka snaží varovat včas. Pokud ale budete varování ignorovat, pak po prvním vypnutí motoru už znovu nenastartujete.
Ne že by na voze nastal technický problém, ale s nefunkčním systémem vstřikování AdBlue váš vůz přestává plnit emisní normy, takže z legislativního úhlu pohledu přestává vyhovovat požadavkům pro provoz na silnicích. Celý proces se dá ale napravit opětovným dolitím kapaliny.
To by mělo probíhat podle rad výrobce, který v manuálu k vozu specifikuje kde je otvor pro dolévání AdBlue (nejčastěji vedle hrdla palivové nádrže/pod rezervou) a také kolik litrů AdBlue bude nutné doplnit k opětovnému zprovoznění vozidla. Samotné AdBlue pak seženete jak v servisech, tak na čerpacích stanicích. Na druhém jmenovaném místě dokonce můžete najít i speciální stojany k tankování AdBlue.
Co se dolévání týče, AdBlue je čirá kapalina bez výrazného zápachu, která by neměla karoserii vašeho vozu ublížit. Pokud byste si s ní ale ušpinili oblečení nebo interiér vozu, pak by po odpaření destilované vody mohla začít močovina zapáchat.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?