V posledních týdnech jsme se setkali s několika vlnami masivních útoků na osobní počítače, jejichž následkem došlo došlo i ke kolapsu několika administrativních systémů, nemocnic či továren. Může se však něco podobného stát i našim stále chytřejším automobilům? A co konkrétně nám hrozí?
Během několika posledních let lidstvo udělalo obrovský technologický krok kupředu, který nám sice usnadňuje život, ale zároveň nás vystavuje novým hrozbám, na které nás dříve nenapadlo ani pomyslet. Že mohou být viry napadány naše počítače, na to jsme si postupem času zvykli. S rozšířením tzv. chytré elektroniky nám však hrozí nebezpečí na vícero místech, včetně našich automobilů.
Ty jsou totiž v zájmu našeho většího komfortu, a snad i bezpečí, stále častěji vybavovány pokročilými infotainment systémy, které mohou být neustále připojeny na internet. Má to samozřejmě obrovské výhody, vždyť komu by se nelíbilo mít ve voze přehled o aktuální dopravě na trase, předpověď počasí, možnost objednat se do servisu, nebo si stáhnout novější software bez návštěvy mechanika.
Díky obrovské komplexnosti elektroniky v automobilech nás však tyto systémy činí i velmi zranitelnými. To ostatně ukázali již více než před rokem lidé z magazínu Wired, kteří nechali dva hackery na dálku zcela ovládnout Jeep Cherokee r.v. 2014, uvnitř kterého seděl redaktor. Vůz jedoucí po dálnici se během chvíle řidiči zcela vymkl kontrole a řidič tak byl vydán na milost a nemilost hackerům, kteří seděli desítky mil daleko v teple svého domova. Podívat se na to ostatně můžete sami:
Podobné zneužití mezer v chytrých systémech vozidel by se do budoucna mohlo stát hrozbou pro lidské životy. Možností jak pokročilou technologii v automobilech zneužít je ovšem mnohem víc. Na jeden z dalších upozornili v listě The Telegraph.
Představte si, jak během jednoho obyčejného rána, řekněme v roce 2020, jdete ke svému autu, kterým pravidelně dojíždíte za prací. Nasednete, nastartujete, ale na nic se nestane. Místo toho se na vašem 20" palcovém displeji infotainemntu objeví zpráva, že váš vůz napadl Ransomware a pokud nezaplatíte několik tisíc korun, nebudete moci s vozem nic dělat. Váš automobil v hodnotě stovek tisíc korun bude najednou zcela nepoužitelný.
Navíc je zde možnost, že díky stále častější synchronizací dat mezi chytrými zařízeními (telefony, tablety, laptopy. ifotainemnt systémy) budete mít ve voze uležená i citlivá data, pracovní emaily, fotky z dovolené atd. Nejen, že o tyto věci přijdete, ale zároveň zde hrozí možnost, že budete vydírání.
Jak pro The Telegraph uvedl Alex Moiseev z Kapersky Lab, tyto útoky se nyní stávají běžnou záležitostí u osobních počítačů. Jejich rozšíření na další chytrá zařízení, včetně našich automobilů, je tak jen otázkou času. Ačkoliv vozidel s neustálým připojením ještě není tolik, aby se podobný útok hackerům vyplatil, jejich počet stále stoupá. Nyní tak nastává nejlepší čas, kdy se začít bránit.
Právě společnost Kaspersky již delší dobu zajišťuje bezpečný přenos dat pro vozy Ferrari v závodech F1. Ty jsou totiž vybaveny desítkami senzorů, které přenáší údaje do týmového centra. A tyto údaje si každý tým bedlivě hlídá, neboť mohou mít zásadní význam při úpravách techniky či strategie.
Současné zabezpečení infotainment systémů v běžných vozech je však velkou neznámou. Je tak zřejmě jen otázkou času, kdy se na ně hackeři zaměří, a jaké škody budou schopni napáchat.
Už nyní však víme, že automobily s bezklíčovým odemykáním a startováním se dají ukrást jen pomocí laptopu. To nám ostatně ukazuje toto video z dubna tohoto roku.
Zatímco jeden zloděj obchází dům s laptopem ukrytým v tašce, druhý čeká u luxusního Mercedesu. Ten se najednou odemyká, zloděj nastupuje, startuje a odjíždí.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?