V posledních týdnech jsme se setkali s několika vlnami masivních útoků na osobní počítače, jejichž následkem došlo došlo i ke kolapsu několika administrativních systémů, nemocnic či továren. Může se však něco podobného stát i našim stále chytřejším automobilům? A co konkrétně nám hrozí?
Během několika posledních let lidstvo udělalo obrovský technologický krok kupředu, který nám sice usnadňuje život, ale zároveň nás vystavuje novým hrozbám, na které nás dříve nenapadlo ani pomyslet. Že mohou být viry napadány naše počítače, na to jsme si postupem času zvykli. S rozšířením tzv. chytré elektroniky nám však hrozí nebezpečí na vícero místech, včetně našich automobilů.
Ty jsou totiž v zájmu našeho většího komfortu, a snad i bezpečí, stále častěji vybavovány pokročilými infotainment systémy, které mohou být neustále připojeny na internet. Má to samozřejmě obrovské výhody, vždyť komu by se nelíbilo mít ve voze přehled o aktuální dopravě na trase, předpověď počasí, možnost objednat se do servisu, nebo si stáhnout novější software bez návštěvy mechanika.
Díky obrovské komplexnosti elektroniky v automobilech nás však tyto systémy činí i velmi zranitelnými. To ostatně ukázali již více než před rokem lidé z magazínu Wired, kteří nechali dva hackery na dálku zcela ovládnout Jeep Cherokee r.v. 2014, uvnitř kterého seděl redaktor. Vůz jedoucí po dálnici se během chvíle řidiči zcela vymkl kontrole a řidič tak byl vydán na milost a nemilost hackerům, kteří seděli desítky mil daleko v teple svého domova. Podívat se na to ostatně můžete sami:
Podobné zneužití mezer v chytrých systémech vozidel by se do budoucna mohlo stát hrozbou pro lidské životy. Možností jak pokročilou technologii v automobilech zneužít je ovšem mnohem víc. Na jeden z dalších upozornili v listě The Telegraph.
Představte si, jak během jednoho obyčejného rána, řekněme v roce 2020, jdete ke svému autu, kterým pravidelně dojíždíte za prací. Nasednete, nastartujete, ale na nic se nestane. Místo toho se na vašem 20" palcovém displeji infotainemntu objeví zpráva, že váš vůz napadl Ransomware a pokud nezaplatíte několik tisíc korun, nebudete moci s vozem nic dělat. Váš automobil v hodnotě stovek tisíc korun bude najednou zcela nepoužitelný.
Navíc je zde možnost, že díky stále častější synchronizací dat mezi chytrými zařízeními (telefony, tablety, laptopy. ifotainemnt systémy) budete mít ve voze uležená i citlivá data, pracovní emaily, fotky z dovolené atd. Nejen, že o tyto věci přijdete, ale zároveň zde hrozí možnost, že budete vydírání.
Jak pro The Telegraph uvedl Alex Moiseev z Kapersky Lab, tyto útoky se nyní stávají běžnou záležitostí u osobních počítačů. Jejich rozšíření na další chytrá zařízení, včetně našich automobilů, je tak jen otázkou času. Ačkoliv vozidel s neustálým připojením ještě není tolik, aby se podobný útok hackerům vyplatil, jejich počet stále stoupá. Nyní tak nastává nejlepší čas, kdy se začít bránit.
Právě společnost Kaspersky již delší dobu zajišťuje bezpečný přenos dat pro vozy Ferrari v závodech F1. Ty jsou totiž vybaveny desítkami senzorů, které přenáší údaje do týmového centra. A tyto údaje si každý tým bedlivě hlídá, neboť mohou mít zásadní význam při úpravách techniky či strategie.
Současné zabezpečení infotainment systémů v běžných vozech je však velkou neznámou. Je tak zřejmě jen otázkou času, kdy se na ně hackeři zaměří, a jaké škody budou schopni napáchat.
Už nyní však víme, že automobily s bezklíčovým odemykáním a startováním se dají ukrást jen pomocí laptopu. To nám ostatně ukazuje toto video z dubna tohoto roku.
Zatímco jeden zloděj obchází dům s laptopem ukrytým v tašce, druhý čeká u luxusního Mercedesu. Ten se najednou odemyká, zloděj nastupuje, startuje a odjíždí.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.