V posledních týdnech jsme se setkali s několika vlnami masivních útoků na osobní počítače, jejichž následkem došlo došlo i ke kolapsu několika administrativních systémů, nemocnic či továren. Může se však něco podobného stát i našim stále chytřejším automobilům? A co konkrétně nám hrozí?
Během několika posledních let lidstvo udělalo obrovský technologický krok kupředu, který nám sice usnadňuje život, ale zároveň nás vystavuje novým hrozbám, na které nás dříve nenapadlo ani pomyslet. Že mohou být viry napadány naše počítače, na to jsme si postupem času zvykli. S rozšířením tzv. chytré elektroniky nám však hrozí nebezpečí na vícero místech, včetně našich automobilů.
Ty jsou totiž v zájmu našeho většího komfortu, a snad i bezpečí, stále častěji vybavovány pokročilými infotainment systémy, které mohou být neustále připojeny na internet. Má to samozřejmě obrovské výhody, vždyť komu by se nelíbilo mít ve voze přehled o aktuální dopravě na trase, předpověď počasí, možnost objednat se do servisu, nebo si stáhnout novější software bez návštěvy mechanika.
Díky obrovské komplexnosti elektroniky v automobilech nás však tyto systémy činí i velmi zranitelnými. To ostatně ukázali již více než před rokem lidé z magazínu Wired, kteří nechali dva hackery na dálku zcela ovládnout Jeep Cherokee r.v. 2014, uvnitř kterého seděl redaktor. Vůz jedoucí po dálnici se během chvíle řidiči zcela vymkl kontrole a řidič tak byl vydán na milost a nemilost hackerům, kteří seděli desítky mil daleko v teple svého domova. Podívat se na to ostatně můžete sami:
Podobné zneužití mezer v chytrých systémech vozidel by se do budoucna mohlo stát hrozbou pro lidské životy. Možností jak pokročilou technologii v automobilech zneužít je ovšem mnohem víc. Na jeden z dalších upozornili v listě The Telegraph.
Představte si, jak během jednoho obyčejného rána, řekněme v roce 2020, jdete ke svému autu, kterým pravidelně dojíždíte za prací. Nasednete, nastartujete, ale na nic se nestane. Místo toho se na vašem 20" palcovém displeji infotainemntu objeví zpráva, že váš vůz napadl Ransomware a pokud nezaplatíte několik tisíc korun, nebudete moci s vozem nic dělat. Váš automobil v hodnotě stovek tisíc korun bude najednou zcela nepoužitelný.
Navíc je zde možnost, že díky stále častější synchronizací dat mezi chytrými zařízeními (telefony, tablety, laptopy. ifotainemnt systémy) budete mít ve voze uležená i citlivá data, pracovní emaily, fotky z dovolené atd. Nejen, že o tyto věci přijdete, ale zároveň zde hrozí možnost, že budete vydírání.
Jak pro The Telegraph uvedl Alex Moiseev z Kapersky Lab, tyto útoky se nyní stávají běžnou záležitostí u osobních počítačů. Jejich rozšíření na další chytrá zařízení, včetně našich automobilů, je tak jen otázkou času. Ačkoliv vozidel s neustálým připojením ještě není tolik, aby se podobný útok hackerům vyplatil, jejich počet stále stoupá. Nyní tak nastává nejlepší čas, kdy se začít bránit.
Právě společnost Kaspersky již delší dobu zajišťuje bezpečný přenos dat pro vozy Ferrari v závodech F1. Ty jsou totiž vybaveny desítkami senzorů, které přenáší údaje do týmového centra. A tyto údaje si každý tým bedlivě hlídá, neboť mohou mít zásadní význam při úpravách techniky či strategie.
Současné zabezpečení infotainment systémů v běžných vozech je však velkou neznámou. Je tak zřejmě jen otázkou času, kdy se na ně hackeři zaměří, a jaké škody budou schopni napáchat.
Už nyní však víme, že automobily s bezklíčovým odemykáním a startováním se dají ukrást jen pomocí laptopu. To nám ostatně ukazuje toto video z dubna tohoto roku.
Zatímco jeden zloděj obchází dům s laptopem ukrytým v tašce, druhý čeká u luxusního Mercedesu. Ten se najednou odemyká, zloděj nastupuje, startuje a odjíždí.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?