Srovnání motorových olejů: Ty laciné vám mohou zničit motor

Ačkoliv mají oleje stejné označení SAE, mezi jednotlivými výrobci jsou obrovské rozdíly
Ačkoliv mají oleje stejné označení SAE, mezi jednotlivými výrobci jsou obrovské rozdíly, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 27. června 2017 11:19 | akt. 27. června 2017 11:42
Sdílej:

Téma motorových olejů patří ke stálicím motoristických debat. Ať se podíváte na jakékoliv fórum, nebo facebookovou skupinu, jistě zde najdete desítky příspěvků na toto téma. My nechceme říkat, kdo dělá oleje nejlepší nebo nejhorší, pouze vám chceme ukázat, že i přes stejné označení mohou být v olejích obrovské rozdíly.

Na světě existuje několik desítek výrobců/distributorů motorových olejů, ale takřka všichni své produkty označují podle jednotné stupnice viskozity "SAE". Jak je možné se dočíst na webu oleje.cz, tato norma používá pro klasifikaci olejů 6 zimních tříd označených číslem a písmenem"W"(Winter) a 5 letních tříd označených číslem. Ačkoliv číslo nevyjadřuje vztah k žádné fyzikální veličině, je jistou analogií k viskozitě. Čím je tedy jeho hodnota vyšší, tím je takto označený olej za dané teploty viskóznější.

V praxi to tedy znamená, že čím nižší je číslo zimní třídy, tím nižší může být teplota okolí při zachování "tekutosti" oleje. Například oleje označené 0W by měly umožnit bezproblémové startování při teplotách pod -50° C, oleje 5W při teplotách okolo -40° C, atd..

Pokud bychom se tedy spoléhali na to, že všichni výrobci tuto normu ctí a viskozita jejich olejů bude vždy a za všech podmínek odpovídat těmto normám, pak by zřejmě bylo jedno, jaký olej, resp. jakou značku oleje, do našeho motoru lijeme. Jak však ukazuje následující video, jedno to rozhodně není.

Autoři tohoto videa porovnali viskozitu čtyř olejů s označením 5W-30, které předtím zmrazily na -40° C. Podle definice výše by se měly chovat oleje stejně, ovšem jak sami vidíte, viskozita jednotlivých olejů je diametrálně odlišná. 

Nejlépe dopadl olej značky Mobil1, která patří ke stálicím na trhu. Této kvalitě samozřejmě odpovídá i cena oleje. Nejhůře pak dopadl laciný olej, označený privátní značkou Walmartu (obchodní řetězec v USA). Ačkoliv měly všechny oleje stejné označení SAE, laciný olej by během zimního provozu nebyl schopen váš motor až do zahřátí promazat, což by mohlo skončit i poškozením motoru.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.