Srovnání motorových olejů: Ty laciné vám mohou zničit motor

Ačkoliv mají oleje stejné označení SAE, mezi jednotlivými výrobci jsou obrovské rozdíly
Ačkoliv mají oleje stejné označení SAE, mezi jednotlivými výrobci jsou obrovské rozdíly, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 27. června 2017 11:19 | akt. 27. června 2017 11:42
Sdílej:

Téma motorových olejů patří ke stálicím motoristických debat. Ať se podíváte na jakékoliv fórum, nebo facebookovou skupinu, jistě zde najdete desítky příspěvků na toto téma. My nechceme říkat, kdo dělá oleje nejlepší nebo nejhorší, pouze vám chceme ukázat, že i přes stejné označení mohou být v olejích obrovské rozdíly.

Na světě existuje několik desítek výrobců/distributorů motorových olejů, ale takřka všichni své produkty označují podle jednotné stupnice viskozity "SAE". Jak je možné se dočíst na webu oleje.cz, tato norma používá pro klasifikaci olejů 6 zimních tříd označených číslem a písmenem"W"(Winter) a 5 letních tříd označených číslem. Ačkoliv číslo nevyjadřuje vztah k žádné fyzikální veličině, je jistou analogií k viskozitě. Čím je tedy jeho hodnota vyšší, tím je takto označený olej za dané teploty viskóznější.

V praxi to tedy znamená, že čím nižší je číslo zimní třídy, tím nižší může být teplota okolí při zachování "tekutosti" oleje. Například oleje označené 0W by měly umožnit bezproblémové startování při teplotách pod -50° C, oleje 5W při teplotách okolo -40° C, atd..

Pokud bychom se tedy spoléhali na to, že všichni výrobci tuto normu ctí a viskozita jejich olejů bude vždy a za všech podmínek odpovídat těmto normám, pak by zřejmě bylo jedno, jaký olej, resp. jakou značku oleje, do našeho motoru lijeme. Jak však ukazuje následující video, jedno to rozhodně není.

Autoři tohoto videa porovnali viskozitu čtyř olejů s označením 5W-30, které předtím zmrazily na -40° C. Podle definice výše by se měly chovat oleje stejně, ovšem jak sami vidíte, viskozita jednotlivých olejů je diametrálně odlišná. 

Nejlépe dopadl olej značky Mobil1, která patří ke stálicím na trhu. Této kvalitě samozřejmě odpovídá i cena oleje. Nejhůře pak dopadl laciný olej, označený privátní značkou Walmartu (obchodní řetězec v USA). Ačkoliv měly všechny oleje stejné označení SAE, laciný olej by během zimního provozu nebyl schopen váš motor až do zahřátí promazat, což by mohlo skončit i poškozením motoru.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.