Téma motorových olejů patří ke stálicím motoristických debat. Ať se podíváte na jakékoliv fórum, nebo facebookovou skupinu, jistě zde najdete desítky příspěvků na toto téma. My nechceme říkat, kdo dělá oleje nejlepší nebo nejhorší, pouze vám chceme ukázat, že i přes stejné označení mohou být v olejích obrovské rozdíly.
Na světě existuje několik desítek výrobců/distributorů motorových olejů, ale takřka všichni své produkty označují podle jednotné stupnice viskozity "SAE". Jak je možné se dočíst na webu oleje.cz, tato norma používá pro klasifikaci olejů 6 zimních tříd označených číslem a písmenem"W"(Winter) a 5 letních tříd označených číslem. Ačkoliv číslo nevyjadřuje vztah k žádné fyzikální veličině, je jistou analogií k viskozitě. Čím je tedy jeho hodnota vyšší, tím je takto označený olej za dané teploty viskóznější.
V praxi to tedy znamená, že čím nižší je číslo zimní třídy, tím nižší může být teplota okolí při zachování "tekutosti" oleje. Například oleje označené 0W by měly umožnit bezproblémové startování při teplotách pod -50° C, oleje 5W při teplotách okolo -40° C, atd..
Pokud bychom se tedy spoléhali na to, že všichni výrobci tuto normu ctí a viskozita jejich olejů bude vždy a za všech podmínek odpovídat těmto normám, pak by zřejmě bylo jedno, jaký olej, resp. jakou značku oleje, do našeho motoru lijeme. Jak však ukazuje následující video, jedno to rozhodně není.
Autoři tohoto videa porovnali viskozitu čtyř olejů s označením 5W-30, které předtím zmrazily na -40° C. Podle definice výše by se měly chovat oleje stejně, ovšem jak sami vidíte, viskozita jednotlivých olejů je diametrálně odlišná.
Nejlépe dopadl olej značky Mobil1, která patří ke stálicím na trhu. Této kvalitě samozřejmě odpovídá i cena oleje. Nejhůře pak dopadl laciný olej, označený privátní značkou Walmartu (obchodní řetězec v USA). Ačkoliv měly všechny oleje stejné označení SAE, laciný olej by během zimního provozu nebyl schopen váš motor až do zahřátí promazat, což by mohlo skončit i poškozením motoru.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?