Téma motorových olejů patří ke stálicím motoristických debat. Ať se podíváte na jakékoliv fórum, nebo facebookovou skupinu, jistě zde najdete desítky příspěvků na toto téma. My nechceme říkat, kdo dělá oleje nejlepší nebo nejhorší, pouze vám chceme ukázat, že i přes stejné označení mohou být v olejích obrovské rozdíly.
Na světě existuje několik desítek výrobců/distributorů motorových olejů, ale takřka všichni své produkty označují podle jednotné stupnice viskozity "SAE". Jak je možné se dočíst na webu oleje.cz, tato norma používá pro klasifikaci olejů 6 zimních tříd označených číslem a písmenem"W"(Winter) a 5 letních tříd označených číslem. Ačkoliv číslo nevyjadřuje vztah k žádné fyzikální veličině, je jistou analogií k viskozitě. Čím je tedy jeho hodnota vyšší, tím je takto označený olej za dané teploty viskóznější.
V praxi to tedy znamená, že čím nižší je číslo zimní třídy, tím nižší může být teplota okolí při zachování "tekutosti" oleje. Například oleje označené 0W by měly umožnit bezproblémové startování při teplotách pod -50° C, oleje 5W při teplotách okolo -40° C, atd..
Pokud bychom se tedy spoléhali na to, že všichni výrobci tuto normu ctí a viskozita jejich olejů bude vždy a za všech podmínek odpovídat těmto normám, pak by zřejmě bylo jedno, jaký olej, resp. jakou značku oleje, do našeho motoru lijeme. Jak však ukazuje následující video, jedno to rozhodně není.
Autoři tohoto videa porovnali viskozitu čtyř olejů s označením 5W-30, které předtím zmrazily na -40° C. Podle definice výše by se měly chovat oleje stejně, ovšem jak sami vidíte, viskozita jednotlivých olejů je diametrálně odlišná.
Nejlépe dopadl olej značky Mobil1, která patří ke stálicím na trhu. Této kvalitě samozřejmě odpovídá i cena oleje. Nejhůře pak dopadl laciný olej, označený privátní značkou Walmartu (obchodní řetězec v USA). Ačkoliv měly všechny oleje stejné označení SAE, laciný olej by během zimního provozu nebyl schopen váš motor až do zahřátí promazat, což by mohlo skončit i poškozením motoru.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.