Že naše auto nezůstane oslnivě krásné a bez škrábanců věčně, to je bohužel realita dnešních dnů. Ne každý škrábanec však vyžaduje nákladnou návštěvu lakovny. Některé se dají pohodlně odstranit doma, nebo během návštěvy specialistů zaměřených na péči o lak.
Jak jednotlivé druhy škrábanců odlišovat nám poradí Larry Kosilla z Autoblog Details, který ve svém pořadu pravidelně radí, jak udržovat svůj vůz v co možná nejlepším stavu.
Škrábance se dají dělit podle jejich délky, zasažené plochy a hloubky. Podle těchto kritérií se pak můžeme rozhodnout, zda se pokusíme lak opravit doma, zda vůz odvezeme specialistovi na údržbu laků, nebo zda necháme celý díl rovnou přestříkat v lakovně.
Nejjemnější škrábance, které můžeme na našem voze zaznamenat, většinou neproniknou až k vrstvě barvy, ale zastaví se ještě v neviditelné ochranné vrstvě laku. Takové škrábance vznikají například nešetrným čištěním vozu, nebo od různých větví při silnici. Pokud přes takovýto škrábanec přejedeme nehtem a necítíme ani neslyšíme žádné zadrhnutí, je velká pravděpodobnost, že škrábanec půjde rozleštit buď doma (ovšem jen za předpokladu, že máte vybavení a zkušenosti), nebo u specialisty na auto-detailing.
Dalším druhem poškození jsou malé důlky v laku, které mohou vzniknout od kamínků odletujících od zadních kol vozu jedoucího před vámi. Toto poškození většinou zasáhne ochrannou vrstvu, lak a dostane se až ke kovu. Rozsah poškození však vždy záleží na velikosti objektu.
V případě těchto poškození je vždy důležité co nejrychleji zakrýt místo po nárazu pomocí tzv. barevných tužek na karoserii, samozřejmě v odstínu vašeho vozu, a zabránit korozi a případnému dalšímu poškození karoserie. Dalším krokem je rozleštění místa nárazu, které za nás může opět udělat profesionál zabývající se detailingem. Pokud včas podchytíte vznik koroze a dalšího poškození laku a kovu, vyhnete se i lakovně.
Nejhorším typem poškození jsou hluboké škrábance, které proniknout skrz ochrannou vrstvu a lak až do kovu, a vytvoří hluboký a dlouhý vryp. Tyto škrábance bývají často spojeny i s promáčklinami karoserie, kvůli kterým se návštěvě servisu zkrátka nevyhnete. Pokud po přejetí škrábance nehtem cítíte a slyšíte silné zadrhávání, nejlepším řešením bude cesta do lakovny, kde by se vám mělo dostat špičkové péče, po které nebude na voze žádné poškození poznat.
Pokud vám tolik nesejde na perfektním vzhledu laku, ale jde vám hlavně o prevenci před vznikem koroze, pak byste měli minimálně vyhledat zkušeného člověka s praxí v auto-detailingu, který sice hluboké škrábance stoprocentně neodstraní, ovšem dokáže ho zamaskovat a zároveň uchránit váš vůz před korozí.
Ve většině případů, kdy nejde o masivní poškození karoserie, se vždy můžete obrátit s žádostí o pomoc nejprve na společnosti zabývající se auto-detailingem. Jejich zaměstnanci by měli stav poškození adekvátně zhodnotit a sami vám říci, jakých výsledků jsou schopni dosáhnout. Tím vám mohou ušetřit nejen tisíce korun, ale zároveň i několik dnů, po které byste byli v případě lakování bez auta.
Pokud však odmítáte jít cestou jakýchkoliv kompromisů a stav laku vašeho vozu je pro vás zásadní, pak neváhejte a obraťte se na lakovnu, kde by vám za vaše peníze měli dopřát maximum péče i kvality.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?