Poškození laku nemusí znamenat nákladnou návštěvu lakovny. Opravíte ho i sami

Každé poškození laku nemusí automaticky znamenat nákladnou návštěvu lakovny
Každé poškození laku nemusí automaticky znamenat nákladnou návštěvu lakovny, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 22. června 2017 15:44 | akt. 22. června 2017 17:03
Sdílej:

Že naše auto nezůstane oslnivě krásné a bez škrábanců věčně, to je bohužel realita dnešních dnů. Ne každý škrábanec však vyžaduje nákladnou návštěvu lakovny. Některé se dají pohodlně odstranit doma, nebo během návštěvy specialistů zaměřených na péči o lak.

Jak jednotlivé druhy škrábanců odlišovat nám poradí Larry Kosilla z Autoblog Details, který ve svém pořadu pravidelně radí, jak udržovat svůj vůz v co možná nejlepším stavu.

Škrábance se dají dělit podle jejich délky, zasažené plochy a hloubky. Podle těchto kritérií se pak můžeme rozhodnout, zda se pokusíme lak opravit doma, zda vůz odvezeme specialistovi na údržbu laků, nebo zda necháme celý díl rovnou přestříkat v lakovně.

Nejjemnější škrábance, které můžeme na našem voze zaznamenat, většinou neproniknou až k vrstvě barvy, ale zastaví se ještě v neviditelné ochranné vrstvě laku. Takové škrábance vznikají například nešetrným čištěním vozu, nebo od různých větví při silnici. Pokud přes takovýto škrábanec přejedeme nehtem a necítíme ani neslyšíme žádné zadrhnutí, je velká pravděpodobnost, že škrábanec půjde rozleštit buď doma (ovšem jen za předpokladu, že máte vybavení a zkušenosti), nebo u specialisty na auto-detailing. 

Dalším druhem poškození jsou malé důlky v laku, které mohou vzniknout od kamínků odletujících od zadních kol vozu jedoucího před vámi. Toto poškození většinou zasáhne ochrannou vrstvu, lak a dostane se až ke kovu. Rozsah poškození však vždy záleží na velikosti objektu.

V případě těchto poškození je vždy důležité co nejrychleji zakrýt místo po nárazu pomocí tzv. barevných tužek na karoserii, samozřejmě v odstínu vašeho vozu, a zabránit korozi a případnému dalšímu poškození karoserie. Dalším krokem je rozleštění místa nárazu, které za nás může opět udělat profesionál zabývající se detailingem. Pokud včas podchytíte vznik koroze a dalšího poškození laku a kovu, vyhnete se i lakovně.

Nejhorším typem poškození jsou hluboké škrábance, které proniknout skrz ochrannou vrstvu a lak až do kovu, a vytvoří hluboký a dlouhý vryp. Tyto škrábance bývají často spojeny i s promáčklinami karoserie, kvůli kterým se návštěvě servisu zkrátka nevyhnete. Pokud po přejetí škrábance nehtem cítíte a slyšíte silné zadrhávání, nejlepším řešením bude cesta do lakovny, kde by se vám mělo dostat špičkové péče, po které nebude na voze žádné poškození poznat.

Pokud vám tolik nesejde na perfektním vzhledu laku, ale jde vám hlavně o prevenci před vznikem koroze, pak byste měli minimálně vyhledat zkušeného člověka s praxí v auto-detailingu, který sice hluboké škrábance stoprocentně neodstraní, ovšem dokáže ho zamaskovat a zároveň uchránit váš vůz před korozí.

Ve většině případů, kdy nejde o masivní poškození karoserie, se vždy můžete obrátit s žádostí o pomoc nejprve na společnosti zabývající se auto-detailingem. Jejich zaměstnanci by měli stav poškození adekvátně zhodnotit a sami vám říci, jakých výsledků jsou schopni dosáhnout. Tím vám mohou ušetřit nejen tisíce korun, ale zároveň i několik dnů, po které byste byli v případě lakování bez auta.

Pokud však odmítáte jít cestou jakýchkoliv kompromisů a stav laku vašeho vozu je pro vás zásadní, pak neváhejte a obraťte se na lakovnu, kde by vám za vaše peníze měli dopřát maximum péče i kvality.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.