Že naše auto nezůstane oslnivě krásné a bez škrábanců věčně, to je bohužel realita dnešních dnů. Ne každý škrábanec však vyžaduje nákladnou návštěvu lakovny. Některé se dají pohodlně odstranit doma, nebo během návštěvy specialistů zaměřených na péči o lak.
Jak jednotlivé druhy škrábanců odlišovat nám poradí Larry Kosilla z Autoblog Details, který ve svém pořadu pravidelně radí, jak udržovat svůj vůz v co možná nejlepším stavu.
Škrábance se dají dělit podle jejich délky, zasažené plochy a hloubky. Podle těchto kritérií se pak můžeme rozhodnout, zda se pokusíme lak opravit doma, zda vůz odvezeme specialistovi na údržbu laků, nebo zda necháme celý díl rovnou přestříkat v lakovně.
Nejjemnější škrábance, které můžeme na našem voze zaznamenat, většinou neproniknou až k vrstvě barvy, ale zastaví se ještě v neviditelné ochranné vrstvě laku. Takové škrábance vznikají například nešetrným čištěním vozu, nebo od různých větví při silnici. Pokud přes takovýto škrábanec přejedeme nehtem a necítíme ani neslyšíme žádné zadrhnutí, je velká pravděpodobnost, že škrábanec půjde rozleštit buď doma (ovšem jen za předpokladu, že máte vybavení a zkušenosti), nebo u specialisty na auto-detailing.
Dalším druhem poškození jsou malé důlky v laku, které mohou vzniknout od kamínků odletujících od zadních kol vozu jedoucího před vámi. Toto poškození většinou zasáhne ochrannou vrstvu, lak a dostane se až ke kovu. Rozsah poškození však vždy záleží na velikosti objektu.
V případě těchto poškození je vždy důležité co nejrychleji zakrýt místo po nárazu pomocí tzv. barevných tužek na karoserii, samozřejmě v odstínu vašeho vozu, a zabránit korozi a případnému dalšímu poškození karoserie. Dalším krokem je rozleštění místa nárazu, které za nás může opět udělat profesionál zabývající se detailingem. Pokud včas podchytíte vznik koroze a dalšího poškození laku a kovu, vyhnete se i lakovně.
Nejhorším typem poškození jsou hluboké škrábance, které proniknout skrz ochrannou vrstvu a lak až do kovu, a vytvoří hluboký a dlouhý vryp. Tyto škrábance bývají často spojeny i s promáčklinami karoserie, kvůli kterým se návštěvě servisu zkrátka nevyhnete. Pokud po přejetí škrábance nehtem cítíte a slyšíte silné zadrhávání, nejlepším řešením bude cesta do lakovny, kde by se vám mělo dostat špičkové péče, po které nebude na voze žádné poškození poznat.
Pokud vám tolik nesejde na perfektním vzhledu laku, ale jde vám hlavně o prevenci před vznikem koroze, pak byste měli minimálně vyhledat zkušeného člověka s praxí v auto-detailingu, který sice hluboké škrábance stoprocentně neodstraní, ovšem dokáže ho zamaskovat a zároveň uchránit váš vůz před korozí.
Ve většině případů, kdy nejde o masivní poškození karoserie, se vždy můžete obrátit s žádostí o pomoc nejprve na společnosti zabývající se auto-detailingem. Jejich zaměstnanci by měli stav poškození adekvátně zhodnotit a sami vám říci, jakých výsledků jsou schopni dosáhnout. Tím vám mohou ušetřit nejen tisíce korun, ale zároveň i několik dnů, po které byste byli v případě lakování bez auta.
Pokud však odmítáte jít cestou jakýchkoliv kompromisů a stav laku vašeho vozu je pro vás zásadní, pak neváhejte a obraťte se na lakovnu, kde by vám za vaše peníze měli dopřát maximum péče i kvality.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?