Že naše auto nezůstane oslnivě krásné a bez škrábanců věčně, to je bohužel realita dnešních dnů. Ne každý škrábanec však vyžaduje nákladnou návštěvu lakovny. Některé se dají pohodlně odstranit doma, nebo během návštěvy specialistů zaměřených na péči o lak.
Jak jednotlivé druhy škrábanců odlišovat nám poradí Larry Kosilla z Autoblog Details, který ve svém pořadu pravidelně radí, jak udržovat svůj vůz v co možná nejlepším stavu.
Škrábance se dají dělit podle jejich délky, zasažené plochy a hloubky. Podle těchto kritérií se pak můžeme rozhodnout, zda se pokusíme lak opravit doma, zda vůz odvezeme specialistovi na údržbu laků, nebo zda necháme celý díl rovnou přestříkat v lakovně.
Nejjemnější škrábance, které můžeme na našem voze zaznamenat, většinou neproniknou až k vrstvě barvy, ale zastaví se ještě v neviditelné ochranné vrstvě laku. Takové škrábance vznikají například nešetrným čištěním vozu, nebo od různých větví při silnici. Pokud přes takovýto škrábanec přejedeme nehtem a necítíme ani neslyšíme žádné zadrhnutí, je velká pravděpodobnost, že škrábanec půjde rozleštit buď doma (ovšem jen za předpokladu, že máte vybavení a zkušenosti), nebo u specialisty na auto-detailing.
Dalším druhem poškození jsou malé důlky v laku, které mohou vzniknout od kamínků odletujících od zadních kol vozu jedoucího před vámi. Toto poškození většinou zasáhne ochrannou vrstvu, lak a dostane se až ke kovu. Rozsah poškození však vždy záleží na velikosti objektu.
V případě těchto poškození je vždy důležité co nejrychleji zakrýt místo po nárazu pomocí tzv. barevných tužek na karoserii, samozřejmě v odstínu vašeho vozu, a zabránit korozi a případnému dalšímu poškození karoserie. Dalším krokem je rozleštění místa nárazu, které za nás může opět udělat profesionál zabývající se detailingem. Pokud včas podchytíte vznik koroze a dalšího poškození laku a kovu, vyhnete se i lakovně.
Nejhorším typem poškození jsou hluboké škrábance, které proniknout skrz ochrannou vrstvu a lak až do kovu, a vytvoří hluboký a dlouhý vryp. Tyto škrábance bývají často spojeny i s promáčklinami karoserie, kvůli kterým se návštěvě servisu zkrátka nevyhnete. Pokud po přejetí škrábance nehtem cítíte a slyšíte silné zadrhávání, nejlepším řešením bude cesta do lakovny, kde by se vám mělo dostat špičkové péče, po které nebude na voze žádné poškození poznat.
Pokud vám tolik nesejde na perfektním vzhledu laku, ale jde vám hlavně o prevenci před vznikem koroze, pak byste měli minimálně vyhledat zkušeného člověka s praxí v auto-detailingu, který sice hluboké škrábance stoprocentně neodstraní, ovšem dokáže ho zamaskovat a zároveň uchránit váš vůz před korozí.
Ve většině případů, kdy nejde o masivní poškození karoserie, se vždy můžete obrátit s žádostí o pomoc nejprve na společnosti zabývající se auto-detailingem. Jejich zaměstnanci by měli stav poškození adekvátně zhodnotit a sami vám říci, jakých výsledků jsou schopni dosáhnout. Tím vám mohou ušetřit nejen tisíce korun, ale zároveň i několik dnů, po které byste byli v případě lakování bez auta.
Pokud však odmítáte jít cestou jakýchkoliv kompromisů a stav laku vašeho vozu je pro vás zásadní, pak neváhejte a obraťte se na lakovnu, kde by vám za vaše peníze měli dopřát maximum péče i kvality.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.