Pokud jste si dosud mysleli, že kauza Dieselgate má za cíl jen poškodit vybraný okruh automobilek a zadupat do země jinak skvělé dieselové motory, zřejmě vás tato zpráva zaskočí. Podle posledních údajů však nadměrné emise automobilů se vznětovými motory zabily již statisíce lidí.
Podle americké společnost Environmental Health Analytics (EHA), která hodnotí reálné údaje o emisích především vznětových automobilů a dopadu na lidské zdraví vědci spočítali, že dieselová auta vyprodukují za rok téměř o 4,6 milionu tun NOx více, než by tomu bylo, kdyby výrobci plnili platné emisní normy. Ve výsledku tak celosvětová produkce oxidů dusíku činila 13,1 milionu tun, což mělo drastický dopad na i lidské životy. V roce 2015 bylo zaznamenáno 107 600 úmrtí zaviněných především emisemi NOx.
S diesely je však úzce spjata i problematika polétavých pevných částic. Ty jsou bohužel ještě větším zabijákem. Dokládá to zpráva nazvaná Air quality in Europe. Podle této zprávy zabily polétavé pevné částice za rok 2013 cca 436,000 lidí na území 28 států EU. Největší podíl na vzniku těchto částic však mají právě vznětové motory, obzvláště ty, u kterých byl filtr pevných částic odstraněn - což je minimálně v ČR velmi oblíbený nešvar.
Nejvyšší počet úmrtí, vzhledem k počtu obyvatel, připadá na Německo, Itálii, Polsko a Velkou Británii. V České republice z těchto důvodů zemřelo 12 030 osob. Zajímavé však je, že o zhruba polovinu lidnatější Nizozemsko má počet obětí polétavými částicemi prachu nižší, než ČR.
Ačkoliv se jedná o nové statistiky, o problémech s pevnými částicemi a oxidy dusíku se ví již poměrně dlouho. Česká republika však v tomto ohledu za západními zeměmi poněkud zaostává, neboť jedinou zbraní proti nejhorším znečišťovatelům ovzduší se staly přísnější technické kontroly, které by vozy s chybějícím či nefunkčním filtrem pevných částic neměly projít.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?