Pokud jste si dosud mysleli, že kauza Dieselgate má za cíl jen poškodit vybraný okruh automobilek a zadupat do země jinak skvělé dieselové motory, zřejmě vás tato zpráva zaskočí. Podle posledních údajů však nadměrné emise automobilů se vznětovými motory zabily již statisíce lidí.
Podle americké společnost Environmental Health Analytics (EHA), která hodnotí reálné údaje o emisích především vznětových automobilů a dopadu na lidské zdraví vědci spočítali, že dieselová auta vyprodukují za rok téměř o 4,6 milionu tun NOx více, než by tomu bylo, kdyby výrobci plnili platné emisní normy. Ve výsledku tak celosvětová produkce oxidů dusíku činila 13,1 milionu tun, což mělo drastický dopad na i lidské životy. V roce 2015 bylo zaznamenáno 107 600 úmrtí zaviněných především emisemi NOx.
S diesely je však úzce spjata i problematika polétavých pevných částic. Ty jsou bohužel ještě větším zabijákem. Dokládá to zpráva nazvaná Air quality in Europe. Podle této zprávy zabily polétavé pevné částice za rok 2013 cca 436,000 lidí na území 28 států EU. Největší podíl na vzniku těchto částic však mají právě vznětové motory, obzvláště ty, u kterých byl filtr pevných částic odstraněn - což je minimálně v ČR velmi oblíbený nešvar.
Nejvyšší počet úmrtí, vzhledem k počtu obyvatel, připadá na Německo, Itálii, Polsko a Velkou Británii. V České republice z těchto důvodů zemřelo 12 030 osob. Zajímavé však je, že o zhruba polovinu lidnatější Nizozemsko má počet obětí polétavými částicemi prachu nižší, než ČR.
Ačkoliv se jedná o nové statistiky, o problémech s pevnými částicemi a oxidy dusíku se ví již poměrně dlouho. Česká republika však v tomto ohledu za západními zeměmi poněkud zaostává, neboť jedinou zbraní proti nejhorším znečišťovatelům ovzduší se staly přísnější technické kontroly, které by vozy s chybějícím či nefunkčním filtrem pevných částic neměly projít.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.