Pokud jste si dosud mysleli, že kauza Dieselgate má za cíl jen poškodit vybraný okruh automobilek a zadupat do země jinak skvělé dieselové motory, zřejmě vás tato zpráva zaskočí. Podle posledních údajů však nadměrné emise automobilů se vznětovými motory zabily již statisíce lidí.
Podle americké společnost Environmental Health Analytics (EHA), která hodnotí reálné údaje o emisích především vznětových automobilů a dopadu na lidské zdraví vědci spočítali, že dieselová auta vyprodukují za rok téměř o 4,6 milionu tun NOx více, než by tomu bylo, kdyby výrobci plnili platné emisní normy. Ve výsledku tak celosvětová produkce oxidů dusíku činila 13,1 milionu tun, což mělo drastický dopad na i lidské životy. V roce 2015 bylo zaznamenáno 107 600 úmrtí zaviněných především emisemi NOx.
S diesely je však úzce spjata i problematika polétavých pevných částic. Ty jsou bohužel ještě větším zabijákem. Dokládá to zpráva nazvaná Air quality in Europe. Podle této zprávy zabily polétavé pevné částice za rok 2013 cca 436,000 lidí na území 28 států EU. Největší podíl na vzniku těchto částic však mají právě vznětové motory, obzvláště ty, u kterých byl filtr pevných částic odstraněn - což je minimálně v ČR velmi oblíbený nešvar.
Nejvyšší počet úmrtí, vzhledem k počtu obyvatel, připadá na Německo, Itálii, Polsko a Velkou Británii. V České republice z těchto důvodů zemřelo 12 030 osob. Zajímavé však je, že o zhruba polovinu lidnatější Nizozemsko má počet obětí polétavými částicemi prachu nižší, než ČR.
Ačkoliv se jedná o nové statistiky, o problémech s pevnými částicemi a oxidy dusíku se ví již poměrně dlouho. Česká republika však v tomto ohledu za západními zeměmi poněkud zaostává, neboť jedinou zbraní proti nejhorším znečišťovatelům ovzduší se staly přísnější technické kontroly, které by vozy s chybějícím či nefunkčním filtrem pevných částic neměly projít.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.