Po úspěšném zkušebním provozu trvajícím od srpna loňské roku jsou finské Helsinky vůbec prvním městem na celém světě, které plánuje zahájení pravidelné přepravy pasažérů skrze samořídící autobusy.
Služba s názvem RoboBusLine odstartuje již letos na podzim a město říká, že tento krok představuje opravdový pokrok od dosavadního experimentování. Nasazení autonomních autobusů navazuje na zkušební období, ve kterém elektrické mikrobusy EasyMile EZ10 obstály. Používány byly na přepravu cestujících po rovném helsinském nábřeží ve čtvrti zvané Hernesaari. Cestující byly přepravováni rychlostí 11 km/h a pro případ nouze byl na palubě vždy přítomen odborný dohled.
Testování se později přesunulo i do měst Espoo a Tampere, ale brzy se vrátí zpět do Helsinek, kde budou autobusy použity pro přepravu mezi místní zoologickou zahradou a ostrovem Mustikkamaa. Je zajímavé, že Helsinki nevidí autonomní autobusy jako plnohodnotnou náhradu za prostředek tradiční hromadné dopravy. Spíše se zde mluví o řešení, které má cestující přepravit od zastávek pravidelné veřejné dopravy až domů, což by mohlo městu odlehčit od osobních automobilů.
Ve Finsku je legální provozovat autonomní vozidla v reálném provozu. Projekt s názvem SOHJOA.FI je vůbec první na celém světě, který nabízí přepravu pasažérů skrze autonomní autobusy. Autobusy zde provozují bezproblémově již od srpna roku 2016. Důležité jsou především nízké provozní náklady, nulové emise a kapacita pro 9 cestujících.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.