Léto je nejen obdobím příjemných dovolených, ale i dobrodružného cestování na nová místa a praktického testování našich stávajících GPS navigací. Myslíte si, že klasické navigace patří do starého železa? Rozhodli jsme se pro vás shrnout hlavní rozdíly mezi použitím chytrých telefonů a klasických navigací.
Dnešní chytré telefony jsou totiž klasickým „all-in-one“ zařízením, které nám už dávno nenabízejí jen možnosti volání a sms zpráv. Je jejich nepopiratelnou výhodou mít všechny funkce chytrého telefonu stále u sebe. I přesto se najde mezi námi velké množství čtenářů, které razí pravidlo, že „na fotografování má být fotoaparát, na navigování navigace“. V čem tedy spočívají možné výhody?
Výdrž baterie
Jedním z argumentů, proč použít navigační zařízení, je výdrž baterie. Chytré telefony dnes vydrží nabité průměrně jeden den, přičemž rozsvícený displej a zapnutý systém GPS spotřebě příliš nepřidají. Navigující mobil spotřebuje dokonce tolik energie, že jej akorát stíhá dobíjet běžná autonabíječka, a tak se často stává, že do cíle dojíždíte s vybitým mobilním telefonem.
Velikost displeje
I když velikost chytrých telefonů neustále roste, jejich průměrná velikost se pohybuje kolem 5ti palců. U navigačních zařízení bývá standardní rozměr o palec větší. I když se to nemusí zdát, jako rozhodující faktor, displej u navigačních zařízení také lépe zvládá odlesky světla a navíc bývá celé zařízení odolněji zpracované.
Offline navigace
I když se online navigace chytrých telefonů mohou zdát jako výhodné, jelikož nám poskytují aktuální dopravní informace a čerstvé mapy, stejně tak se díky nim můžeme na místech nepokrytých signálem nebo v zahraničí dostat okamžitě do problému. Některý software nabízí i stažení map offline, ovšem ty pak zabírají cenné místo, které by mohlo být v telefonu využito jinak. Je "prostě jednodušší" mít ve své navigaci mapy celé Evropy a jednou za pár měsíců nechat zařízení zaktualizovat.
Jednoduchost
Jediným účelem navigačního zařízení je usnadnit nám cestování a přivést nás do cíle. Široká škála využití smartphonu pak bývá při samotné navigaci spíše na obtíž, jelikož ji může přerušovat příchozí volání a zprávy. Navigační zařízení těmito problémy netrpí. Jedinou nevýhodou ještě do nedávna byla potřeba připojení k počítači, nicméně dnes se již GPS navigace umí zaktualizovat přes Wi-Fi sama, aniž by uživatel musel něco zařizovat.
Jako další výhody by se jistě dala uvést i vyšší hlasitost, lepší navigování jízdními pruhy a služby RDS-TMC, tedy nejnovější dopravní informace. To vše za zlomek běžné ceny chytrého telefonu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.