Opravná sada ušetří místo v kufru, má však své limity

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 14. června 2017 14:44
Sdílej:

Pokud váš vůz nepatří mezi ty největší, ale jinak se na dovolenou dopravit nechcete nebo nemůžete, možná už vás napadlo zvětšit si zavazadlový prostor vyndáním rezervy, kterou nahradí opravná sada. Při tomto kroku je však potřeba vzít v úvahu několik faktorů.

Každý rok bojují tisíce lidí s tím, jak naskládat všechna zavazadla do auta, ale co nejméně omezit prostor pro posádku. Jednou z možností je pořízení střešního nosiče, ovšem mnohem více řidičů raději sáhne po možnosti vyjmout rezervu a nahradit jí opravnou sadou.

Toto řešení však má několik úskalí. Hned tím prvním jsou zákony a legislativa. Pokud je totiž váš vůz staršího data výroby, může být rezerva součástí deformační zóny. Pokud byste jí tedy vyndali, jednak překračujete zákon, a jednak, což je vážnější, v případě kolize by nic nepohltilo část energie nárazu, tudíž by posádce hrozilo vyšší riziko zranění.

Dalším limitujícím prvkem je rozsah poškození pneumatiky, které dokážete sada opravit. Ve většině případů nepočítejte s tím, že byste zacelili dírku větší než 6 až 8 milimetrů, tedy poškození způsobené například hřebíkem. V případě poškozené bočnice vám pak opravná sada nepomůže vůbec.

Na trhu je navíc velké množství těchto opravných sad. Některé mají podobu opravných tmelů, které sice díru zacelí, ovšem poté je na vás, abyste pneumatiku nahustili na požadovaný tlak. Jiné sady se prodávají ve formě spreje, který do pneumatiky vžene lepidlo a zároveň i zvýší tlak v pneumatice. Je však potřeba počítat s tím, že vyšší tlak v kole nevydrží věčně.

Poslední možností je opravná sada zahrnující kompresor. Ten do pneumatiky vžene těsnící hmotu a zároveň kolo nahustí na potřebný tlak. Pokud byste to navíc k servisu měli daleko, můžete si kolo znovu dohustit. V případě opravné sady s kompresorem však počítejte s vyšší cenovkou i prostorovou náročností.

Co se financí týče, při výběru opravné sady na cenu raději nekoukejte, hlavní je její funkčnost a spolehlivost, proto radíme vybírat spíše u známých a kvalitních značek. Také je potřeba vzít v úvahu, že oprava opravnou sadou je pouze o dočasným řešením. Vaší povinností je při nejbližší možné příležitosti navštívit pneuservis, kde pneumatiku opraví pořádně, případně ji vymění. To vás ale v zahraničí, pokud nemáte sjednané vhodné pojištění /asistenční službu, může přijít draho.

Pokud se tedy opravdu rozhodnete pro nahrazení rezervy sadou na opravu defektu, vybírejte pečlivě, neohlížejte se na cenu, vždy postupujte podle přiloženého návodu a před cestou do zahraničí si sjednejte pojištění, které bude zahrnovat i asistenční služby. Pokud se totiž dostanete do situace, ve které vám opravná sada nepomůže, bez pomoci místní odtahovky a mechaniků se neobejdete.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?