Volkswagen Arteon má být automobilem, na který řidiči čekají již dlouhá léta. Kromě příjemného nadčasového designu přináší i silné motory a v neposlední řadě také určitou technologickou revoluci. Pojďme si tyto nové asistenční systémy blíže popsat.
Emergency Assist
V případě ztráty vědomí řidiče ze zdravotních důvodů přichází ke slovu druhá generace asistenta pro stav nouze. „Emergency Assist“ funguje následovně: Jakmile senzory rozpoznají, že řidič po definovanou dobu neovládá pedály plynu a brzdy, ani volant, začne soubor systému podnikat příslušná opatření. Řidič je nejprve upozorněn akustickými, vizuálními a haptickými signály (trhnutí přibrzděním), aby byl „vyburcován“ k akci. Pokud však nereaguje, zahájí „Emergency Assist“ proces výše uvedeného nouzového zastavení.
Přitom se automaticky zapnou výstražná světla. Kromě toho začne Arteon prostřednictvím komponentů systémů „Park Assist“ a „Lane Assist“ (kamerové rozpoznávání jízdních pruhů) mírně měnit směr, aby řidiče v okolí upozornil na nebezpečnou situaci. ACC umožní automatické brzdění a díky radarovému senzoru na přídi zabrání nárazu do vpředu jedoucího vozidla. Novinkou systému „Emergency Assist 2.0“ v modelu Arteon je funkce řízeného přejetí až do jízdního pruhu zcela vpravo na víceproudých silnicích. Systém „Side Assist“ přitom svými radarovými senzory sleduje provoz za vozidlem, aby minimalizoval riziko kolize při změně jízdního pruhu.
Systém preventivní ochrany cestujícíchTakový scénář je zlým snem každého řidiče: Stojí na červenou před semaforem, pohlédne do zpětného zrcátka a v něm vidí, jak se zezadu přibližuje vozidlo příliš vysokou rychlostí – náraz zezadu je nevyhnutelný. V takových situacích nyní pomůže v rámci svých systémových limitů nový „systém preventivní ochrany cestujících“. Pokud se rozpoznané vozidlo přibližuje příliš rychle, vypočte systém na základě polohy a rychlosti jízdy obou automobilů pravděpodobnost kolize. Pokud systém rozpozná bezprostřední riziko, nový přednárazový asistenční systém na nastalou situaci reaguje.
Systém aktivuje výstražná světla s rychlou frekvencí přerušovaného svícení. Zároveň uzavře veškerá okna (efektivnější opora pro hlavové airbagy vpředu) a posuvné střešní okno s ponecháním malé mezery. Předpínače současně přitáhnou bezpečnostní pásy vpředu.
Adaptivní tempomat ACCZdokonalený systém „ACC“ poprvé zohledňuje mimo jiné omezení rychlosti jízdy. Tento asistenční systém dosud udržoval pouze řidičem nastavenou rychlost jízdy a zachovával bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. Zkušenosti však ukazují, že si řidiči při používání systému „ACC“ často přejí, aby byl systém ještě inteligentnější a zohledňoval také zatáčky a omezení rychlosti jízdy, čímž by přispěl k dalšímu zvýšení komfortu. Přesně to nyní dokáže Arteon – jako první Volkswagen. V rámci systémových limitů reaguje při automatické regulaci rychlosti jízdy i na zatáčky a omezení rychlosti jízdy.
Zároveň je aktivní „asistent pro průjezd zatáčkou“. Vůz dokáže v rámci systémových limitů rozpoznávat svou polohu na základě dat navigačního systému o průběhu trasy, a předvídavě tak přizpůsobovat rychlost jízdy před zatáčkami, kruhovými objezdy a křižovatkami. Systém rozpoznává také značky začátku a konce obce. Do systému „ACC“ je za všech okolností integrován systém sledování překážek před vozidlem „Front Assist“ s „funkcí nouzového brzdění City“. V kombinaci s automatickou převodovkou DSG se Arteon s „ACC“ také automaticky rozjede, například v popojíždějící dopravě.
Adaptivní světlomety ALSArteon nabízí jako první Volkswagen adaptivní světlomety s novou předvídavou funkcí svícení do zatáček. Dvojité světlomety LED osvětlují zatáčku až s dvousekundovým předstihem, než do ní řidič zatočí. Nový osvětlovací systém modelu Arteon disponuje těmito „jasnovidnými“ schopnostmi díky síťovému propojení přední kamery a navigačního systému.
„Active Lighting System“ používá dvojité světlomety LED s projekční technikou a zahrnuje mimo jiné dynamicky řízenou funkci trvale zapnutých dálkových světel „Dynamic Light Assist“ a „dynamické svícení do zatáček“. Poslední uvedená funkce osvětluje zatáčky prostřednictvím variabilně ovládaných modulů světlometů v souladu s úhlem otočení volantu. Novinkou je přitom skutečnost, že osvětlení zatáčky je nyní v případě Arteonu aktivováno, nezávisle na úhlu otočení volantu, také předvídavě na základě obrazů z přední kamery a dat navigačního systému o průběhu trasy. Díky tomu dokáže Arteon osvětlit průběh zatáčky ještě dřív, než do ní řidič zatočí.
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.