Volkswagen Arteon má být automobilem, na který řidiči čekají již dlouhá léta. Kromě příjemného nadčasového designu přináší i silné motory a v neposlední řadě také určitou technologickou revoluci. Pojďme si tyto nové asistenční systémy blíže popsat.
Emergency Assist
V případě ztráty vědomí řidiče ze zdravotních důvodů přichází ke slovu druhá generace asistenta pro stav nouze. „Emergency Assist“ funguje následovně: Jakmile senzory rozpoznají, že řidič po definovanou dobu neovládá pedály plynu a brzdy, ani volant, začne soubor systému podnikat příslušná opatření. Řidič je nejprve upozorněn akustickými, vizuálními a haptickými signály (trhnutí přibrzděním), aby byl „vyburcován“ k akci. Pokud však nereaguje, zahájí „Emergency Assist“ proces výše uvedeného nouzového zastavení.
Přitom se automaticky zapnou výstražná světla. Kromě toho začne Arteon prostřednictvím komponentů systémů „Park Assist“ a „Lane Assist“ (kamerové rozpoznávání jízdních pruhů) mírně měnit směr, aby řidiče v okolí upozornil na nebezpečnou situaci. ACC umožní automatické brzdění a díky radarovému senzoru na přídi zabrání nárazu do vpředu jedoucího vozidla. Novinkou systému „Emergency Assist 2.0“ v modelu Arteon je funkce řízeného přejetí až do jízdního pruhu zcela vpravo na víceproudých silnicích. Systém „Side Assist“ přitom svými radarovými senzory sleduje provoz za vozidlem, aby minimalizoval riziko kolize při změně jízdního pruhu.
Systém preventivní ochrany cestujícíchTakový scénář je zlým snem každého řidiče: Stojí na červenou před semaforem, pohlédne do zpětného zrcátka a v něm vidí, jak se zezadu přibližuje vozidlo příliš vysokou rychlostí – náraz zezadu je nevyhnutelný. V takových situacích nyní pomůže v rámci svých systémových limitů nový „systém preventivní ochrany cestujících“. Pokud se rozpoznané vozidlo přibližuje příliš rychle, vypočte systém na základě polohy a rychlosti jízdy obou automobilů pravděpodobnost kolize. Pokud systém rozpozná bezprostřední riziko, nový přednárazový asistenční systém na nastalou situaci reaguje.
Systém aktivuje výstražná světla s rychlou frekvencí přerušovaného svícení. Zároveň uzavře veškerá okna (efektivnější opora pro hlavové airbagy vpředu) a posuvné střešní okno s ponecháním malé mezery. Předpínače současně přitáhnou bezpečnostní pásy vpředu.
Adaptivní tempomat ACCZdokonalený systém „ACC“ poprvé zohledňuje mimo jiné omezení rychlosti jízdy. Tento asistenční systém dosud udržoval pouze řidičem nastavenou rychlost jízdy a zachovával bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. Zkušenosti však ukazují, že si řidiči při používání systému „ACC“ často přejí, aby byl systém ještě inteligentnější a zohledňoval také zatáčky a omezení rychlosti jízdy, čímž by přispěl k dalšímu zvýšení komfortu. Přesně to nyní dokáže Arteon – jako první Volkswagen. V rámci systémových limitů reaguje při automatické regulaci rychlosti jízdy i na zatáčky a omezení rychlosti jízdy.
Zároveň je aktivní „asistent pro průjezd zatáčkou“. Vůz dokáže v rámci systémových limitů rozpoznávat svou polohu na základě dat navigačního systému o průběhu trasy, a předvídavě tak přizpůsobovat rychlost jízdy před zatáčkami, kruhovými objezdy a křižovatkami. Systém rozpoznává také značky začátku a konce obce. Do systému „ACC“ je za všech okolností integrován systém sledování překážek před vozidlem „Front Assist“ s „funkcí nouzového brzdění City“. V kombinaci s automatickou převodovkou DSG se Arteon s „ACC“ také automaticky rozjede, například v popojíždějící dopravě.
Adaptivní světlomety ALSArteon nabízí jako první Volkswagen adaptivní světlomety s novou předvídavou funkcí svícení do zatáček. Dvojité světlomety LED osvětlují zatáčku až s dvousekundovým předstihem, než do ní řidič zatočí. Nový osvětlovací systém modelu Arteon disponuje těmito „jasnovidnými“ schopnostmi díky síťovému propojení přední kamery a navigačního systému.
„Active Lighting System“ používá dvojité světlomety LED s projekční technikou a zahrnuje mimo jiné dynamicky řízenou funkci trvale zapnutých dálkových světel „Dynamic Light Assist“ a „dynamické svícení do zatáček“. Poslední uvedená funkce osvětluje zatáčky prostřednictvím variabilně ovládaných modulů světlometů v souladu s úhlem otočení volantu. Novinkou je přitom skutečnost, že osvětlení zatáčky je nyní v případě Arteonu aktivováno, nezávisle na úhlu otočení volantu, také předvídavě na základě obrazů z přední kamery a dat navigačního systému o průběhu trasy. Díky tomu dokáže Arteon osvětlit průběh zatáčky ještě dřív, než do ní řidič zatočí.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.