Výměna oleje v autě? Jde to i jinak, a levněji

Přístroj RobinOne si dává za cíl způsobit revoluci ve výměnách motorového oleje
Přístroj RobinOne si dává za cíl způsobit revoluci ve výměnách motorového oleje, foto: youtube.com
AutoRoad.cz 6. června 2017 11:28 | akt. 6. června 2017 13:50
Sdílej:

Dvojice německých vynálezců přišla se zajímavým nápadem, jak učinit provoz auta levnější a ekologičtější. Sestavili totiž speciální přístroj, který dokáže motorový olej přefiltrovat, oddělit nežádoucí složky a mnohonásobně prodloužit jeho životnost.

Známé rčení praví, že kdo maže, ten jede. Správné mazání motorů je ale podmíněno častou výměnou oleje, která stojí váš čas i peníze. O vlivu na životní prostředí nemluvě. S celou situací se ale rozhodli pohnout dva vynálezci z Německa, kteří se nechali inspirovat přístrojem na dialýzu.

Jejich vynález, přístroj RobinOne, totiž funguje na podobném principu - odstraňuje z motorového oleje kontaminaci v podobě pevných částice, prachu a vody. Do motoru se poté vrací čistý olej.  Samotný přístroj je vlastně malá přenosná krabička s elektrickou pumpou a speciálním filtrem. Jediné co musíte k jejímu spuštění udělat je zasunout jednu hadičku do otvoru pro kontrolu hladiny oleje, druhou do nalévacího otvoru, připojit přístroj k autobaterii a spustit ho. Přistroj poté sám přečerpá a přefiltruje všechen olej ve vašem motoru.

Podle slov autorů by tento přístroj mohl prodloužit životnost oleje až na 200,000 kilometrů, vše ale záleží na vašem jízdním stylu. Pokud jezdíte pouze po městě, nebo na kratší vzdálenosti, měli byste olej filtrovat každých 10,000 kilometrů.

Při častém cestování na dlouhé trasy a po dálnicích pak stačí filtrovat každých 20,000 km. Životnost filtru by měla vystačit na 20 filtrovacích cyklů. Ačkoliv výrobci slibují prodloužení životnosti oleje až na 200,000 km, doporučují dolévat čerstvý olej po ujetí 60,000km. Přístroj by měl bez potíží fungovat s rozdílnými motory i typy olejů, po každé změně motoru/oleje je však nutné vyměnit filtr.

Přístroj RobinOne momentálně zahájil svou crowdfundingovou kampaň na serveru IndieGogo, kde se jeho tvůrci snaží vybrat dostatek peněz na rozjetí velkovýroby, která by mohla snížit cenu a zvýšit dostupnost. Momentálně vás jeden přístroj vyjde na 150 dolarů (cca 3,500 Kč), ovšem během klasického prodeje se cena zvýší až na 299 dolarů (cca 7,000 Kč). Cena filtrů se odhaduje na 40 dolarů (1,000 Kč) za kus.

Pokud by přístroj opravdu fungoval jak jeho výrobci slibují a neměl žádný negativní vliv na životnost motoru, rozhodně by se jednalo o zajímavý způsob jak ušetřit finance i přírodu. Jen v Německu se totiž ročně uskuteční přes 40 milionů výměn motorového oleje, což představuje přes 200 milionů litrů motorového oleje. Na znečištění 1,000 litrů vody ale stačí pouhý jeden litr.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

Představen nejchytřejší Mercedes-Benz CLA v historii. AI mu dala hlas i úsměv

Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.

Trh s elektromobily
Zlaté logo na Xiaomi SU7 Ultra láká zloděje! Emblémy mizí hned po uvedení na trh

Xiaomi SU7 Ultra dostalo zlaté logo. Emblémy záhadně mizí

Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.

Testy aut
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris facelift – kapesní raketa se závodní DNA znovu a lépe

Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?