Dvojice německých vynálezců přišla se zajímavým nápadem, jak učinit provoz auta levnější a ekologičtější. Sestavili totiž speciální přístroj, který dokáže motorový olej přefiltrovat, oddělit nežádoucí složky a mnohonásobně prodloužit jeho životnost.
Známé rčení praví, že kdo maže, ten jede. Správné mazání motorů je ale podmíněno častou výměnou oleje, která stojí váš čas i peníze. O vlivu na životní prostředí nemluvě. S celou situací se ale rozhodli pohnout dva vynálezci z Německa, kteří se nechali inspirovat přístrojem na dialýzu.
Jejich vynález, přístroj RobinOne, totiž funguje na podobném principu - odstraňuje z motorového oleje kontaminaci v podobě pevných částice, prachu a vody. Do motoru se poté vrací čistý olej. Samotný přístroj je vlastně malá přenosná krabička s elektrickou pumpou a speciálním filtrem. Jediné co musíte k jejímu spuštění udělat je zasunout jednu hadičku do otvoru pro kontrolu hladiny oleje, druhou do nalévacího otvoru, připojit přístroj k autobaterii a spustit ho. Přistroj poté sám přečerpá a přefiltruje všechen olej ve vašem motoru.
Podle slov autorů by tento přístroj mohl prodloužit životnost oleje až na 200,000 kilometrů, vše ale záleží na vašem jízdním stylu. Pokud jezdíte pouze po městě, nebo na kratší vzdálenosti, měli byste olej filtrovat každých 10,000 kilometrů.
Při častém cestování na dlouhé trasy a po dálnicích pak stačí filtrovat každých 20,000 km. Životnost filtru by měla vystačit na 20 filtrovacích cyklů. Ačkoliv výrobci slibují prodloužení životnosti oleje až na 200,000 km, doporučují dolévat čerstvý olej po ujetí 60,000km. Přístroj by měl bez potíží fungovat s rozdílnými motory i typy olejů, po každé změně motoru/oleje je však nutné vyměnit filtr.
Přístroj RobinOne momentálně zahájil svou crowdfundingovou kampaň na serveru IndieGogo, kde se jeho tvůrci snaží vybrat dostatek peněz na rozjetí velkovýroby, která by mohla snížit cenu a zvýšit dostupnost. Momentálně vás jeden přístroj vyjde na 150 dolarů (cca 3,500 Kč), ovšem během klasického prodeje se cena zvýší až na 299 dolarů (cca 7,000 Kč). Cena filtrů se odhaduje na 40 dolarů (1,000 Kč) za kus.
Pokud by přístroj opravdu fungoval jak jeho výrobci slibují a neměl žádný negativní vliv na životnost motoru, rozhodně by se jednalo o zajímavý způsob jak ušetřit finance i přírodu. Jen v Německu se totiž ročně uskuteční přes 40 milionů výměn motorového oleje, což představuje přes 200 milionů litrů motorového oleje. Na znečištění 1,000 litrů vody ale stačí pouhý jeden litr.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.