Dvojice německých vynálezců přišla se zajímavým nápadem, jak učinit provoz auta levnější a ekologičtější. Sestavili totiž speciální přístroj, který dokáže motorový olej přefiltrovat, oddělit nežádoucí složky a mnohonásobně prodloužit jeho životnost.
Známé rčení praví, že kdo maže, ten jede. Správné mazání motorů je ale podmíněno častou výměnou oleje, která stojí váš čas i peníze. O vlivu na životní prostředí nemluvě. S celou situací se ale rozhodli pohnout dva vynálezci z Německa, kteří se nechali inspirovat přístrojem na dialýzu.
Jejich vynález, přístroj RobinOne, totiž funguje na podobném principu - odstraňuje z motorového oleje kontaminaci v podobě pevných částice, prachu a vody. Do motoru se poté vrací čistý olej. Samotný přístroj je vlastně malá přenosná krabička s elektrickou pumpou a speciálním filtrem. Jediné co musíte k jejímu spuštění udělat je zasunout jednu hadičku do otvoru pro kontrolu hladiny oleje, druhou do nalévacího otvoru, připojit přístroj k autobaterii a spustit ho. Přistroj poté sám přečerpá a přefiltruje všechen olej ve vašem motoru.
Podle slov autorů by tento přístroj mohl prodloužit životnost oleje až na 200,000 kilometrů, vše ale záleží na vašem jízdním stylu. Pokud jezdíte pouze po městě, nebo na kratší vzdálenosti, měli byste olej filtrovat každých 10,000 kilometrů.
Při častém cestování na dlouhé trasy a po dálnicích pak stačí filtrovat každých 20,000 km. Životnost filtru by měla vystačit na 20 filtrovacích cyklů. Ačkoliv výrobci slibují prodloužení životnosti oleje až na 200,000 km, doporučují dolévat čerstvý olej po ujetí 60,000km. Přístroj by měl bez potíží fungovat s rozdílnými motory i typy olejů, po každé změně motoru/oleje je však nutné vyměnit filtr.
Přístroj RobinOne momentálně zahájil svou crowdfundingovou kampaň na serveru IndieGogo, kde se jeho tvůrci snaží vybrat dostatek peněz na rozjetí velkovýroby, která by mohla snížit cenu a zvýšit dostupnost. Momentálně vás jeden přístroj vyjde na 150 dolarů (cca 3,500 Kč), ovšem během klasického prodeje se cena zvýší až na 299 dolarů (cca 7,000 Kč). Cena filtrů se odhaduje na 40 dolarů (1,000 Kč) za kus.
Pokud by přístroj opravdu fungoval jak jeho výrobci slibují a neměl žádný negativní vliv na životnost motoru, rozhodně by se jednalo o zajímavý způsob jak ušetřit finance i přírodu. Jen v Německu se totiž ročně uskuteční přes 40 milionů výměn motorového oleje, což představuje přes 200 milionů litrů motorového oleje. Na znečištění 1,000 litrů vody ale stačí pouhý jeden litr.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.