Trh s automobily v posledních letech ovládla kategorie vozů SUV. Ačkoliv se často tváří jako skutečné off-roady, většina jich je ale určena do měst a maximálně na polní cesty. Pokud chcete do opravdového terénu, musíte hledat mezi pár vyvolenými. A který z nich je tím skutečně nejlepším, to se rozhodli zjistit redaktoři z Autocar.
Celá reportáž zprvu působí jako test nového Land Roveru Discovery, jehož předchozí generace patřily k tomu nejlepšímu, co jste si mohli na expedicích přát. Aby však prokázala své schopnosti i nová generace, dostalo Discovery v opuštěném lomu soupeře v podobě Jeepu Wrangler, Meercedes-Benz G-Class, Isuzu D-Max s úpravou Arctic, Toyoty Land Cruiser a malého levného SUV v podobě Daacie Duster, které dostalo divokou kartu na základě své obliby a příznivé ceny.
Během testu byly všechny vozy podrobeny třem testům, přičemž první byl výjezd do strmého kopce, druhý cesta přes kamenitou trať a třetí test měl podobu rychlého kola přes celý lom, kdy vůz musel zdolávat různé překážky.
Soutěž měla i velice jednoduchá pravidla: Pokud hrozilo, že by se při testu vůz poškodil, automaticky z testu vypadával. Novináři samozřejmě museli brát ohled na zapůjčená vozidla, ale hlavně mysleli na reálné situace, kde by jen málokdo riskoval vážné poškození svého vozu při výpravě do "divočiny". Pokud vůz testem prošel, postoupil do dalšího kola.
První test v podobě stoupání do strmého kopce zvládly všechny vozy bez zaváhání, pouze Dacia Duster utrpěla malou ránu do ochranného plechu podvozku, který tak splnil svou funkci a zabránil poškození vozu. Do druhého testu tak pokračovaly všechny vozy.
Druhý test už byl náročnější. Kromě světlé výšky totiž rozhodovaly i pneumatiky a trakční schopnosti vozu. A zde se už naplno projevily rozdíly mezi pravověrnými off-roady a SUV do lehčího terénu, jakým je právě Dacia Duster. Ačkoliv se při vjezdu na kameny držela statečně, brzy začala trpět spojka, projevil se nedostatečný účinek ruční brzdy, její světlá výška přestávala stačit a reálně hrozilo i její poškození. Proto musela z testu odstoupit.
Další zkouškou se mělo stát vytahování zapadlého vozidla z bláta a následně jeho vytažení do prudkého kopce. Oním zapadlým vozem se měla stát odpadlá Dacia Duster, ale jak se ukázalo, byla až příliš schopná na to, aby v blátě zapadla. Navíc mělo každé ze zbývajících vozidel více než dostatek výkonu, aby jí z bláta vytáhlo. Proto se tato zkoušla přešla a pokračovalo se dál.
Do posledního testu, v podobě rychlého kola přes lom, postupovalo už jen pět vozidel. Nebylo pochyb o tom, že test zvládnou. Otázkou byl ale čas, který jim to zabere. Nebudeme vás napínat - králem tohoto testu se stal Jeep Wrangler, který si na závodní trati počínal podobně, jako kdysi Jeep Willys během armádních testů. Pořadí časů nakonec bylo:
Jeep Wrangler - 1:31 Isuzu D-Max - 1:50 Mercedes-Benz G350d - 1:58 Land Rover Discovery 2:01 Toyota Land Cruiser - 2:07Vítězem celého testu se nakonec stal Jeep Wrangler. Důvod? Jednoduchý - Wrangler je zkrátka na takové činnosti stavěný. Z většiny tvrdých off-roadů se stala SUV určená především do měst, která majitele párkrát za rok při vjezdu do terénu nezklamou. Wrangler si ale zachoval své zaměření na jízdu v terénu bez ústupků. Možná lidem nepřijde tak pohledný, nenabízí neskutečný komfort a tisíce funkcí interiéru, ale v opravdu tvrdých podmínkách vás nezklame. Nemluvě o jeho potenciálu při dalších terénních úpravách.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?