Je to už hodně let zpátky, co odborníci tvrdili, že jsou halogeny dávno překonané a je jen otázkou času, kdy budou mít všechna auta „xenony“. Ta doba už tu podle odborníků měla dávno být. I přesto si troufáme říci, že halogenové světlomety na silnicích stále převládají. Jak je to možné?
Zatímco neúsporné žárovky už si domů nějakou dobu nekoupíte, v automobilovém průmyslu se tento trend tak nějak „neřeší“. Přitom halogenová žárovka je plná nevýhod. Ze všech dostupných druhů osvětlení má největší příkon, přitom nabízí nejnižší světelný výkon. Navíc poskytuje úzký svazek světla a při špatném seřízení světlometů (či naloženém autě) oslňuje. I přes všechny tyto nevýhody je pro nás halogenový světlomet stále zajímavý, a to především díky nízké ceně jak samotného světlometu, tak každé další žárovky. Navíc s její výměnou nemusíte do servisu tak, jako je tomu například u xenonové výbojky.
Proti halogenovým lampám jsou xenony přibližně dvakrát účinnější. Výbojky jsou plněny xenonem a světlo vyzařováno obloukem mezi elektrodami, na rozdíl od rozžhaveného vlákna žárovky. Díky tomu máme k dispozici široký paprsek světla v kombinaci s nízkým odběrem proudu. Oproti halogenům je tedy tento systém mnohonásobně efektivnější a z hlediska pasivní bezpečnosti jednoznačně lepší volbou. Jediné, co brání automobilkám v použití toho systému i u těch nejlevnějších vozů, je samozřejmě cena. Ta začíná nejenom u výroby samotného světlometu, ale i cenou xenonové výbojky a díky vysokému napětí v systému nutnosti odborné výměny v servisu. Celý tento finanční nárůst ještě uzavírá nutnost ostřikovačů světlometů a automatického naklápění výšky světel vůči aktuálnímu zatížení vozidla. A to opravdu nejsou levné a jednoduché systémy.
Nejúčinnějším, na druhou stranu také nejdražším systémem osvětlení jsou LED diodové světlomety (pomineme-li laserové světlomety, kterých se u běžných aut jen tak nedočkáme). LED je přitom jednoduchá polovodičová součástka, která má přibližně desetkrát větší účinnost než žárovka. Jednou z jejich výhod je opravdu bílé světlo, které bývá pro většinu řidičů nejpříjemnější. Navíc se prezentují jako naprosto bezúdržbové osvětlení navržené na životnost celého vozu. Další příjemnou vlastností je adaptivita světel, kdy LED světlomet umí dle potřeby vytvářet jakýsi „tunel“ tak, aby neoslnil protijedoucího řidiče. Jediným funkčním problémem LED osvětlení je potřeba chlazení. Samotné LED diody jsou sice malé, ale potřebují extra chladiče, které zabraňují přehřívání. Světla totiž dosahují teplot kolem 120 až 140 stupňů. Z pohledu rozumné životnosti by ale neměli přesahovat hranici sto stupňů. Jediné, co tedy bude potřeba u toho typu osvětlení časem vyměnit, je ventilátor. To vše za cenu od třiceti tisíc korun za jeden světlomet.
Nejsmutnější otázkou na konec tedy není, který typ světlometů je podle vás nejlepší nebo nejbezpečnější. Otázkou pro nás, obyčejné lidi s průměrným českým platem stále zůstává, co si můžeme dovolit. A tak budeme na českých silnicích ještě dlouho potkávat žluté světla. Stejně tak jistí si můžeme být i tím, že ani z ceníků nových vozů halogenové světlomety jen tak nezmizí.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.