Je to už hodně let zpátky, co odborníci tvrdili, že jsou halogeny dávno překonané a je jen otázkou času, kdy budou mít všechna auta „xenony“. Ta doba už tu podle odborníků měla dávno být. I přesto si troufáme říci, že halogenové světlomety na silnicích stále převládají. Jak je to možné?
Zatímco neúsporné žárovky už si domů nějakou dobu nekoupíte, v automobilovém průmyslu se tento trend tak nějak „neřeší“. Přitom halogenová žárovka je plná nevýhod. Ze všech dostupných druhů osvětlení má největší příkon, přitom nabízí nejnižší světelný výkon. Navíc poskytuje úzký svazek světla a při špatném seřízení světlometů (či naloženém autě) oslňuje. I přes všechny tyto nevýhody je pro nás halogenový světlomet stále zajímavý, a to především díky nízké ceně jak samotného světlometu, tak každé další žárovky. Navíc s její výměnou nemusíte do servisu tak, jako je tomu například u xenonové výbojky.
Proti halogenovým lampám jsou xenony přibližně dvakrát účinnější. Výbojky jsou plněny xenonem a světlo vyzařováno obloukem mezi elektrodami, na rozdíl od rozžhaveného vlákna žárovky. Díky tomu máme k dispozici široký paprsek světla v kombinaci s nízkým odběrem proudu. Oproti halogenům je tedy tento systém mnohonásobně efektivnější a z hlediska pasivní bezpečnosti jednoznačně lepší volbou. Jediné, co brání automobilkám v použití toho systému i u těch nejlevnějších vozů, je samozřejmě cena. Ta začíná nejenom u výroby samotného světlometu, ale i cenou xenonové výbojky a díky vysokému napětí v systému nutnosti odborné výměny v servisu. Celý tento finanční nárůst ještě uzavírá nutnost ostřikovačů světlometů a automatického naklápění výšky světel vůči aktuálnímu zatížení vozidla. A to opravdu nejsou levné a jednoduché systémy.
Nejúčinnějším, na druhou stranu také nejdražším systémem osvětlení jsou LED diodové světlomety (pomineme-li laserové světlomety, kterých se u běžných aut jen tak nedočkáme). LED je přitom jednoduchá polovodičová součástka, která má přibližně desetkrát větší účinnost než žárovka. Jednou z jejich výhod je opravdu bílé světlo, které bývá pro většinu řidičů nejpříjemnější. Navíc se prezentují jako naprosto bezúdržbové osvětlení navržené na životnost celého vozu. Další příjemnou vlastností je adaptivita světel, kdy LED světlomet umí dle potřeby vytvářet jakýsi „tunel“ tak, aby neoslnil protijedoucího řidiče. Jediným funkčním problémem LED osvětlení je potřeba chlazení. Samotné LED diody jsou sice malé, ale potřebují extra chladiče, které zabraňují přehřívání. Světla totiž dosahují teplot kolem 120 až 140 stupňů. Z pohledu rozumné životnosti by ale neměli přesahovat hranici sto stupňů. Jediné, co tedy bude potřeba u toho typu osvětlení časem vyměnit, je ventilátor. To vše za cenu od třiceti tisíc korun za jeden světlomet.
Nejsmutnější otázkou na konec tedy není, který typ světlometů je podle vás nejlepší nebo nejbezpečnější. Otázkou pro nás, obyčejné lidi s průměrným českým platem stále zůstává, co si můžeme dovolit. A tak budeme na českých silnicích ještě dlouho potkávat žluté světla. Stejně tak jistí si můžeme být i tím, že ani z ceníků nových vozů halogenové světlomety jen tak nezmizí.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.