Halogen, xenon, LED, jejich výhody a nevýhody. Co ve finále rozhoduje u kupujících?

AutoRoad.cz, 26. března 2017, 16:43 Aktualizováno 11.10.2017, 07:49 Google+

Je to už hodně let zpátky, co odborníci tvrdili, že jsou halogeny dávno překonané a je jen otázkou času, kdy budou mít všechna auta „xenony“. Ta doba už tu podle odborníků měla dávno být. I přesto si troufáme říci, že halogenové světlomety na silnicích stále převládají. Jak je to možné?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Mercedes-Benz

Mercedes-Benz | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Zatímco neúsporné žárovky už si domů nějakou dobu nekoupíte, v automobilovém průmyslu se tento trend tak nějak „neřeší“. Přitom halogenová žárovka je plná nevýhod. Ze všech dostupných druhů osvětlení má největší příkon, přitom nabízí nejnižší světelný výkon. Navíc poskytuje úzký svazek světla a při špatném seřízení světlometů (či naloženém autě) oslňuje. I přes všechny tyto nevýhody je pro nás halogenový světlomet stále zajímavý, a to především díky nízké ceně jak samotného světlometu, tak každé další žárovky. Navíc s její výměnou nemusíte do servisu tak, jako je tomu například u xenonové výbojky.

Proti halogenovým lampám jsou xenony přibližně dvakrát účinnější. Výbojky jsou plněny xenonem a světlo vyzařováno obloukem mezi elektrodami, na rozdíl od rozžhaveného vlákna žárovky. Díky tomu máme k dispozici široký paprsek světla v kombinaci s nízkým odběrem proudu. Oproti halogenům je tedy tento systém mnohonásobně efektivnější a z hlediska pasivní bezpečnosti jednoznačně lepší volbou. Jediné, co brání automobilkám v použití toho systému i u těch nejlevnějších vozů, je samozřejmě cena. Ta začíná nejenom u výroby samotného světlometu, ale i cenou xenonové výbojky a díky vysokému napětí v systému nutnosti odborné výměny v servisu. Celý tento finanční nárůst ještě uzavírá nutnost ostřikovačů světlometů a automatického naklápění výšky světel vůči aktuálnímu zatížení vozidla. A to opravdu nejsou levné a jednoduché systémy.

Nejúčinnějším, na druhou stranu také nejdražším systémem osvětlení jsou LED diodové světlomety (pomineme-li laserové světlomety, kterých se u běžných aut jen tak nedočkáme). LED je přitom jednoduchá polovodičová součástka, která má přibližně desetkrát větší účinnost než žárovka. Jednou z jejich výhod je opravdu bílé světlo, které bývá pro většinu řidičů nejpříjemnější. Navíc se prezentují jako naprosto bezúdržbové osvětlení navržené na životnost celého vozu. Další příjemnou vlastností je adaptivita světel, kdy LED světlomet umí dle potřeby vytvářet jakýsi „tunel“ tak, aby neoslnil protijedoucího řidiče. Jediným funkčním problémem LED osvětlení je potřeba chlazení. Samotné LED diody jsou sice malé, ale potřebují extra chladiče, které zabraňují přehřívání. Světla totiž dosahují teplot kolem 120 až 140 stupňů. Z pohledu rozumné životnosti by ale neměli přesahovat hranici sto stupňů. Jediné, co tedy bude potřeba u toho typu osvětlení časem vyměnit, je ventilátor. To vše za cenu od třiceti tisíc korun za jeden světlomet. 

Nejsmutnější otázkou na konec tedy není, který typ světlometů je podle vás nejlepší nebo nejbezpečnější. Otázkou pro nás, obyčejné lidi s průměrným českým platem stále zůstává, co si můžeme dovolit. A tak budeme na českých silnicích ještě dlouho potkávat žluté světla. Stejně tak jistí si můžeme být i tím, že ani z ceníků nových vozů halogenové světlomety jen tak nezmizí.

Vytisknout

Diskuze: Halogen, xenon, LED, jejich výhody a nevýhody. Co ve finále rozhoduje u kupujících?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Děsivě vyhlížející nehoda autobus skončila překvapivě dobře, většinu cestujících zachránily bezpečnostní pásy

Kdyby se to stalo v Česku, situace by byla zřejmě úplně jiná

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud