Halogen, xenon, LED, jejich výhody a nevýhody. Co ve finále rozhoduje u kupujících?

Mercedes-Benz
Mercedes-Benz, foto: Archiv AutoRoad.cz
AutoRoad.cz 26. března 2017 16:43 11. října 2017 7:49
Sdílej:

Je to už hodně let zpátky, co odborníci tvrdili, že jsou halogeny dávno překonané a je jen otázkou času, kdy budou mít všechna auta „xenony“. Ta doba už tu podle odborníků měla dávno být. I přesto si troufáme říci, že halogenové světlomety na silnicích stále převládají. Jak je to možné?

Zatímco neúsporné žárovky už si domů nějakou dobu nekoupíte, v automobilovém průmyslu se tento trend tak nějak „neřeší“. Přitom halogenová žárovka je plná nevýhod. Ze všech dostupných druhů osvětlení má největší příkon, přitom nabízí nejnižší světelný výkon. Navíc poskytuje úzký svazek světla a při špatném seřízení světlometů (či naloženém autě) oslňuje. I přes všechny tyto nevýhody je pro nás halogenový světlomet stále zajímavý, a to především díky nízké ceně jak samotného světlometu, tak každé další žárovky. Navíc s její výměnou nemusíte do servisu tak, jako je tomu například u xenonové výbojky.

Proti halogenovým lampám jsou xenony přibližně dvakrát účinnější. Výbojky jsou plněny xenonem a světlo vyzařováno obloukem mezi elektrodami, na rozdíl od rozžhaveného vlákna žárovky. Díky tomu máme k dispozici široký paprsek světla v kombinaci s nízkým odběrem proudu. Oproti halogenům je tedy tento systém mnohonásobně efektivnější a z hlediska pasivní bezpečnosti jednoznačně lepší volbou. Jediné, co brání automobilkám v použití toho systému i u těch nejlevnějších vozů, je samozřejmě cena. Ta začíná nejenom u výroby samotného světlometu, ale i cenou xenonové výbojky a díky vysokému napětí v systému nutnosti odborné výměny v servisu. Celý tento finanční nárůst ještě uzavírá nutnost ostřikovačů světlometů a automatického naklápění výšky světel vůči aktuálnímu zatížení vozidla. A to opravdu nejsou levné a jednoduché systémy.

Nejúčinnějším, na druhou stranu také nejdražším systémem osvětlení jsou LED diodové světlomety (pomineme-li laserové světlomety, kterých se u běžných aut jen tak nedočkáme). LED je přitom jednoduchá polovodičová součástka, která má přibližně desetkrát větší účinnost než žárovka. Jednou z jejich výhod je opravdu bílé světlo, které bývá pro většinu řidičů nejpříjemnější. Navíc se prezentují jako naprosto bezúdržbové osvětlení navržené na životnost celého vozu. Další příjemnou vlastností je adaptivita světel, kdy LED světlomet umí dle potřeby vytvářet jakýsi „tunel“ tak, aby neoslnil protijedoucího řidiče. Jediným funkčním problémem LED osvětlení je potřeba chlazení. Samotné LED diody jsou sice malé, ale potřebují extra chladiče, které zabraňují přehřívání. Světla totiž dosahují teplot kolem 120 až 140 stupňů. Z pohledu rozumné životnosti by ale neměli přesahovat hranici sto stupňů. Jediné, co tedy bude potřeba u toho typu osvětlení časem vyměnit, je ventilátor. To vše za cenu od třiceti tisíc korun za jeden světlomet. 

Nejsmutnější otázkou na konec tedy není, který typ světlometů je podle vás nejlepší nebo nejbezpečnější. Otázkou pro nás, obyčejné lidi s průměrným českým platem stále zůstává, co si můžeme dovolit. A tak budeme na českých silnicích ještě dlouho potkávat žluté světla. Stejně tak jistí si můžeme být i tím, že ani z ceníků nových vozů halogenové světlomety jen tak nezmizí.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.