Volkswagen v poslední době sází v motorové otázce na downsizing. Proto plošně zavádí litrové tříválce TSI a strategie zmenšování měla pokračovat i dál. Zatímco ale zážehová 1.5 TSI se postupně v nových modelech mamutího koncernu objeví, 1.5 TDI skončí ještě dřív, než měla šanci se předvést.
Dieselgate, vyšší náklady na vývoj a výrobu, stále přísnější emisní limity CO2 i NOx a slabá poptávka v segmentu B. To jsou zhruba základní důvody toho, že plánovaná patnáctistovka TDI, která by nahradila tříválcovou čtrnáctistovku i čtyřválcovou šestnáctistovku, nakonec nenahradí vůbec nikoho. Volkswagen její vývoj zkrátka ukončil a rozhodl se věnovat benzín-elektrickým hybridům. Abychom dali již zmíněné důvody do kontextu – aby 1.5 TDI vyhověla emisním požadavkům, stály by její úpravy někde mezi 600 až 800 eury (cca 16 až 22 tisíc korun). A to je podle ředitele výzkumu a vývoje značky Franka Welsche, jenž se rozpovídal pro britský Autocar, cena, která je stejná jako celý motor. U Pola by pak motor dělal čtvrtinu ceny vozu! Jinými slovy, aby na autě Volkswagen vydělal, byla by cena pro koncového zákazníka vysoká.
Na druhou stranu konec vývoje 1.5 TDI s hliníkovým blokem a přímým vstřikováním neznamená konec turbodieselů v malých modelech značky, potažmo celého koncernu. Na letošní rok chystaná nová generace Pola (včetně derivátů jako malé SUV) dostane, podobně jako nedávno Seat Ibiza, čtyřválcovou šestnáctistovku TDI. Její životnost je ale omezená, konkrétně na tři až pět let. Pak by měla skončit. Tentýž osud, jen v jiném časovém horizontu, potká i tříválcové čtrnáctistovky, které se dnes objevují v útrobách Fabie a (končícího) Pola. Náhradou malých turbodieselů budou benzín-elektrické mild hybridy, jenž mají podle Welsche stejné emise CO2, ale nižší emise NOx a celkově stojí jejich vývoj a výroba o dost méně.
Avšak pozor! Volkswagen na turbodiesely úplně nezanevře, protože v jeho nabídce i nadále zůstane dvoulitrové TDI. To se tak postupem času stane, navzdory ještě nedávným tendencím, nejmenším naftovým motorem. V blízké budoucnosti se navíc počítá s uvedení nové verze 2.0 TDI Evo, která má nabídnout mnohem lepší hodnoty emisí CO2. Pod kapotu aut segmentu B si ani tak cestu nenajde, Golf by jej nicméně dostat měl a u ještě větších modelů je to naprostá jistota. Nakonec to s tím koncem populárních „TéDéÍček“ ještě nebude tak horké.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?