Teprve před pár dny organizace Euro NCAP tvrdě zkritizovala Ford Mustang za velice průměrnou ochranu posádky a nedostačující plejádu bezpečnostních asistentů, což vyústilo v zisk pouhých dvou hvězdiček z pěti. A pro Američany může být ještě hůř, jejich modla posledních let, Tesla Model S, totiž neobdržela nejvyšší hodnocení institutu IIHS.
Zatímco v Evropě je nejvyšším ohodnocením pět hvězdiček, v hodnocení amerického institutu IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) je to označení Top Safety Pick+, případně jen Top Safety Pick. To druhé obdrží vozidlo, které dosáhlo nejvyššího ohodnocení dobrý (good) v kategorii čelního nárazu s malým přesahem (25 procent přední části v oblasti řidiče), čelního nárazu s velkým přesahem, bočního nárazu, pevnosti střechy a ochrany hlav a krků cestujících, respektive musí mít přednárazový systém v jednom ze dvou nejvyšších hodnocení, tedy dobrý (advanced) nebo výborný (superior). Znaménko plus pak obdrží to vozidlo, které dostane přední světla s hodnocením dobrý (good) nebo chvalitebný (accepteable). Pro úplnost ještě uveďme, že mimo tato dvě má škála ještě hodnocení slabý (marginal) a špatný (poor).
Tím máme metodiku za sebou a můžeme přistoupit k poslední sadě nezávislých nárazových testů. Té se zúčastnila ekologická vozidla – elektromobily Tesla Model S a BMW i3, respektive plug-in hybridy Chevrolet Volt a Toyota Prius Prime (u nás Plug-in Hybrid). Nejhůře ze všech testovaných dopadla překvapivě Tesla, ačkoliv tak špatné jako u Mustanga to nebylo. Limuzína obdržela nejvyšší ohodnocení ve čtyřech z pěti hlavních kategorií, pohořela až v hodnocení čelního nárazu s malým přesahem, kde je pouze chvalitebná. Důvodem jsou bezpečnostní pásy, které dovolily figuríně tvrdý náraz do volantu i přes nafouklý airbag. Řidiči hrozí také poranění pravé nohy.
Problém se týká aut modelového roku 2016 a 2017, vyrobených po říjnu loňského roku. V návaznosti na výhrady zavedla automobilka od 23. ledna příslušné změny, Model S se tak proti bariéře v dohledné době rozjede znovu. Není to ale jediný problém elektromobilu, IIHS totiž zároveň označila pevnost střechy verze P100D pouze za chvalitebnou. Její konstrukce je stejná jako u ostatních variant, na rozdíl od nich je ale P100D těžší, tím pádem dochází k jejímu snadnějšímu poškození. Přední světla si pak dokonce vysloužila hodnocení špatný (Tesla pracuje na nápravě, takže i tato oblast bude podrobena novému testu), přednárazový systém nebyl hodnocen vůbec, protože navzdory automatickému brzdění i speciálnímu softwaru jím není Model S vybaven.
O moc lépe než Tesla nedopadlo ani BMW i3. To za ochranu hlav a krků pasažérů obdrželo pouze hodnocení chvalitebný. Stejně byla označena také světla vozu, která jsou navíc dostupná jen za příplatek. Přednárazový systém vůz sice má, hodnocen je ale jen jako dobrý. V ostatních čtyřech hlavních kategoriích nicméně získal mnichovský elektromobil nejvyšší hodnocení. Nejvyšší známku Top Safety Pick+ si v nové sadě testů odnesly plug-in hybridy Chevrolet Volt a Toyota Prius Prime. Americký zástupce nezaváhal ani v jedné z kategorií, nejvýše hodnocený je i jeho přednárazový systém, Japonec dostal hodnocení chvalitebný v oblasti předních světel (jde navíc o příplatkové reflektory). Jinak je ale také bez výraznějších bezpečnostních chyb.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.