Tesla má další problém. Jaké nedostatky ukázaly poslední nárazové testy?

Jak dopadla Tesla Model S v nárazových testech organizace IIHS?
Jak dopadla Tesla Model S v nárazových testech organizace IIHS?, foto: youtube.com
ar6 1. února 2017 20:49
Sdílej:

Teprve před pár dny organizace Euro NCAP tvrdě zkritizovala Ford Mustang za velice průměrnou ochranu posádky a nedostačující plejádu bezpečnostních asistentů, což vyústilo v zisk pouhých dvou hvězdiček z pěti. A pro Američany může být ještě hůř, jejich modla posledních let, Tesla Model S, totiž neobdržela nejvyšší hodnocení institutu IIHS.

Zatímco v Evropě je nejvyšším ohodnocením pět hvězdiček, v hodnocení amerického institutu IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) je to označení Top Safety Pick+, případně jen Top Safety Pick. To druhé obdrží vozidlo, které dosáhlo nejvyššího ohodnocení dobrý (good) v kategorii čelního nárazu s malým přesahem (25 procent přední části v oblasti řidiče), čelního nárazu s velkým přesahem, bočního nárazu, pevnosti střechy a ochrany hlav a krků cestujících, respektive musí mít přednárazový systém v jednom ze dvou nejvyšších hodnocení, tedy dobrý (advanced) nebo výborný (superior). Znaménko plus pak obdrží to vozidlo, které dostane přední světla s hodnocením dobrý (good) nebo chvalitebný (accepteable). Pro úplnost ještě uveďme, že mimo tato dvě má škála ještě hodnocení slabý (marginal) a špatný (poor).

Tím máme metodiku za sebou a můžeme přistoupit k poslední sadě nezávislých nárazových testů. Té se zúčastnila ekologická vozidla – elektromobily Tesla Model S a BMW i3, respektive plug-in hybridy Chevrolet Volt a Toyota Prius Prime (u nás Plug-in Hybrid). Nejhůře ze všech testovaných dopadla překvapivě Tesla, ačkoliv tak špatné jako u Mustanga to nebylo. Limuzína obdržela nejvyšší ohodnocení ve čtyřech z pěti hlavních kategorií, pohořela až v hodnocení čelního nárazu s malým přesahem, kde je pouze chvalitebná. Důvodem jsou bezpečnostní pásy, které dovolily figuríně tvrdý náraz do volantu i přes nafouklý airbag. Řidiči hrozí také poranění pravé nohy.

Problém se týká aut modelového roku 2016 a 2017, vyrobených po říjnu loňského roku. V návaznosti na výhrady zavedla automobilka od 23. ledna příslušné změny, Model S se tak proti bariéře v dohledné době rozjede znovu. Není to ale jediný problém elektromobilu, IIHS totiž zároveň označila pevnost střechy verze P100D pouze za chvalitebnou. Její konstrukce je stejná jako u ostatních variant, na rozdíl od nich je ale P100D těžší, tím pádem dochází k jejímu snadnějšímu poškození. Přední světla si pak dokonce vysloužila hodnocení špatný (Tesla pracuje na nápravě, takže i tato oblast bude podrobena novému testu), přednárazový systém nebyl hodnocen vůbec, protože navzdory automatickému brzdění i speciálnímu softwaru jím není Model S vybaven.

O moc lépe než Tesla nedopadlo ani BMW i3. To za ochranu hlav a krků pasažérů obdrželo pouze hodnocení chvalitebný. Stejně byla označena také světla vozu, která jsou navíc dostupná jen za příplatek. Přednárazový systém vůz sice má, hodnocen je ale jen jako dobrý. V ostatních čtyřech hlavních kategoriích nicméně získal mnichovský elektromobil nejvyšší hodnocení. Nejvyšší známku Top Safety Pick+ si v nové sadě testů odnesly plug-in hybridy Chevrolet Volt a Toyota Prius Prime. Americký zástupce nezaváhal ani v jedné z kategorií, nejvýše hodnocený je i jeho přednárazový systém, Japonec dostal hodnocení chvalitebný v oblasti předních světel (jde navíc o příplatkové reflektory). Jinak je ale také bez výraznějších bezpečnostních chyb.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.